Reisorganisatie annuleert appartement, wij moeten wel vlucht betalen
Geplaatst: 11 jul 2020 14:05
Wij hebben in januari 2020 een reis geboekt naar Mallorca via een Nederlandse touroperator. Vertrekdatum 12-7-2020, voor 2 weken. In een appartement. Vliegen vanaf Groningen Airport Eelde, via Transavia. Wat er in de tussentijd in de wereld is gebeurd, daar hebben we dagelijks allemaal last van.
Nu blijkt ons appartementencomplex toch nog niet weer geopend te zijn na het opheffen van de lockdown in Spanje per 21 juni 2020. In afwachting van de ontwikkelingen mochten wij het restant van de reissom uiterlijk 2 weken voor vertrek (12-7-2020) betalen. Dat hebben we gedaan op 27 juni 2020. Een bedrag van 1.820,37 euro.
Als laatste check hebben wij op deze dag, via ons reisbureau, de reisorganisatie gevraagd of het appartementencomplex open is, en welke faciliteiten beschikbaar zijn. Het antwoord was "het appartementencomplex is open, en restaurant en zwembad zijn te gebruiken". Op basis van deze informatie hebben wij besloten dat we doorgaan met deze reis. En hebben we de restant reissom betaald.
Begin deze week kregen wij, volkomen onverwacht, te horen dat het appartement toch nog steeds dicht is. Iemand heeft dus zitten jokken bij de touroperator. We kregen 2 alternatieven, maar deze waren beide niet gelijkwaardig aan ons gekozen appartement. Wij kregen daar dan 400 euro korting op. Die hebben we afgewezen. Overigens, het reisbureau was het hiermee eens. Toen hebben we 3-4 dagen niets gehoord. Wij gingen ervan uit dat de reisorganisatie zou komen met een financieel voorstel omdat zij zelf het appartement geannuleerd hebben.
Tot onze verrassing kwamen ze gisteren, vrijdagmiddag, opeens met een derde alternatief. In onze ogen volstrekt niet gelijkwaardig. Via het reisbureau hebben we kenbaar gemaakt dat wij dit voorstel niet accepteren. Toen kwam de touroperator met het voorstel: wij hoeven de reissom niet te betalen, maar de vliegreis wel. Kosten 1.750 euro. Wat, zo stelt men, wij hebben geannuleerd. Dus deze oplossing is al zeer coulant en genereus, vinden ze.
Het niet accepteren van een alternatief wordt gelijkgesteld aan annuleren van de klant. In principe zijn de annuleringskosten dan 90% van de reissom. Dus we mochten onze handjes dichtknijpen, vinden ze. Wij vinden van niet. In de eerste plaats hebben wij niet geannuleerd, maar zij. Daarnaast zijn we op 27 juni volledig onjuist geïnformeerd.
Hadden we dat toen geweten dan hadden we zeker geannuleerd (tegen flink lagere annuleringskosten), of de reisorganisatie had nog 14 dagen gekregen om ons een appartement aan te bieden dat wél voldoen zou aan onze eisen van gelijkwaardigheid. Nu worden we als het ware voor het blok gezet. Ik heb via het reisbureau gemeld dat wij het aanbod niet accepteren. Met nog 2 dagen voor vertrek hadden we niet meer tijd. Wat zijn onze rechten?
Nu blijkt ons appartementencomplex toch nog niet weer geopend te zijn na het opheffen van de lockdown in Spanje per 21 juni 2020. In afwachting van de ontwikkelingen mochten wij het restant van de reissom uiterlijk 2 weken voor vertrek (12-7-2020) betalen. Dat hebben we gedaan op 27 juni 2020. Een bedrag van 1.820,37 euro.
Als laatste check hebben wij op deze dag, via ons reisbureau, de reisorganisatie gevraagd of het appartementencomplex open is, en welke faciliteiten beschikbaar zijn. Het antwoord was "het appartementencomplex is open, en restaurant en zwembad zijn te gebruiken". Op basis van deze informatie hebben wij besloten dat we doorgaan met deze reis. En hebben we de restant reissom betaald.
Begin deze week kregen wij, volkomen onverwacht, te horen dat het appartement toch nog steeds dicht is. Iemand heeft dus zitten jokken bij de touroperator. We kregen 2 alternatieven, maar deze waren beide niet gelijkwaardig aan ons gekozen appartement. Wij kregen daar dan 400 euro korting op. Die hebben we afgewezen. Overigens, het reisbureau was het hiermee eens. Toen hebben we 3-4 dagen niets gehoord. Wij gingen ervan uit dat de reisorganisatie zou komen met een financieel voorstel omdat zij zelf het appartement geannuleerd hebben.
Tot onze verrassing kwamen ze gisteren, vrijdagmiddag, opeens met een derde alternatief. In onze ogen volstrekt niet gelijkwaardig. Via het reisbureau hebben we kenbaar gemaakt dat wij dit voorstel niet accepteren. Toen kwam de touroperator met het voorstel: wij hoeven de reissom niet te betalen, maar de vliegreis wel. Kosten 1.750 euro. Wat, zo stelt men, wij hebben geannuleerd. Dus deze oplossing is al zeer coulant en genereus, vinden ze.
Het niet accepteren van een alternatief wordt gelijkgesteld aan annuleren van de klant. In principe zijn de annuleringskosten dan 90% van de reissom. Dus we mochten onze handjes dichtknijpen, vinden ze. Wij vinden van niet. In de eerste plaats hebben wij niet geannuleerd, maar zij. Daarnaast zijn we op 27 juni volledig onjuist geïnformeerd.
Hadden we dat toen geweten dan hadden we zeker geannuleerd (tegen flink lagere annuleringskosten), of de reisorganisatie had nog 14 dagen gekregen om ons een appartement aan te bieden dat wél voldoen zou aan onze eisen van gelijkwaardigheid. Nu worden we als het ware voor het blok gezet. Ik heb via het reisbureau gemeld dat wij het aanbod niet accepteren. Met nog 2 dagen voor vertrek hadden we niet meer tijd. Wat zijn onze rechten?