Problemen met ANWB Wegenwacht
Geplaatst: 19 jan 2021 16:19
In de maand september brachten mijn vrouw en ik een weekje vakantie door in Friesland.
We hadden een fijn pension gevonden in Leeuwarden en vandaar uit zouden we verschillende plaatsen gaan bezoeken.
Op 9 september kwamen we terug van een rit langs Ureterp, Kootstertille en Drachten.
Bij het verlaten van de snelweg afslag Leeuwarden sloeg onze peugeot 206 onverwacht af.
Gelukkig startte hij weer (wel met volgas geven) en we reden de toevoerweg af die rechtstreeks naar de Indië Buurt voert waar ons pension zich bevond.
De laatste kilometers waren een hel; de auto sloeg telkens af toen ik in de avondspits verkeerslichten en drukke rotondes naderde, ik heb zeker 20 tot 25 keer moeten herstarten en daarbij heel veel gas geven.
De volgende morgen heb ik met het beperkte gereedschap dat onze hospita mij kon lenen getracht de storing te vinden en te verhelpen.
Helaas kon ik eigenlijk alleen maar de luchtfilter verwijderen van het gasklephuis.
Mijn vrouw startte de auto, hield hem hoog op toeren en ik blokkeerde verschillende malen de luchttoevoer rechtstreeks in het gasklephuis met mijn vlakke hand op de opening.
Vroeger had dit zin wanneer stationair sproeiers in carburateurs verstopt zaten maar, zo legde de wegenwachter mij later uit, met de moderne injectiesystemen is dit zinloos.
De storing verdween dus niet, de wegenwacht gebeld en de wegenwachter hoorde mijn verhaal over het afslaan, volgas moeten geven en mijn reparatiepoging.
Hij las de storingscode uit met zijn tablet/laptop en zei: Uw gasklephuis is defect. (Duh, die storingscode had ik zelf net veroorzaakt!!!)
Hij heeft de storingscode niet verwijderd en de motor opnieuw gestart om te zien wat er vervolgens voor andere foutcodes zouden komen.
In plaats daarvan nam hij de stekker uit het dashboard, borg haastig zijn spullen op en zei: U kunt er gewoon mee naar huis rijden in Hoogland (150 km!) en de auto daar door uw garagebedrijf laten repareren.
Geen vervangend vervoer, geen bergingsauto maar zelf zien thuis te komen.
De volgende morgen zijn we dus met het angstzweet op de rug begonnen aan de terugreis, waarbij ik als een rallycoureur met mijn rechtervoet tegelijkertijd de rem en het gas zou moeten bedienen om de auto niet af te laten slaan.
Met mijn hak op de rem, mijn tenen vol op het gaspedaal, voorzichtig manoeuvrerend op de snelweg naderde ik de burg op de A7 ter hoogte van St Nicolaasga.
Omdat die brug open stond en er dus een file stond te wachten remde ik af, de auto sloeg af en was niet meer te starten.
Opnieuw de wegenwacht gebeld, die sleepte ons naar een carpoolplaats enkele kilometers verderop en daar legde hij mij uit wat er aan de hand was.
"Uw distributieriem is geknapt of is een serie tanden kwijt waardoor de zuigers tegen de openstaande kleppen zijn gekomen" en hij liet het mij in tijd van 1 minuut zien door de beschermkap te verwijderen en in de opening te schijnen met een zoeklamp.
"De storing die u mij vertelt waarvoor mijn collega gisteren bij uw auto is geweest is bekend en hij had u nooit mogen adviseren daarmee door te rijden" was zijn commentaar.
Gisteren was de distributie al "van tijd af" waardoor de auto niet meer stationair kon blijven lopen.
Nu kregen we alsnog vervangend vervoer en werd onze defecte auto naar onze garagehouder vervoerd.
Daar bleek inderdaad dat de zuigers de uitlaatkleppen hadden geraakt en de revisie van de cilinderkop bedroeg ruim €860,--.
Hiervoor heb ik de ANWB verantwoordelijk gesteld maar die wijzen dit af want "de schade is ontstaan door achterstallig onderhoud".
Dit bestrijd ik want was de auto een dag eerder opgeladen en naar de garage gebracht, dan zou de oorzaak zijn gevonden zonder de schade aan de cilinderkop.
Nu ben ik gedwongen met een gevaarlijk onveilige auto de thuisreis te aanvaarden, heb doodsangsten uitgestaan tijdens het rijden en het in de berm staan langs de A7.
Had de politie mij langs horen komen met een luid gillende motor in het stadsverkeer dan was ik al in Leeuwarden staande gehouden wegens onveilig rijgedrag c.q. rijden in een onveilig voertuig.
Sinds wanneer is een professionele hulpverlenende automonteur niet verantwoordelijk voor het advies dat hij geeft?
Mijn rechtsbijstandverzekering wil alleen het argument van de ANWB als uitgangspositie nemen en het klopt volgens een expert van CED-Mobility dat de distributieriem de oorzaak is van de schade maar deze lijkt wel eerder te zijn vervangen echter is toen niet juist afgesteld (deze expertise kostte mij nog eens €449,95).
Het foutief monteren van de riem moet zijn gebeurd in de tijd dat hij in handen was van 1 van de vorige eigenaren maar er is geen documentatie van.
U begrijpt dat ik door de hele gang van zaken erg gefrustreerd ben geraakt en vertrouw die gele ww-auto's voor geen cent meer.
We hadden een fijn pension gevonden in Leeuwarden en vandaar uit zouden we verschillende plaatsen gaan bezoeken.
Op 9 september kwamen we terug van een rit langs Ureterp, Kootstertille en Drachten.
Bij het verlaten van de snelweg afslag Leeuwarden sloeg onze peugeot 206 onverwacht af.
Gelukkig startte hij weer (wel met volgas geven) en we reden de toevoerweg af die rechtstreeks naar de Indië Buurt voert waar ons pension zich bevond.
De laatste kilometers waren een hel; de auto sloeg telkens af toen ik in de avondspits verkeerslichten en drukke rotondes naderde, ik heb zeker 20 tot 25 keer moeten herstarten en daarbij heel veel gas geven.
De volgende morgen heb ik met het beperkte gereedschap dat onze hospita mij kon lenen getracht de storing te vinden en te verhelpen.
Helaas kon ik eigenlijk alleen maar de luchtfilter verwijderen van het gasklephuis.
Mijn vrouw startte de auto, hield hem hoog op toeren en ik blokkeerde verschillende malen de luchttoevoer rechtstreeks in het gasklephuis met mijn vlakke hand op de opening.
Vroeger had dit zin wanneer stationair sproeiers in carburateurs verstopt zaten maar, zo legde de wegenwachter mij later uit, met de moderne injectiesystemen is dit zinloos.
De storing verdween dus niet, de wegenwacht gebeld en de wegenwachter hoorde mijn verhaal over het afslaan, volgas moeten geven en mijn reparatiepoging.
Hij las de storingscode uit met zijn tablet/laptop en zei: Uw gasklephuis is defect. (Duh, die storingscode had ik zelf net veroorzaakt!!!)
Hij heeft de storingscode niet verwijderd en de motor opnieuw gestart om te zien wat er vervolgens voor andere foutcodes zouden komen.
In plaats daarvan nam hij de stekker uit het dashboard, borg haastig zijn spullen op en zei: U kunt er gewoon mee naar huis rijden in Hoogland (150 km!) en de auto daar door uw garagebedrijf laten repareren.
Geen vervangend vervoer, geen bergingsauto maar zelf zien thuis te komen.
De volgende morgen zijn we dus met het angstzweet op de rug begonnen aan de terugreis, waarbij ik als een rallycoureur met mijn rechtervoet tegelijkertijd de rem en het gas zou moeten bedienen om de auto niet af te laten slaan.
Met mijn hak op de rem, mijn tenen vol op het gaspedaal, voorzichtig manoeuvrerend op de snelweg naderde ik de burg op de A7 ter hoogte van St Nicolaasga.
Omdat die brug open stond en er dus een file stond te wachten remde ik af, de auto sloeg af en was niet meer te starten.
Opnieuw de wegenwacht gebeld, die sleepte ons naar een carpoolplaats enkele kilometers verderop en daar legde hij mij uit wat er aan de hand was.
"Uw distributieriem is geknapt of is een serie tanden kwijt waardoor de zuigers tegen de openstaande kleppen zijn gekomen" en hij liet het mij in tijd van 1 minuut zien door de beschermkap te verwijderen en in de opening te schijnen met een zoeklamp.
"De storing die u mij vertelt waarvoor mijn collega gisteren bij uw auto is geweest is bekend en hij had u nooit mogen adviseren daarmee door te rijden" was zijn commentaar.
Gisteren was de distributie al "van tijd af" waardoor de auto niet meer stationair kon blijven lopen.
Nu kregen we alsnog vervangend vervoer en werd onze defecte auto naar onze garagehouder vervoerd.
Daar bleek inderdaad dat de zuigers de uitlaatkleppen hadden geraakt en de revisie van de cilinderkop bedroeg ruim €860,--.
Hiervoor heb ik de ANWB verantwoordelijk gesteld maar die wijzen dit af want "de schade is ontstaan door achterstallig onderhoud".
Dit bestrijd ik want was de auto een dag eerder opgeladen en naar de garage gebracht, dan zou de oorzaak zijn gevonden zonder de schade aan de cilinderkop.
Nu ben ik gedwongen met een gevaarlijk onveilige auto de thuisreis te aanvaarden, heb doodsangsten uitgestaan tijdens het rijden en het in de berm staan langs de A7.
Had de politie mij langs horen komen met een luid gillende motor in het stadsverkeer dan was ik al in Leeuwarden staande gehouden wegens onveilig rijgedrag c.q. rijden in een onveilig voertuig.
Sinds wanneer is een professionele hulpverlenende automonteur niet verantwoordelijk voor het advies dat hij geeft?
Mijn rechtsbijstandverzekering wil alleen het argument van de ANWB als uitgangspositie nemen en het klopt volgens een expert van CED-Mobility dat de distributieriem de oorzaak is van de schade maar deze lijkt wel eerder te zijn vervangen echter is toen niet juist afgesteld (deze expertise kostte mij nog eens €449,95).
Het foutief monteren van de riem moet zijn gebeurd in de tijd dat hij in handen was van 1 van de vorige eigenaren maar er is geen documentatie van.
U begrijpt dat ik door de hele gang van zaken erg gefrustreerd ben geraakt en vertrouw die gele ww-auto's voor geen cent meer.