Pagina 1 van 1

TUI wijzigt vlucht, geen vergoeding omboek/annulering hotel

Geplaatst: 03 sep 2020 16:07
door Bientje80
Wij hebben bij TUI Nederland een vliegticket geboekt, heenreis 13 maart en terugreis 27 maart. Nu wijzigen zij die data ineens naar heenreis 12 maart en terugreis 26 maart.

Opzich geen probleem zou je denken, maar wij moeten nu de hotelovernachtingen daarop aanpassen en dat kost ons geld: de hotelovernachting á 450 euro op 26 maart is niet te annuleren (voorwaarden van boekingsbureau hotel), en we moeten een hotelovernachting op 12 maart erbij boeken (we gaan dan wel in een goedkoper hotel maar minimaal 50 euro zijn we zeker kwijt).

TUI vergoed hier niets van:
Ten eerste niet omdat we geen pakketreis bij hen hebben geboekt, dan hadden ze de nachten op hun kosten omgeboekt. Maar het hotel waar wij zitten zit niet in hun bestand dus dat had niet eens gekund.
Ten tweede niet omdat deze vluchtwijziging onder een 'standaard roosterwijziging' valt, en in hun voorwaarden staat dat daarbij niets wordt vergoed.

Vorig jaar hebben ze ons dit geintje ook geflikt, toen kostte het ons 650 euro. Nu doen ze dit weer, en ik ben hier goed zuur van. Ik vind het belachelijk dat zij zomaar vluchtdata kunnen wijzigen, zonder gevolgkosten te vergoeden.
Deze vakantie is naar Jamaica en is al erg duur, ja we weten dat van tevoren, het is geen goedkope bestemming, maar daar sparen we hard voor.
Maar met dit soort geintjes loopt het qua geld nóg meer uit de hand...
Zijn wij nou echt dit jaar wéér de Sjaak?? Of kunnen we hier iets aan doen om het geld wat we door hun wijziging extra moeten uitgeven terug te krijgen?

P. S. Vorig jaar kregen we nog een email met nieuwe boekingsbevestiging dat ze de vlucht toen wijzigden. Nu hebben we die niet eens gekregen, ik kwam er bij toeval zelf achter dat ze ineens andere vluchtdata hadden. Ro duit belachelijk dat we dus dit keer niet eens geïnformeerd zijn, hadden we misschien wel een dag te laat op het vliegveld gestaan en dus helemaal geen vakantie kunnen hebben!

Re: TUI wijzigt vlucht, geen vergoeding omboek/annulering hotel

Geplaatst: 03 sep 2020 16:26
door berndv
Of het mag zult u in uw voorwaarden na moeten kijken. Maar voor een vlucht die pas in maart 2021 mogen voor zover ik weet nog tot 14 dagen vooraf wijzigingen plaatsvinden. Het is wel afhankelijk van wat voor soort ticket het is. Voor zover ik kan vinden geldt bij een lijndienst dat als er een wijziging is en u hiermee niet akkoord gaat u het geld van het ticket terug kunt krijgen. Niet dat u daar nou heel veel aan heeft, want met het niet accepteren van de wijziging en dus het annuleren van uw ticket, heeft u niets meer aan uw hotel.

Maar kort gezegd, het mag, onder voorwaarden. Maar het vergoeden van eventuele extra kosten die de wijziging met zich meebrengt, hoeft u inderdaad niet bij de luchtvaartmaatschappij aan te kloppen. Wellicht een tip voor een volgende reis, boek het via een reisbureau. Misschien betaalt u hier wel iets extra voor de complete reis, maar goed, u ziet nu dat deze kosten zich wel terugverdienen, aangezien bij een pakketreis u dit gedoe niet heeft. Ja, uw reis schuift een dag op, maar de overnachtingen worden voor u opgelost.

Re: TUI wijzigt vlucht, geen vergoeding omboek/annulering hotel

Geplaatst: 03 sep 2020 16:48
door Lady1234
Dan voortaan maar een pakketreis boeken. Of niet meer vliegen bij Tui.

Re: TUI wijzigt vlucht, geen vergoeding omboek/annulering hotel

Geplaatst: 03 sep 2020 17:51
door Arizonakid
Dit mag gewoon, en reken er op dat het nu in deze rare tijden nog wel een paar keer veranderd. Nooit een hotel boeken dat je niet gratis kan annuleren!

Re: TUI wijzigt vlucht, geen vergoeding omboek/annulering hotel

Geplaatst: 03 sep 2020 19:39
door geengast
Maar.....vorig jaar gebeurde dit ook? En dit jaar doet u hetzelfde? U wilt eigenlijk een pakketreis boeken met alle gunstige voorwaarden en zonder risico, maar u boekt alles als losse reisonderdelen.

Niet alleen loopt u een erg groot risico bij faillissementen (onderdelen zijn niet bij sgr ondergebracht), maar ook bij calamiteiten bent u op zichzelf aangewezen.

Andersom gaat het ook vaak mis, het hotel zegt af of is overboekt, dan kunt u echt niet automatisch de vlucht annuleren.

Re: TUI wijzigt vlucht, geen vergoeding omboek/annulering hotel

Geplaatst: 03 sep 2020 20:43
door Bientje80
Dit hotel wordt niet in pakketreizen aangeboden, dus zelfs als ik een pakketreis zou willen boeken dan kan dat niet.

Kortom, we zijn de Sjaak 🤷‍♀️

Re: TUI wijzigt vlucht, geen vergoeding omboek/annulering hotel

Geplaatst: 03 sep 2020 20:57
door Lady1234
Dan neemt u een ander hotel.

Re: TUI wijzigt vlucht, geen vergoeding omboek/annulering hotel

Geplaatst: 03 sep 2020 21:15
door Bientje80
Nee dat willen we niet, dit is een heel speciaal hotel en we willen absoluut nergens anders verblijven dan in dit geboekte hotel 😁

Re: TUI wijzigt vlucht, geen vergoeding omboek/annulering hotel

Geplaatst: 03 sep 2020 21:37
door mahadma
Bientje80 schreef:
03 sep 2020 21:15
Nee dat willen we niet, dit is een heel speciaal hotel en we willen absoluut nergens anders verblijven dan in dit geboekte hotel 😁
Dan heeft u een probleem. U heeft GEEN pakket reis, dus ook niet de rechten van een pakketreis. Anders gezegd, TUI heeft dus geen boodschap aan waar en wanneer u ter plaatse slaapt/bivakkeerd. Mr. Frank Visser zou zeggen: "En daar zult u het mee moeten doen".

Re: TUI wijzigt vlucht, geen vergoeding omboek/annulering hotel

Geplaatst: 03 sep 2020 21:45
door Bientje80
Daar was ik na de eerste reactie al achter 😉

Re: TUI wijzigt vlucht, geen vergoeding omboek/annulering hotel

Geplaatst: 04 sep 2020 02:30
door alfatrion
Arizonakid schreef:
03 sep 2020 17:51
Dit mag gewoon, (...).
Je sluit een overeenkomst. Op grond van die overeenkomst met je x euro betalen en moet de ander een vlucht op datum y uitvoeren. Die ander wil de vlucht niet meer op de afgesproken datum uitvoeren en dat mag "gewoon"? Ik ben heel benieuwd waarom de ander zijn verplichtingen niet hoeft na te komen terwijl de klant zich dat zelfde niet kan permiteren.

Re: TUI wijzigt vlucht, geen vergoeding omboek/annulering hotel

Geplaatst: 04 sep 2020 08:23
door berndv
alfatrion schreef:
04 sep 2020 02:30
Arizonakid schreef:
03 sep 2020 17:51
Dit mag gewoon, (...).
Je sluit een overeenkomst. Op grond van die overeenkomst met je x euro betalen en moet de ander een vlucht op datum y uitvoeren. Die ander wil de vlucht niet meer op de afgesproken datum uitvoeren en dat mag "gewoon"? Ik ben heel benieuwd waarom de ander zijn verplichtingen niet hoeft na te komen terwijl de klant zich dat zelfde niet kan permiteren.
De verordening 261/2004 geeft aan dat een vlucht mag wijzigen, als dit meer dan 14 dagen voorafgaand aan de reis gebeurt dan hoeft de luchtvaartmaatschappij hier geen vergoeding voor te betalen. Wel geeft dit de klant het recht om de wijziging te weigeren, wat inhoudt dat het ticket geannuleerd wordt en het geld terugbetaald.

https://www.consumentenbond.nl/juridisc ... -gewijzigd

Recht op schadevergoeding is er niet indien de wijziging meer dan 2 weken voor vertrek kenbaar wordt gemaakt.

Re: TUI wijzigt vlucht, geen vergoeding omboek/annulering hotel

Geplaatst: 04 sep 2020 09:47
door alfatrion
De verordening geeft de reiziger minimumrechten in het geval van:
a) instapweigering tegen hun wil;
b) annulering van hun vlucht;
c) vertraging van hun vlucht.

De verordening tast de rechten die reizigers hebben op grond van nationaal recht niet aan. De verordening geeft de luchtvaartmaatschappij geen recht om vluchten te annuleren.

Op basis van nationaal recht kan er recht op compensatie zijn. Dat er op grond van de verordening geen recht is op compensatie maakt dat niet anders.

https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 32004R0261