LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Faillissement GpTours icm garantiefonds STO Garant, wat kunnen we doen?
Faillissement GpTours icm garantiefonds STO Garant, wat kunnen we doen?
Op 3 september 2019 hebben wij als groep zijnde een Pakketreis (toegang tickets + camping) afgenomen bij GpTours voor F1 race in Oostenrijk.
Bij pakketreizen maakt GpTours gebruik van het garantiefonds van STO Garant. Wij hebben de bestelling a.d.h.v. een gekregen betaallink betaald.
Ivm Corona is de gehele race afgezegd en later verreden zonder publiek.
Op 13 mei heb ik het eerste mailtje gestuurd naar GpTours met de vraag wat we als klant kunnen verwachten en welke opties we hebben ivm restitutie.
In de vele mails die volgen heeft men het volgende gezegd (verspreid over de diverse mails):
• In gesprek met promotor
• In afwachting van promotor
• Wachten op groenlicht vanuit de directie
• Gegevens liggen bij de boekhouder
• Binnen 14 dagen hebben jullie een passende oplossing
• Op Trust Review site zijn er al klanten betaald volgens GpTours, dit wordt in de mailing nogmaals bevestigd
De gehele mailing loopt tot 10 september 2020.
Op 10 september is de organisatie Sport Travel Office B.V. waaronder GpTours valt failliet verklaard.
Wij maakten ons hierom geen zorgen gezien het feit dat wij een pakketreis hadden afgesloten en men is aangesloten bij een garantiefonds.
Maar nu komt het, het bedrag dat wij hebben betaald via de gekregen betaallink is direct betaald aan GpTours, zonder tussenkomst van STO.
Dit hadden wij toen (in september 2019) niet in de gaten, we hebben immers een vanuit de organisatie betaallink gekregen.
Verder geeft STO aan dat wij geen pakketreis hebben afgenomen en wij dus geen aanspraak kunnen maken op het garantiefonds.
Wat raden jullie ons aan om te doen ?
Bij pakketreizen maakt GpTours gebruik van het garantiefonds van STO Garant. Wij hebben de bestelling a.d.h.v. een gekregen betaallink betaald.
Ivm Corona is de gehele race afgezegd en later verreden zonder publiek.
Op 13 mei heb ik het eerste mailtje gestuurd naar GpTours met de vraag wat we als klant kunnen verwachten en welke opties we hebben ivm restitutie.
In de vele mails die volgen heeft men het volgende gezegd (verspreid over de diverse mails):
• In gesprek met promotor
• In afwachting van promotor
• Wachten op groenlicht vanuit de directie
• Gegevens liggen bij de boekhouder
• Binnen 14 dagen hebben jullie een passende oplossing
• Op Trust Review site zijn er al klanten betaald volgens GpTours, dit wordt in de mailing nogmaals bevestigd
De gehele mailing loopt tot 10 september 2020.
Op 10 september is de organisatie Sport Travel Office B.V. waaronder GpTours valt failliet verklaard.
Wij maakten ons hierom geen zorgen gezien het feit dat wij een pakketreis hadden afgesloten en men is aangesloten bij een garantiefonds.
Maar nu komt het, het bedrag dat wij hebben betaald via de gekregen betaallink is direct betaald aan GpTours, zonder tussenkomst van STO.
Dit hadden wij toen (in september 2019) niet in de gaten, we hebben immers een vanuit de organisatie betaallink gekregen.
Verder geeft STO aan dat wij geen pakketreis hebben afgenomen en wij dus geen aanspraak kunnen maken op het garantiefonds.
Wat raden jullie ons aan om te doen ?
Re: Faillissement GpTours icm garantiefonds STO Garant, wat kunnen we doen?
Hier staat uitgelegd wat de definitie van een pakketreis is:
https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... kketreizen
Voor de rest doet er op zich niet zo heel veel ter zake.
Meer info staat ook op:
https://sto-garant.nl/nieuws/financieel ... -office-bv
https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... kketreizen
Wat u heeft geboekt, is een reisarrangement en geen pakketreis, aangezien u geen reisdiensten afneemt.Een pakketreis duurt minimaal 24 uur of bevat minimaal 1 overnachting, en bestaat uit minimaal 2 reisdiensten.
Worden losse reisdiensten verkocht aan consumenten? Door de manier waarop klanten kunnen boeken, kunnen zij deze diensten koppelen tot 1 reisarrangement. Dan ontstaat een gekoppeld reisarrangement. Een gekoppeld reisarrangement is geen pakketreis. Daar zitten aan de kant van de verkoper andere verplichtingen aan vast.
Voor de rest doet er op zich niet zo heel veel ter zake.
Meer info staat ook op:
https://sto-garant.nl/nieuws/financieel ... -office-bv
Heeft u na de betaling van uw pakketreis een e-mail van STO Garant ontvangen dat uw boeking onder de garantie valt (titel bericht: Garantieregeling voor uw boeking bij Sport Travel Office B.V.)?
Ja: uw boeking komt in aanmerking voor de garantie.
Nee: uw boeking valt niet onder de garantie. U dient uw vordering in te dienen bij de faillissementsadministratie van de curator via de website www.houthoffinsolvency.com. Voor vragen aan de curator kunt u gebruik maken van het contactformulier op de website www.houthoffinsolvency.com of een email sturen naar [email protected].
Danny C
vindt dit leuk
Re: Faillissement GpTours icm garantiefonds STO Garant, wat kunnen we doen?
Bedankt voor de heldere uitleg!
Re: Faillissement GpTours icm garantiefonds STO Garant, wat kunnen we doen?
Hier hetzelfde verhaal.
Maar als ik dan op de site van de rijksoverheid kijk, staat vermeld dat de facilitator van het
gekoppelde reisarrangement verplicht is om de reizigers te vertellen dat de bescherming
zoals bij een pakketreis niet geldt.
Dit is dus nooit gebeurt en hierin zijn ze dus in gebreke gebleven.
Kunnen we daar nog wat mee??
Bedankt alvast voor uw reactie.
Gr,
Danny
Maar als ik dan op de site van de rijksoverheid kijk, staat vermeld dat de facilitator van het
gekoppelde reisarrangement verplicht is om de reizigers te vertellen dat de bescherming
zoals bij een pakketreis niet geldt.
Dit is dus nooit gebeurt en hierin zijn ze dus in gebreke gebleven.
Kunnen we daar nog wat mee??
Bedankt alvast voor uw reactie.
Gr,
Danny
-
- Berichten: 5056
- Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52
Re: Faillissement GpTours icm garantiefonds STO Garant, wat kunnen we doen?
Nee want het is geen pakketreis en los daarvan de rechtspersoon die hier aansprakelijk voor is verkeerd in failissement. Dus procedure starten is compleet zinloos.Danny C schreef: ↑18 sep 2020 16:15Hier hetzelfde verhaal.
Maar als ik dan op de site van de rijksoverheid kijk, staat vermeld dat de facilitator van het
gekoppelde reisarrangement verplicht is om de reizigers te vertellen dat de bescherming
zoals bij een pakketreis niet geldt.
Dit is dus nooit gebeurt en hierin zijn ze dus in gebreke gebleven.
Kunnen we daar nog wat mee??
Bedankt alvast voor uw reactie.
Gr,
Danny
Re: Faillissement GpTours icm garantiefonds STO Garant, wat kunnen we doen?
tja, en de partij die in gebreke is, is failliet, dus u kunt ze het gebrek wel aanrekenen, en ze kunnen er misschien zelfs wel aansprakelijk voor worden gehouden, maar het resultaat is hetzelfde, u komt in de rij van schuldeisers te staan.
-
- Berichten: 914
- Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55
Re: Faillissement GpTours icm garantiefonds STO Garant, wat kunnen we doen?
Hoe kom je precies tot deze conclusie?berndv schreef: ↑18 sep 2020 08:53Hier staat uitgelegd wat de definitie van een pakketreis is:
https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... kketreizenWat u heeft geboekt, is een reisarrangement en geen pakketreis, aangezien u geen reisdiensten afneemt. KNIPEen pakketreis duurt minimaal 24 uur of bevat minimaal 1 overnachting, en bestaat uit minimaal 2 reisdiensten.
Worden losse reisdiensten verkocht aan consumenten? Door de manier waarop klanten kunnen boeken, kunnen zij deze diensten koppelen tot 1 reisarrangement. Dan ontstaat een gekoppeld reisarrangement. Een gekoppeld reisarrangement is geen pakketreis. Daar zitten aan de kant van de verkoper andere verplichtingen aan vast.
Bij het linkje naar de site van de rijksoverheid staat bijvoorbeeld een stappenplan om te checken of het een pakketreis is of niet. Uitgaande van dat stappenplan nemen ze 2 reisdiensten af: Accomodatie en Overige Toeristische diensten
Accomodatie is logisch (de camping) en die bieden ze aan icm een Overige Toeritische Dienst (waarvan definitie oa is kaartjes sportwedstrijden). Dan kom je uit op een pakketreis omdat reis en kaartjes in 1 reissom betaald zijn.
Re: Faillissement GpTours icm garantiefonds STO Garant, wat kunnen we doen?
Ik ging er, wellicht ten onrechte, van uit dat er een campingplaats geboekt is, en heb deze niet als accomodatie aangemerkt in de zin die geldig is bij pakketreizen
Re: Faillissement GpTours icm garantiefonds STO Garant, wat kunnen we doen?
Is het dan toch een pakketreis ?
-
- Berichten: 5056
- Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52
Re: Faillissement GpTours icm garantiefonds STO Garant, wat kunnen we doen?
Vreemd dat je tot deze conclusie komt, ik lees namelijk:StevieNL81 schreef: ↑18 sep 2020 16:53Hoe kom je precies tot deze conclusie?
Bij het linkje naar de site van de rijksoverheid staat bijvoorbeeld een stappenplan om te checken of het een pakketreis is of niet. Uitgaande van dat stappenplan nemen ze 2 reisdiensten af: Accomodatie en Overige Toeristische diensten
Accomodatie is logisch (de camping) en die bieden ze aan icm een Overige Toeritische Dienst (waarvan definitie oa is kaartjes sportwedstrijden). Dan kom je uit op een pakketreis omdat reis en kaartjes in 1 reissom betaald zijn.
Bron: https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... kketreizenEen pakketreis duurt minimaal 24 uur of bevat minimaal 1 overnachting, en bestaat uit minimaal 2 reisdiensten.
Ik tel er twee camping en toeristische dienst. Als ik de test doe via: https://www.rijksoverheid.nl/binaries/r ... etreis.pdf
En kies:
Hoeveel verschillende soorten reisdiensten bied je de reiziger aan? 2
Daarna de keus: Ik prijs de 2 reisdiensten aan als pakketreis of verkoop ze voor 1 totaalprijs.
Dan volgt de uitslag: Het is een pakketreis: Nee
Maar los daarvan is deze discussie voor TS zinloos. Hij zal dan de reisorganisator aansprakelijk moeten stellen omdat hij stelt dat het wel een pakketreis en deze is failliet. Dus of hij gewoon zijn vordering indien of onder dit punt het zal geen enkel verschil maken, enkel dat in deze 2de situatie de curator de vordering zal afwijzen.
Re: Faillissement GpTours icm garantiefonds STO Garant, wat kunnen we doen?
Ik heb een pakketreis geboekt voor GP Silverstone (vliegreis, transfer, hotel) en na betaling nooit een mail van STO Garant ontvangen. GP Tours laat klanten geloven dat hun pakketreizen onder de garantieregeling vallen maar daarvoor moet deze kennelijk zijn betaald aan de derdengeldrekening, die voorwaarde wordt gehanteerd door STO Garant. GP Tours omzeilt deze regeling kennelijk waardoor de betaling daar niet terecht komt en dus niet onder de dekking van het garantiefonds valt. Pure misleiding aangezien ze op hun site bij de voorwaarden wel melden dat voor ALLE pakketreizen gebruik wordt gemaakt van de garantieregeling van STO. Tevens staat het fonds vermeld op de factuur. Het fonds valt denk ik weinig te verwijten, GP Tours des te meer. Ik heb deze kwestie toch maar aangekaart bij ACM (het fonds is immers erkend door ACM) hoewel ik daar weinig van verwacht en heb voor de zekerheid mijn vordering bij de curator ingediend. Als particuliere crediteur hoef je daar echter ook niet al te veel van te verwachten. Al met al is de consument hier de dupe!
Danny C
vindt dit leuk
-
- Berichten: 914
- Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55
Re: Faillissement GpTours icm garantiefonds STO Garant, wat kunnen we doen?
Heel grappig want ik volg dezelfde stappen en krijg antwoord JA. Niet om mijn gelijk te krijgen, maar gewoon opmerkelijk.sylvesterb schreef: ↑19 sep 2020 10:23
Vreemd dat je tot deze conclusie komt, ik lees namelijk:
Bron: https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... kketreizenEen pakketreis duurt minimaal 24 uur of bevat minimaal 1 overnachting, en bestaat uit minimaal 2 reisdiensten.
Ik tel er twee camping en toeristische dienst. Als ik de test doe via: https://www.rijksoverheid.nl/binaries/r ... etreis.pdf
En kies:
Hoeveel verschillende soorten reisdiensten bied je de reiziger aan? 2
Daarna de keus: Ik prijs de 2 reisdiensten aan als pakketreis of verkoop ze voor 1 totaalprijs.
Dan volgt de uitslag: Het is een pakketreis: nee
Het zou van belang zijn als het bedrijf idd de regels had gevolgd maar als ik de berichten hier lees denk ik idd dat het garantiefonds niet gaat uitkeren.
Re: Faillissement GpTours icm garantiefonds STO Garant, wat kunnen we doen?
Blijkbaar heeft dit bedrijf ook nog eens €40.000,- van de NOW-regeling gecasht.
Dit riekt naar oplichting en fraude.
Heb ook een melding gedaan richting ACM, voor wat 't waard is....
Dit riekt naar oplichting en fraude.
Heb ook een melding gedaan richting ACM, voor wat 't waard is....
Re: Faillissement GpTours icm garantiefonds STO Garant, wat kunnen we doen?
Je verbindt nu wel heel makkelijk losse punten met elkaar. Van fraude of oplichting is volgens mij nog niets gebleken. Wat zou de ACM moeten doen, volgens jou?
-
- Berichten: 5056
- Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52
Re: Faillissement GpTours icm garantiefonds STO Garant, wat kunnen we doen?
Waarom riekt dat naar oplichting/fraude als ze die 40k hebben gebruikt om de lonen door te betalen is dit gewoon conform de NOW regeling. Dat ze hierna alsnog failliet gaan is gewoon meegenomen in het risico van de NOW regeling en had weinig uitgemaakt want bij een faillissement betaald het UVW de lonen door wat ook gewoon door de overheid wordt betaald.
Erg voorbarig en beetje onzinnig om meteen het ACM te gaan waarschuwen.
-
- Berichten: 5056
- Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52
Re: Faillissement GpTours icm garantiefonds STO Garant, wat kunnen we doen?
Op hun website staat "Pakketreizen vallen onder de garantieregeling STO garant lees hier wat een pakketreis is!" en als je dan leest zie je dat die specifieke reis er niet onder valt. Vraag me af of dit onder misleiding valt, immers stellen ze niet dat die reis eronder valt, het is wel vreemd weergegeven. Geen idee waarom u denkt dat u hiervoor bij het ACM moet zijn u kunt het voorleggen aan een advocaat maar of je hier iets mee gaat behalen betwijfel ik.
Re: Faillissement GpTours icm garantiefonds STO Garant, wat kunnen we doen?
Geen idee, maar ze geven 't zelf op hun site aan dat wanneer de reisaanbieder geen garantiemaatregelen getroffen heeft, je het bij ACM moet melden.
https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-meldi ... onsuwijzer
-
- Berichten: 5056
- Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52
Re: Faillissement GpTours icm garantiefonds STO Garant, wat kunnen we doen?
Maar die hebben ze wel getroffen alleen is hier geen sprake van een pakketreis. Dat je de indruk hebt dat dit wel zo is kan ik begrijpen, immers drukt niet iedereen op "lees hier", maar enkel voor pakketreizen dien je dit soort zaken te regelen.Danny C schreef: ↑20 sep 2020 22:16Geen idee, maar ze geven 't zelf op hun site aan dat wanneer de reisaanbieder geen garantiemaatregelen getroffen heeft, je het bij ACM moet melden.
https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-meldi ... onsuwijzer
Re: Faillissement GpTours icm garantiefonds STO Garant, wat kunnen we doen?
De boeking die ik gedaan heb is m.i. wel degelijk een pakketreis.sylvesterb schreef: ↑21 sep 2020 08:19
Maar die hebben ze wel getroffen alleen is hier geen sprake van een pakketreis. Dat je de indruk hebt dat dit wel zo is kan ik begrijpen, immers drukt niet iedereen op "lees hier", maar enkel voor pakketreizen dien je dit soort zaken te regelen.
Niks doen is pas onzinnig.sylvesterb schreef: ↑20 sep 2020 22:11
Erg voorbarig en beetje onzinnig om meteen het ACM te gaan waarschuwen.
Vrienden van mij hebben hun tickets/accommodatie ergens anders gekocht, en hebben hun geld al lang terug.
Ze hebben ons een reis verkocht onder valse voorwendselen, vervolgens met allerlei lulverhalen maandenlang aan 't lijntje gehouden en nu is 't geld ineens weg??
Zo makkelijk komen ze er niet vanaf....
Re: Faillissement GpTours icm garantiefonds STO Garant, wat kunnen we doen?
Ik snap je standpunt. Echter zie ik persoonlijk de valse voorwendselen niet. Maar er van uitgaande dat u hier foutief bent voorgelicht door GpTours. Als dat zo zou zijn, zou u GpTours voor de rechter moeten dagen, als de rechter u in het gelijk zou stellen, zou u een claim hebben op GpTours, die zijn dan immers nalatig geweest zijn in hun communicatie en ook in de afdrachten naar het garantiefonds. Maar we hebben hier te maken met een toko die failliet is. En waar u nu, zonder rechter ook al recht heeft op diezelfde claim. Maar dan zonder de gerechtelijke kosten.