KPN eist betaling van onterechte facturen.
Geplaatst: 19 jan 2021 19:15
Begin juli bij KPN gemeld dat wij vanaf 31 augustus 2020 geen diensten van hen meer willen afnemen. Wij konden op dat moment per maand opzeggen. Hetgeen wij dus ook telefonisch hebben gedaan.
Er waren twee redenen om daar weg te gaan.
1 was omdat men ons ongevraagd een extra tv pakket had gegeven (tv plus, of zo) en deze ook in rekening bracht. Bij navraag was dit het antwoord: U heeft destijds dat pakket gratis gekregen omdat u ook een gsm Abbo heeft bij Telfort. Deze combinatie levert u deze GRATIS extra op. Wij hebben echter niets bij Telfort lopen en ook niet om een extra pakket gevraagd. Dat klopt. ook wij zijn daar achter gekomen toen we een paar maanden later deze combi-abonnementen nog eens allemaal hebben nagelopen. U bleek geen Telfort klant te zijn dus u kreeg ten onrechte de gratis plus pakket. Wij hebben de koppeling verwijderd waardoor u vanaf dat moment gewoon voor het extra pakket moet betalen.[/i] Dus men geeft iets ongevraagd en brengt het uiteindelijk ook nog in rekening. Dat is schijnbaar de meest voor de hand liggende oplossing om hun eigen fouten recht te trekken. Wij hadden inmiddels meerdere maanden een veel te hoge rekening, die overigens wel gewoon betaald hadden.
Ten tweede kon men in ons dorpje Oeffelt gewoonweg geen snelle internet leveren en liepen we met zware pc, laptop en tv gebruikers wel eens tegen de beperkingen aan.
Goed, per 31 Augustus opgezegd dus. De vriendelijke persoon vroeg nog wel of ze ons kon overhalen, waarop ik dus het verhaal van hierboven nog eens aanhaalde. Zij snapte het geheel en gaf aan dat het beter zou zijn om een klacht in te dienen. Al was het ter lering bij KPN. Zo dus ook gedaan.
Een aantal dagen later werd er gebeld en onze klachten aangehoord. Men was vol begrip en zou regelen dat het teveel betaalde retour zou komen. Jammer dat u bij ons weggaat. Tot onze verassing kregen wij een paar daagjes later een mooie bos bloemen als excuus voor de fout van hun zijde. “Jammer dat jullie bij ons weg gaan” stond er op een kaartje te lezen.
Dan denk je dat het geregeld is maar niets is minder waar.
September werd gewoon in rekening gebracht en meerdere zeer lange telefoongesprekken waarin men had beloofd dat het om een vergissing ging en dat het intern werd opgelost, resulteerde in .. ja hoor een rekening voor oktober. Wederom meerdere gesprekken met een hoop gedraai, “Meneer u moet gewoon betalen, als dan blijkt dat het onterecht is betalen wij u weer terug” Deze zin werd meer dan eens best wel onbeschoft gebracht. Ik betalen terwijl ik geen klant ben? Beetje raar. In een latere telefoongesprek werd aangegeven dat het intern zou worden opgelost. Ettelijke weken later ontvingen wij een aanmaning met een verhoging van €20,- . Er was ook goed bericht. Het teveel betaalde was berekend en werd gecrediteerd. Goed, zou je denken. Echt niet dus. Dit bedrag werd afgetrokken van de twee nog openstaande onterechte rekeningen. Ik heb dus wel betaald maar niets terug gekregen.
Nog maar eens de telefoon opgepakt, deze keer ruim een uur aan de telefoon gezeten. Men zag de fouten in en gaven aan dat het inderdaad onterechte facturen betrof. Zij snapten ook dat ik geen onterechte facturen ga betalen. Men gaf aan dat het systeem lastig te stoppen is, alles gaat automatisch en zou pas stoppen zodra de rekeningen als betaald geboekt zouden worden. Dus vooruit betalen en afwachten of er ooit iets van terug komt.
Ik kwam met een andere oplossing. KPN crediteert het nog openstaand bedrag en stort dit op mijn rekening. Zodra dat geld binnen is zal ik de rekeningen voldoen en staan ze dus als betaald geboekt. Na internoverleg met bevoegden ging men akkoord met deze aanpak. Niet geheel volgens hun richtlijnen maar er was immers flink geblunderd door KPN. Ik moest nu alleen maar even afwachten tot het bedrag op mijn rekening stond (ergens tweede week januari) en dan zo snel mogelijk de rekeningen voldoen. Het kon wel een weekje duren maar dat was ruim voldoende voordat het naar een incassobureau zou gaan.
Het bedrag is bij ons tot op vandaag niet binnengekomen maar wij ontvingen vandaag wel een rekening van “Faircasso”. Binnen 15 dagen €104,- te betalen. ZUCHT!!
En weer de KPN gebeld. “Meneer wij praten niet meer met u over deze rekeningen. Het ligt nu bij het incassobureau, daar kunt u uw verhaal kwijt. Probeer het maar met hen te regelen”
Ik weet die hebben alleen maar de opdracht geld binnen te halen, evengoed toch maar even gebeld met Faircasso. “Door Corona is er grootte drukte, laat uw boodschap achter, wij proberen binnen 5 werkdagen contact met u op te nemen.”
Ik weet het nu niet meer. Je zou bijna zwichten en betalen maar KPN is nu ook al zo arrogant en halsstarrig dat we van dat geld dus nooit meer wat retour zien. In feite heb ik van eerder te veel betaalde facturen nog 50,- tegoed en moeten de onterechte facturen ingetrokken worden.
Wat moeten wij nu?
Er waren twee redenen om daar weg te gaan.
1 was omdat men ons ongevraagd een extra tv pakket had gegeven (tv plus, of zo) en deze ook in rekening bracht. Bij navraag was dit het antwoord: U heeft destijds dat pakket gratis gekregen omdat u ook een gsm Abbo heeft bij Telfort. Deze combinatie levert u deze GRATIS extra op. Wij hebben echter niets bij Telfort lopen en ook niet om een extra pakket gevraagd. Dat klopt. ook wij zijn daar achter gekomen toen we een paar maanden later deze combi-abonnementen nog eens allemaal hebben nagelopen. U bleek geen Telfort klant te zijn dus u kreeg ten onrechte de gratis plus pakket. Wij hebben de koppeling verwijderd waardoor u vanaf dat moment gewoon voor het extra pakket moet betalen.[/i] Dus men geeft iets ongevraagd en brengt het uiteindelijk ook nog in rekening. Dat is schijnbaar de meest voor de hand liggende oplossing om hun eigen fouten recht te trekken. Wij hadden inmiddels meerdere maanden een veel te hoge rekening, die overigens wel gewoon betaald hadden.
Ten tweede kon men in ons dorpje Oeffelt gewoonweg geen snelle internet leveren en liepen we met zware pc, laptop en tv gebruikers wel eens tegen de beperkingen aan.
Goed, per 31 Augustus opgezegd dus. De vriendelijke persoon vroeg nog wel of ze ons kon overhalen, waarop ik dus het verhaal van hierboven nog eens aanhaalde. Zij snapte het geheel en gaf aan dat het beter zou zijn om een klacht in te dienen. Al was het ter lering bij KPN. Zo dus ook gedaan.
Een aantal dagen later werd er gebeld en onze klachten aangehoord. Men was vol begrip en zou regelen dat het teveel betaalde retour zou komen. Jammer dat u bij ons weggaat. Tot onze verassing kregen wij een paar daagjes later een mooie bos bloemen als excuus voor de fout van hun zijde. “Jammer dat jullie bij ons weg gaan” stond er op een kaartje te lezen.
Dan denk je dat het geregeld is maar niets is minder waar.
September werd gewoon in rekening gebracht en meerdere zeer lange telefoongesprekken waarin men had beloofd dat het om een vergissing ging en dat het intern werd opgelost, resulteerde in .. ja hoor een rekening voor oktober. Wederom meerdere gesprekken met een hoop gedraai, “Meneer u moet gewoon betalen, als dan blijkt dat het onterecht is betalen wij u weer terug” Deze zin werd meer dan eens best wel onbeschoft gebracht. Ik betalen terwijl ik geen klant ben? Beetje raar. In een latere telefoongesprek werd aangegeven dat het intern zou worden opgelost. Ettelijke weken later ontvingen wij een aanmaning met een verhoging van €20,- . Er was ook goed bericht. Het teveel betaalde was berekend en werd gecrediteerd. Goed, zou je denken. Echt niet dus. Dit bedrag werd afgetrokken van de twee nog openstaande onterechte rekeningen. Ik heb dus wel betaald maar niets terug gekregen.
Nog maar eens de telefoon opgepakt, deze keer ruim een uur aan de telefoon gezeten. Men zag de fouten in en gaven aan dat het inderdaad onterechte facturen betrof. Zij snapten ook dat ik geen onterechte facturen ga betalen. Men gaf aan dat het systeem lastig te stoppen is, alles gaat automatisch en zou pas stoppen zodra de rekeningen als betaald geboekt zouden worden. Dus vooruit betalen en afwachten of er ooit iets van terug komt.
Ik kwam met een andere oplossing. KPN crediteert het nog openstaand bedrag en stort dit op mijn rekening. Zodra dat geld binnen is zal ik de rekeningen voldoen en staan ze dus als betaald geboekt. Na internoverleg met bevoegden ging men akkoord met deze aanpak. Niet geheel volgens hun richtlijnen maar er was immers flink geblunderd door KPN. Ik moest nu alleen maar even afwachten tot het bedrag op mijn rekening stond (ergens tweede week januari) en dan zo snel mogelijk de rekeningen voldoen. Het kon wel een weekje duren maar dat was ruim voldoende voordat het naar een incassobureau zou gaan.
Het bedrag is bij ons tot op vandaag niet binnengekomen maar wij ontvingen vandaag wel een rekening van “Faircasso”. Binnen 15 dagen €104,- te betalen. ZUCHT!!
En weer de KPN gebeld. “Meneer wij praten niet meer met u over deze rekeningen. Het ligt nu bij het incassobureau, daar kunt u uw verhaal kwijt. Probeer het maar met hen te regelen”
Ik weet die hebben alleen maar de opdracht geld binnen te halen, evengoed toch maar even gebeld met Faircasso. “Door Corona is er grootte drukte, laat uw boodschap achter, wij proberen binnen 5 werkdagen contact met u op te nemen.”
Ik weet het nu niet meer. Je zou bijna zwichten en betalen maar KPN is nu ook al zo arrogant en halsstarrig dat we van dat geld dus nooit meer wat retour zien. In feite heb ik van eerder te veel betaalde facturen nog 50,- tegoed en moeten de onterechte facturen ingetrokken worden.
Wat moeten wij nu?