Defecte auto en slechte service Kia Autolease
Geplaatst: 10 feb 2021 15:45
In oktober 2020 is na een jaar vol enthousiasme wachten onze Kia E-Niro geleverd die ik sinds enkele maanden lease bij Kia Autolease.
Al snel werd ons enthousiasme over de auto, die erg fijn rijdt, weggenomen doordat er iedere ochtend veel vocht achter de ruiten bleef staan. Na een week werden dit druppels op het dashboard. Vervolgens bleek er grote hoeveelheden water onder de mat bij de passagiersstoel te zitten, wat duidt op een grote lekkage.
Direct heb ik dit defect gemeld bij Kia Vaneman in Amsterdam en een afspraak ingepland. Duidelijk aangegeven de auto niet terug te wensen voor hij gemaakt is omdat het niet veilig en wenselijk is met een drijfnatte auto verder te rijden. Bij aflevering op vrijdag 22 januari bleek echter dat de auto verkeerd ingepland was omdat het erg druk was. Aan het einde van de dag kreeg ik het verzoek de auto toch weer op te halen omdat het te druk was. Het lek was nog niet gevonden. Vervolgens afgesproken op maandag teruggebeld te worden voor een nieuwe afspraak. Dat telefoontje kwam niet en het koste verschillende telefoontjes om dinsdag 26 januari eindelijk iemand te spreken. Ondertussen was de auto die bij ons buiten staat, nog meer doorweekt.
Vervolgens bleek dat er ook die week niet naar de auto gekeken kon worden vanwege drukte. Ook de auto alvast langs brengen was eigenlijk geen optie. Uiteindelijk de auto weer weggebracht op donderdag 28 januari, er zou echter pas op dinsdag 3 februari op zijn vroegst naar gekeken kunnen worden. Er werd aangegeven dat vervangend vervoer niet van toepassing was omdat dit niet in ons leasecontract is opgenomen. Na enige aandringen kreeg ik toch een vervangende auto mee, echter was er niks vergelijkbaars beschikbaar. Om die reden een Peugeot Zoe meegekregen die vrijwel leeg was (nog 36 km bereik op de teller).
In de tussentijd hebben wij verschillende malen kenbaar gemaakt bij Kia Autolease dat wij deze service absoluut niet netjes vinden. Helaas wordt er vrijwel niet gereageerd op onze mails en we zijn geen een keer gebeld ondanks meerdere nadrukkelijke verzoeken met ons contact op te nemen. Steeds weer krijgen we een standaard mail waarin wordt aangegeven dat het te druk is. Meerdere malen hebben wij aangegeven dat wij het netjes zouden vinden om passend vervangend vervoer te krijgen, danwel een financiële compensatie voor de tijd dat we de auto kwijt zijn. Hier komt geen enkele reactie op. Zelfs geen belletje. Wij betalen nu weer 800 euro deze maand voor een auto waar we niet in kunnen hebben rijden.
Inmiddels hebben wij te horen gekregen dat het lek is gevonden. Echter moeten er nieuwe vloerisolatie en bekleding geplaatst worden. Die komt pas half maart binnen. Om die reden kunnen we de auto vrijdag 12 februari weer ophalen, maar moet hij medio maart voor de derde keer terug voor reparatie.
Na onze mening heeft Kia een defecte auto heeft geleverd. Dit valt volgens artikel 7:17 van het Burgerlijk Wetboek onder non-conformiteit. Kia voldoet niet aan haar wettelijke verplichtingen. Wij hebben het lek direct nadat wij dit hebben geïdentificeerd en ruim binnen in de wet beschreven 6 maanden na levering gemeld. Het tijdelijk beschikbaar stellen van een vergelijkbare auto en het repareren van de auto zou een passende oplossing zijn. Als dat niet mogelijk is zou een faire financiële compensatie voor de periode van het niet kunnen gebruiken van de auto een geschikte oplossing kunnen zijn. Dit weigert Kia Autolease. Er komt geen enkele reactie op onze mails. Ook het verzoek om te bellen wordt telkens niet opgevolgd.
Als vervolgstap gaan wij een brief sturen naar de directie van Kia Autolease om melding te maken van deze misstanden. Tevens zullen wij een melding doen bij de geschillencommissie Private Lease.
Via het Kia Forum heb ik begrepen dat er meer E-Niro rijders zijn die deze lekkage direct na levering van de auto hebben gehad. Graag horen wij of er nog meer mensen zijn een E-Niro met lekkage geleverd hebben gekregen en of jullie tips hebben hoe dit aan te pakken richting Kia Autolease.
Al snel werd ons enthousiasme over de auto, die erg fijn rijdt, weggenomen doordat er iedere ochtend veel vocht achter de ruiten bleef staan. Na een week werden dit druppels op het dashboard. Vervolgens bleek er grote hoeveelheden water onder de mat bij de passagiersstoel te zitten, wat duidt op een grote lekkage.
Direct heb ik dit defect gemeld bij Kia Vaneman in Amsterdam en een afspraak ingepland. Duidelijk aangegeven de auto niet terug te wensen voor hij gemaakt is omdat het niet veilig en wenselijk is met een drijfnatte auto verder te rijden. Bij aflevering op vrijdag 22 januari bleek echter dat de auto verkeerd ingepland was omdat het erg druk was. Aan het einde van de dag kreeg ik het verzoek de auto toch weer op te halen omdat het te druk was. Het lek was nog niet gevonden. Vervolgens afgesproken op maandag teruggebeld te worden voor een nieuwe afspraak. Dat telefoontje kwam niet en het koste verschillende telefoontjes om dinsdag 26 januari eindelijk iemand te spreken. Ondertussen was de auto die bij ons buiten staat, nog meer doorweekt.
Vervolgens bleek dat er ook die week niet naar de auto gekeken kon worden vanwege drukte. Ook de auto alvast langs brengen was eigenlijk geen optie. Uiteindelijk de auto weer weggebracht op donderdag 28 januari, er zou echter pas op dinsdag 3 februari op zijn vroegst naar gekeken kunnen worden. Er werd aangegeven dat vervangend vervoer niet van toepassing was omdat dit niet in ons leasecontract is opgenomen. Na enige aandringen kreeg ik toch een vervangende auto mee, echter was er niks vergelijkbaars beschikbaar. Om die reden een Peugeot Zoe meegekregen die vrijwel leeg was (nog 36 km bereik op de teller).
In de tussentijd hebben wij verschillende malen kenbaar gemaakt bij Kia Autolease dat wij deze service absoluut niet netjes vinden. Helaas wordt er vrijwel niet gereageerd op onze mails en we zijn geen een keer gebeld ondanks meerdere nadrukkelijke verzoeken met ons contact op te nemen. Steeds weer krijgen we een standaard mail waarin wordt aangegeven dat het te druk is. Meerdere malen hebben wij aangegeven dat wij het netjes zouden vinden om passend vervangend vervoer te krijgen, danwel een financiële compensatie voor de tijd dat we de auto kwijt zijn. Hier komt geen enkele reactie op. Zelfs geen belletje. Wij betalen nu weer 800 euro deze maand voor een auto waar we niet in kunnen hebben rijden.
Inmiddels hebben wij te horen gekregen dat het lek is gevonden. Echter moeten er nieuwe vloerisolatie en bekleding geplaatst worden. Die komt pas half maart binnen. Om die reden kunnen we de auto vrijdag 12 februari weer ophalen, maar moet hij medio maart voor de derde keer terug voor reparatie.
Na onze mening heeft Kia een defecte auto heeft geleverd. Dit valt volgens artikel 7:17 van het Burgerlijk Wetboek onder non-conformiteit. Kia voldoet niet aan haar wettelijke verplichtingen. Wij hebben het lek direct nadat wij dit hebben geïdentificeerd en ruim binnen in de wet beschreven 6 maanden na levering gemeld. Het tijdelijk beschikbaar stellen van een vergelijkbare auto en het repareren van de auto zou een passende oplossing zijn. Als dat niet mogelijk is zou een faire financiële compensatie voor de periode van het niet kunnen gebruiken van de auto een geschikte oplossing kunnen zijn. Dit weigert Kia Autolease. Er komt geen enkele reactie op onze mails. Ook het verzoek om te bellen wordt telkens niet opgevolgd.
Als vervolgstap gaan wij een brief sturen naar de directie van Kia Autolease om melding te maken van deze misstanden. Tevens zullen wij een melding doen bij de geschillencommissie Private Lease.
Via het Kia Forum heb ik begrepen dat er meer E-Niro rijders zijn die deze lekkage direct na levering van de auto hebben gehad. Graag horen wij of er nog meer mensen zijn een E-Niro met lekkage geleverd hebben gekregen en of jullie tips hebben hoe dit aan te pakken richting Kia Autolease.