LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verschil tussen een stichting en vereniging? klopt dit?

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
Maarten

Verschil tussen een stichting en vereniging? klopt dit?

Ongelezen bericht door Maarten »

Verschil Tussen een stichting en een vereniging:

Een stichting heeft geen winstoogmerk voor zichzelf en een vereniging mag dat wel hebben.

Leen

Re: Verschil tussen een stichting en vereniging? klopt dit?

Ongelezen bericht door Leen »

M.a.w.:
Payback zou een winstoogmerk kunnen hebben?

mvg
Leen

Maarten_Banco

Ongelezen bericht door Maarten_Banco »

Een vereniging kan een onderneming (en dus winst beogen)drijven als deze bij notariele akte is opgericht.
Een stichting kan sowieso een onderneming drijven.

De stelling klopt dus niet.

groet Maarten

PS ik zit ook altijd te klungelen met stichtingen en verenigingen (nooit mee te maken) een overzichtelijke link is:
http://www.netwerknotarissen.nl/verenig ... asp?cat=21

Arnoud

Ongelezen bericht door Arnoud »

Er zit geen verschil tussen een ondernemingvorm
van een Stichting en van een Verenining.
Indien het de bedoeling is dat het een ondernemingvorm
is zonder winstdoelstelling kan het in beide gevallen.
Dat sluit niet uit dat beide winst kunnen maken.
Voorbeelden zijn RAbo Bank organisaties en De Consumentbond
de Stichting Bondspaarbanken.
met groeten
Arnoud

Maarten_Banco

Hoi Arnoud,

Een onderneming zonder winstdoelstelling??? Ik neem aan dat je bedoelt een vereniging of een stichting zonder winstdoelstelling. (Die drijven dan dus geen onderneming).

Maarten

Ongelezen bericht door Maarten »

Toch snap ik het niet helemaal:

Stichting Leaseverlies http://www.leaseverlies.nl/
Stichting LeaseLeed http://www.leaseleed.nl
Stichting GeSp http://drunk-beetle.org/gesp

Vereniging Payback http://payback.nl

Stichting of vereniging?

ff

Ongelezen bericht door ff »

je kan er alles voor zetten
ligt er aan hoe je ingeschreven staat.

Thijs

Ongelezen bericht door Thijs »

Stichting of Vereniging
Als je als Stichting staat ingeschreven bij de KvK mag je je geen vereniging noemen of omgekeerd.
Het heeft de maken met de bestuursvorm. Uiteindelijk is het winstoogmerk de volgende redenen om een vereniging of stichting op te richten. Stichting altijd zonder winst oogmerk en ook vast gelegd in de statuten.Bij een vereniging staat dit niet vast in de statuten.
Thijs

Maarten_Banco

Thijs , Klik nou even op die link die ik hierboven gegeven heb. Daar staat bij stichtingen : Kan wel een onderneming drijven. Dus het behalen van winst kan best wel een (neven) doel zijn.

http://www.netwerknotarissen.nl/verenig ... asp?cat=21

groet Maarten

Sara Etty

Ongelezen bericht door Sara Etty »

In princiepe kennen stichtingen gen winstoogmerk. Maar tegenwoordig zijn er vele comerciele stichtingen die inderdaad ondernemeningen in stand houden.
De stichting leaseverlies is in elk geval een niet comerciele stichting zonder winstoogmerk.

Henk Wester

Ongelezen bericht door Henk Wester »

En wat gebeurt er met het geld dat straks eventueel nog bij de stichtingen in kas zit?

Sara Etty

Voor zover er geld over zou blijven dus? Want de inleg is minimaal en de procedures en betrokken juristen en overige medewerkers zijn kostbaar. Het antwoord van je vraag zul je vinden in de statuten van de stichting. Die liggen op grond van wet ter inzage op het hoofdkantoor. OOk kun je ze tegen een redelijke vergoeding opvragen bij de Kamer van Koophandel.

hans

Ongelezen bericht door hans »

Zowel voor een stichting als voor een vereniging geldt dat deze rechtspersonen in beginsel geen winstoogmerk hebben. Desalniettemin is het mogelijk voor zowel een stichting als voor een vereniging dat zij een onderneming/vennootschap runnen die wel een winstoogmerk heeft. In dat geval zal de Belastingdienst die onderneming gewoon aanslaan voor de vennootschapsbelasting. De overgangen tussen wel of geen winstoogmerk zijn vloeiend. Een veel belangrijke verschil tussen een vereniging en een stichting lijkt mij dat een vereniging een meer democratische rechtsvorm is. De algemene ledenvergadering is immers het hoogste orgaan en kan een bestuur (zo nodig) naar huis sturen. Bij een stichting ligt dit anders, een stichting kent geen leden en meestal hebben de oprichters/bestuurders de touwtjes volledig in handen. Ofschoon ik Sara's bijdragen vaak zinvol vind, denk ik dat zij in dit geval ietwat naief is ten aanzien van het door haar gestelde ontbreken van een winstoogmerk bij de Stichting Leaseverlies. De Stichting beheert een pot geld van circa 3 miljoen euro en de advocaten/tevens bestuurder van de stichting mogen hun nota's declareren, maar wie houdt daar toezicht op ? Accountants ? Vast en zeker, maar die kunnen echt niet controleren of er in een zaak 500 uur werk zit of 1.000 uur of 2.000 uur.

Sara Etty

Beste Hans,
Er is werkelijk geen reden om te twijfelen aan de oprechtheid en zorgvuldigheid van leaseverlies. Er worden hier suggesties gedaan zonder enige motivering. Hoe het werkkt met het toezicht zou je, indien je dat nodig vindt kunnen opzoeken in de interne regelgeving van de stichting, waaronder in elk geval en meest belangrijk het statuut.
Zodra je gemotiveerd kunt onderbouwen waarom je twijfels hebt bij deze specifieke stichting heb ik het daar graag over met je. Het Verenigingen en Stichtingenrecht is mij in elk geval niet vreemd.
Groet, Sara

Gesloten