Gedeeltelijke premie restitutie annuleringsverzekering
Geplaatst: 06 sep 2020 14:03
Eerst een korte situatieschets.
In januari twee vliegtickets gekocht, heenreis medio oktober en terugreis een maand later. Gelijk eenmalig een annuleringsverzekering afgesloten voor deze vluchten.
Begin juli heeft de regering van onze reisbestemming besloten om het aantal inkomende reizigers drastisch te beperken en heeft onze heenvlucht de status cancelled gekregen, maar de terugreis heeft nog status confirmed. Halverwege augustus ben ik hier zelf achter gekomen. Volgens de website van de luchtvaartmaatschappij komen wij vrijwel zeker in aanmerking voor een refund, dit moet via het boekingskantoor aangevraagd worden. Deze zijn telefonisch niet meer te bereiken en reageren op e-mails met een standaard bericht.
De annuleringsverzekering dekt het niet doorgaan van de vluchten op bijvoorbeeld medische gronden. Nu mijn vraag. Door het cancellen van de vluchten in juli is daarmee het risico voor de verzekeringsmaatschappij naar nul gereduceerd. In mijn onschuld dacht ik daarmee recht te kunnen hebben op een gedeeltelijke restitutie van de betaalde premie. Immers alleen vanaf januari tot juli liep de verzekeraar een risico op een claim.
Bij het stopzetten van bijvoorbeeld een opstal- of autoverzekering (de onderliggende verzekerde waarde vervalt) krijg je wel teruggave van de rest van de jaarpremie. Het is logisch dat de verzekeraar tot restitutie overgaat sluit als de reis om moverende redenen wordt geannuleerd.
Waar gaat het mis in mijn redenatie?
Het is ongewis of en wanneer de refund wordt overgemaakt, de verwachting is dat dit maanden kan duren en bij een faillissement is het geld weg.
Maar in het hypothetische geval dat één van ons tweeën de komende tijd vanwege een medische oorzaak de reis niet kan maken? Gaat de verzekeraar de aankoopkosten dan vergoeden, of gaat de verzekeraar niet tot uitkering over omdat de vlucht is gecancelled.
Na reïncarnatie ga ik me bekwamen in rechten en verzekeringen, nu kan ik er veelal geen chocola van maken.
Groet,
Hans
In januari twee vliegtickets gekocht, heenreis medio oktober en terugreis een maand later. Gelijk eenmalig een annuleringsverzekering afgesloten voor deze vluchten.
Begin juli heeft de regering van onze reisbestemming besloten om het aantal inkomende reizigers drastisch te beperken en heeft onze heenvlucht de status cancelled gekregen, maar de terugreis heeft nog status confirmed. Halverwege augustus ben ik hier zelf achter gekomen. Volgens de website van de luchtvaartmaatschappij komen wij vrijwel zeker in aanmerking voor een refund, dit moet via het boekingskantoor aangevraagd worden. Deze zijn telefonisch niet meer te bereiken en reageren op e-mails met een standaard bericht.
De annuleringsverzekering dekt het niet doorgaan van de vluchten op bijvoorbeeld medische gronden. Nu mijn vraag. Door het cancellen van de vluchten in juli is daarmee het risico voor de verzekeringsmaatschappij naar nul gereduceerd. In mijn onschuld dacht ik daarmee recht te kunnen hebben op een gedeeltelijke restitutie van de betaalde premie. Immers alleen vanaf januari tot juli liep de verzekeraar een risico op een claim.
Bij het stopzetten van bijvoorbeeld een opstal- of autoverzekering (de onderliggende verzekerde waarde vervalt) krijg je wel teruggave van de rest van de jaarpremie. Het is logisch dat de verzekeraar tot restitutie overgaat sluit als de reis om moverende redenen wordt geannuleerd.
Waar gaat het mis in mijn redenatie?
Het is ongewis of en wanneer de refund wordt overgemaakt, de verwachting is dat dit maanden kan duren en bij een faillissement is het geld weg.
Maar in het hypothetische geval dat één van ons tweeën de komende tijd vanwege een medische oorzaak de reis niet kan maken? Gaat de verzekeraar de aankoopkosten dan vergoeden, of gaat de verzekeraar niet tot uitkering over omdat de vlucht is gecancelled.
Na reïncarnatie ga ik me bekwamen in rechten en verzekeringen, nu kan ik er veelal geen chocola van maken.
Groet,
Hans