Pagina 1 van 1

ABN-AMRO eist identificatie (ben geen klant)

Geplaatst: 12 okt 2020 14:07
door Ciska Huisman
van de ABN-AMRO ontving ik tot 3 keer een schrijven met het verzoek een kopie van paspoort of ID en een foto op te sturen ter identificatie.
Omdat ik geen klant ben bij ABN-AMRO en ook geen diensten van hun betrek dacht ik eerst aan fraude . In de brief werd ook aangegeven dat ik geen gebruik meer kon maken van hun diensten als ik niet op het verzoek zou ingaan.
Na telefonisch contact gaf men te kennen dat ik via hun mijn ziektekostenverzekering heb bij de Amersfoortse, ook dit was bij mij niet bekend.
Deze verzekering zou worden opgezegd door de ABN-AMRO als ik niet aan hun verzoek van identificatie zou voldoen,
Na telefonisch contact met mijn ziektekostenverzekeraar blijkt dat ik door de collectieve aansluiting van mijn voormalige werkgever
(ben nu 4 jaar met pensioen en niet meer collectief) nog met de ABN-ARO als tussenpersoon verzekerd was.
Bij de Amersfoortse loopt nu het verzoek dit te wijzigen .

Re: ABN-AMRO eist identificatie (ben geen klant)

Geplaatst: 12 okt 2020 14:30
door peter17111962
Zoek een op of er een kantoor van ABN-AMRO bij U in de buurt is en ga daar eens langs.
Dit is veel veiliger dan een kopie van uw ID kaart versturen via internet.

Re: ABN-AMRO eist identificatie (ben geen klant)

Geplaatst: 16 okt 2020 14:14
door Wimvi
Ik heb een vergelijkbaar bericht gehad van de Aegon, moet me per se voor 20 november opnieuw geïdentificeerd hebben anders heeft dat kwalijke gevolgen voor mijn lijfrentepolis wordt tot tweemaal toe in de brief geopperd.
Ik moet daartoe een kopie van mijn paspoort én een foto van mezelf opsturen!! Ten eerste is het volgens mij verboden om een kopie van je paspoort te maken laat staan versturen en dan ook nog een foto van jezelf erbij lijkt mij absurd. Leek me typisch een phishingmail, maar helaas ik krijg via de chatbox van Aegon toch de bevestiging hiervan.
Op kantoor komen kan niet wordt mij verteld, ze willen wel “iemand langs sturen van de AMP groep om mij persoonlijk te identificeren” ....
Check dit op Aegon.nl/id. En bekijk ook vooral het filmpje met de “gebruiksaanwijzing”!!!
Kan dit zomaar? Ik zou graag zien dat Radar dit oppakt want op deze manier krijgen we dus een wildgroei aan data bij diverse banken en instanties met alle belangrijke gegevens van de mensen, met alle risico's van dien.

Re: ABN-AMRO eist identificatie (ben geen klant)

Geplaatst: 16 okt 2020 14:24
door berndv
Wimvi schreef:
16 okt 2020 14:14
Ik moet daartoe een kopie van mijn paspoort én een foto van mezelf opsturen!! Ten eerste is het volgens mij verboden om een kopie van je paspoort te maken laat staan versturen en dan ook nog een foto van jezelf erbij lijkt mij absurd.
U mag er van vinden wat u wilt natuurlijk. En natuurlijk moet een dergelijke instelling zich net als u en ik aan de wet houden. De rijksoverheid zegt er het volgende van:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... en-bedrijf
Slechts enkele organisaties mogen om een kopie van uw ID-kaart te vragen. Dit zijn bijvoorbeeld overheidsinstanties, banken, notarissen, casino’s en levensverzekeraars.
Deze info is relatief snel te vinden gelukkig.
Wimvi schreef:
16 okt 2020 14:14
Ik zou graag zien dat Radar dit oppakt want op deze manier krijgen we dus een wildgroei aan data bij diverse banken en instanties met alle belangrijke gegevens van de mensen, met alle risico's van dien.
Wat zou radar hier aan moeten pakken? Banken en financiele instellingen die zich houden aan hun wettelijke plicht? Of consumenten die denken in hun recht te staan en hun poot stijf houden? Misschien inderdaad wel een idee dat hier aandacht aan besteed wordt. Maar dan zou mijns inziens de insteek moeten zijn dat het hier gaat om een verplichting en hoe u kunt zorgen dat zij aan hun plicht voldoen.
Wimvi schreef:
16 okt 2020 14:14
Op kantoor komen kan niet wordt mij verteld, ze willen wel “iemand langs sturen van de AMP groep om mij persoonlijk te identificeren” ....
Check dit op Aegon.nl/id. En bekijk ook vooral het filmpje met de “gebruiksaanwijzing”!!!
Lijkt me dan toch duidelijk wat u te doen staat.

Re: ABN-AMRO eist identificatie (ben geen klant)

Geplaatst: 16 okt 2020 15:18
door 16again
Wimvi schreef:
16 okt 2020 14:14
Check dit op Aegon.nl/id. En bekijk ook vooral het filmpje met de “gebruiksaanwijzing”!!!
Kan dit zomaar? ...
Hoe veilig is die NFC chip op je persoonsbewijs? Hij bevat ook je BSN:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... hip-hierin

Re: ABN-AMRO eist identificatie (ben geen klant)

Geplaatst: 16 okt 2020 15:25
door Bob Schurkjens
Het persoonsbewijs bevatte geen NFC-chip want die hadden ze toen gelukkig nog niet.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Persoonsbewijs

Re: ABN-AMRO eist identificatie (ben geen klant)

Geplaatst: 16 okt 2020 16:54
door Wimvi
Dank aan Berndv. Ik wist niet dat banken dit mogen vragen. Blijft nog wel de manier waarop, ik weet niet of u zo'n brief van de Aegon hebt mogen ontvangen maar die was ronduit ‘dreigend’ en leek daarmee sterk op een phishing mail.
Daarmee zou het inderdaad wel aan te bevelen zijn dat Radar mensen erop wijst dat men zo’n brief kan verwachten en dat dat dus niet onwettig is. En de juiste manier van reageren hierop aangeven, zelf de site opzoeken en inloggen en nooit via een link uit zo’n brief want ook kwaadwillenden kunnen je natuurlijk een dergelijk bericht sturen!

Re: ABN-AMRO eist identificatie (ben geen klant)

Geplaatst: 16 okt 2020 17:57
door NeoDutchio
Elke financiële instelling vraagt op dit moment om een nieuwe identificatie. Dit gaat in verschillende stappen en zoals elke instelling het vooraf aangegeven heeft, komt er een bericht wanneer u als klant aan de beurt bent.

Is niets nieuws, is tot in den treure al in de media behandeld en is simpelweg nodig.

Re: ABN-AMRO eist identificatie (ben geen klant)

Geplaatst: 18 okt 2020 12:57
door dick.bierdrager
Wij kregen soortgelijke brief van de ABN om de ID te sturen en vonden dat verdacht, terwijl je aan alle kanten er voor word gewaarschuwt. dus naar de bank en daar geregeld

Re: ABN-AMRO eist identificatie (ben geen klant)

Geplaatst: 18 okt 2020 13:48
door AndreDierick
Er bestaat een overheidsapp die heet KopieID waarmee een foto van je ID kan worden gemaakt. Die foto kun je binnen de ID te gebruiken om delen van de foto van een zwarte streep af te dekken. Daarnaast kan een watermerk gemaakt worden om aan te geven wanneer de copie is gemaakt en voor wie de copie bestemd is. Download en installeer de app op je telefoon en lees de uitgebreide gebruiksaanwijzing door rechts boven op het "I"-tje te drukken. Succes!

Re: ABN-AMRO eist identificatie (ben geen klant)

Geplaatst: 19 okt 2020 10:43
door berndv
AndreDierick schreef:
18 okt 2020 13:48
Er bestaat een overheidsapp die heet KopieID waarmee een foto van je ID kan worden gemaakt. Die foto kun je binnen de ID te gebruiken om delen van de foto van een zwarte streep af te dekken. Daarnaast kan een watermerk gemaakt worden om aan te geven wanneer de copie is gemaakt en voor wie de copie bestemd is. Download en installeer de app op je telefoon en lees de uitgebreide gebruiksaanwijzing door rechts boven op het "I"-tje te drukken. Succes!
Dat watermerk is een hele goede. Die zwarte strepen hoef je voor de banken amper te gebruiken. Voor de meeste organisaties geldt dat je je BSN moet afschermen. Dit geldt voor banken niet, die moeten conform de regels ook uw BSN registreren. Overigens zijn banken wel één van de weinige private organisaties die deze gegevens mogen registreren. De gezondheidszorg moet dat bijvoorbeeld ook.