Pagina 1 van 1
Kosten voor op afstand openen van een deur
Geplaatst: 22 jun 2020 13:00
door MarikenP
Onlangs heb ik mijn deur laten openen door mijn huurbaas zodat ik naar binnen kon. Ik heb het alarmnummer gebeld en een medewerker heeft de deur elektronisch voor mij op afstand geopend. Tijdens dit gesprek is geen enkele keer vermeld dat deze handeling geld kost. Nu hebben ze mij 75 euro in rekening gebracht, (wat ik een abnormaal hoog bedrag vind voor het openen van een deur). Ik betaal ook iedere maand 50 euro servicekosten, dus zou dit niet gewoon onder de servicekosten vallen? En hadden zij mij niet tijdens het gesprek op de hoogte moeten stellen van deze kosten? Is er ergens waar ik kan lezen wat mijn rechten zijn als huurder in dit geval?
Alvast heel erg bedankt voor degene die mij kan helpen met dit geval
Re: Kosten voor op afstand openen van een deur
Geplaatst: 22 jun 2020 21:21
door Moneyman
Het is waarschijnlijk niet zozeer een op kostprijs gebaseerd bedrag, maar vooral ontmoedigingsbeleid.
Re: Kosten voor op afstand openen van een deur
Geplaatst: 22 jun 2020 21:38
door Jablan
Voor een sleuteldienst - iemand komt voor jou ter plekke de deur openen - betaal je vanaf 75 euro. Vaak meer.
Omdat dit via je verhuurder is gegaan, zou deze dienst ook apart vermeld moeten zijn in de contracten. Rustig doorlezen en goed zoeken.
Re: Kosten voor op afstand openen van een deur
Geplaatst: 22 jun 2020 23:01
door Moneyman
Maar er heeft slechts iemand op een knop gedrukt. Er is niemand ter plaatse geweest.
Re: Kosten voor op afstand openen van een deur
Geplaatst: 22 jun 2020 23:11
door crazyme
Wanneer je hier geen kosten voor rekent gaat niemand meer op zoek naar zijn sleutels maar belt heerlijk comfortabel naar de portier op afstand.
Re: Kosten voor op afstand openen van een deur
Geplaatst: 22 jun 2020 23:29
door sylvesterb
MarikenP schreef: ↑22 jun 2020 13:00
Onlangs heb ik mijn deur laten openen door mijn huurbaas zodat ik naar binnen kon. Ik heb het alarmnummer gebeld en een medewerker heeft de deur elektronisch voor mij op afstand geopend. Tijdens dit gesprek is geen enkele keer vermeld dat deze handeling geld kost. Nu hebben ze mij 75 euro in rekening gebracht, (wat ik een abnormaal hoog bedrag vind voor het openen van een deur). Ik betaal ook iedere maand 50 euro servicekosten, dus zou dit niet gewoon onder de servicekosten vallen? En hadden zij mij niet tijdens het gesprek op de hoogte moeten stellen van deze kosten? Is er ergens waar ik kan lezen wat mijn rechten zijn als huurder in dit geval?
Alvast heel erg bedankt voor degene die mij kan helpen met dit geval
Maar het openen van je deur valt normaal niet onder de service kosten. Het bedrag van EUR 75,00 vind ik erg meevallen immers moet de alarmcentrale 24 uur per dag bezet zijn voor o.a. dit soort zaken.
Het is lastig te zeggen wat je rechten zijn aangezien wij geen idee hebben van de overeenkomst die je hebt en de voorwaarden die hieraan verbonden zijn. Als hierin is opgenomen wat de kosten zijn heb je weinig rechten.
Re: Kosten voor op afstand openen van een deur
Geplaatst: 23 jun 2020 08:46
door Komkommertijd
Vrijwel zeker een gezamenlijke deur, en bij je buren aanbellen is sneller en gratis.....
Re: Kosten voor op afstand openen van een deur
Geplaatst: 23 jun 2020 10:58
door MarikenP
Het gekke is dat ik naar het normale contactnummer belde. Deze was niet bereikbaar vanwege corona, en in de voicemail werd geadviseerd naar een ander nummer bellen ''for urgent matters''. Maar van tevoren wordt dus niet gezegd dat dit de alarmlijn is, en dat het 75 euro kost. Ook tijdens het gesprek ben ik hiervan niet op de hoogte gebracht en ze wilden me maar al te graag helpen. Ik vind het wel logisch dat als zoiets zoveel kost, dat dat toch even van tevoren gemeld moet worden?
Re: Kosten voor op afstand openen van een deur
Geplaatst: 23 jun 2020 11:01
door berndv
MarikenP schreef: ↑23 jun 2020 10:58
Het gekke is dat ik naar het normale contactnummer belde. Deze was niet bereikbaar vanwege corona, en in de voicemail werd geadviseerd naar een ander nummer bellen ''for urgent matters''. Maar van tevoren wordt dus niet gezegd dat dit de alarmlijn is, en dat het 75 euro kost.
Maar als het wel van tevoren gemeld was, had u dan anders gehandeld?
Re: Kosten voor op afstand openen van een deur
Geplaatst: 23 jun 2020 13:41
door MarikenP
Ja, want ik had reserve sleutels, alleen wel op een paar uur afstand. Dus ja dan had ik deze gehaald, maar aangezien ze me zo makkelijk konden helpen leek dit me handig.
Re: Kosten voor op afstand openen van een deur
Geplaatst: 23 jun 2020 13:47
door angel1978
als je bereid bent om enkele uren te wachten of te reizen om 75 euro uit te sparen, hoe 'urgent' is deze 'matter' dan?
Re: Kosten voor op afstand openen van een deur
Geplaatst: 23 jun 2020 13:55
door mahadma
MarikenP schreef: ↑23 jun 2020 13:41
Ja, want ik had reserve sleutels, alleen wel op een paar uur afstand. Dus ja dan had ik deze gehaald, maar aangezien ze me zo makkelijk konden helpen leek dit me handig.
Als je reserve sleutels hebt op 2 keer een paar uur afstand (heen en terug) zou je ook best wel eens de nodige benzine kosten gehad kunnen hebben, zeg € 1,70 per liter, zeg 2 x 150 km rijden, zeg 4 uur minimaal rijden, en zeg 1 op 13, ik kom dan al vlot op € 40,00 reiskosten ............ Nu geen wachttijd en "slechts" € 35,00 meer.
Misschien handig om een betrouwbare buur een kopie huissleutel te geven .........
Re: Kosten voor op afstand openen van een deur
Geplaatst: 23 jun 2020 13:56
door berndv
Ik heb er een beetje een dubbel gevoel bij. Enerzijds was het wellicht handig geweest om vooraf te melden dat er kosten verbonden zaten aan het openen van de deur. Maar aan de andere kant, als het kosteloos was, waarom dan nog sleutels meenemen als er een gratis portierservice is.
Wel vind ik, dat als de kosten niet telefonisch vermeld zijn, dat die kosten wel ergens op gebaseerd moeten zijn. En het kan zijn dat dit in een contract terug te vinden is.
Wat ik verder nog mis in dit verhaal is het contact met de verhuurder. Hierover lees ik niets terug. Heeft u bij de verhuurder nagevraagd waarom deze kosten in rekening zijn gebracht? U vraagt hier omtrent uw rechten, maar misschien is het ook gewoon een idee om dit bij de verhuurder na te gaan, want wellicht heeft u hierin uitsluitend een plicht, om te betalen, omdat de kosten schriftelijk vooraf overeengekomen zijn.
Re: Kosten voor op afstand openen van een deur
Geplaatst: 23 jun 2020 14:01
door mahadma
berndv schreef: ↑23 jun 2020 13:56
Ik heb er een beetje een dubbel gevoel bij. Enerzijds was het wellicht handig geweest om vooraf te melden dat er kosten verbonden zaten aan het openen van de deur. Maar aan de andere kant, als het kosteloos was, waarom dan nog sleutels meenemen als er een gratis portierservice is.
Wel vind ik, dat als de kosten niet telefonisch vermeld zijn, dat die kosten wel ergens op gebaseerd moeten zijn. En het kan zijn dat dit in een contract terug te vinden is.
Wat ik verder nog mis in dit verhaal is het contact met de verhuurder. Hierover lees ik niets terug. Heeft u bij de verhuurder nagevraagd waarom deze kosten in rekening zijn gebracht? U vraagt hier omtrent uw rechten, maar misschien is het ook gewoon een idee om dit bij de verhuurder na te gaan, want wellicht heeft u hierin uitsluitend een plicht, om te betalen, omdat de kosten schriftelijk vooraf overeengekomen zijn.
Laatst bij een gesprek met verhuurders medewerker opgevangen dat er een speciaal deuropenmaak regeling was in geval van buitensluiting door jezelf. Dit zal dus heel goed in het huurcontract staan, wat natuurlijk iedereen leest.
Re: Kosten voor op afstand openen van een deur
Geplaatst: 23 jun 2020 14:20
door berndv
mahadma schreef: ↑23 jun 2020 14:01
Dit zal dus heel goed in het huurcontract staan, wat natuurlijk iedereen leest.
dat vermoed ik ook. Vandaar ook mijn verwijzing naar enerzijds het contract of anderzijds de verhuurder.
Re: Kosten voor op afstand openen van een deur
Geplaatst: 24 jun 2020 00:28
door Brahms
De vraag in deze is dus (nog steeds), wat staat er in je huurcontract, MarikenP ?
Re: Kosten voor op afstand openen van een deur
Geplaatst: 24 jun 2020 14:02
door Sira
MarikenP schreef: ↑23 jun 2020 10:58
Het gekke is dat ik naar het normale contactnummer belde. Deze was niet bereikbaar vanwege corona, en in de voicemail werd geadviseerd naar een ander nummer bellen ''for urgent matters''. Maar van tevoren wordt dus niet gezegd dat dit de alarmlijn is, en dat het 75 euro kost. Ook tijdens het gesprek ben ik hiervan niet op de hoogte gebracht en ze wilden me maar al te graag helpen. Ik vind het wel logisch dat als zoiets zoveel kost, dat dat toch even van tevoren gemeld moet worden?
De reden dat dit niet gemeld wordt, is waarschijnlijk omdat je dit (artikel) in je huurovereenkomst kunt vinden.
Re: Kosten voor op afstand openen van een deur
Geplaatst: 24 jun 2020 15:52
door Komkommertijd
Niet elke verhuurder heeft dezelfde voorwaarden en sommige schrijven tarieven, andere op aanvraag.
Re: Kosten voor op afstand openen van een deur
Geplaatst: 27 jun 2020 07:01
door Hawk-Eye
kijk inderdaad je overeenkomst na, zal hier vast in staan en als het er niet instaat dan vraag ik me af of dit inderdaad wel mag....
wat mij opvalt is dat het zo simpel is, hoe heeft men je id gecheckt bijvoorbeeld, hoe wist men dat jij ook werkelijk jij was????
Als dit bij jouw zo makkelijk gaat wie is dan de volgende die dit even doet?