LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Oplichters van 'ING' stelen al het spaargeld van 81-jarige

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Lady1234
Berichten: 27209
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Oplichters van 'ING' stelen al het spaargeld van 81-jarige

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Jarenlang is er gezeurd over de extra dagen dat het kostte Om een bedrag over te maken. Nu gebeurt dat direct en is het weer niet goed.

Als je niet kunt internet bankieren, moet je er mee stoppen.

Justmeagain
Berichten: 543
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: Oplichters van 'ING' stelen al het spaargeld van 81-jarige

Ongelezen bericht door Justmeagain »

Mijn idee, bankieren kost nu laten we zeggen 5 euro per maand. Maak daarin een keuze mogelijkheid.
€29,95 per maand met verzekering tegen fraude. Of Gratis bankieren met alle risico voor jezelf.
Ik snap dat hier haken en ogen aan zitten maar het geeft wel te denken.

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Oplichters van 'ING' stelen al het spaargeld van 81-jarige

Ongelezen bericht door D34M0N »

Sharrian schreef:
25 okt 2020 17:44
Ik wil graag names opa ( joop ) 81 jarige man die opgelicht is door ( ing oplichters) zijn verhaal doen .
Ik zou aanraden om opa Joop eerst onder bewind te plaatsen, grote kans dat eventuele donaties anders waarschijnlijk binnen niet al te lange tijd weer verdwenen zijn. Oplichters houden vaak 'sukkellijsten' bij, die ze ook onderling doorverkopen.

peter17111962
Berichten: 594
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Oplichters van 'ING' stelen al het spaargeld van 81-jarige

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Wat ik mij persoonlijk zit af te vragen waar bankieren via internet eigenlijk voor nodig is? Al mijn vaste lasten worden
automatisch afgeschreven. In een winkel betaal ik het liefst met mijn pinpas. En als ik ooit toch iets koop waarvoor ik geld
van mijn spaar rekening nodig heb, boek ik wat over via de rabofoon met mijn oude GSM. Ik doe niet aan internet winkelen
en of web shops. iedere twee weken brengt de post een afschrift netjes thuis. Het is voor mij al jaren een vaststaand feit
dat internet niet geschikt is voor bankzaken. Waarom iedereen dan toch perse onveilig wil bankieren is mij een groot raadsel.

peter17111962
Berichten: 594
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Oplichters van 'ING' stelen al het spaargeld van 81-jarige

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Justmeagain schreef:
26 okt 2020 00:45
Mijn idee, bankieren kost nu laten we zeggen 5 euro per maand. Maak daarin een keuze mogelijkheid.
€29,95 per maand met verzekering tegen fraude. Of Gratis bankieren met alle risico voor jezelf.
Ik snap dat hier haken en ogen aan zitten maar het geeft wel te denken.
Dit gaat nooit werken. Er zullen op deze manier mensen samen spelen met een "onbekende fraudeur"
En dan vervolgens, als die verzekering de zaak heeft vergoed, de winst samen gaan delen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Oplichters van 'ING' stelen al het spaargeld van 81-jarige

Ongelezen bericht door sjohie »

peter17111962 schreef:
26 okt 2020 07:51
Wat ik mij persoonlijk zit af te vragen waar bankieren via internet eigenlijk voor nodig is? Al mijn vaste lasten worden
automatisch afgeschreven. In een winkel betaal ik het liefst met mijn pinpas. En als ik ooit toch iets koop waarvoor ik geld
van mijn spaar rekening nodig heb, boek ik wat over via de rabofoon met mijn oude GSM. Ik doe niet aan internet winkelen
en of web shops. iedere twee weken brengt de post een afschrift netjes thuis. Het is voor mij al jaren een vaststaand feit
dat internet niet geschikt is voor bankzaken. Waarom iedereen dan toch perse onveilig wil bankieren is mij een groot raadsel.
Da's niks meer dan een mening natuurlijk, hoe vaak u het zelf een "vaststaand feit" noemt. Beetje hetzelfde als ik stel dat ik al jaren veilig internetbankier, en het daarom veilig is, en mijn analoog bankierende buurman een sukkel is, omdat ze zijn niet vergenoeg in de bankbrievenbus geduwde acceptgiro er uit hebben gehengeld, het rekeningnummer en bedrag hebben veranderd, en hem zo bestolen hebben.

Overigens worden al uw bankzaken na het stukje ouderwetsche kolengestookte bankieren uwerzijds, exclusief door computers afgehandeld, via dat vermaledijde internets. Dat ziet u misschien niet, omdat het onder uw horizon gebeurd, maar dat is al tientallen jaren zo.

sake1987

Re: Oplichters van 'ING' stelen al het spaargeld van 81-jarige

Ongelezen bericht door sake1987 »

Vroeger droeg men zijn geld in een buidel die gestolen kon worden.
Of onder de vloerplanken of matras.
De oplichter moest dan net als nu bij opa Joop ook ter plaatse komen.
Er werden voor ouderen gratis bus reisjes gehouden en tijdens deze reisjes werd ze voor heel veel geld producten aangesmeerd.
Wat je ook bedenkt, oplichting is zo oud als de mens en bepaalde mensen blijven altijd vatbaar hiervoor.
Dit is niet leeftijd gebonden, ik heb 90+ in de zorg en die laten zich echt niet de kaas van het brood eten.
Daar integen ken ik jongeren die je alles wijs kunt maken.

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Oplichters van 'ING' stelen al het spaargeld van 81-jarige

Ongelezen bericht door D34M0N »

peter17111962 schreef:
26 okt 2020 07:51
Waarom iedereen dan toch perse onveilig wil bankieren is mij een groot raadsel.
Internetbankieren is heel veilig. Wanneer heb je heb je gehoord dat een bankrekening gehackt is? Er is maar één zwakke schakel en dat zijn domme, naïeve mensen die de onzinverhalen van oplichters slikken als zoete koek en alle waarschuwingen, die al jarenlang gegeven worden, negeren.
(Die 2 tuthola's die een paar weken geleden bij Kassa in de uitzending geweest waren, mevrouw de hoogleraar en mevrouw de voormalige baas van de consumentenbond, vallen ook in de categorie dom en naïef.)

Moneyman
Berichten: 30253
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Oplichters van 'ING' stelen al het spaargeld van 81-jarige

Ongelezen bericht door Moneyman »

peter17111962 schreef:
26 okt 2020 07:51
Het is voor mij al jaren een vaststaand feit dat internet niet geschikt is voor bankzaken. Waarom iedereen dan toch perse onveilig wil bankieren is mij een groot raadsel.
Mooi bewijs dat feiten niet altijd zo feitelijk zijn als ze lijken. Want wat voor jou blijkbaar een vaststaand feit is, is in werkelijkheid een onjuiste aanname. Bankieren op papier is fraude- en misbruikgevoeliger dan digitaal bankieren. De enige reden dat je minder hoort over misbruik met bankieren op papier is dat vrijwel iedereen deze totaal achterhaalde werkwijze al lang achter zich heeft gelaten.

16again
Berichten: 16147
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Oplichters van 'ING' stelen al het spaargeld van 81-jarige

Ongelezen bericht door 16again »

D34M0N schreef:
26 okt 2020 09:36
Internetbankieren is heel veilig. Wanneer heb je heb je gehoord dat een bankrekening gehackt is?
Dat is zo vaak gebeurd, en ook de reden dat banken steeds de beveiliging verhogen. In den beginne waren er geen kaart lezers of 2FA op mobiel
D34M0N schreef:
26 okt 2020 09:36
Er is maar één zwakke schakel en dat zijn domme, naïeve mensen die de onzinverhalen van oplichters slikken als zoete koek en alle waarschuwingen, die al jarenlang gegeven worden, negeren.
Een ander zwakke schakel blijft onbenoemd: De PC thuis. Ooit bijvoorbeeld van cross site scripting gehoord ?
D34M0N schreef:
26 okt 2020 09:36
(Die 2 tuthola's die een paar weken geleden bij Kassa in de uitzending geweest waren, mevrouw de hoogleraar en mevrouw de voormalige baas van de consumentenbond, vallen ook in de categorie dom en naïef.)
Evengoed kun je van mening zijn, dat als zelfs deze mensen erin trappen, de oplichters gewiekst te werk zijn gegaan.
De dames in kwestie zullen toch gemiddeld danwel bovengemiddeld intelligent zijn.

peter17111962
Berichten: 594
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Oplichters van 'ING' stelen al het spaargeld van 81-jarige

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Moneyman schreef:
26 okt 2020 10:04
peter17111962 schreef:
26 okt 2020 07:51
Het is voor mij al jaren een vaststaand feit dat internet niet geschikt is voor bankzaken. Waarom iedereen dan toch perse onveilig wil bankieren is mij een groot raadsel.
Mooi bewijs dat feiten niet altijd zo feitelijk zijn als ze lijken. Want wat voor jou blijkbaar een vaststaand feit is, is in werkelijkheid een onjuiste aanname. Bankieren op papier is fraude- en misbruikgevoeliger dan digitaal bankieren. De enige reden dat je minder hoort over misbruik met bankieren op papier is dat vrijwel iedereen deze totaal achterhaalde werkwijze al lang achter zich heeft gelaten.
Achterhaalde werkwijze? Acceptgiro's of overschrijvingen heb ik al bijna 10 jaar niet meer gebruikt, Kennelijk doe ik
geen dingen waar deze voor nodig zijn. Ik zou niet weten waarvoor ik er een nodig zou moeten hebben.
internet aankopen doe ik niet aan. als ik iets wil hebben ga ik wel naar een winkel toe.

kuklos
Berichten: 9820
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Oplichters van 'ING' stelen al het spaargeld van 81-jarige

Ongelezen bericht door kuklos »

@peter17111962, jij komt het geld nog steeds cash brengen?
Internetbankieren is behoorlijk veilig, maar niets werkt perfect. Er is altijd wel een zwakke schakel die uitgebuit kan worden.

Moneyman
Berichten: 30253
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Oplichters van 'ING' stelen al het spaargeld van 81-jarige

Ongelezen bericht door Moneyman »

peter17111962 schreef:
26 okt 2020 11:15
Achterhaalde werkwijze? Acceptgiro's of overschrijvingen heb ik al bijna 10 jaar niet meer gebruikt, Kennelijk doe ik geen dingen waar deze voor nodig zijn. Ik zou niet weten waarvoor ik er een nodig zou moeten hebben. internet aankopen doe ik niet aan. als ik iets wil hebben ga ik wel naar een winkel toe.
Het ging niet over aankopen doen, het ging over bankieren.

Lady1234
Berichten: 27209
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Oplichters van 'ING' stelen al het spaargeld van 81-jarige

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@peter 17enz.

Hoe betaalt u dan uw Belastingen, huur, verzekeringen en ga maar door?

Toch via internetbankieren?

Aygulf
Berichten: 385
Lid geworden op: 03 aug 2018 16:39

Re: Oplichters van 'ING' stelen al het spaargeld van 81-jarige

Ongelezen bericht door Aygulf »

16again schreef:
25 okt 2020 20:56
moederslink schreef:
25 okt 2020 20:15
Ook een 81 jarige kan zijn verstand gebruiken.
Laat dit nou juist de doelgroep zijn voor de oplichters. En niet zonder reden.
Dat vind ik op zich onzin. Ook jongere mensen zijn hier het slachtoffer van. Alsof mensen van boven de tachtig sullige, onnozele en niet nadenkende mensen zijn. Ken er genoeg die zelfs nog werken en in ieder geval nog volop in het leven staan. Ook de mythe dat ouderen digibeten zijn is volkomen nonsens. Het CBS deed jaren geleden een onderzoek en toen bleek al dat rond 70 procent van 75plussers aangaf het internet in te zetten voor het zoeken van informatie over goederen of diensten en telebankieren. Rond 60 procent doet online aankopen en zoekt naar informatie over gezondheid. Iedereen, van elke leeftijd kan opgelicht worden. Neemt niet weg dat ik het voor deze meneer verschrikkelijk vind wat er is gebeurd.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Oplichters van 'ING' stelen al het spaargeld van 81-jarige

Ongelezen bericht door mahadma »

Internet bankieren moet goedkoop, snel èn veilig. En ja dat kan, mits je je aan de regels houdt.
Criminelen weten hoe ze ze wie en wanneer kunnen "vangen".

Wat die crowdfunding betreft, er is in 2019 voor maar € 24.100.000 euro gefraudeerd door criminelen, het zou dus niet eerlijk zijn om dat 1 80+ opa er uit te pikken en die alleen te steunen.

Advies voor de familie van opa, zorg voor een dubbele controle via een van zijn naaste familie voor betaling.

peter17111962
Berichten: 594
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Oplichters van 'ING' stelen al het spaargeld van 81-jarige

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Lady1234 schreef:
26 okt 2020 11:43
@peter 17enz.

Hoe betaalt u dan uw Belastingen, huur, verzekeringen en ga maar door?

Toch via internetbankieren?
Nee ik heb geen internetbankieren.

Ik betaal op de volgende manier:

Huur: Via automatisch incasso
Verzekeringen: Via automatische incasso
Zorgverzekering: Via automatische incasso
Wegen belasting: Via automatische incasso
Jaarlijkse belasting: Ik krijg altijd geld terug
Verenigingen: Via automatische incasso
Reparaties Auto: met pinpas bij ophalen

En zo kan ik nog wel even doorgaan. ik heb dus nooit een
overschrijf formulier of internet bankieren nodig.

Lady1234
Berichten: 27209
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Oplichters van 'ING' stelen al het spaargeld van 81-jarige

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En wat zijn die handelingen anders dan internetbankieren?

peter17111962
Berichten: 594
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Oplichters van 'ING' stelen al het spaargeld van 81-jarige

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Lady1234 schreef:
26 okt 2020 12:54
En wat zijn die handelingen anders dan internetbankieren?
Die automatische incasso worden opgestart persoonlijk op kantoor.
of als dat niet kan vul ik een machtigingsformulier in en stuur deze op
Dat is wat er anders is als bij internetbankieren,
ik vertrouw internet niet voor wat betreft geld zaken, en dat wantrouwen
zal nooit verdwijnen.

Moneyman
Berichten: 30253
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Oplichters van 'ING' stelen al het spaargeld van 81-jarige

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ach, ieder heeft recht op z'n eigen angsten, hoe irreëel en onlogisch ze ook zijn.

Gesloten