Recht op annulering op grond van gevaarlijke situatie
Geplaatst: 12 jun 2020 19:13
Het reisbureau waarbij ik in december 2019 een pakketreis (3-weekse treinreis Moskou-Beijing 18 juli vanaf Amsterdam) voor mij en mijn dochter (25, uitwonend) heb geboekt, biedt mij sinds medio april omboeken naar 2021 aan. Het initiatief tot omboeken kwam van het reisbureau.
Ik wil wel omboeken maar alleen als de vakantie-aanvraag 2021 (3 weken tijdens schoolvakantie; ik werk in het onderwijs, mijn dochter in de zorg) aan mijn dochter wordt toegekend. Honorering van vakantie-aanvragen bij haar werkgever is in december 2020. Ik heb een schriftelijke weergave van de vakantieaanvraag + uitkomst aan het reisbureau toegezegd.
Het reisbureau wil deze voorwaarde niet accepteren, maar biedt in het geval mijn dochter geen 3 weken vakantie kan opnemen, in december omboeken naar zomer 2022 aan.
(De reis was een cadeau voor een mooi diploma; ik weet niet of mijn dochter over twee jaar nog steeds met haar moeder op vakantie wil, wie weet heeft zij dan al een gezin. Ook weet ik niet of zij in 2022 wel toestemming voor 3 weken vakantie krijgt ....)
Het reisbureau wil dus niet omboeken onder bovengenoemde voorwaarde, wil ook geen op termijn verzilverbare voucher uitgeven.
Ik ben nu al twee maanden bezig om tot een voor beide partijen acceptabele oplossing te komen. Naar mijn gevoel stel ik mij best coulant op. Ik heb niet om mijn geld terug gevraagd. Eventueel in december een voucher uitgeven, die op termijn verzilverbaar is, vond ik ook prima.
De aanbetaling bedroeg 1450 euro.
Het reisbureau is wel lid van SGR, geen lid ANVR, ook geen lid van de Geschillencommissie.
Kwestie voorgelegd aan het consumentenloket ACM. In eerste instantie (half mei) adviseerde ACM te wachten totdat reisbureau zelf ging annuleren.
Reisbureau annuleert de reis zelf niet, beweert dat de reis gewoon doorgang kan vinden. Op 4 juni stuurde het reisbureau in een bijlage van een e-mail de 1e herinnering voor het restantbedrag. Die was raar genoeg gedateerd 28 mei.
Op de site van de ACM las ik over annuleren op grond van gevaarlijke situatie. Daarop heb ik nogmaals contact gezocht met ACM. Vandaag nam ACM telefonisch contact met mij op en ik kreeg de bevestiging dat ik recht heb op annuleren op grond van gevaarlijke situatie. De gevaarlijke situatie = code oranje voor alle doorreislanden = alleen noodzakelijk reizen. Ik heb volgens ACM bij annulering op grond van onveilige situatie recht op teruggave van mijn aanbetaling.
(Toevoeging op genoemde code oranje: ook zijn de grenzen tussen Rusland, Mongolië en China dicht, benodigde visa kunnen niet aangevraagd worden, verplichte thuisquarantaine van 2 weken na thuiskomst).
Ik heb het reisbureau mijn recht tot annulering voorgelegd. Nogmaals voorgesteld om om te boeken onder voorwaarde of de uitgifte van een op termijn verzilverbare voucher. Maar nee, het reisbureau zegt een annuleringsnota voor mij op te stellen als ik de reis zelf annuleer op grond van gevaarlijke situatie.
Mijn annuleringsbrief (naar voorbeeldbrief ACM) staat klaar om verstuurd te worden.
Ik kan met dit geschil niet naar Geschillencommissie. Moet ermee naar de rechter als ik mijn gelijk wil halen.
Hoe dat precies werkt, daar moet ik mij nog in verdiepen.
Ik zit verlegen om goede raad.
Heeft iemand al succesvol geannuleerd op grond van gevaarlijke situatie?
Weet iemand hoeveel het gaat kosten om het voor de rechter te laten komen?
Ik wil wel omboeken maar alleen als de vakantie-aanvraag 2021 (3 weken tijdens schoolvakantie; ik werk in het onderwijs, mijn dochter in de zorg) aan mijn dochter wordt toegekend. Honorering van vakantie-aanvragen bij haar werkgever is in december 2020. Ik heb een schriftelijke weergave van de vakantieaanvraag + uitkomst aan het reisbureau toegezegd.
Het reisbureau wil deze voorwaarde niet accepteren, maar biedt in het geval mijn dochter geen 3 weken vakantie kan opnemen, in december omboeken naar zomer 2022 aan.
(De reis was een cadeau voor een mooi diploma; ik weet niet of mijn dochter over twee jaar nog steeds met haar moeder op vakantie wil, wie weet heeft zij dan al een gezin. Ook weet ik niet of zij in 2022 wel toestemming voor 3 weken vakantie krijgt ....)
Het reisbureau wil dus niet omboeken onder bovengenoemde voorwaarde, wil ook geen op termijn verzilverbare voucher uitgeven.
Ik ben nu al twee maanden bezig om tot een voor beide partijen acceptabele oplossing te komen. Naar mijn gevoel stel ik mij best coulant op. Ik heb niet om mijn geld terug gevraagd. Eventueel in december een voucher uitgeven, die op termijn verzilverbaar is, vond ik ook prima.
De aanbetaling bedroeg 1450 euro.
Het reisbureau is wel lid van SGR, geen lid ANVR, ook geen lid van de Geschillencommissie.
Kwestie voorgelegd aan het consumentenloket ACM. In eerste instantie (half mei) adviseerde ACM te wachten totdat reisbureau zelf ging annuleren.
Reisbureau annuleert de reis zelf niet, beweert dat de reis gewoon doorgang kan vinden. Op 4 juni stuurde het reisbureau in een bijlage van een e-mail de 1e herinnering voor het restantbedrag. Die was raar genoeg gedateerd 28 mei.
Op de site van de ACM las ik over annuleren op grond van gevaarlijke situatie. Daarop heb ik nogmaals contact gezocht met ACM. Vandaag nam ACM telefonisch contact met mij op en ik kreeg de bevestiging dat ik recht heb op annuleren op grond van gevaarlijke situatie. De gevaarlijke situatie = code oranje voor alle doorreislanden = alleen noodzakelijk reizen. Ik heb volgens ACM bij annulering op grond van onveilige situatie recht op teruggave van mijn aanbetaling.
(Toevoeging op genoemde code oranje: ook zijn de grenzen tussen Rusland, Mongolië en China dicht, benodigde visa kunnen niet aangevraagd worden, verplichte thuisquarantaine van 2 weken na thuiskomst).
Ik heb het reisbureau mijn recht tot annulering voorgelegd. Nogmaals voorgesteld om om te boeken onder voorwaarde of de uitgifte van een op termijn verzilverbare voucher. Maar nee, het reisbureau zegt een annuleringsnota voor mij op te stellen als ik de reis zelf annuleer op grond van gevaarlijke situatie.
Mijn annuleringsbrief (naar voorbeeldbrief ACM) staat klaar om verstuurd te worden.
Ik kan met dit geschil niet naar Geschillencommissie. Moet ermee naar de rechter als ik mijn gelijk wil halen.
Hoe dat precies werkt, daar moet ik mij nog in verdiepen.
Ik zit verlegen om goede raad.
Heeft iemand al succesvol geannuleerd op grond van gevaarlijke situatie?
Weet iemand hoeveel het gaat kosten om het voor de rechter te laten komen?