Pagina 1 van 2

NS en sponsoring

Geplaatst: 11 aug 2004 21:32
door Karl-Otto
De Nederlanse Spoorwegen gaan de komende 4 jaar NOC*NSF sponsoren voor een bedrag van 1,2 miljoen euro per jaar. Het doel van deze aktie volgens de site van de Nederlandse Spoorwegen: "NS wil met de sponsoring binnen en buiten NS de positieve beeldvorming verbeteren en uiteindelijk extra omzet genereren".

Het is werkelijk te zot voor woorden. Waarom zou een bedrijf dat een monopoliepositie heeft voor een dergelijk sponsoren (lees: reclame maken). Er zal niemand (meer) gaan reizen met de Nederlandse Spoorwegen vanwege deze sponsoring. Dit duidt dan ook op incapabele bestuurders aan de top van de Nederlandse Spoorwegen.

Aan de andere kant loopt de Nederlandse Spoorwegen zielig te doen en meldt te moeten bezuinigen. Dit door minder personeel in te zetten, loketten te sluiten, minder treinen te laten rijden, etc.

Dit valt niet te rijmen. Het wordt tijd dat zij hun conslusie trekken en vertrekken (Zonder gouden handdruk uiteraard. Bij incapabele bestuurders is dit niet wenselijk).

Dan hebben we nog de grootaandeelhouder in Den Haag. Deze zou via de raad van commissarissen van het bedrijf haar invloed uit moeten oefenen en de directie de laan uit moeten sturen. Maar dit is blijkbaar te veel gevraagd. Dit duidt dan ook weer op de slappe houding van de incapabele bestuurders in Den Haag.

Deze moeten ook maar zo snel mogelijk vervangen worden. Op naar nieuwe verkiezingen !!!!

Re: NS en sponsoring

Geplaatst: 12 aug 2004 00:09
door Keesjan
Sinds wanneer mag een commercieel bedrijf geen reclame meer maken?

Re: NS en sponsoring

Geplaatst: 12 aug 2004 00:25
door Gast
Zolang de verhouding prijs/kwaliteit onder de maat is en de klant moet betalen om de service op te krikken (i.p.v. dat de NS zelf betaalt om de service te verbeteren zodat er meer mensen de trein pakken), is het niet gepast om dit te gaan sponsoren. Denken ze dat ze daarmee nieuwe klanten trekken?
O, kijk, de NS sponsort!! Zo, dat zal een geweldig aantal nieuwe klanten opleveren!!

Laat ze eerst maar eens de GEVRAAGDE service (zoals bemande loketten) leveren, in plaats van zelfbedachte, door de klant VAAK ONGEWENSTE service aan te bieden (zoals zgn. servicemedewerkers die je het juiste perron aanwijzen).

Re: NS en sponsoring

Geplaatst: 12 aug 2004 01:15
door Keesjan
Om eerlijk te zijn: service interesseert me niet. Er staan automaten en er hangen overal borden. De trein moet op tijd komen, gaan rijden en op tijd aankomen. De rest zal me een zorg zijn.

Re: NS en sponsoring

Geplaatst: 12 aug 2004 09:05
door Karl-Otto
Beste Keesjan,

De NS een commercieel bedrijf ??? Dan was het allang failliet gegaan, maar ja concurrentie wordt niet echt bevorderd door de grootaandeelhouder.

Re: NS en sponsoring

Geplaatst: 12 aug 2004 09:28
door Gast
zitplaatsen, op tijd rijden, en koeling in de trein moet het doen.

Re: NS en sponsoring

Geplaatst: 12 aug 2004 15:47
door Keesjan
Natuurlijk is de NS commercieel na de privatisering. Het is geen liefdadigheidsinstelling. Men wil gewoon verdienen.

Ik ben zelf ook niet altijd te vreden over het bedrijf. Aan de andere kant rijdt meer dan 80 % op tijd. Ik heb in mijn leven meer op mensen moeten wachten dan op de trein. Ach, de baas op het werk komt ook altijd te laat en mensen laten me vaak meer dan een half uur tot zelfs een uur wachten. Denk je dat ik dan nog ga klagen over een vertraging van 10 minuten? Wel nee. Dat is super. Om maar niet te spreken van alle zogenaamde professionals die altijd te laat zijn.

Re: NS en sponsoring

Geplaatst: 12 aug 2004 17:58
door Gast
hey keesjan, get a life loser :-)
de meeste mensen vinden je opmerkingen amusant en toch weer ziekelijk.

Re: NS en sponsoring

Geplaatst: 12 aug 2004 21:19
door Keesjan
De meeste mensen? Volgens mij ben jij het voornamelijk onder dezelfde persoon "Gast" . Gasten neem ik niet serieus. Zij kunnen enkel vanuit een anonieme positie mensen afzijken. Ga zelf een leven zoeken. Het interesseert niemand wat jij van mij vindt.

Re: NS en sponsoring

Geplaatst: 12 aug 2004 23:22
door Gast
Ik ben de eerstgenoemde "gast", niet bovenstaande. In reactie op Keesjan: ik zit zelf ook niet op service te wachten, maar velen WEL.
Ja, overal staan borden en automaten:
a. niet álle kaartjes zitten in de automaat
b. veel ouderen vinden dat moeilijk, die willen loketten
c. om te kunnen declareren heb je soms een bon met NS-stempel nodig
(dus alleen bij een loket)
d. internationale kaartjes: alleen de meest gevraagde
bestemmingen zitten in de automaat, terwijl de loketten buitenland
steeds meer sluiten. En via internet...ach, dat moet eerst maar eens
meer ontwikkeld worden
e. Veel mensen (jij toevallig niet dus) willen graag een LEVEND MENS ACHTER EEN BALIE ETC. zien en spreken, ook vanwege het "veiligheidsgevoel.Wat is daar zo moeilijk aan om dat te realiseren.
Moet dan echt alles om geld en winst draaien? Het is ziek, de maatschappij richt zich zelf ten gronde, de economie is heilig verklaard.
Waar ligt ooit de grens? Almaar meer winst, oneindig.

Re: NS en sponsoring

Geplaatst: 12 aug 2004 23:24
door Gast
En Keesjan... het noemen van alleen je voornaam houdt jou net zo anoniem als alle gasten hoor...dat zegt nog niks

Re: NS en sponsoring

Geplaatst: 12 aug 2004 23:33
door Jeffrey
Een bedrijf dat verliezen maakt kan eigenlijk niet zoveel geld gaan sponsoren, maar het zal ongetwijfeld goedkomen met de ns...

Re: NS en sponsoring

Geplaatst: 13 aug 2004 00:21
door resp00112469
Sponsoren om het marktaandeel in Nederland te vergroten is, en dat zal voor een ieder duidelijk zijn, geld weggooien. Maar tegenwoordig hebben we niet alleen met Nederland te maken, ook met Europa. Waar men op mikt is het aandeel op interlokale lijnen vergroten. In de toekomst zal er een veel groter reisgebied ontstaan en daarmee waarschijnlijk ook een groter aantal vervoersbedrijven. Om hierop in te spelen moet men tijdig zichzelf profileren, anders is men te laat. Hierdoor komen er natuurlijk ook grotere omzetten waarmee de reclame wordt terug verdient. Dat er veel kritiek is op de NS kan ik in sommige gevallen wel begrijpen. Alleen is dit vaak onterecht, omdat men de omstandigheden niet altijd in de hand heeft. Is er een stroomstoring of ongeval op een bepaald traject, dan loopt al snel de dienstregeling in het honderd. Zo iets kan men niet voorzien. Ik heb eens een kijkje achter de schermen mogen nemen en als men weet hoe er bij NS wordt gewerkt om alles gladjes te laten verlopen, dan krijgt men toch een geheel andere kijk op de zaak. Dat treinen op tijd rijden is vanzelf sprekend, NEE dat is het niet! Hier wordt door technici dag en nacht hard aan gewerkt en men krijgt dan stank voor dank! Wat mij wel stoort, is dat aan de top zeer riante salarissen worden verdiend terwijl het personeel moet inleveren. Dit is ook bij de Spoorweg Vakbond in het verkeerde keelgat geschoten. Maar bij commerciële bedrijven schijnt het niet meer te kunnen om de top minder te belonen. Wat mij betreft mogen ze mij ook sponsoren!

Vr. Gr. Hans.

Re: NS en sponsoring

Geplaatst: 13 aug 2004 09:11
door Gast
Ja en waarom rijden de treinen in Zwitserland dan wel zo punktlich?

Daar valt soms 's-nachts 1 meter sneeuw. Maar de volgende morgen gaat de 1e trein weer gewoon om 6 uur van start.

Je hebt daar ook nog veel enkel spoor, oftwel trein A moet op tijd zijn anders moet die wachten op trein B vanaf de andere kant.

Ook heb je daar meerdere maatschappijen, dus meer afstemmingsproblemen.

Toch gewoon een kwestie van organiseren?

Re: NS en sponsoring

Geplaatst: 13 aug 2004 17:08
door Freek
Ik ben het met Karl-Otto eens. Aan de ene kant piepen dat de financiële situatie slecht is. Vervolgens aangeven dat je daarom gebruik wil maken van de maximale prijsverhoging (3,25%) en vervolgens gaat 5 miljoen euro door het treintoilet naar NOC*NSF.

Als je een slechte financiële situatie hebt, moet je alle overbodige uitgaven schrappen. Sponsoring is zo'n overbodige uitgave. En als die 5 miljoen euro toch uitgegeven moet worden betaal dan daarmee de airco's voor de machinisten die volgens de arbeidsinspectie nodig zijn om flauwvallen van machinisten te voorkomen (was ook een nieuwsitem deze week). Daar is de veiligheid tenminste nog mee gebaat.

Re: NS en sponsoring

Geplaatst: 16 aug 2004 18:52
door Karl-Otto
Hans,

Natuurlijk zijn er omstandigheden waar de Nederlandse Spoorwegen niets aan kunnen doen. Maar dit zijn slechts uitzonderingen. Het grootste deel is namelijk wanbeleid. Het wordt tijd dat de managers en daarna de rest van het personeel eens op excursie gaan naar de Deutsche Bahn. Daar weten ze nog wel wat service is.

:wink:

Re: NS en sponsoring

Geplaatst: 17 aug 2004 00:24
door Keesjan
a. niet álle kaartjes zitten in de automaat
Met name de abonnementen ontbreken. Aangezien je dat soort dingen ruim van te voren dient aan te schaffen is een bezoek aan het loket overdag makkelijk te doen.
b. veel ouderen vinden dat moeilijk, die willen loketten
Prima, willen ze er ook voor betalen?
c. om te kunnen declareren heb je soms een bon met NS-stempel nodig
(dus alleen bij een loket)
De automaat geeft ook transactiebonnen. Daarbij is de NS niet verantwoordelijk voor constructies die werkgevers gebruiken.
d. internationale kaartjes: alleen de meest gevraagde
bestemmingen zitten in de automaat, terwijl de loketten buitenland
steeds meer sluiten.
Op de vertrekstations van de internationale treinen zijn die kaartjes gewoon bij het loket te halen.
e. Veel mensen (jij toevallig niet dus) willen graag een LEVEND MENS ACHTER EEN BALIE ETC. zien en spreken, ook vanwege het "veiligheidsgevoel.Wat is daar zo moeilijk aan om dat te realiseren.
Ja, want een mens zit daar ook niet gratis. Waarom zou de NS verantwoordelijk moeten zijn voor mensen die leiden aan een angststoornis? Als je zo nodig wilt praten, dan zijn daar genoeg mogelijkheden voor. De NS is een vervoersbedrijf, geen psychiatrische instelling.
Moet dan echt alles om geld en winst draaien? Het is ziek, de maatschappij richt zich zelf ten gronde, de economie is heilig verklaard.
Hypocriet. Werk jij gratis zonder enige vorm van salaris? Nee? De mensen die voor de NS werken ook niet. Je kan de maatschappij wel ziek vinden, maar ondertussen maakt geld veel mogelijk wat jij en ik maar al te graag waarderen. Ik word graag betaald voor arbeid. Maar ja, dat heeft als keerzijde dat het bedrijf waar ik werk die kosten moet opnemen in de producten. Het is niet anders.
En Keesjan... het noemen van alleen je voornaam houdt jou net zo anoniem als alle gasten hoor...dat zegt nog niks
Zucht, het gaat niet om anonimiteit. Het gaat om herkenbaarheid. Het is handig om als iemand een uitspraak doet te weten wat voor uitspraken iemand in het verleden heeft gedaan. Voor mij part registreer je de naam "Gast A" of iets dergelijks. Het gaat om de herkenbaarheid en onderscheidbaarheid. Wie je bent interesseert me niet.
Ja en waarom rijden de treinen in Zwitserland dan wel zo punktlich?
Tuurlijk, bij de buren is het gras altijd groener. Geloof je het zelf? Je vergeet even dat Nederland een van de drukst bereden spoornetten heeft van Europa. Op dat spoornet moeten stoptreinen, sneltreinen, intercitytreinen, goederentreinen en internationale treinen rijden. Het spreekt voor zich dat zoiets niet te vergelijken is met de situatie elders.
Als je een slechte financiële situatie hebt, moet je alle overbodige uitgaven schrappen. Sponsoring is zo'n overbodige uitgave.
Sponsering is reclame met als doel meer klanten te krijgen waardoor de opbrengsten kunnen stijgen. Zo overbodig is het niet.

Re: NS en sponsoring

Geplaatst: 17 aug 2004 03:22
door resp00112469
De tijd van romantiek in het reizen is helaas lang voorbij. Het is een kei harde strijd om te overleven. Daarbij is tegenwoordig de presentatie van een bedrijf noodzakelijk. Erg veel gaat goed bij de NS, maar daar hoort men niemand over! Negative reclame gaat altijd sneller dan positive reclame en om dat weer recht te trekken is een moeilijke zaak. Toch zijn, en dat zal niemand ontkennen, er dingen welke voor verbetering vatbaar zijn. In een bedrijf is altijd, adverteren doet verkopen. Iedereen kent de NS dus voor het binnenland hoeft men niet te sponsoren. Kees Jan gaat soms wel wat kort door de bocht en ik ben het niet altijd met hem eens, maar in veel gevallen heeft hij het wel bij het rechte eind. Personeel is duur, het materieel is duur onderhoud kost ook erg veel geld en bovendien zou ik niet graag de energie nota van de NS willen betalen. Dat de tarieven stijgen omdat de NS sponsort is gewoon onzin. Men heeft, en dat is in ieder bedrijf, een bepaald budged om reclame mee te maken. Het openbaar vervoer in het algemeen zijn zeer gecompliceerde bedrijven en kunnen alleen goed functioneren als alles onder één dak gebeurd. Splitsing van onderdelen van een bedrijf is nooit goed en leidt onherroepelijk tot kwaliteitsverlies. Dit is niet de schuld van NS, maar van de overheid. Laat NS een steek vallen, dan is het de reiziger die ontervreden is en dat is jammer. Een directeur van een grote rederij heeft eens uitgelegd bij de ingebruikname van een nieuw schip dat alles goed moet zijn om zijn passagiers tevreden te krijgen. Als voorbeeld gaf hij aan dat er wel een investering was gedaan van meer dan 500 millioen dollar, maar als er iemand is die vergeten is de mosterd aan boord te brengen, dat hij toch ontevreden klanten heeft!

Vr. Gr. Hans.

Re: NS en sponsoring

Geplaatst: 17 aug 2004 12:30
door rene3456
Keesjan:

abonnementen ruim van tevoren aanschaffen? Oké. Moet er wel een loket zijn op het station. Niet speciaal naar een stad 30 km verderop
waar nog af en toe een loket open is. Stop het dus toch maar in de automaat of laat het loket open met een levend mens achter de balie. Dat is altijd zo geweest, het moet niet zo zijn dat men nu opeens voor loketten moet gaan betalen, omdat de ns zogenaamd minder winst maakt. Dat is pas hypocriet.

Nee, ik werk ook niet gratis, maar ik hoef niet steeds meer winst die ik eigenlijk niet nodig heb.Ik ben tevreden met een salaris waar ik ruim van leven kan. Ik hoef en wil niet MEER, MEER, MEER.Zou ik veel meer geld krijgen dan gaat dat naar mensen/goede doelen die het harder nodig hebben dan ik.
Reizigers hoeven niet meer te gaan betalen voor allerlei geautomatiseerd spul opdat de NS maar meer winst maakt en haar hebzucht stilt.Dat is een sociaal gevoel, dat helaas ontbreekt in de economie. Alles ondergeschikt aan de winst. Daar draait alles om en dat zou in een betere wereld niet zo zijn. Helaas is dat waarschijnlijk een illusie.

Ja hoor Keesjan, internationale kaartjes kun je op het vertrekstation kopen van de internationale trein. Is niet handig, als je vanaf een klein station vertrekt zonder int.trein heb je dus 2 kaartjes nodig.
Is niet zo'n ramp,maar het zou handiger en klantvriendelijker zijn om meteen 1 kaartje voor de hele reis te kunnen kopen.
EN HET MOET NIET ZO ZIJN OM DAAR WEER EXTRA VOOR TE BETALEN, DAT IS EN BLIJFT EEN FOUTE INSTELLING ! OF DE MAATSCHAPPIJ NU ZO WERKT OF NIET.

Als ik de reacties van Keesjan lees, zie ik dat hij vindt dat de NS nergens verantwoordelijk voor is, (behalve voor de eigen winst.)
Wat een waardeloze instelling zeg! Typisch de verrottende maatschappijmentaliteit van nu.De NS heeft wel degelijk een maatschappelijke functie. Ik vind dat de NS WEL verantwoordelijk voor allerlei zaken is, zoals bijv. veiligheid(gevoel) op het station (wordt vergroot door aanwezigheid bemand loket, niet door camera's)
En nogmaals, daarvoor zou je niet extra moeten betalen. Dat zou normaal moeten zijn, basisvoorwaarde, en dat was het vroeger ook.
In de niet zo verre toekomst zul je helemaal geen personeel meer zien:
maken ze nog meer winst. Dan mag je alles zelf doen. Wie weet worden de machinisten ook wel afgeschaft op den duur, dan zullen ze wel iets vinden om de trein automatisch te laten rijden. Stations worden kale, steriele werelden in een egocentrische maatschappij.
Moeten we dat willen? Keesjan waarschijnlijk wel. Als één van de weinigen.

Re: NS en sponsoring

Geplaatst: 17 aug 2004 15:23
door Karl-Otto.
Quote:

Als je een slechte financiële situatie hebt, moet je alle overbodige uitgaven schrappen. Sponsoring is zo'n overbodige uitgave.


Sponsering is reclame met als doel meer klanten te krijgen waardoor de opbrengsten kunnen stijgen. Zo overbodig is het niet.
Keesjan,
Als de klanten weglopen omdat ze ontevreden zijn over de service is het dan logisch om aan de andere kant nieuwe klanten te werven (die ook ontevreden zijn). Misschien is het handiger om er voor te zorgen dat de klanten niet weglopen en het geld dat aan dergelijke onzin-sponsoring wordt verbrast te gebruiken voor het verhogen van de service.