Share-Now / Car2Go brengt enorme extra kosten in rekening
Geplaatst: 29 mar 2021 16:14
Vorige maand maakte ik gebruik van een Share-Now deelauto om mijn zoontje naar de opvang te brengen in de regen. Ik parkeerde de auto tegenover de opvang in een iets te klein parkeervak, waarbij 1 voorwiel uit het vak stak op de stoep.
Na het afleveren van mijn zoontje kwam ik 5 minuten later terug bij het parkeervak waar ik de deelauto had achtergelaten, maar deze was helaas verdwenen. Dat werd dus terug naar huis lopen.
Enkele dagen later ontving ik een factuur van €100 van Share-Now voor een zogenaamde 'servicerit' omdat de auto met 1 wiel op de stoep stond geparkeerd.
Volgens de algemene voorwaarden van Share-Now kunnen boetes worden doorbelast aan klanten, wat mij een volledig verdedigbaar principe lijkt. Daarnaast kunnen er verschillende service fees in rekening gebracht worden voor allerlei vergrijpen, maar fout parkeren is daar niet een van. Share-Now lijkt dus zelf voor eigen parkeerwachter te spelen en klanten disproportioneel hoge kosten in rekening te brengen voor parkeervergrijpen, waar zelfs de officiële parkeeragenten van Amsterdam nog geen echte boete voor opleggen.
Ik heb meermaals verzocht aan Share-Now om duidelijk te maken waar ik in de algemene voorwaarden de juridische grond kan vinden voor het in rekening brengen €100 aan kosten kosten voor een parkeervergrijp, zonder dat hier een officiële boete voor is opgelegd. Tot op heden hebben ze dit niet kunnen aanwijzen maar rekenen ze wel stoïcijns na een week al verhoogde incasso kosten door.
Gezien de vele negatieve reacties over Car2Go/Share-Now op Trustpilot (https://www.trustpilot.com/review/car2go.com) over soortgelijke kosten die in rekening gebracht worden aan klanten, roept het bij mij de vraag op of dit wellicht onderdeel is van de strategie van Share-Now om extra omzet te creëren. Immers, €100 is op deze manier makkelijk verdiend en is waarschijnlijk significant meer dan wat een gemiddelde klant ooit omzet aan normale huur (~30ct per minuut).
Wat kan je doen als individu wanneer een grote organisatie als Share-Now met grof incasso geweld ongegronde facturen probeert te verhalen bij jou als klant?
Na het afleveren van mijn zoontje kwam ik 5 minuten later terug bij het parkeervak waar ik de deelauto had achtergelaten, maar deze was helaas verdwenen. Dat werd dus terug naar huis lopen.
Enkele dagen later ontving ik een factuur van €100 van Share-Now voor een zogenaamde 'servicerit' omdat de auto met 1 wiel op de stoep stond geparkeerd.
Volgens de algemene voorwaarden van Share-Now kunnen boetes worden doorbelast aan klanten, wat mij een volledig verdedigbaar principe lijkt. Daarnaast kunnen er verschillende service fees in rekening gebracht worden voor allerlei vergrijpen, maar fout parkeren is daar niet een van. Share-Now lijkt dus zelf voor eigen parkeerwachter te spelen en klanten disproportioneel hoge kosten in rekening te brengen voor parkeervergrijpen, waar zelfs de officiële parkeeragenten van Amsterdam nog geen echte boete voor opleggen.
Ik heb meermaals verzocht aan Share-Now om duidelijk te maken waar ik in de algemene voorwaarden de juridische grond kan vinden voor het in rekening brengen €100 aan kosten kosten voor een parkeervergrijp, zonder dat hier een officiële boete voor is opgelegd. Tot op heden hebben ze dit niet kunnen aanwijzen maar rekenen ze wel stoïcijns na een week al verhoogde incasso kosten door.
Gezien de vele negatieve reacties over Car2Go/Share-Now op Trustpilot (https://www.trustpilot.com/review/car2go.com) over soortgelijke kosten die in rekening gebracht worden aan klanten, roept het bij mij de vraag op of dit wellicht onderdeel is van de strategie van Share-Now om extra omzet te creëren. Immers, €100 is op deze manier makkelijk verdiend en is waarschijnlijk significant meer dan wat een gemiddelde klant ooit omzet aan normale huur (~30ct per minuut).
Wat kan je doen als individu wanneer een grote organisatie als Share-Now met grof incasso geweld ongegronde facturen probeert te verhalen bij jou als klant?