LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Bol.com weigert garantie
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 13 aug 2020 19:57
Bol.com weigert garantie
Wij hebben een half jaar geleden twee dure designlampjes gekocht bij Bol.com. deze werden geleverd door Niolo (?)..
Omdat we geen contactdozen in de wand hebben moesten we een klein gaatje moeten boren in de omhuizing zodat we een electrakabel konden aansluiten met kroonsteentjes die erin zaten.
De lampjes gaan steeds knipperen dus wilden wij beroep doen op de beloofde 2 jaar garantie.. niet dus..
Bol gebruikte het argument dat we geen doorvoer mochten maken in de omhuizing en dat daardoor de garantie vervalt.
Maar dan hadden we de slaapkamer moeten verbouwen om licht in de duisternis te krijgen?
Niemand gaat toch muren frezen en elektra trekken en contactdozen leggen als het met een simpele kabel achter het bed ook kan?
Nu zijn we 150 euro kwijt aan ondeugdelijke lampjes. De gebruiksaanwijzing waar men naar verwijst was in het e gels en de afbeelding liet niet zien dat je niet met een kabel mocht werken.
Wie weet raad ?? Of weet wat we hieraan kunnen doen?
Omdat we geen contactdozen in de wand hebben moesten we een klein gaatje moeten boren in de omhuizing zodat we een electrakabel konden aansluiten met kroonsteentjes die erin zaten.
De lampjes gaan steeds knipperen dus wilden wij beroep doen op de beloofde 2 jaar garantie.. niet dus..
Bol gebruikte het argument dat we geen doorvoer mochten maken in de omhuizing en dat daardoor de garantie vervalt.
Maar dan hadden we de slaapkamer moeten verbouwen om licht in de duisternis te krijgen?
Niemand gaat toch muren frezen en elektra trekken en contactdozen leggen als het met een simpele kabel achter het bed ook kan?
Nu zijn we 150 euro kwijt aan ondeugdelijke lampjes. De gebruiksaanwijzing waar men naar verwijst was in het e gels en de afbeelding liet niet zien dat je niet met een kabel mocht werken.
Wie weet raad ?? Of weet wat we hieraan kunnen doen?
- NeoDutchio
- Berichten: 12775
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Beste antwoord
Gekozen door francy.neggers-van-berendonk
Re: Bol.com weigert garantie
De aanschafprijs kan dan wel hoog zijn, maar dat wil niet zeggen dat het ook dure lampen zijn. Zoals al benoemd, het soort verkoper laat niet echt zien in design te handelen.francy.neggers-van-berendonk schreef: ↑16 aug 2020 15:09Ik wee niet wat je duur vindt maar 75 euro per wandlampje is toch niet zo goedkoop?
Als u dat kan aantonen dan kunt u een zaak hebben. Maanden iets gebruiken wat niet werkt is natuurlijk niet slimfrancy.neggers-van-berendonk schreef: ↑16 aug 2020 15:09ik kan er geen nieuwe lampjes insteken want het is een complete unit. Het is een touch lamp en wij denken dat de unit kapot is want het heeft het vanaf aanvang niet goed gedaan.
Een dergelijke tekst staat er bijna altijd. Dit om te voorkomen dat een hobbyist aan de slag gaat, het verkeerd doet en de verkoper aansprakelijk stelt.francy.neggers-van-berendonk schreef: ↑16 aug 2020 15:09Vreemd dat er geen draaddoorvoer in de behuizing zat en nu blijkt uit de (engelstalige) beschrijving dat wij het door een erkende electricien rechtstreeks op het electra netwerk hadden moeten aansluiten, dus toch maar de slaapkamer verbouwen (eg nie..)
Re: Bol.com weigert garantie
Weet u waarom de lampjes (beide?) knipperen?
Is dit overwegend als u aan de bedrading zit?
Is dit overwegend als u aan de bedrading zit?
Re: Bol.com weigert garantie
De afwijzing van de garantie is m.i. terecht als uw handelen het gebrek heeft veroorzaakt of zou kunnen veroorzaken en dit in de voorwaarden staat.
Re: Bol.com weigert garantie
Kun je een link plaatsen naar het lampje dat je hebt gekocht? Zit de bedrading wel goed? Goede lampjes gebruikt? Ik weet uit eigen ervaring dat als je halogeen lampjes vervangt door led lampjes dat ze dan ook kunnen gaan knipperen.
-
- Berichten: 12775
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Bol.com weigert garantie
Wat u zou kunnen proberen is 2 nieuwe lampjes er in te doen. Hier heb ik ook het probleem gehad dat bij een hanglamp het ineens een disco werd. 2 nieuwe lampjes er in en het probleem was opgelost.
Een gaatje boren in de behuizing heeft niets met de bedrading te maken. En het aansluiten is ook geen hogere wiskunde.
Als ik kijk wat Niolo aanbiedt, dan lijkt het op een handelaartje die pakt wat hij pakken kan. Er zit geen lijn in wat hij aanbiedt. Van handschoenen tot kinderspeelgoed en steppen. Niet echt een bedrijf waar je dure design lampen zou kopen. Waarschijnlijk is het gewoon Ali spul met een dure benaming.
Een gaatje boren in de behuizing heeft niets met de bedrading te maken. En het aansluiten is ook geen hogere wiskunde.
Als ik kijk wat Niolo aanbiedt, dan lijkt het op een handelaartje die pakt wat hij pakken kan. Er zit geen lijn in wat hij aanbiedt. Van handschoenen tot kinderspeelgoed en steppen. Niet echt een bedrijf waar je dure design lampen zou kopen. Waarschijnlijk is het gewoon Ali spul met een dure benaming.
Justmeagain
vindt dit leuk
Re: Bol.com weigert garantie
Het aansluiten is zelfs geen lagere wiskunde. Maar het moet wel goed gebeuren.
Aygulf
vindt dit leuk
Re: Bol.com weigert garantie
Het kan inderdaad met LED lampjes te maken hebben, tenminste als het 12V lampjes zijn. De trafo die 230V naar12 V omzet kan lang niet altijd het lage vermogen van de LED lampjes goed verwerken, en gaat storen wat je ziet als knipperen. Er zijn niet voor niets andere trafo's voor LED lampjes dan voor halogeen lampjes.
Als je echter 230V lampjes heb kan dit natuurlijk niet de oorzaak zijn
Als je echter 230V lampjes heb kan dit natuurlijk niet de oorzaak zijn
Re: Bol.com weigert garantie
U gaat zelf knutselen aan lampen, dat werkt niet en dan verwacht u van Bol garantie?
Volgens mij werkt dat niet zo.......
Het is niet het probleem van "derden" dat u geen verbouwing wilt....
Volgens mij werkt dat niet zo.......
Het is niet het probleem van "derden" dat u geen verbouwing wilt....
Aygulf
vindt dit leuk
Re: Bol.com weigert garantie
Bij het zelf wijzigingen aanbrengen aan een apparaat, vervalt (vrijwel) altijd de garantie. Lees de garantievoorwaarden maar na, grote kans dat dit erbij staat. En dat is om een goede reden, een fabrikant kan een goede werking niet garanderen als mensen er zelf mee gaan hobbyen.francy.neggers-van-berendonk schreef: ↑13 aug 2020 20:14Bol gebruikte het argument dat we geen doorvoer mochten maken in de omhuizing en dat daardoor de garantie vervalt.
Verder vind ik het verhaal een beetje onduidelijk. Geen wandcontactdoos in de slaapkamer? In wat voor primitief onderkomen wonen jullie?
Aygulf
vindt dit leuk
Re: Bol.com weigert garantie
Heeft u voor het knutselen aan de lampjes getest of de lampjes het deden?
Re: Bol.com weigert garantie
Mag het iets gewoner? Oudere huizen hebben minder leidingwerk door het huis liggen, in slaapkamers vaak 1 wandcontact plus 1 schakelaar voor de plafondlamp.
Hier gaat om lampen bij het bed. Heb jij thuis links en rechts van de plek voor het bed op de goede hoogte contactdozen zitten waar je zo een lamp kunt schroeven en een halve meter eronder de schakelaar?
Mevrouw heeft lampjes gekocht, ze aangepast om te bevestigen en voor mijn idee vervalt dan de garantie. Zou er zelf in elk geval niet mee terug gaan naar de winkel / leverancier, maar naar andere rondkijken.
Re: Bol.com weigert garantie
Contactdozen om een lamp in te schroeven?
Aygulf
vindt dit leuk
Re: Bol.com weigert garantie
Mogelijk bedoelt TS een inbouwdoos, waarop niet alleen schakelaars en wandcontactdozen worden gemonteerd, maar ook plafondlampen en sommige wandlampen.
Een wandlamp die op een inbouwdoos gemonteerd moet worden is meestal ook wel met twee schroeven plat op de muur te monteren. De elektrische aansluiting kan kan niet naar achteren de muur in, maar dan moet je inderdaad in de voet een gaatje boren of een uitsparing maken waar een snoer doorheen kan.
Een wandlamp die op een inbouwdoos gemonteerd moet worden is meestal ook wel met twee schroeven plat op de muur te monteren. De elektrische aansluiting kan kan niet naar achteren de muur in, maar dan moet je inderdaad in de voet een gaatje boren of een uitsparing maken waar een snoer doorheen kan.
Re: Bol.com weigert garantie
En door dat boren vervalt de garantie.Erthanax schreef: ↑15 aug 2020 19:26Mogelijk bedoelt TS een inbouwdoos, waarop niet alleen schakelaars en wandcontactdozen worden gemonteerd, maar ook plafondlampen en sommige wandlampen.
Een wandlamp die op een inbouwdoos gemonteerd moet worden is meestal ook wel met twee schroeven plat op de muur te monteren. De elektrische aansluiting kan kan niet naar achteren de muur in, maar dan moet je inderdaad in de voet een gaatje boren of een uitsparing maken waar een snoer doorheen kan.
-
- Berichten: 12775
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Bol.com weigert garantie
Even buiten de discussie of de lampjes nog onder garantie vallen, waarom zou het doorboren van het omhulsel reden zijn om de garantie te laten vervallen? Er wordt niet aan de bedrading gezeten en dat gaatje heeft geen invloed op de werking van de lamp. De complete lamp wordt enkel aangepast om te kunnen gebruiken.
Als ik in het dak van mijn auto een doorvoer maak om een zwaailicht te monteren en de motor gaat kapot, is de garantie dan ook vervallen?
Als ik in het dak van mijn auto een doorvoer maak om een zwaailicht te monteren en de motor gaat kapot, is de garantie dan ook vervallen?
alfatrion
vindt dit leuk
Re: Bol.com weigert garantie
Dat dus. Eigendom is het meest omvattende recht. Garantie heeft als doel om vertrouwen te wekken bij de koper. En de ratio achter een dergelijk verbod is dat de werking van het product niet aangetast worden. Je moet alleen wel een beetje redelijk blijven.
Er kan overigens ook nog naar de wettelijke garantie gekeken worden. Bol.com maakt zich zo bezien er te gemakkelijk van af. Wanneer is het product bezorgt? Wanneer is het gebrek ontdekt? Wanneer is het gebrek gecommuniceed?
Voor gebreken die in de eerste zes maanden na aflevering worden ontdekt geld een omgekeerde bewijslast. Je hebt na het ontdekken nog twee maanden om het gebrek te melden.
Er kan overigens ook nog naar de wettelijke garantie gekeken worden. Bol.com maakt zich zo bezien er te gemakkelijk van af. Wanneer is het product bezorgt? Wanneer is het gebrek ontdekt? Wanneer is het gebrek gecommuniceed?
Voor gebreken die in de eerste zes maanden na aflevering worden ontdekt geld een omgekeerde bewijslast. Je hebt na het ontdekken nog twee maanden om het gebrek te melden.
-
- Berichten: 12013
- Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30
Re: Bol.com weigert garantie
Was dat knipperen meteen , dus binnen die 6 maanden en direct na het geknutsel?francy.neggers-van-berendonk schreef: ↑13 aug 2020 20:14Wij hebben een half jaar geleden twee dure designlampjes gekocht ....(...)
De lampjes gaan steeds knipperen (...)
En knipperen die peertjes ook in andere lampjes? Zo niet dan is er wellicht iets niet goed aangesloten.