Nijogeth schreef: ↑21 jul 2023 16:12
Op die manier kan elke woning toch ook als bedrijfspand ingezet worden? Het is maar net hoe je het wil inrichten. Dat vind ik persoonlijk geen meetlat die je kunt gebruiken. Mijn oma slaapt bijvoorbeeld nu in wat vroeger de winkel was van de winkel die ze toen aan huis hadden. Daar is niet heel veel aan verbouwd, behalve dat de deur is dichtgemetseld. Zelfs het raam van de etalage zit er nog in.
Om te beginnen geldt voor het overgrote deel van alle woningen dat er een bestemming voor uitsluitend wonen op zit. Eventueel een eenmanszaak aan huis die geen overlast veroorzaakt is dan nog wel toegestaan. Maar dan moet je er al zelf wonen om er (ook) een bedrijfje te mogen vestigen.
Dan zijn er in veel wat oudere wijken wel voormalige woon-winkel panden te vinden. In sommige gevallen zullen die panden nog wel een dubbelbestemming hebben. Maar is er in de loop de jaren door allerlei aanpassingen het winkel gedeelte een integraal onderdeel van de gehele woning geworden en ook al aantoonbaar jarenlang als zodanig in gebruik.
Een belangrijk argument wat hier in de uitspraak gehanteerd wordt, is dat het bedrijfsmatige gebruik nog recent heeft plaatsgevonden én er slechts beperkte werkzaamheden zijn uitgevoerd om er een 'woning' van te maken.
Het argument dat het pand nu (uitsluitend) een woning is omdat er een toilet en douche zijn aangelegd, is mijns inziens juist bijzonder zwak. Er zijn heel veel echte bedrijfspanden waar óók een douche, toilet en volledige keuken aanwezig is. Zodat medewerkers die wel eens 'vuil' werk kunnen doen zich fatsoenlijke kunnen douchen, opfrissen en omkleden als ze klaar zijn met de 'vuile' klus.
Als het hele pand, op die badkamer in de voormalige bankkluis na, nog de sfeer uitstraalt en indeling heeft van een kantoor- of winkelpand begrijp ik de keuzes heel goed.