LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vakantie kwijt vanwege verlate PCR-Testuitslag

Goede of slechte ervaringen met vakantieparken / campings? Geef hier jouw mening.
Stefanvdm
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 aug 2020 08:50

Vakantie kwijt vanwege verlate PCR-Testuitslag

Ongelezen bericht door Stefanvdm »

Onze zuurverdiende zonvakantie van duizenden euro's naar Santorini, Griekenland, is niet doorgegaan omdat wij onze PCR-testuitslag te laat binnen kregen.

Wij zouden vrijdagochtend 21 augustus om 5.45 vertrekken maar de PCR-testuitslagen kwamen pas een uur na vertrek van onze vlucht binnen. Nu wil TUI geen compensatie geven noch onze vakantie omboeken en Het Huisartslab is niet te bereiken.

Wij hebben alle richtlijnen van TUI en HetHuisartslab gevolgd en meerdere malen van te voren met TUI gebeld om te checken of we alle benodigde documentatie op orde hebben. Op de website van HetHuisartslab, de partner van TUI voor de PCR-test, wordt gemeld dat ze de PCR-testuitslag de volgende dag tussen 15.00 en 24.00 bekend maken. Daar heb ik een print screen van gemaakt, want ze hebben deze zin ondertussen verwijderd! TUI adviseert binnen 72 uur te testen, evenals HetHuisartslab. Dit hebben wij gedaan! Zo snel mogelijk, want we moesten na de onverwachte sluiting van hun vestiging in Rotterdam Prinsenland na Rotterdam-Alexander om daar vervolgens 2 uur in de rij staan bij de testafname locatie. Niet fijn tijdens werkdagen en vlak voordat je alles moet afronden net voordat je vakantie start. Maar het was voor een goed doel, namelijk een zonvakantie.

De hele nacht gewacht op Schiphol op een uitslag en nu 8 dagen zon in een 5 sterren resort kwijt. TUI wil ons deze zuurverdiende zonvakantie niet compenseren. Mijn vrouw is 20 weken zwanger en hier zeer verdrietig over, ik eerder boos!

Wie gaat ons compenseren? TUI is onze reisaanbieder! Het Huisartslab de aanbieden van de PCR-test!

Dit is overigens niet het hele verhaal. De vakantie hebben wij pas 7 juli geboekt maar TUI besloot onze vakantie te annuleren vanwege onduidelijke redenen. Ze gaven aan dat Transavia de vlucht had geannuleerd maar na een belletje naar de klantenservice van Transavia bleek dit niet waar te zijn. We hebben TUI hierop geattendeerd en zij hebben aangeboden de vakantie te vervroegen van 24 augustus naar 21 augustus. Dit hebben we geaccepteerd ondanks dat dit in lastige situaties bracht qua verlofdagen met onze werkgevers.

Daarnaast hebben we reiskosten gemaakt naar Schiphol, zijn we ons parkeergeld kwijt voor 8 dagen lang-parkeren op Schiphol en de uitgaven voor een zwangerschap fotoshoot op Santorini. Totaal 250 euro! Bovendien hebben we in 1 week 8,5 uur gebeld met de TUI klantenservice waaruit het grootste gedeelte uit wachten bestaat.

Onze hele "klantreis" met TUI bestaat alleen maar schikken als klant en TUI die onwaarheden vertelt, verschillende verhalen over de benodigde documentatie deelt en vervolgens duizenden euro's incasseert zonder een tegenprestatie. Hoe kunnen wij dit toestaan? TUI neemt je geld af en maakt van je zuurverdiende vakantiedagen een ware hel.

Help ons alstublieft! Dit zit heel diep bij ons!

TUI bood ons eerst een latere vlucht aan, de maandag erop. Daarmee zou onze vakantie van 8 naar 5 dagen gaan zonder compensatie in betaling. Vervolgens mochten we ook omboeken naar een mindere resort, van 5 naar 4 sterren, maar tegen een meerprijs. Wat?

Uiteindelijk gingen we akkoord en toen krabbelden ze terug en zeiden ze dat wij de test te laat hebben afgenomen. Hun conclusie is nu, je krijg helemaal niks vergoed noch omgeboekt. Eigen schuld!

Pas tevreden met volledige restitutie maar ons wordt nog liever een nieuwe vakantie aangeboden. Zo snel mogelijk!

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Vakantie kwijt vanwege verlate PCR-Testuitslag

Ongelezen bericht door Jablan »

Ik mis in je verhaal de datum, waarop je de test hebt laten afnemen. 72 uur oud => twee dagen voor vertrek test laten doen, een dag voor vertrek de eerste uitslag. Zonder exacte datum/tijd van de test is het lastig om te beoordelen of jullie inderdaad te laat waren en daarmee of jullie ergens recht op hebben.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Vakantie kwijt vanwege verlate PCR-Testuitslag

Ongelezen bericht door Brahms »

Heel vervelend allemaal, maar in deze Corona tijd op vakantie gaan brengt forse risico's met zich mee door allerlei onzekerheden welke dagelijks kunnen veranderen. Daarom blijft de wat slimmere mens in de buurt, gaat met de auto of trein een alternatieve vakantie doen.
Ga je toch midden in Coronatijd een "verre" reis boeken, uren vliegen met honderden anderen naar een land waar de hygiëne altijd al minder is, dan loop je een zeker eigen risico. Juist omdat er onverwachte grote problemen kunnen ontstaan waar je zelf aansprakelijk voor bent, zoals nu die last-minute testen, blijven vele dit jaar min of meer thuis......

DeZevendeHenk
Berichten: 815
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Vakantie kwijt vanwege verlate PCR-Testuitslag

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Ik kan er niet uithalen wie er nu een belofte niet waargemaakt heeft en je verantwoordelijk kan stellen voor de schade.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Vakantie kwijt vanwege verlate PCR-Testuitslag

Ongelezen bericht door hebra98 »

Ik begrijp het verhaal en ben van mening dat, als u aan alle voorwaarden heeft voldaan, TUI aansprakelijk gesteld kan worden.
Als TUI een regel stelt en u verplicht bij één partner van TUI een test te doen.

Wel voor mijn begrip.
Wat was er gebeurt als één van u beide positief was getest en de vakantie om die reden niet kon doorgaan?

Want, op het moment van vertrek was dat een beetje de "schródinger kat" stelling.

ZeerPrivé
Berichten: 5681
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Vakantie kwijt vanwege verlate PCR-Testuitslag

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Ik zie dat je op meer forums deze klacht hebt geplaatst. Je zal het toch met TUI uit moeten vechten, net als alle anderen die hetzelfde is overkomen. Ik lees dat je het liefst zo snel mogelijk een andere reis krijgt aangeboden. Sorry, ik begrijp hier werkelijk niets van. Je vriendin is zwanger en dan willen jullie onnodig risico lopen op besmetting, zowel in vliegtuig als tijdens vakantie?

Ik lees zojuist dat cabinepersoneel van Transavia intussen ook besmet is, wat ik niet bepaald vreemd vindt https://www.dagelijksestandaard.nl/2020 ... t-rap-toe/

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Vakantie kwijt vanwege verlate PCR-Testuitslag

Ongelezen bericht door berndv »

hebra98 schreef:
24 aug 2020 10:38
Als TUI een regel stelt en u verplicht bij één partner van TUI een test te doen.
TUI stelt de regel niet, dat heeft Griekenland gedaan.

Verder ben ik net als anderen wel benieuwd naar de precieze data, op welke dag heeft u de test gedaan en op welke dag zou u vliegen?

ZeerPrivé
Berichten: 5681
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Vakantie kwijt vanwege verlate PCR-Testuitslag

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

@berndv: dat staat in de OP. Ze zouden vliegen op vrijdag 21/8 en v.w.b. de test
TUI adviseert binnen 72 uur te testen, evenals HetHuisartslab. Dit hebben wij gedaan! Zo snel mogelijk, want we moesten na de onverwachte sluiting van hun vestiging in Rotterdam Prinsenland na Rotterdam-Alexander om daar vervolgens 2 uur in de rij staan bij de testafname locatie.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Vakantie kwijt vanwege verlate PCR-Testuitslag

Ongelezen bericht door berndv »

ZeerPrivé schreef:
24 aug 2020 11:05
@berndv: dat staat in de OP. Ze zouden vliegen op vrijdag 21/8 en v.w.b. de test
TUI adviseert binnen 72 uur te testen, evenals HetHuisartslab. Dit hebben wij gedaan! Zo snel mogelijk, want we moesten na de onverwachte sluiting van hun vestiging in Rotterdam Prinsenland na Rotterdam-Alexander om daar vervolgens 2 uur in de rij staan bij de testafname locatie.
de vluchtdatum klopt inderdaad, die heb ik over het hoofd gezien. Maar wanneer de test gedaan is, lees ik nergens. De vereisten zijn dat bij het binnentreden van Griekenland er een negatieve uitslag is van maximaal 72 uur oud. De test had dan in theorie op maandag gedaan kunnen worden, uitslag op dinsdag, dan is die op vrijdag maximaal 72 uur oud.

ZeerPrivé
Berichten: 5681
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Vakantie kwijt vanwege verlate PCR-Testuitslag

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Het probleem zit bij onvoldoende capaciteit bij HetHuisartslab, het web staat vol met klachten hierover, ook veel klachten over daardoor gemiste vluchten. De FB pagina van HetHuisartslab is zelfs offline gegooid vanwege de enorme hoeveelheid klachten.

Op TUI staat veel informatie, o.a.

Q: Waar kan ik de PCR-test laten afnemen?
A: In samenwerking met HetHuisartsLab kun je je op een groot aantal locaties in Nederland laten testen. Deze laboratoria zijn door het RIVM goedgekeurd en ook de lokale autoriteiten hebben hun goedkeuring gegeven op de gezondheidsverklaring die je na de test ontvangt. De dichtstbijzijnde locatie vind je op de website van Het Huisartsenlab: https://www.hethuisartslab.com/healthcheckcenters. Wekelijks wordt het aantal testlocaties uitgebreid.

mh73

Re: Vakantie kwijt vanwege verlate PCR-Testuitslag

Ongelezen bericht door mh73 »

Ik snap het niet helemaal. TUI kan er toch helemaal niets aan doen dat er corona heerst, en dat Griekenland vrij kort geleden besloten heeft dat je een negatieve testuitslag van maximaal 72 uur oud moet kunnen tonen?

Ook het Huisartslab kan er niets aan doen: het is vakantietijd en als u al 2 uur heeft moeten wachten om getest te kunnen worden, dan kun je er donder op zeggen dat ze daar in de laboratoria geen duimen zitten te draaien op het moment. En dat er een risico inzit de er ergens in dat proces een vertraging kan optreden.

U boekt zelf een vakantie in coronatijd, met alle risico's van dien. Het is heel vervelend, maar het is niet anders.

mh73

Re: Vakantie kwijt vanwege verlate PCR-Testuitslag

Ongelezen bericht door mh73 »

Maar het is toch geen wonder dat er een tekort aan testcapaciteit is?

Evengoed was die vakantie geboekt op 7 juli, toen er nog helemaal geen negatieve testuitslag nodig was.
Wat had TS gedaan als er net toen hij aan de beurt was om getest te worden, een rood vlaggetje was uitgestoken: sorry, we zitten aan onze max voor vandaag?

Aan het boeken van een reis in coronatijd zitten nu eenmaal risico's verbonden.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Vakantie kwijt vanwege verlate PCR-Testuitslag

Ongelezen bericht door hebra98 »

Was er op een eerst volgende vlucht geen ruimte?
Toen was de uitslag toch wel bekend?
Om nu mensen te duperen omdat de uitslag niet bekend is, vind ik erg arrogant.
Want bij de vlucht was natuurlijk meer betrokken dan deze vlucht alleen..

JozJan
Berichten: 1026
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Vakantie kwijt vanwege verlate PCR-Testuitslag

Ongelezen bericht door JozJan »

Arrogant van wie dan? De Griekse regering? Mensen zijn zelf verantwoordelijk om op tijd getest te zijn.

Ik snap de frustratie van TS ergens wel, maar zoals al eerder gezegd: reis boeken in deze corona tijd is risico voor lief nemen.

Avioblue
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 aug 2020 15:06

Re: Vakantie kwijt vanwege verlate PCR-Testuitslag

Ongelezen bericht door Avioblue »

Hier een zelfde ervaring met het Huisartslab, test op tijd laten afnemen en vervolgens op vertrekdag één uitslag te kort komen. Huisartslab is niet bereikbaar en geeft verder ook niet thuis, sterker nog het statement op Facebook laat alleen maar meer zien dat zij niet aan zelfreflectie doen.
mh73 schreef:
24 aug 2020 13:40
Maar het is toch geen wonder dat er een tekort aan testcapaciteit is?

Evengoed was die vakantie geboekt op 7 juli, toen er nog helemaal geen negatieve testuitslag nodig was.
Wat had TS gedaan als er net toen hij aan de beurt was om getest te worden, een rood vlaggetje was uitgestoken: sorry, we zitten aan onze max voor vandaag?

Aan het boeken van een reis in coronatijd zitten nu eenmaal risico's verbonden.
Ik zie niet in hoe dit relevant is. Huisartslab is een commerciële (!!) partij die PCR-testen uit voert voor 90 euro per test, met de garantie dat, indien op tijd uitgevoerd, de uitslag er voor middernacht is de dag voor vertrek. Geen afspraak voor nodig, je komt gewoon wanneer jou het uitkomt en zij nemen de test af. Je kan erop wachten dat dit capaciteitsproblemen op gaat leveren, maar waarom zou de klant hiervoor op moeten draaien? Prima als zij al weten dat ze niet op tijd kunnen leveren, maar garandeer niet dat je het wel kan.. Er zijn tenslotte genoeg andere partijen die het wel kunnen.

Dagelijks staan er tientallen mensen op Schiphol die geweigerd worden door het ontbreken van hun testuitslag van Huisartslab dus er gaat niet alleen bij een enkeling wat fout.

EDIT: ik snap overigens wel dat je geen teruggave van je vakantie krijgt, aangezien de touroperator niet verantwoordelijk is voor jouw testuitslag maar ben wel benieuwd in hoeverre je Huisartslab hiervoor aansprakelijk kan stellen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Vakantie kwijt vanwege verlate PCR-Testuitslag

Ongelezen bericht door sjohie »

Als je zwart op wit in de overeenkomst hebt staan dat zij middernacht de dag voor vertrek de resultaten leveren, en dit niet nakomen, lijkt het me vrij duidelijk waar je moet zijn?

Ik gok dat een bedrijf als dit wel wat leper zal zijn, en iets in de voorwaarden zetten als " we spannen ons in om de resultaten voor middernacht van de dag van vertrek te leveren" of zoiets, wat ze een escape geeft.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Vakantie kwijt vanwege verlate PCR-Testuitslag

Ongelezen bericht door Brahms »

Zorgen bij Transavia: aantal besmettingen onder personeel neemt rap toe. En dan wil je vliegen terwijl je zwanger bent.....

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Vakantie kwijt vanwege verlate PCR-Testuitslag

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Brahms schreef:
24 aug 2020 15:42
En dan wil je vliegen terwijl je zwanger bent.....
Je mag tot 28 weken gewoon vliegen als je zwanger bent. De enige rede dat het na 28 weken niet mag is dat je kunt bevallen in het vliegtuig en dat hebben ze liever niet. Dus snap je offtopic bijdrage niet helemaal komt nogal verwijtend over naar TS terwijl het nergens op gebaseerd is. Ook is gebleken dat zwanger zijn en corona geen extra risico brengt.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Vakantie kwijt vanwege verlate PCR-Testuitslag

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

TSW, ik denk dat u een claim neer kunt leggen bij huisartsenlab, zij hebben hun belofte niet waargemaakt immers....

schakel rechtsbijstand in als u die heeft en hou alles zakelijk, emotie doet de wet niet aan namelijk....

zij hebben u een belofte gedaan waarop u mocht vertrouwen temeer omdat tui u ook daarheen verwijst, nu ze niet op tijd geleverd hebben, binnen de gestelde 24 uur, hebben zij niet aan de verwachtingen die gewekt zijn voldaan en dus een wanprestatie geleverd....

Start een procedure tegen hen aan om ALLE kosten te verhalen, doe dit wel met een advocaat....


Gesloten