Pagina 1 van 1

Reparatie Miele warmtepompdroger, wat is een redelijke compensatie?

Geplaatst: 17 feb 2021 05:32
door Ellenvd
Beste lezer

Wij hebben een Miele warmtepomp van €1200.-. Gekocht voorjaar 2014 (nu dus ruim 6,5jr oud). We drogen ongeveer 5x in de week. Bij aanschaf werd er gezegd dat zo’n droger toch zeker zo’n 15 jaar mee moet kunnen gaan.

De eerste V-snaar knapte binnen de garantie (eind 2015) en is kosteloos vervangen.
De tweede V-snaar knapte augustus 2019 (120€)
De derde in november 2020 (25€ coulance) en de vierde 5 weken later in december 2020 (182€)

Onze winkelier besteedt de reparaties voorts uit aan een andere witgoedzaak. Daar hebben we de 120€ en 182€ aan betaald. De 25€ hebben we aan de eigen winkelier betaald die m zelf vervangen heeft.

De monteur van de andere witgoedzaak gaf aan dat dit defect niet door eigen toedoen kan ontstaan.

Bij de laatste reparatie is er gezegd dat er overleg zou plaatsvinden met Miele. Want dit moest niet kunnen. De droger is opgehaald en meegenomen door de andere witgoedzaak en er is zonder overleg een leendroger bij ons neergezet.
Afgesproken met onze winkelier was dat ze zouden zoeken naar een oorzaak. Eerst zouden ze overleggen met ons alvorens tot reparatie over te gaan. Ze zouden overleggen met Miele.

Na 5 weken hebben we de reparateur gebeld hoe het ervoor stond. Ze hadden geen oorzaak gevonden en zouden de week erop de dRoger terugbrengen. Na 3 weken weer gebeld waar ze bleven. Paar dagen later is de droger teruggebracht. Conclusie: geen oorzaak. V-snaar vervangen. En een vette rekening van 182€ waaronder 40€ voor de leendroger ... en de volle prijs voor een nieuwe v snaar (die daarvoor was dus 5! Weken oud)

Ik heb gebeld nr onze witgoed winkelier van aanschaf. En uitgelegd dat deze gang v zaken niet klantvriendelijk en ook zeker niet helemaal koosjer is. Zijn aanbod: een nieuwe droger van 1269€ Voor 899€. Dus 370€ korting. Let wel. We hebben dus net 200€ aan reparaties afgetikt terwijl we hadden gezegd dat we geen reparatie wilden. En er is dus ook niet met Miele overlegd.

De vraag is nu, mbt afschrijving van onze huidige droger, wat een billijk bod zou zijn van de winkelier. Het is namelijk steeds hetzelfde defect wat er ontstaat. En juridisch gezien heb ik nu recht op een billijke compensatie (omruiling van de droger voor een nieuwe) met in achtneming van de jaarlijkse afschrijving (immers, ik mag er als consument niet beter van worden).

Groet Ellen

Re: Reparatie Miele warmtepompdroger, wat is een redelijke compensatie?

Geplaatst: 17 feb 2021 10:13
door joep873
Weet je wel zeker dat het aan de droger ligt? Of plaatst die reparateur steeds een nieuwe V-snaar van een verkeerd type?

Re: Reparatie Miele warmtepompdroger, wat is een redelijke compensatie?

Geplaatst: 17 feb 2021 10:18
door BL2
Tsja Miele...
In een ander topic gaat het alhier over merkproducten welke beter van kwaliteit zijn dan neppers. Wij hebben hier zo'n redelijk naamloze wasdroger, doet al 14 jaren zijn ding, en heeft amper wat gekost.

Het apparaat is zeker niet wat je er van mag verwachten, zou bij je leverancier toch inzetten op kosteloze vervanging bij het volgende (...) defect.

Re: Reparatie Miele warmtepompdroger, wat is een redelijke compensatie?

Geplaatst: 17 feb 2021 10:19
door Moneyman
Ten aanzien van de droger is het maar de vraag of je ergens recht op hebt. Non-conformiteit zal je moeten bewijzen, en ik lees niets wat als bewijs kan dienen.

Ten aanzien van de laatste reparatie, waarvoor je blijkbaar géén opdracht hebt gegeven, zou je wel een deel van de kosten kunnen betwisten. Maar daarmee heb je nog geen nieuwe droger.

Ik zou kijken of er nog rek in het aanbod zit en het dan gewoon accepteren. Dan heb je een nieuwe droger en ben je in ieder geval van deze ellende af.

Re: Reparatie Miele warmtepompdroger, wat is een redelijke compensatie?

Geplaatst: 17 feb 2021 10:27
door Bob Schurkjens
In het verkooppraatje was het 15 jaar. De branchevereniging hanteert echter slechts 8 jaar: https://www.technieknederland.nl/onze-l ... erwachting

De geschillencommissie zal deze norm wellicht overnemen.

Re: Reparatie Miele warmtepompdroger, wat is een redelijke compensatie?

Geplaatst: 17 feb 2021 10:58
door Moneyman
Bob Schurkjens schreef:
17 feb 2021 10:27
De geschillencommissie zal deze norm wellicht overnemen.
Deze "norm" sneuvelt in de rechtspraak steeds meer, omdat zij onjuiste uitgangspunten bevat. Los daarvan zal je eerst nog steeds die nonconformiteit moeten aantonen als consument, en dat is geen makkelijke opgave bij een zo oud apparaat, waaraan al zoveel gesleuteld is.

Re: Reparatie Miele warmtepompdroger, wat is een redelijke compensatie?

Geplaatst: 17 feb 2021 11:14
door Bob Schurkjens
Kansloze zaak dus.

Re: Reparatie Miele warmtepompdroger, wat is een redelijke compensatie?

Geplaatst: 17 feb 2021 12:01
door alfatrion
Ellenvd schreef:
17 feb 2021 05:32
De monteur van de andere witgoedzaak gaf aan dat dit defect niet door eigen toedoen kan ontstaan.
Heb je hier bewijs van? Heb je van deze monteur een verklaring? Heb je het gesprek opgenomen?
Ellenvd schreef:
17 feb 2021 05:32
De vraag is nu, mbt afschrijving van onze huidige droger, wat een billijk bod zou zijn van de winkelier. Het is namelijk steeds hetzelfde defect wat er ontstaat. En juridisch gezien heb ik nu recht op een billijke compensatie (omruiling van de droger voor een nieuwe) met in achtneming van de jaarlijkse afschrijving (immers, ik mag er als consument niet beter van worden).
ALS er sprake is van non-conformiteit, dan heb je recht op kosteloze reparatie of vervanging. Hierbij vindt geen afschrijving plaatst, omdat het risico dan bij de verkoper is blijven liggen. Maar het aanbod van de verkoper is de snelle oplossing.

Dat een snaar op een gegeven moment iets kapot gaat niet raar. Dat dit na augustus 2019 het zelfde onderdeel frequent kapot gaat wel. Dat is verdacht. Ook een V-snaar is een product en ook die moet conform zijn. En ook op de aankoop daarvan geldt een omgekeerde bewijslast in de eerste zes maanden na levering.

Re: Reparatie Miele warmtepompdroger, wat is een redelijke compensatie?

Geplaatst: 01 mar 2021 09:06
door Hawk-Eye
slijtage van zo een snaar kan maar niet zo snel, het kan bijna niet anders dat ie OF veel te strak staat OF dat ie ergens langs een braam loopt waardoor ie langzaam maar wel zeker zodanig slijt dat ie knapt....

de snelle fiks is dit aanbod aannemen, de andere weg bewandelen, non-conform product, kan je veel stress opleveren en vooral strijd....

probeer meer los te krijgen vooral ook omdat ie bij aankoop zei 15 jaar gaat ie mee, oftewel, 2/3 van de toenmalige prijs korting op een nieuw apparaat....

Re: Reparatie Miele warmtepompdroger, wat is een redelijke compensatie?

Geplaatst: 01 mar 2021 11:47
door Kokka1
Hawk-Eye schreef:
01 mar 2021 09:06
slijtage van zo een snaar kan maar niet zo snel, het kan bijna niet anders dat ie OF veel te strak staat OF dat ie ergens langs een braam loopt waardoor ie langzaam maar wel zeker zodanig slijt dat ie knapt....
Ja het heeft er alle schijn van dat er tot nu toe alleen maar aan symptoombestrijding is gedaan. de werkelijke oorzaak van het breken hebben ze nog niet gevonden. ik zou ook gaan voor een andere

Re: Reparatie Miele warmtepompdroger, wat is een redelijke compensatie?

Geplaatst: 01 mar 2021 13:11
door scontra
Daar moet u ook niet iedereen maar aan laten klooien, maar laat uw Miele warmtepompdroger repareren door een service monteur van Miele (Nederland).