Paypal laat bewust tracking-nummer fraude toe
Geplaatst: 26 jul 2020 23:00
Paypal Nederland lijkt tracking nummer fraude door verkopers bewust toe te staan.
Vooropgesteld: ik heb ca 30k/jaar spend via Paypal met een fors aantal transacties. Over het algemeen gaat alles goed. Maar toch geeft het een prettig gevoel dat je weet dat er een dispuutmechanisme is als het een keer niet goed gaat, en daar betaal ik dan (direct of indirect) ook voor in de fees die Paypal rekent aan verkopers.
Nu blijkt dat dat dispuutmechanisme helemaal niet werkt. Paypal staat fraude met tracking nummers door verkopers simpelweg toe. Zolang een verkoper maar een nummer opgeeft dat de status "afgeleverd" heeft dan beslist Paypal in het voordeel van de verkoper, zelfs als die zending overduidelijk niet aan mij gericht is, en zelfs in een heel ander land geleverd is.
De casus:
Ik heb in juni dit jaar een produkt gekocht en betaald met Paypal. Het betreft ca 60 euro. Produkt zou vanuit Polen verzonden worden DHL naar mijn adres (wat zowel direct aan de verkoper is gegeven als via het Paypal shipping address). Door de verkoper werd een tracking nummer afgegeven. Enkele dagen na verzending controleer ik bij DHL de status en blijkt de opgegeven zending afgeleverd. Alleen niet bij mij, maar volgens DHL ergens in Koln, duitsland. De DHL tracking pagina geeft ook duidelijk weer: "Destination region: Germany" en door de postcode van het afleverstation op te zoeken vond ik ook het adres en de firmanaam waar "mijn" pakket aan was geaddresseerd en aan geleverd is.
Eerst dacht ik nog dat het een vergissing was, en mij het verkeerde tracking nummer was gegeven. Maar de verkoper reageert niet. Dus uiteindelijk open ik een dispuut bij Paypal. In dat dispuut geeft de verkoper, het lijkt geautomatiseerd, nogmaals hetzelfde tracking nummer. Maar verder geen reactie. Dus uiteindelijk escalaar ik de zaak. En tot mijn grote verbazing beslist paypal 3 weken later, zonder enige verdere communicatie, in het voordeel van de verkoper. Omdat het pakket "geleverd" is. Dat de zending met het tracking nummer dat de verkoper opgaf niet bij mij, maar ergens in Duitsland is afgeleverd maakt Paypal niets uit.
Ik heb direct een klacht opgestart. Je gaat er immers vanuit dat het een vergissing is. Dat iemand bij Paypal verkeerd heeft gelezen. Maar daarop kwam ook geen reactie, twee weken lang. Na een herinneringsmail vandaag kreeg ik wel een reactie, van ene klantenservice medewerker met de naam "Caspar", met de mededeling dat Paypal niets kon doen en ik bij de verkoper moest zijn. Ook dat is in strijd met de eigen voorwaarden, die duidelijk stellen dat een claim heroverwogen kan worden als er sprake is van een klaarblijkelijke fout van Paypal, wat hier overduidelijk het geval is.
De funding source van deze transactie was een credit card. Dus de volgende stap is een credit card dispuut. Maar het mag duidelijk zijn dat Paypal hier niet haar eigen voorwaarden naleeft. En in feite meewerkt aan fraude. Met name het feit dat men gewoon niet reageert en de totale muur die alle communicatie tegen probeert te houden is het grootste probleem. Een normale bank kun je bellen. Maar Paypal geeft die optie niet meer op hun website. De enige optie die ik krijg als ik contact probeer op te nemen is het sturen van een mail.
Vooropgesteld: ik heb ca 30k/jaar spend via Paypal met een fors aantal transacties. Over het algemeen gaat alles goed. Maar toch geeft het een prettig gevoel dat je weet dat er een dispuutmechanisme is als het een keer niet goed gaat, en daar betaal ik dan (direct of indirect) ook voor in de fees die Paypal rekent aan verkopers.
Nu blijkt dat dat dispuutmechanisme helemaal niet werkt. Paypal staat fraude met tracking nummers door verkopers simpelweg toe. Zolang een verkoper maar een nummer opgeeft dat de status "afgeleverd" heeft dan beslist Paypal in het voordeel van de verkoper, zelfs als die zending overduidelijk niet aan mij gericht is, en zelfs in een heel ander land geleverd is.
De casus:
Ik heb in juni dit jaar een produkt gekocht en betaald met Paypal. Het betreft ca 60 euro. Produkt zou vanuit Polen verzonden worden DHL naar mijn adres (wat zowel direct aan de verkoper is gegeven als via het Paypal shipping address). Door de verkoper werd een tracking nummer afgegeven. Enkele dagen na verzending controleer ik bij DHL de status en blijkt de opgegeven zending afgeleverd. Alleen niet bij mij, maar volgens DHL ergens in Koln, duitsland. De DHL tracking pagina geeft ook duidelijk weer: "Destination region: Germany" en door de postcode van het afleverstation op te zoeken vond ik ook het adres en de firmanaam waar "mijn" pakket aan was geaddresseerd en aan geleverd is.
Eerst dacht ik nog dat het een vergissing was, en mij het verkeerde tracking nummer was gegeven. Maar de verkoper reageert niet. Dus uiteindelijk open ik een dispuut bij Paypal. In dat dispuut geeft de verkoper, het lijkt geautomatiseerd, nogmaals hetzelfde tracking nummer. Maar verder geen reactie. Dus uiteindelijk escalaar ik de zaak. En tot mijn grote verbazing beslist paypal 3 weken later, zonder enige verdere communicatie, in het voordeel van de verkoper. Omdat het pakket "geleverd" is. Dat de zending met het tracking nummer dat de verkoper opgaf niet bij mij, maar ergens in Duitsland is afgeleverd maakt Paypal niets uit.
Ik heb direct een klacht opgestart. Je gaat er immers vanuit dat het een vergissing is. Dat iemand bij Paypal verkeerd heeft gelezen. Maar daarop kwam ook geen reactie, twee weken lang. Na een herinneringsmail vandaag kreeg ik wel een reactie, van ene klantenservice medewerker met de naam "Caspar", met de mededeling dat Paypal niets kon doen en ik bij de verkoper moest zijn. Ook dat is in strijd met de eigen voorwaarden, die duidelijk stellen dat een claim heroverwogen kan worden als er sprake is van een klaarblijkelijke fout van Paypal, wat hier overduidelijk het geval is.
De funding source van deze transactie was een credit card. Dus de volgende stap is een credit card dispuut. Maar het mag duidelijk zijn dat Paypal hier niet haar eigen voorwaarden naleeft. En in feite meewerkt aan fraude. Met name het feit dat men gewoon niet reageert en de totale muur die alle communicatie tegen probeert te houden is het grootste probleem. Een normale bank kun je bellen. Maar Paypal geeft die optie niet meer op hun website. De enige optie die ik krijg als ik contact probeer op te nemen is het sturen van een mail.