LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Goocheltrucjes met prijzen en gewichten

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Erthanax
Berichten: 9731
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Goocheltrucjes met prijzen en gewichten

Ongelezen bericht door Erthanax »

Die bijlage I bevat wel een juweeltje. De wetgever kan Hare Majesteit natuurlijk niet een woord als "standwerkerprullaria" in de mond leggen. Dan doe je het toch zo :D:
Bijlage I, E schreef:Producten die op een markt met behulp van welsprekendheid te koop worden aangeboden aan het aanwezige publiek, waarbij in de regel de verkoopprijs of prijs per meeteenheid van een product niet tevoren vaststaan.

Erthanax
Berichten: 9731
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Goocheltrucjes met prijzen en gewichten

Ongelezen bericht door Erthanax »

alfatrion schreef:
10 jun 2020 14:27
Je bedoelt I (1) en II (2).

"E. Producten die op een markt met behulp van welsprekendheid te koop worden aangeboden aan het aanwezige publiek, waarbij in de regel de verkoopprijs of prijs per meeteenheid van een product niet tevoren vaststaan."

Dat gaat niet op voor de meeste markten of de rijdende kruidenierswinkel, daar de prijs wel van tevoren vaststaat.
Maar bijlage II, sub H dan?
H. Producten die in vaste hoeveelheden zijn verpakt en die te koop worden aangeboden

–in een bedieningszaak, of een onderdeel van een zelfbedieningszaak, waarin de verkoop van producten grotendeels over de toonbank plaatsvindt;

–in een zelfbedieningszaak, waarin het aantal werkzame personen, berekend op basis van volledige werktijd, niet meer is dan vijf;

–op de openbare weg buiten de verkoopruimte van een bedieningszaak;

–aan de huizen van vaste afnemers;

–in een besloten ruimte die een onderdeel is van een vervoermiddel;

–in de uitoefening van de markt- en straathandel en handel te water.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Goocheltrucjes met prijzen en gewichten

Ongelezen bericht door tttlocke »

Met name die laatste twee dus voor resp. rijdende winkel en markt.

Geldt dus voor die doosjes aardbeien ('in vaste hoeveelheden verpakt')

Erthanax
Berichten: 9731
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Goocheltrucjes met prijzen en gewichten

Ongelezen bericht door Erthanax »

Dat bedoel ik.
Dan is er geen welsprekendheid nodig bij het te koop aanbieden aan het aanwezige publiek.

kuklos
Berichten: 9803
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Goocheltrucjes met prijzen en gewichten

Ongelezen bericht door kuklos »

16again schreef:
10 jun 2020 11:41
kuklos schreef:
10 jun 2020 10:27
ElsButter schreef:
09 jun 2020 13:47
Zowel supermarkten maar ook speciaalzaken halen goocheltrucjes uit ......
Dank je de koekkoek. Goocheltrucs? Nee. De prijzen worden duidelijk vermeld en die zijn om te rekenen naar een prijs per kilo. Niet iedereen is even vaardig daarin, dat klopt.
Maar nu was die wet juist ervoor bedoeld, dat je die kilo prijzen niet zelf hoeft om te rekenen.
En uitgaande van een pot appelmoes van 355 gram ontbreekt de vaardigheid om dat uit het hoofd te doen bij vrijwel iedereen.
Dat kan zijn, maar het is nog steeds geen goocheltruc.

16again
Berichten: 16140
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Goocheltrucjes met prijzen en gewichten

Ongelezen bericht door 16again »

Geen goocheltruc. Beweerde ik ook niet.
Dat gegoochel met cijfers van vreemde verpakkingseenheden is wel een truc om het prijsvergelijk door de consument te bemoeilijken

JanTalmon
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 jul 2018 13:31
Locatie: Sint Odilienberg
Contacteer:

Re: Goocheltrucjes met prijzen en gewichten

Ongelezen bericht door JanTalmon »

Bij mijn supermarkt staat bij of op alle producten een kilo prijs, behalve bij groente en fruit en producten die per stuk gaan (bv haring). Wel grappig is dat er bij 3 flesjes koffiemelk in één verpakking een liter prijs staat die er vanuit gaat dat de vermelde prijs per flesje is en niet per set van 3. Dan is prijs vergelijken wel moeilijk :D

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Goocheltrucjes met prijzen en gewichten

Ongelezen bericht door kweenie »

Sira schreef:
10 jun 2020 14:03
Dit is nu iets waar ik nooit naar kijk. Als ik zin in asperges of aardbeien heb dan koop ik ze. Het kan best zijn dat ze bij een andere supermarkt goedkoper zijn, maar dan moet ik er een paar kilometer voor rijden en dat kost ook geld.
Leuk voor jou, maar dat geldt niet voor iedereen. Ik vind het toch wel van belang of de asperges op dat moment 5 of 15 euro per kilo zijn. En wat doe je als er meerdere soorten verpakkingen zijn? Als die aardbeien er bijvoorbeeld in 250,400 een 500 gram zijn?

Ook heb je vaak dat je de keus hebt tussen losse producten en voorverpakte. Dan is de ene variant vaak anders geprijsd dan de andere. Waarbij het niet altijd evident is welk van beide varianten goedkoper is, terwijl de verschillen soms best groot zijn.

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Goocheltrucjes met prijzen en gewichten

Ongelezen bericht door omega19 »

Iedereen heeft toch een smartphone? Zo moeilijk is het niet om de kiloprijs te bepalen
Bij de supermarkt staat de kiloprijs/ literprijs, in wat kleinere letters gewoon op het schaplabel.
klein leed

Bram Bonnewel
Berichten: 143
Lid geworden op: 11 jan 2006 19:28
Locatie: Sluis

Re: Goocheltrucjes met prijzen en gewichten

Ongelezen bericht door Bram Bonnewel »

Rekenen schijnt tegenwoordig moeilijk te zijn. En ik zie gewoon wat de prijs van het betreffende artikel is in het schap, ik zie het probleem niet.

16again
Berichten: 16140
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Goocheltrucjes met prijzen en gewichten

Ongelezen bericht door 16again »

Bram Bonnewel schreef:
17 jun 2020 12:29
Rekenen schijnt tegenwoordig moeilijk te zijn.
We hebben er nu een die blijkbaar wel kan rekenen.
De eerder genoemde 355gr appelmoes kost 1,39 Euro. Lepel even de kiloprijs op. Uit het hoofd

Moneyman
Berichten: 30212
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Goocheltrucjes met prijzen en gewichten

Ongelezen bericht door Moneyman »

breien schreef:
17 jun 2020 14:15
Uit het hoofd. Ongeveer €3.90.
Netjes.
3,915492957746479‬

16again
Berichten: 16140
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Goocheltrucjes met prijzen en gewichten

Ongelezen bericht door 16again »

breien schreef:
17 jun 2020 16:55
Het was ongeveer gelijk aan €1.30 per 3.33kg.
Hier gaat de rekenkunst al mank. Er wordt 0.333kg bedoeld

Gesloten