Laten we eerst eens beginnen met dat druk verlies, er is heel veel informatie vinden over het drukvat, een expansievat kom je vrijwel
niet meer tegen in de installaties.
https://www.warmteservice.nl/medias/roo ... TgucGRmfC0
Zoals beschreven in bovenstaande link, de voordruk en de inhoud van het drukvat zijn bepalend voor een juiste werking.
Als het een vloerverwarming betreft die is aangesloten op een al reeds bestaande CV installatie. dan is het heel goed mogelijk dat een
drukvat met een wat grotere capaciteit als eerste aan de beurt komt.
Heeft u onderburen en daar druipt geen water uit het plafond, dan heeft u al een flink stuk gewonnen.
Het is belangrijk om te weten of het membraam in het drukvat nog wel in order is, dat kan je inderdaad door tegen de onderkant
te tikken horen of daar nog stikstof aanwezig is maar zegt niets over hoe hoog de voordruk van het drukvat is.
Om die reden zou dus eerst de gehele installatie drukvrij gemaakt moeten en dan met een drukmeter de voordruk meten.
Zou die voordruk te laag zijn dan is dat op te lossen door deze weer op de juist druk te brengen door het inlaten van stikstof.
Dat is niet direct een klusje wat een behulpzame buurman even voor u kan oplossen, ik heb geen cilinder stikstok in huis.
Blijft over de installateur, maar let op die komt hoogstwaarschijnlijk met een fietspomp de druk verhogen, niet laten doen.
Uitsluitend stikstof laten toevoegen.
Dan eigenlijk het meest belangrijke, de door stroming in evenwicht brengen.
Beter gezegd de verhouding tussen de aanvoer en de retour temperatuur instellen.
Als er water van 60 graden de vloer in gaat en slechts met 30 graden weer terug komt is er iets mis met de doorstroming.
Er dient wel rekening te worden gehouden hoe lang staat de installatie al aan, dus niet na een uur al gaan meten.
Als er al of niet een flowmeter aanwezig is is het best te doen met een infrarood thermometer, kosten meestal niet meer dan
een € 10 a € 15, waarmee je op afstand de temperaturen kunt meten.
Ga er van uit dat 60 graden in er minstens weer 40 uit moet komen via de retourleiding.
Als het goed is zijn er op de verdeler dubbel instelbare radiatorkranen gemonteerd..
Draai alle kranen helemaal open en haal de knop er af.
In het gat waar de schroef in zat van de knop kan je met een en dat zou eigenlijk een voor dat werk speciale instelschroevendraaier moeten zijn, een stift in en uitdraaien waardoor je binnen in de kraan de doorstroming kan regelen en zodoende invloed kan uitvoeren
op de hoeveelheid water die er door de lussen zullen stromen.
Het niet hebben van die dubbel instelbare kranen is een handicap, om steeds weer de juiste aantal slagen te openen met de hand
is niet aan te bevelen, als eenmaal de instelling is gedaan, kan je de kranen gewoon open laten staan, of sluiten, want daarna kan je
steeds weer de kranen geheel open draaien.
Bij grote flatgebouwen is dat heel belangrijk en is er ook altijd een inregellijst gemaakt door de CV technieker.
Dat is voor een enkele woning ook wel te doen, maar kan net zo goed proefondervindelijk worden gedaan.
Let er ook even op of de circulatiepomp ook nog op verschillende toeren kan werken of dat er ook nog een restrictie aanwezig
is waardoor je eventueel de circulatiesnelheid in de lussen kan regelen.
Onderschat niet de hoeveelheid lucht die zich in de vloerverwarming kan bevinden, die lucht wordt wel voor een deel opgenomen
in het water, maar om het echt luchtvrij te krijgen kan je beter per lus even doorspoelen indien dat mogelijk is.
Tijdelijk even de retour los nemen, er een slang aan koppelen en die naar een afvoer brengen..
Het kleine beetje lucht wat in de verfdeler komt is daar weer weg te halen door het ontluchtingskraantje of verdwijnt door de
automatische ontluchter, meestal bij de CV ketel gemonteerd.