Extra rekening na gebruik en betaling huur camper
Geplaatst: 05 jan 2021 20:46
Ik heb te maken met een naar mijn idee vreemde naheffing op een geboekte huur van een camper. In het kort: na volledige betaling van de huur en het gebruik van de camper, krijg ik (een jaar na de oorspronkelijke factuur) een factuur van de verhuurder die stelt dat hij een korting in rekening heeft gebracht die hij eigenlijk niet had moeten geven en dat ik dat verschil nu bij moet betalen. De hele situatie klinkt voor mij erg vreemd en is ook heel vervelend; de toon in de mails is vervelend, ik word beschuldigd van misbruik, er wordt met gerechtelijke stappen gedreigd en inmiddels heeft de verhuurder een incassobureau ingeschakeld. Mijn vraag hier: hoe kan ik hier het beste mee verder? Kan ik nog iets anders doen dan gewoon afwachten?
In juli 2019 hebben we een camper geboekt voor een periode van 4 weken in april/mei 2020. Daarvoor heb ik het online boekingssysteem van de verhuurder gebruikt, waar de reissom, administratiekosten, verzekering en korting wordt gespecificeerd. Per mail ontvangen we vervolgens een reservering waar ook in staat dat reservering pas definitief bevestigd wordt nadat deze gecontroleerd is door een medewerker. Een half uurtje later ontvangen we dan de definitieve reservering met daarin bovenstaande posten. Tot zover gaat alles goed. We betalen de verplichte aanbetaling en we hebben zin om op reis te gaan.
Toen kwam het coronavirus en bleek dat een camperreis zoals gepland helaas niet mogelijk was. Annuleren was alleen mogelijk tegen 100% betaling van de huur, een voucher geven is voor een verhuurder van campers niet verplicht en in onze annuleringsverzekering wordt een pandemie niet als een geldige reden voor annulering gezien. Helaas, maar het is niet anders. We hebben daarom gevraagd of de huur (deels) verplaatst kan worden. Na lang overleg was de verhuurder uiteindelijk bereid om 2 van de 4 weken te verschuiven naar een periode later in het jaar. Een paar weken voor vertrek kregen we de laatste factuur om het restant van de huur te betalen. Die hebben we betaald, we haalden de camper op en zijn 2 weken op een aantal campings in Nederland geweest. Daarna de camper ingeleverd.
De 2 weken die we nog tegoed hadden (en inmiddels volledig betaald), mochten verschoven worden naar een periode later in het jaar, maar mochten niet in een schoolvakantie vallen. Omdat dit een goedkopere periode betrof, mochten we de camper uiteindelijk 4 in plaats van 2 weken gebruiken, zodat de waarde van het niet gebruikte deel van de huur min of meer gelijk bleef. Eén van die weken was gratis, uit coulance. We kunnen buiten de schoolvakantie niet zo lang vrij nemen (en hebben dat ook aangegeven), maar goed, toch een nette oplossing. We konden van 2 van die weken gebruik maken. Om er een iets langere vakantie van te maken, hebben we nog een derde week bijgeboekt. Zo konden we de 2 weken voor de kerstvakantie en de eerste week van de kerstvakantie op reis. Toen we dit boekten in mei 2020 hoopten we dat de hele coronasituatie tegen het einde van het jaar weer een stuk verbeterd was.
Dat was dus niet zo, weten we nu, maar de reden dat de reis verder niet door kon gaan is positiever: een nieuwe baan. Dat betekent dat we helemaal niet meer gebruik kunnen maken van de huur en dus moeten annuleren, in oktober 2020. De 2 weken die we nog tegoed hadden zijn we daarmee kwijt. Voor de extra week die we hadden geboekt, gelden annuleringskosten (80% van de huurprijs). Dat stond ook duidelijk in de voorwaarden die we van tevoren gekregen hadden, dus dat is geen probleem. Omdat een nieuwe baan wel een geldige reden voor annulering is, heb ik om een factuur van de annulering gevraagd, zodat ik die kan opgeven aan de verzekering. Toen veranderde de toon van de verhuurder echter. (hieronder meer, excuus voor het lange verhaal!)
In juli 2019 hebben we een camper geboekt voor een periode van 4 weken in april/mei 2020. Daarvoor heb ik het online boekingssysteem van de verhuurder gebruikt, waar de reissom, administratiekosten, verzekering en korting wordt gespecificeerd. Per mail ontvangen we vervolgens een reservering waar ook in staat dat reservering pas definitief bevestigd wordt nadat deze gecontroleerd is door een medewerker. Een half uurtje later ontvangen we dan de definitieve reservering met daarin bovenstaande posten. Tot zover gaat alles goed. We betalen de verplichte aanbetaling en we hebben zin om op reis te gaan.
Toen kwam het coronavirus en bleek dat een camperreis zoals gepland helaas niet mogelijk was. Annuleren was alleen mogelijk tegen 100% betaling van de huur, een voucher geven is voor een verhuurder van campers niet verplicht en in onze annuleringsverzekering wordt een pandemie niet als een geldige reden voor annulering gezien. Helaas, maar het is niet anders. We hebben daarom gevraagd of de huur (deels) verplaatst kan worden. Na lang overleg was de verhuurder uiteindelijk bereid om 2 van de 4 weken te verschuiven naar een periode later in het jaar. Een paar weken voor vertrek kregen we de laatste factuur om het restant van de huur te betalen. Die hebben we betaald, we haalden de camper op en zijn 2 weken op een aantal campings in Nederland geweest. Daarna de camper ingeleverd.
De 2 weken die we nog tegoed hadden (en inmiddels volledig betaald), mochten verschoven worden naar een periode later in het jaar, maar mochten niet in een schoolvakantie vallen. Omdat dit een goedkopere periode betrof, mochten we de camper uiteindelijk 4 in plaats van 2 weken gebruiken, zodat de waarde van het niet gebruikte deel van de huur min of meer gelijk bleef. Eén van die weken was gratis, uit coulance. We kunnen buiten de schoolvakantie niet zo lang vrij nemen (en hebben dat ook aangegeven), maar goed, toch een nette oplossing. We konden van 2 van die weken gebruik maken. Om er een iets langere vakantie van te maken, hebben we nog een derde week bijgeboekt. Zo konden we de 2 weken voor de kerstvakantie en de eerste week van de kerstvakantie op reis. Toen we dit boekten in mei 2020 hoopten we dat de hele coronasituatie tegen het einde van het jaar weer een stuk verbeterd was.
Dat was dus niet zo, weten we nu, maar de reden dat de reis verder niet door kon gaan is positiever: een nieuwe baan. Dat betekent dat we helemaal niet meer gebruik kunnen maken van de huur en dus moeten annuleren, in oktober 2020. De 2 weken die we nog tegoed hadden zijn we daarmee kwijt. Voor de extra week die we hadden geboekt, gelden annuleringskosten (80% van de huurprijs). Dat stond ook duidelijk in de voorwaarden die we van tevoren gekregen hadden, dus dat is geen probleem. Omdat een nieuwe baan wel een geldige reden voor annulering is, heb ik om een factuur van de annulering gevraagd, zodat ik die kan opgeven aan de verzekering. Toen veranderde de toon van de verhuurder echter. (hieronder meer, excuus voor het lange verhaal!)