LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geen nieuwe woning te vinden

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
jonis
Berichten: 2765
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Geen nieuwe woning te vinden

Ongelezen bericht door jonis »

16again schreef:
04 mar 2021 22:56
jonis schreef:
04 mar 2021 16:49
16again schreef:
04 mar 2021 12:54
En (mede daardoor) de prijzen nog nooit zo hoog
Een prijs zegt de mensen helemaal niets als ze denken in lasten per maand.
De prijs zegt alles als de hypotheeknemer (=de bank) nee zegt.
Dat heeft er 1 niets mee te maken.
2... voordat ik destijds ging "shoppen" had ik eerst een gesprek gehad met paar verschillende verstrekkers....dan zou het raar zijn als je over je grenzen heengaat en een nee gaat krijgen + ik wist meteen waar ik niet moest zijn voor de hypotheek.

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Geen nieuwe woning te vinden

Ongelezen bericht door kiz »

BL2 schreef:
04 mar 2021 13:39
Hoezo geen huis te vinden, in een straal van 100 km rond Utrecht staan 53000 (!) woningen op je te wachten.
Is wat kort door de bocht. In die 53.000 resultaten zitten ook bouwkavels, parkeerplaatsen, garageboxen en ligplaatsen. Als je je zoekopdracht in Funda aanpast naar 4 kamers en een max. prijs van 3 ton (aangenomen dat ze 60K inkomen hebben en geen schulden dan kunnen ze ca. 3 ton lenen) dan blijven er nog zo'n 8300 van over, tussen pak 'm beet Yerseke en Hoogeveen.
En als je daar dan het aantal "in onderhandeling" nog afhaalt, blijven er 2860 woningen over met de status "beschikbaar".

Seinhuis
Berichten: 2381
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Geen nieuwe woning te vinden

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Mocht er morgen besloten worden om toch woningen te bouwen, dan duurt het 10 jaar voordat die er staat.

Ik denk dat (als kopen geen optie is) je geen andere keuze hebt om in andere gemeentes te kijken, ook al kan het lastig zijn met werk, of daar blijven wonen.

witte angora
Berichten: 30912
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Geen nieuwe woning te vinden

Ongelezen bericht door witte angora »

kiz schreef:
05 mar 2021 00:40
BL2 schreef:
04 mar 2021 13:39
Hoezo geen huis te vinden, in een straal van 100 km rond Utrecht staan 53000 (!) woningen op je te wachten.
Is wat kort door de bocht. In die 53.000 resultaten
[...]

En als je daar dan het aantal "in onderhandeling" nog afhaalt, blijven er 2860 woningen over met de status "beschikbaar".
Dan zal er van die 12000 huurwoningen ook wel niet zo veel overblijven.

Maar wat moet iemand die in Utrecht een woning zoekt nu in Hoogeveen of Yerseke?

Wat prijzen betreft: in 'mijn' dorp staat er ook voldoende te koop, prachtige woningen, 5 of 6 slaapkamers, twee-onder-een-kap maar meestal vrijstaand, joekels van tuinen - en inderdaad, voor prijzen dat TS en familie de dag over de kop moeten gaan werken om dat te kunnen betalen. Of nog heel wat jaren flink doorsparen.

Ivo.w
Berichten: 1762
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Geen nieuwe woning te vinden

Ongelezen bericht door Ivo.w »

jonis schreef:
04 mar 2021 16:49
16again schreef:
04 mar 2021 12:54


Een prijs zegt de mensen helemaal niets als ze denken in lasten per maand.
Prijs zegt alles, want mensen denken niet in maandlasten. Mensen denken in "maximaal haalbare hypotheek bij ons inkomen". Bij een inkomen van 50.000 euro is dat, uitgaande van tweeverdieners zo'n 250.000 hypotheek (met 800 euro maandlasten).

En voor die maximale hypotheek ga je in omgeving Utrecht geen leuke gezinswoning vinden. En dan moet je er ook nog rekening mee houden dat er rustig 20-25% op de vraagprijs wordt overboden. Een huisje wat voor 250.000 euro op Funda geadverteerd wordt, zal in regio Utrecht snel voor meer dan 3 ton verkocht worden.
Wanneer er geen enorme hoeveelheid eigen geld is, koop je met een hypotheek van 2,5 ton dus geen woning die goed geschikt is voor een groter gezin. En in de vrije sector is er vrijwel geen betaalbaar aanbod.

Wanneer er dan een wens is om groter te wonen, zullen er concessies gedaan moeten worden. Het meest voor de hand liggende is de reisafstand tot Utrecht. Op een uurtje rijden in de goede richting, zijn er nog wel koopwoningen te vinden die voldoende ruimte aan een gezin bieden én min of meer binnen het budget van de topicstarter vallen.

16again
Berichten: 16147
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Geen nieuwe woning te vinden

Ongelezen bericht door 16again »

jonis schreef:
05 mar 2021 00:28
16again schreef:
04 mar 2021 22:56
De prijs zegt alles als de hypotheeknemer (=de bank) nee zegt.
Dat heeft er 1 niets mee te maken.
2... voordat ik destijds ging "shoppen" had ik eerst een gesprek gehad met paar verschillende verstrekkers....dan zou het raar zijn als je over je grenzen heengaat en een nee gaat krijgen + ik wist meteen waar ik niet moest zijn voor de hypotheek.
Natuurlijk heeft dat er alles mee te maken. Een categorie kopers wordt uit de markt geprijsd door de gestegen huizenprijzen. Het bieden stopt, waar de bank nee zegt. In feite bepalen de geldverstrekkers de huizenprijzen. Evengoed helpt de gedaalde overdrachtsbelasting nauwelijks. Effect daarvan is vooral prijsstijging.

jonis
Berichten: 2765
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Geen nieuwe woning te vinden

Ongelezen bericht door jonis »

16again schreef:
05 mar 2021 08:37

Natuurlijk heeft dat er alles mee te maken. Een categorie kopers wordt uit de markt geprijsd door de gestegen huizenprijzen. Het bieden stopt, waar de bank nee zegt. In feite bepalen de geldverstrekkers de huizenprijzen. Evengoed helpt de gedaalde overdrachtsbelasting nauwelijks. Effect daarvan is vooral prijsstijging.
Mijn mening is gewoon als mensen ook maar iets van prijsgevoel hadden dan waren ze zelf wel allang gestopt met bieden en niet tegen een nee van de bank op gelopen. Maar zo lang een huis wordt gefinancierd, lijkt 1-200,- per maand allemaal niets uit te maken en mee te vallen, zeker bij deze lage rentestanden.....en tuurlijk zet jij je eigen verhaal kracht bij door naar een categorie te kijken die buiten de boot valt, die moeten alleen kijken naar wat ze wel kunnen betalen ipv vasthouden aan wat niet kan (veranderen is moeilijk)
Ik val ook buiten de boot als ik een luxe grachtenpand in A'dam wil, maar ik kocht als 2 verdiener in 2000 in mijn regio op max 1 inkomen van hoofdkostwinner en dat zou ik nu nog steeds kunnen.

16again
Berichten: 16147
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Geen nieuwe woning te vinden

Ongelezen bericht door 16again »

jonis schreef:
05 mar 2021 09:42
Maar zo lang een huis wordt gefinancierd, lijkt 1-200,- per maand allemaal niets uit te maken en mee te vallen, zeker bij deze lage rentestanden.....en tuurlijk zet jij je eigen verhaal kracht bij door naar een categorie te kijken die buiten de boot valt, die moeten alleen kijken naar wat ze wel kunnen betalen ipv vasthouden aan wat niet kan (veranderen is moeilijk)
In de tijd van woningnood is het een stoelendans. Het is niet zo simpel om maar een iets goedkoper huis te zoeken. Buiten de boot vallen kan cru gezegd betekenen: onder de brug belanden.

BL2
Berichten: 4863
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Geen nieuwe woning te vinden

Ongelezen bericht door BL2 »

Maar laten we eerlijk zijn, een gezin van 6 personen is ook niet gemiddeld anno 2021, dus dat je dan bij een woning welke niet echt duur mag zijn, maar wel groot, dat je dan tegen problemen aan loopt.
Maar dat geldt bij zo'n gezinssamenstelling voor heel veel zaken, vakanties, auto, dagje dierentuin en als de kids gaan studeren.
Kinderen zijn leuk, maar een dure hobbij waarvan je niet kan verwachten dat anderen dat ruim subsidiëren.

jonis
Berichten: 2765
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Geen nieuwe woning te vinden

Ongelezen bericht door jonis »

16again schreef:
05 mar 2021 10:26
In de tijd van woningnood is het een stoelendans. Het is niet zo simpel om maar een iets goedkoper huis te zoeken. Buiten de boot vallen kan cru gezegd betekenen: onder de brug belanden.
Zo erg is het echt ook weer niet.
Heel erg simpel gesteld....je kijkt niet wat je niet kunt kopen maar naar wat je wel kunt kopen.
Mijn werkgever zit door het hele land, ik verdien in dezelfde functie overal evenveel. Dat betekent als je als thuiswonend startend koppel in regio A'dam niet op zoek moet naar het grachtenpand, moord en brand moet gaan schreeuwen dat er geen betaalbare huizen zijn en denken onder een brug te belanden, maar dat je bijv wel in Den Helder een huis kunt vinden; werkgever betaalt immers ook je reiskosten....dat kost dus je dus niets extra's en je vindt er wel iets binnen budget.
Zo groot is NL echt ook weer niet hoor.

....onder de brug belanden..... :lol: .... je denkt in onmogelijkheden ipv oplossingen lijkt me.....ik zou me in elk geval ver weg houden van een rat race, leeft een heel stuk relaxter kan ik je zeggen vanuit eigen ervaring......ik ben in elk geval niet voor altijd met de bank getrouwd.

Ivo.w
Berichten: 1762
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Geen nieuwe woning te vinden

Ongelezen bericht door Ivo.w »

jonis schreef:
05 mar 2021 10:54
16again schreef:
05 mar 2021 10:26

....onder de brug belanden..... :lol: .... je denkt in onmogelijkheden ipv oplossingen lijkt me.....ik zou me in elk geval ver weg houden van een rat race, leeft een heel stuk relaxter kan ik je zeggen vanuit eigen ervaring......ik ben in elk geval niet voor altijd met de bank getrouwd.
Het is wel zo erg voor mensen die een koopwoning willen aanschaffen.

De landelijk gemiddelde huizenprijs is inmiddels zo hoog, dat een huishouden met 2 modale inkomens én inleg van 20.000 euro eigen geld bij lange na geen gemiddeld huis kan kopen in Nederland.

Met een modaal salaris wil de bank een hypotheek van ongeveer 170.000 euro verstrekken. Daarmee kom je in verschillende regio's niet eens in aanmerking voor een tweekamer appartement.

16again
Berichten: 16147
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Geen nieuwe woning te vinden

Ongelezen bericht door 16again »

jonis schreef:
05 mar 2021 10:54
....onder de brug belanden..... :lol: .... je denkt in onmogelijkheden ipv oplossingen lijkt me.....
De oplossing van de een, is een ingenomen plek voor de ander. Ook in Den Helder staan er geen wijken leeg.
Je "oplossing" drijft vooral de prijzen op in buitengebieden, maar creeert geen enkele extra woning. Het aantal stoelen in stoelendans blijft gelijk , de overblijvers (onder de brug) ook.

NB: 2 sociale huurwoningen die ik recent in de gaten hield (niet voor mezelf)
600+ en 1100+ gegadigden !

jonis
Berichten: 2765
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Geen nieuwe woning te vinden

Ongelezen bericht door jonis »

16again schreef:
05 mar 2021 11:24
jonis schreef:
05 mar 2021 10:54
....onder de brug belanden..... :lol: .... je denkt in onmogelijkheden ipv oplossingen lijkt me.....
De oplossing van de een, is een ingenomen plek voor de ander. Ook in Den Helder staan er geen wijken leeg.
Je "oplossing" drijft vooral de prijzen op in buitengebieden, maar creeert geen enkele extra woning. Het aantal stoelen in stoelendans blijft gelijk , de overblijvers (onder de brug) ook.

NB: 2 sociale huurwoningen die ik recent in de gaten hield (niet voor mezelf)
600+ en 1100+ gegadigden !
"Iedereen" wil wel een sociale huurwoning in A'dam of Utrecht....als de rest 1200+ voor een normaal flatje betaalt.
Ik beweer ook helemaal niet dat ik de oplossing heb voor iedereen, ik hoef alleen maar mijn eigen problemen op te lossen. Maar ik zie nog voldoende mogelijkheden als ik nu moest kopen, meer hoef ik niet naar te kijken. Als jij wacht tot de politiek alle problemen hebben opgelost, kun je lang wachten....dan hebben anderen die de stap wel gemaakt hebben hun hypotheek wel al afbetaald.

milal
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 mar 2021 10:50

Re: Geen nieuwe woning te vinden

Ongelezen bericht door milal »

helaas is kopen geen optie.. we kunnen niet genoeg hypotheek krijgen om hier een woning te kopen
wij zoeken geen sociale huurwonig maar een vrije sector woning, hier zijn wel vrije sector woningen maar helaas maar tot inkomen 48800 pjaar.
omliggende gemeentes hebben ook vrije sector woningen( en ja ook voor ons inkomen ) maar hier gaan woningzoekende uit dezelfde gemeente voor
ik mag max 15 km van onze huidige woonplaats_( co ouderschap ) en aangezien mijn kinderen hier alles hebben, school, sport, vrienden en ik helaas geen vervoer heb is het geen doen voor ons om buiten de huidige woonplaats te zoeken momenteel ( al zijn we wel aan het kijken omdat wij het niet meer weten en het huis hier met de dag kleiner lijkt te worden )
particulier zijn we ook aan het kijken maar ze vragen er echt heel veel geld voor, 1500 pm en dan max 2 jaar, dan zitten we over 2 jaar weer en deze huizen zijn meestal ook erg snel weg.
een paar maanden geleden zag ik bij makelaar een huis te huur staan, wij gebeld, alle gegevens gemaild, hoorde hier niks meer van dus ik bellen.
was hij weer uit de verhuur gehaald om opgeknapt te worden en zou later aangeboden worden door een ander verhuurbedrijf.
ik het verhuurbedrijf elke week gemaild of ze al wat wisten wanneer hij de verhuur in zou gaan, na paar weken stond hij er eindelijk op, en ik kijk echt meerdere keren per dag, ik gebeld.. sorry mevrouw hij is al onder voorbehoud verhuurd.. was erg zuur omdat ik al maanden bezig was om dit huis te krijgen

milal
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 mar 2021 10:50

Re: Geen nieuwe woning te vinden

Ongelezen bericht door milal »

NeoDutchio schreef:
03 mar 2021 15:15
Er is geen verplichting tot het hebben van duurdere huurhuizen. Dus komt het neer op vraag en aanbod. Als er geen of weinig vraag is zijn er weinig huizen. Of alle duurdere huizen zijn bezet en blijven bezet.
Maar kunt u niet particulier gaan huren?
daar zijn we druk mee bezig maar ook erg lastig.. maar zoals ik hier altijd zeg, we hebben een dak boven ons hoofd en vroeger zaten ze met meer mensen in een huis.

Nijogeth
Berichten: 10069
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Geen nieuwe woning te vinden

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Hmm, maar als je meer dan die 48000 per jaar verdient, dan zou je toch wel een woning moeten kunnen vinden? Misschien de eisen naar beneden bijstellen?

Smartje
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 dec 2020 15:17

Re: Geen nieuwe woning te vinden

Ongelezen bericht door Smartje »

Heb je de uitzending Radar 8 maart gezien?
Zijn problemen die niet zomaar opgelost zijn.
Overbiedingen en uitloten zijn nu hot.
Eerlijke verdeling van woonruimte voor wie.
Zijn nog heel veel mensen alleen in een supergrote woning.
Is een idee voor woningruil iets voor jullie?
Kan je misschien wel een aantal regels iets makkelijker passeren.

milal
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 mar 2021 10:50

Re: Geen nieuwe woning te vinden

Ongelezen bericht door milal »

Nijogeth schreef:
09 mar 2021 11:32
Hmm, maar als je meer dan die 48000 per jaar verdient, dan zou je toch wel een woning moeten kunnen vinden? Misschien de eisen naar beneden bijstellen?
Ik stel al geen hoge eisen... wil alleen graag minimaal 4 slaapkamers en liefst hier in gemeente ivm vervoer.
Ben al tijd bezig en is echt heel lastig

milal
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 mar 2021 10:50

Re: Geen nieuwe woning te vinden

Ongelezen bericht door milal »

Smartje schreef:
09 mar 2021 11:45
Heb je de uitzending Radar 8 maart gezien?
Zijn problemen die niet zomaar opgelost zijn.
Overbiedingen en uitloten zijn nu hot.
Eerlijke verdeling van woonruimte voor wie.
Zijn nog heel veel mensen alleen in een supergrote woning.
Is een idee voor woningruil iets voor jullie?
Kan je misschien wel een aantal regels iets makkelijker passeren.
Wij kunnen geen woningruil doen omdat ons inkomen te hoog is ...
Die optie heb ik ook al nagelopen en voorgelegd aan woningbouw aangezien we nu behoorlijk scheef wonen.
Maar mag niet van de woningbouw :(

milal
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 mar 2021 10:50

Re: Geen nieuwe woning te vinden

Ongelezen bericht door milal »

Ik weet dat er heel veel mensen in zelfde situatie zitten en gelukkig hebben we een dak boven ons hoofd en is het niet noodzakelijk voor ons om een andere woning te gaan bewonen .
Het is gewoon een luxe probleem maar soms ben ik het even behoorlijk zat hier. Heb geen schuur en bijna geen opbergruimte in huis en nu met kleine erbij staat het allemaal propvol t

Gesloten