Reparatie Miele warmtepompdroger, wat is een redelijke compensatie?
Geplaatst: 17 feb 2021 05:32
Beste lezer
Wij hebben een Miele warmtepomp van €1200.-. Gekocht voorjaar 2014 (nu dus ruim 6,5jr oud). We drogen ongeveer 5x in de week. Bij aanschaf werd er gezegd dat zo’n droger toch zeker zo’n 15 jaar mee moet kunnen gaan.
De eerste V-snaar knapte binnen de garantie (eind 2015) en is kosteloos vervangen.
De tweede V-snaar knapte augustus 2019 (120€)
De derde in november 2020 (25€ coulance) en de vierde 5 weken later in december 2020 (182€)
Onze winkelier besteedt de reparaties voorts uit aan een andere witgoedzaak. Daar hebben we de 120€ en 182€ aan betaald. De 25€ hebben we aan de eigen winkelier betaald die m zelf vervangen heeft.
De monteur van de andere witgoedzaak gaf aan dat dit defect niet door eigen toedoen kan ontstaan.
Bij de laatste reparatie is er gezegd dat er overleg zou plaatsvinden met Miele. Want dit moest niet kunnen. De droger is opgehaald en meegenomen door de andere witgoedzaak en er is zonder overleg een leendroger bij ons neergezet.
Afgesproken met onze winkelier was dat ze zouden zoeken naar een oorzaak. Eerst zouden ze overleggen met ons alvorens tot reparatie over te gaan. Ze zouden overleggen met Miele.
Na 5 weken hebben we de reparateur gebeld hoe het ervoor stond. Ze hadden geen oorzaak gevonden en zouden de week erop de dRoger terugbrengen. Na 3 weken weer gebeld waar ze bleven. Paar dagen later is de droger teruggebracht. Conclusie: geen oorzaak. V-snaar vervangen. En een vette rekening van 182€ waaronder 40€ voor de leendroger ... en de volle prijs voor een nieuwe v snaar (die daarvoor was dus 5! Weken oud)
Ik heb gebeld nr onze witgoed winkelier van aanschaf. En uitgelegd dat deze gang v zaken niet klantvriendelijk en ook zeker niet helemaal koosjer is. Zijn aanbod: een nieuwe droger van 1269€ Voor 899€. Dus 370€ korting. Let wel. We hebben dus net 200€ aan reparaties afgetikt terwijl we hadden gezegd dat we geen reparatie wilden. En er is dus ook niet met Miele overlegd.
De vraag is nu, mbt afschrijving van onze huidige droger, wat een billijk bod zou zijn van de winkelier. Het is namelijk steeds hetzelfde defect wat er ontstaat. En juridisch gezien heb ik nu recht op een billijke compensatie (omruiling van de droger voor een nieuwe) met in achtneming van de jaarlijkse afschrijving (immers, ik mag er als consument niet beter van worden).
Groet Ellen
Wij hebben een Miele warmtepomp van €1200.-. Gekocht voorjaar 2014 (nu dus ruim 6,5jr oud). We drogen ongeveer 5x in de week. Bij aanschaf werd er gezegd dat zo’n droger toch zeker zo’n 15 jaar mee moet kunnen gaan.
De eerste V-snaar knapte binnen de garantie (eind 2015) en is kosteloos vervangen.
De tweede V-snaar knapte augustus 2019 (120€)
De derde in november 2020 (25€ coulance) en de vierde 5 weken later in december 2020 (182€)
Onze winkelier besteedt de reparaties voorts uit aan een andere witgoedzaak. Daar hebben we de 120€ en 182€ aan betaald. De 25€ hebben we aan de eigen winkelier betaald die m zelf vervangen heeft.
De monteur van de andere witgoedzaak gaf aan dat dit defect niet door eigen toedoen kan ontstaan.
Bij de laatste reparatie is er gezegd dat er overleg zou plaatsvinden met Miele. Want dit moest niet kunnen. De droger is opgehaald en meegenomen door de andere witgoedzaak en er is zonder overleg een leendroger bij ons neergezet.
Afgesproken met onze winkelier was dat ze zouden zoeken naar een oorzaak. Eerst zouden ze overleggen met ons alvorens tot reparatie over te gaan. Ze zouden overleggen met Miele.
Na 5 weken hebben we de reparateur gebeld hoe het ervoor stond. Ze hadden geen oorzaak gevonden en zouden de week erop de dRoger terugbrengen. Na 3 weken weer gebeld waar ze bleven. Paar dagen later is de droger teruggebracht. Conclusie: geen oorzaak. V-snaar vervangen. En een vette rekening van 182€ waaronder 40€ voor de leendroger ... en de volle prijs voor een nieuwe v snaar (die daarvoor was dus 5! Weken oud)
Ik heb gebeld nr onze witgoed winkelier van aanschaf. En uitgelegd dat deze gang v zaken niet klantvriendelijk en ook zeker niet helemaal koosjer is. Zijn aanbod: een nieuwe droger van 1269€ Voor 899€. Dus 370€ korting. Let wel. We hebben dus net 200€ aan reparaties afgetikt terwijl we hadden gezegd dat we geen reparatie wilden. En er is dus ook niet met Miele overlegd.
De vraag is nu, mbt afschrijving van onze huidige droger, wat een billijk bod zou zijn van de winkelier. Het is namelijk steeds hetzelfde defect wat er ontstaat. En juridisch gezien heb ik nu recht op een billijke compensatie (omruiling van de droger voor een nieuwe) met in achtneming van de jaarlijkse afschrijving (immers, ik mag er als consument niet beter van worden).
Groet Ellen