Rechten na wijziging van accommodatiereservering tgv corona
Geplaatst: 27 aug 2020 14:03
Hi all,
Ik heb inmiddels behoorlijk wat gegoogled, maar ondanks dat er veel gezegd en geschreven is over het annuleren/wijzigen van reizen en het accepteren van alternatieve oplossingen (zoals een voucher), heb ik helaas nog geen bevredigend antwoord kunnen vinden op de situatie waarin ik mij bevindt. Derhalve hoop ik dat er iemand is die mij van advies kan voorzien hierin.
Vóór de uitbraak van Corona hebben we een groepsaccommodatie in NL gereserveerd voor een weekend in mei. Destijds kon de aanbieder deze dienst door de richtlijnen en de geldende beperkingen niet leveren. Dat zou betekenen dat we in principe recht hebben op geld terug.
De aanbieder heeft contact met ons opgenomen (telefonisch) en ons het voorstel gedaan om ipv te annuleren, de reservering kosteloos om te boeken naar een andere datum. Gezien de situatie vonden wij dit schappelijk voor zowel ondernemer als voor ons. Derhalve met de aanbieder de reservering omgezet naar een weekend in oktober/november.
Er zijn geen voorwaarden met ons gedeeld waaronder deze omboeking heeft plaatsgevonden. We hebben per mail bevestiging van nieuwe datum gekregen en alle reguliere documenten (factuur, algemene voorwaarden), maar niks gerelateerd aan corona-situatie.
Echter, onze groep bestaat uit collega's en beleid van onze werkgever m.b.t. corona zou ons wegens bedrijfs- en gezondheidsrisico's niet toestaan met een groep er op uit te gaan. Dit is nog niet officieel, maar kan er derhalve toe leiden dat wij ons weekend moeten annuleren of wijzigen. Initiatief ligt in dat geval bij ons, want de aanbieder kan zijn dienst gewoon leveren.
Twee vragen:
1. Wij zijn initieel coulant geweest richting de aanbieder door om te boeken en niet ons geld terug te vragen. Hebben wij nu nog steeds recht op geld terug, mochten we de omboeking alsnog willen annuleren? Of zijn we dan aangewezen op de 'normale' annuleringsvoorwaarden als onderdeel van de algemene voorwaarden?
2. Indien wij niet willen annuleren, maar besluiten om de omboeking te wijzigen naar een nieuwe datum in het volgende kalenderjaar, is de aanbieder voornemens om 40% wijzigingskosten in rekening te brengen (dat komt neer op zo'n 500 euro) bovenop de kosten voor de accommodatie. Ik vind dit uitzonderlijk veel, en weinig coulant (maar ik begrijp ook dat ondernemer het lastig heeft). Maar: in zijn algemene voorwaarden en op de website staat nergens iets over de voorwaarden m.b.t. wijzigingen en eventuele wijzigingskosten. Sta ik in mijn recht als ik hier niet mee akkoord ga?
Dank alvast!
Ik heb inmiddels behoorlijk wat gegoogled, maar ondanks dat er veel gezegd en geschreven is over het annuleren/wijzigen van reizen en het accepteren van alternatieve oplossingen (zoals een voucher), heb ik helaas nog geen bevredigend antwoord kunnen vinden op de situatie waarin ik mij bevindt. Derhalve hoop ik dat er iemand is die mij van advies kan voorzien hierin.
Vóór de uitbraak van Corona hebben we een groepsaccommodatie in NL gereserveerd voor een weekend in mei. Destijds kon de aanbieder deze dienst door de richtlijnen en de geldende beperkingen niet leveren. Dat zou betekenen dat we in principe recht hebben op geld terug.
De aanbieder heeft contact met ons opgenomen (telefonisch) en ons het voorstel gedaan om ipv te annuleren, de reservering kosteloos om te boeken naar een andere datum. Gezien de situatie vonden wij dit schappelijk voor zowel ondernemer als voor ons. Derhalve met de aanbieder de reservering omgezet naar een weekend in oktober/november.
Er zijn geen voorwaarden met ons gedeeld waaronder deze omboeking heeft plaatsgevonden. We hebben per mail bevestiging van nieuwe datum gekregen en alle reguliere documenten (factuur, algemene voorwaarden), maar niks gerelateerd aan corona-situatie.
Echter, onze groep bestaat uit collega's en beleid van onze werkgever m.b.t. corona zou ons wegens bedrijfs- en gezondheidsrisico's niet toestaan met een groep er op uit te gaan. Dit is nog niet officieel, maar kan er derhalve toe leiden dat wij ons weekend moeten annuleren of wijzigen. Initiatief ligt in dat geval bij ons, want de aanbieder kan zijn dienst gewoon leveren.
Twee vragen:
1. Wij zijn initieel coulant geweest richting de aanbieder door om te boeken en niet ons geld terug te vragen. Hebben wij nu nog steeds recht op geld terug, mochten we de omboeking alsnog willen annuleren? Of zijn we dan aangewezen op de 'normale' annuleringsvoorwaarden als onderdeel van de algemene voorwaarden?
2. Indien wij niet willen annuleren, maar besluiten om de omboeking te wijzigen naar een nieuwe datum in het volgende kalenderjaar, is de aanbieder voornemens om 40% wijzigingskosten in rekening te brengen (dat komt neer op zo'n 500 euro) bovenop de kosten voor de accommodatie. Ik vind dit uitzonderlijk veel, en weinig coulant (maar ik begrijp ook dat ondernemer het lastig heeft). Maar: in zijn algemene voorwaarden en op de website staat nergens iets over de voorwaarden m.b.t. wijzigingen en eventuele wijzigingskosten. Sta ik in mijn recht als ik hier niet mee akkoord ga?
Dank alvast!