Wel medische noodzaak verklaring, apotheek weigert te honoreren
Geplaatst: 11 jul 2020 08:52
Hallo,
Ik ben 28 jaar en sukkel al geruim 10 jaar met het vinden van de juiste medicatie voor mijn reuma. Vorig jaar hebben ze me een combinatie van een (voor mij) nieuw medicijn gegeven (hydroxichloricine) samen met mijn oude medicijn (leflunomidr) waarbij ik o.a heel veel buikklachten kreeg en onder andere 18kg ben afgevallen. Toen ze mij de leflunomide van het merk ‘Arave’ voor schreven, in combi met de Hydroxichloricine, met medische noodzaak was dit probleem echter voorbij.
Begin dit jaar heb ik een grote discussie met de apotheker gehad daar hij de medicijnen niet wilde indienen voor vergoeding bij het CZ omdat het om een ‘voorkeur’ zou gaan, terwijl dat 18kg afvallen en een buikloop hebben die je niet kunt tegenhouden me niet bepaald op een ‘voorkeur’ doet lijken?? In deze discussie heeft meneer de apotheker de uitspraak gedaan “De reumatoloog bepaald niet of u een medische noodzaak heeft, dat bepaal ik”.
De eerste maal heb ik ze zelf betaald en de nota ingediend bij het CZ met mijn medische noodzaak verklaring, deze heeft het CZ netjes vergoed maar met de mededeling dat de apotheek ze in hoort te dienen als er sprake is van een medische noodzaak verklaring. Na veel heisa zijn ze gister ingediend maar laait de discussie opnieuw op als ik mijn pil nu ineens zelf moet gaan betalen. Ook hier heb ik een medische noodzaak verklaring voor, daar ik vorig jaar 3 verschillende merken gekregen heb, waar ik extreme buikkrampen en doorbloedingen van kreeg, iets wat de werking van de pil kan beïnvloeden.
Aan de balie wist de assistente ook geen raad toen ik aangaf een medische noodzaak verklaring te hebben en bereid was ter plekke de huisarts te bellen om deze nogmaals door te faxen. Ze ging overleggen met de apotheker en kwam terug met het volgende “Het gaat om een voorkeursmedicijn en deze zult u zelf moeten betalen, het heeft overigens ook geen zin om de huisarts te bellen volgens de apotheker want die schrijven zelden tot nooit een medische noodzaak uit voor het gebruik van de pil”.
Ik heb ter plekke de huisarts gebeld, die enigszins verbaasd maar netjes aangaf hem te ondertekenen en opnieuw door te faxen zodat ik het medicaat alsnog kon ophalen. Met deze info ben ik naar huis vertrokken in veronderstelling dat ik later op de dag, als de medische noodzaak binnen was, mijn pil alsnog kon ophalen.
Niets was minder waar toen ik een telefoontje ontving van meneer de apotheker met de volgende tekst en uitleg: “Ik heb zojuist een medische noodzaak verklaring binnen gekregen omtrent het gebruik van de pil ivm ernstige buikkrampen en doorbloedingen, ik heb hierop contact gehad met de huisarts en ik heb besloten dat de medische noodzaak niet ernstig genoeg is en honoreer deze dus niet. U kunt ze krijgen als u ze zelf betaald”. Dit alles op een uiterst cynische en zelfingenomen toon, hetzelfde als ons telefoongesprek eerder dit jaar over de reumamedicatie.
Ik was werkelijk in shock, meneer is eerst met frisse tegenzin genoodzaakt akkoord te gaan met de medische noodzaak verklaring omtrent mijn reuma medicaat, vervolgens stellig overtuigd dat een huisarts toch geen medische verklaring kan afgeven, als dit wel gebeurd beslist meneer vervolgens zelf dat hij het niet voldoende vindt en daarmee is de discussie gesloten?! Dat dacht ik dus niet...
Ik heb wederom contact opgenomen met mijn huisarts, kreeg de assistente aan de lijn, die aangaf inderdaad meneer gesproken te hebben, niet de huisarts zelf zoals meneer beweerd in ons telefoongesprek, maar de assistente, die hij dwingend duidelijk maakt dat de medische noodzaak voor hem niet voldoende is. Ook als de assistente aangeeft dat dit wel degelijk een goede reden is, omdat de pil zo zijn werk niet goed kan doen, weigert de apotheker bijstand te geven.
Omdat de assistente nogal geschrokken is van zijn ‘toon’ heeft ze aangegeven dat hij mij dit dan zelf mag vertellen, omdat zei dit op deze manier niet aan mij wil overbrengen. Ook geeft ze aan dat ze dit nog niet eerder heeft meegemaakt.
Ik heb inmiddels een officiële klacht ingediend bij de overkoepelende organisatie tegen deze machtsbeluste, intimiderende en zeer onvriendelijke man. Echter wil ik graag weten of ik mijn klacht verder nog ergens kan neerleggen zodat er ook daadwerkelijk iets mee gebeurd?
Ik heb gezien dat dit topic eerder is besproken met o.a de reactie over een uitspraak van de rechter in 2015, dat de arts bepaald wanneer er medische noodzaak is en niet de apotheker noch zorgverzekeraar. Echter wist ik niet of dit nog steeds van toepassing is vandaar mijn post.
Ik ben 28 jaar en sukkel al geruim 10 jaar met het vinden van de juiste medicatie voor mijn reuma. Vorig jaar hebben ze me een combinatie van een (voor mij) nieuw medicijn gegeven (hydroxichloricine) samen met mijn oude medicijn (leflunomidr) waarbij ik o.a heel veel buikklachten kreeg en onder andere 18kg ben afgevallen. Toen ze mij de leflunomide van het merk ‘Arave’ voor schreven, in combi met de Hydroxichloricine, met medische noodzaak was dit probleem echter voorbij.
Begin dit jaar heb ik een grote discussie met de apotheker gehad daar hij de medicijnen niet wilde indienen voor vergoeding bij het CZ omdat het om een ‘voorkeur’ zou gaan, terwijl dat 18kg afvallen en een buikloop hebben die je niet kunt tegenhouden me niet bepaald op een ‘voorkeur’ doet lijken?? In deze discussie heeft meneer de apotheker de uitspraak gedaan “De reumatoloog bepaald niet of u een medische noodzaak heeft, dat bepaal ik”.
De eerste maal heb ik ze zelf betaald en de nota ingediend bij het CZ met mijn medische noodzaak verklaring, deze heeft het CZ netjes vergoed maar met de mededeling dat de apotheek ze in hoort te dienen als er sprake is van een medische noodzaak verklaring. Na veel heisa zijn ze gister ingediend maar laait de discussie opnieuw op als ik mijn pil nu ineens zelf moet gaan betalen. Ook hier heb ik een medische noodzaak verklaring voor, daar ik vorig jaar 3 verschillende merken gekregen heb, waar ik extreme buikkrampen en doorbloedingen van kreeg, iets wat de werking van de pil kan beïnvloeden.
Aan de balie wist de assistente ook geen raad toen ik aangaf een medische noodzaak verklaring te hebben en bereid was ter plekke de huisarts te bellen om deze nogmaals door te faxen. Ze ging overleggen met de apotheker en kwam terug met het volgende “Het gaat om een voorkeursmedicijn en deze zult u zelf moeten betalen, het heeft overigens ook geen zin om de huisarts te bellen volgens de apotheker want die schrijven zelden tot nooit een medische noodzaak uit voor het gebruik van de pil”.
Ik heb ter plekke de huisarts gebeld, die enigszins verbaasd maar netjes aangaf hem te ondertekenen en opnieuw door te faxen zodat ik het medicaat alsnog kon ophalen. Met deze info ben ik naar huis vertrokken in veronderstelling dat ik later op de dag, als de medische noodzaak binnen was, mijn pil alsnog kon ophalen.
Niets was minder waar toen ik een telefoontje ontving van meneer de apotheker met de volgende tekst en uitleg: “Ik heb zojuist een medische noodzaak verklaring binnen gekregen omtrent het gebruik van de pil ivm ernstige buikkrampen en doorbloedingen, ik heb hierop contact gehad met de huisarts en ik heb besloten dat de medische noodzaak niet ernstig genoeg is en honoreer deze dus niet. U kunt ze krijgen als u ze zelf betaald”. Dit alles op een uiterst cynische en zelfingenomen toon, hetzelfde als ons telefoongesprek eerder dit jaar over de reumamedicatie.
Ik was werkelijk in shock, meneer is eerst met frisse tegenzin genoodzaakt akkoord te gaan met de medische noodzaak verklaring omtrent mijn reuma medicaat, vervolgens stellig overtuigd dat een huisarts toch geen medische verklaring kan afgeven, als dit wel gebeurd beslist meneer vervolgens zelf dat hij het niet voldoende vindt en daarmee is de discussie gesloten?! Dat dacht ik dus niet...
Ik heb wederom contact opgenomen met mijn huisarts, kreeg de assistente aan de lijn, die aangaf inderdaad meneer gesproken te hebben, niet de huisarts zelf zoals meneer beweerd in ons telefoongesprek, maar de assistente, die hij dwingend duidelijk maakt dat de medische noodzaak voor hem niet voldoende is. Ook als de assistente aangeeft dat dit wel degelijk een goede reden is, omdat de pil zo zijn werk niet goed kan doen, weigert de apotheker bijstand te geven.
Omdat de assistente nogal geschrokken is van zijn ‘toon’ heeft ze aangegeven dat hij mij dit dan zelf mag vertellen, omdat zei dit op deze manier niet aan mij wil overbrengen. Ook geeft ze aan dat ze dit nog niet eerder heeft meegemaakt.
Ik heb inmiddels een officiële klacht ingediend bij de overkoepelende organisatie tegen deze machtsbeluste, intimiderende en zeer onvriendelijke man. Echter wil ik graag weten of ik mijn klacht verder nog ergens kan neerleggen zodat er ook daadwerkelijk iets mee gebeurd?
Ik heb gezien dat dit topic eerder is besproken met o.a de reactie over een uitspraak van de rechter in 2015, dat de arts bepaald wanneer er medische noodzaak is en niet de apotheker noch zorgverzekeraar. Echter wist ik niet of dit nog steeds van toepassing is vandaar mijn post.