vervanging water/electrakabel op 1 dag - ik betaal volle prijs!
Geplaatst: 12 sep 2020 00:21
Hallo RADAR en forum, eens kijken wat men hier op dit forum van onderstaande vindt:
Wij wonen in een hoekhuis uit 1955, er loopt een oude electrakabel vanaf de weg (hoofdleiding) naar ons huis.
Netwerkbeheerder Liander heeft vorige week aan iedereen in de straat een brief gestuurd: alle electrakabels (vanaf de straat naar het huis) moeten vervangen worden om klaar te zijn voor de toekomst - of elke bewoner zelf een afspraak wil maken met lokale "aannemer X" zodat deze het werk kan inplannen en uitvoeren. Moet voor 1 oktober klaar zijn. Daarna wordt de hoodkabel in de straat vervangen. Dit alles op kosten van Liander. Prima.
Maar: de meeste huizen hebben ook nog een watermeter in een waterput in de voortuin, Daar willen we eigenlijk wel vanaf dus toen heb ik bij "mijaansluiting.nl" een "verplaatsing" aangevraagd voor de waterleiding. Met daarbij de opmerking dat dit mooi samen kan gaan, op dezelfde dag, met de nieuwe aanleg van electra.
Ik heb ook PWN nog nagebeld en aangegeven, voor de zekerheid, dat ik dit graag wil combineren. Wat bleek: "aannemer X" is OOK aannemer voor PWN - dus dezelfde aannemer kan op dezelfde dag zowel electra als water neerleggen.
Dat betekent dus slechts 1x:
- graafmachinehuur
- verwijderen stenen van het pad waaronder de nieuwe electra/water komt te liggen
- graafwerk (met de hand) - greppel van 8m lang en onder de voordeur/fundering de kruipruimte in - greppel wordt 80 cm diep
- erna opvullen greppel
- terugleggen stenen, aantrillen en alles schoonmaken
- de manuren om dit alles te doen - men is een volle dag bezig (zeg 4 uur voor bovenstaand werk)
De aanvraag voor het verplaatsen van de waterleding is door PWN goedgekeurd: factuurbedrag: bijna 1000 euro
Maar wacht even: dat is het standaard tarief voor 1 aansluiting - maar het bovenstaande werk wordt al uitgevoerd en betaald door Liander voor de electra - ik wil dit niet betalen - iemand stopt nu teveel geld in z'n zak! Mijn geld!
PWN zegt:
- Helaas kan ik in deze niets voor u betekenen omdat dit de standaard tarieven zijn die PWN hanteert voor een verplaatsing.
Kan ik niet aanpassen in de systemen. (Wat flauwekul is - dit is onwil)
Een contactpersoon van PWN zei later in een gesprek: nou, misschien kan er wel een creditnota gestuurd worden maar dan moet "aannemer X" die korting eerst aan ons verlenen.
Grrr(1) - je ontploft bijna - maar toch maar "aannemer X" benaderd, ik kreeg dit antwoord van de directeur:
De tarieven zijn bepaald op basis van een jaargemiddelde en zijn afhankelijk van de disciplines welke worden uitgevoerd.
Wij krijgen dus voor een solo elektra aansluiting een ander tarief als voor een combi aansluiting.
Om deze reden kunnen wij dus geen kortingen verrekenen op basis van een specifieke aansluiting / adres.
Dit is een zaak tussen u en het PWN.
Grrrr(2) - maar er is nu meer duidelijk: er zijn dus andere tarieven voor een combi-aanlsuiting - uiteraard zijn die lager doordat bovenstaande werkzaamheden maar 1x uitgevoerd hoeven te worden - door dezelfde aannemer!
Maar die lagere facturen gaan dan wel naar zowel Liander als PWN (misschien alleen naar PWN - geen idee).
Ik heb de directuer van "aannemer X" gevraagd om de prijs voor bovenstaande werkzaamheden: uiteraard geen antwoord.
Grrrr(3)
Dus:
- ik geef als particulier een opdracht voor verplaatsing van de waterleiding en betaal het volle pond
- "aannemer X" voert dit uit en vervangt ook de electra en hanteert daardoor korting - door mijn opdracht is zowel LIander als PWN onder de streep goedkoper uit (danwel alleen PWN)
- ik kan nergens anders terecht voor dit werk. Ik vind dit best schandalig, dit zijn enkele 100-en euro's die 1 of 2 partijen in de zak steken
Ik heb Consumentenbond gebeld: 'tja, u geeft die opdracht, u krijgt een voorstel, daar hoeft u geen ja op te zeggen. Doet u het toch niet?'
Grrrr(4) - ik kan nergens anders heen!
Ook Consuwijzer gebeld: zelfde antwoord.
Wat men vergeet is dat ik idd nergens anders heen kan ...
Ik vind dit super-niet-kunnen - ben ik gek of wat?
RADAR/Forum - vertel - wat vindt u? Dank!
Wij wonen in een hoekhuis uit 1955, er loopt een oude electrakabel vanaf de weg (hoofdleiding) naar ons huis.
Netwerkbeheerder Liander heeft vorige week aan iedereen in de straat een brief gestuurd: alle electrakabels (vanaf de straat naar het huis) moeten vervangen worden om klaar te zijn voor de toekomst - of elke bewoner zelf een afspraak wil maken met lokale "aannemer X" zodat deze het werk kan inplannen en uitvoeren. Moet voor 1 oktober klaar zijn. Daarna wordt de hoodkabel in de straat vervangen. Dit alles op kosten van Liander. Prima.
Maar: de meeste huizen hebben ook nog een watermeter in een waterput in de voortuin, Daar willen we eigenlijk wel vanaf dus toen heb ik bij "mijaansluiting.nl" een "verplaatsing" aangevraagd voor de waterleiding. Met daarbij de opmerking dat dit mooi samen kan gaan, op dezelfde dag, met de nieuwe aanleg van electra.
Ik heb ook PWN nog nagebeld en aangegeven, voor de zekerheid, dat ik dit graag wil combineren. Wat bleek: "aannemer X" is OOK aannemer voor PWN - dus dezelfde aannemer kan op dezelfde dag zowel electra als water neerleggen.
Dat betekent dus slechts 1x:
- graafmachinehuur
- verwijderen stenen van het pad waaronder de nieuwe electra/water komt te liggen
- graafwerk (met de hand) - greppel van 8m lang en onder de voordeur/fundering de kruipruimte in - greppel wordt 80 cm diep
- erna opvullen greppel
- terugleggen stenen, aantrillen en alles schoonmaken
- de manuren om dit alles te doen - men is een volle dag bezig (zeg 4 uur voor bovenstaand werk)
De aanvraag voor het verplaatsen van de waterleding is door PWN goedgekeurd: factuurbedrag: bijna 1000 euro
Maar wacht even: dat is het standaard tarief voor 1 aansluiting - maar het bovenstaande werk wordt al uitgevoerd en betaald door Liander voor de electra - ik wil dit niet betalen - iemand stopt nu teveel geld in z'n zak! Mijn geld!
PWN zegt:
- Helaas kan ik in deze niets voor u betekenen omdat dit de standaard tarieven zijn die PWN hanteert voor een verplaatsing.
Kan ik niet aanpassen in de systemen. (Wat flauwekul is - dit is onwil)
Een contactpersoon van PWN zei later in een gesprek: nou, misschien kan er wel een creditnota gestuurd worden maar dan moet "aannemer X" die korting eerst aan ons verlenen.
Grrr(1) - je ontploft bijna - maar toch maar "aannemer X" benaderd, ik kreeg dit antwoord van de directeur:
De tarieven zijn bepaald op basis van een jaargemiddelde en zijn afhankelijk van de disciplines welke worden uitgevoerd.
Wij krijgen dus voor een solo elektra aansluiting een ander tarief als voor een combi aansluiting.
Om deze reden kunnen wij dus geen kortingen verrekenen op basis van een specifieke aansluiting / adres.
Dit is een zaak tussen u en het PWN.
Grrrr(2) - maar er is nu meer duidelijk: er zijn dus andere tarieven voor een combi-aanlsuiting - uiteraard zijn die lager doordat bovenstaande werkzaamheden maar 1x uitgevoerd hoeven te worden - door dezelfde aannemer!
Maar die lagere facturen gaan dan wel naar zowel Liander als PWN (misschien alleen naar PWN - geen idee).
Ik heb de directuer van "aannemer X" gevraagd om de prijs voor bovenstaande werkzaamheden: uiteraard geen antwoord.
Grrrr(3)
Dus:
- ik geef als particulier een opdracht voor verplaatsing van de waterleiding en betaal het volle pond
- "aannemer X" voert dit uit en vervangt ook de electra en hanteert daardoor korting - door mijn opdracht is zowel LIander als PWN onder de streep goedkoper uit (danwel alleen PWN)
- ik kan nergens anders terecht voor dit werk. Ik vind dit best schandalig, dit zijn enkele 100-en euro's die 1 of 2 partijen in de zak steken
Ik heb Consumentenbond gebeld: 'tja, u geeft die opdracht, u krijgt een voorstel, daar hoeft u geen ja op te zeggen. Doet u het toch niet?'
Grrrr(4) - ik kan nergens anders heen!
Ook Consuwijzer gebeld: zelfde antwoord.
Wat men vergeet is dat ik idd nergens anders heen kan ...
Ik vind dit super-niet-kunnen - ben ik gek of wat?
RADAR/Forum - vertel - wat vindt u? Dank!