Elon Musk heeft vanaf alle begin
een doel voor zijn ogen met Tesla en EV's. Hij heeft ook vaak genoeg aangegeven om het helemaal niet erg te zou vinden indien Tesla failliet zou gaan omdat andere auto fabrikanten meer en betere aanbod van EV's zouden uitbrengen. Grappig detail, toen Tesla op de afgrond van faillisement stond, was het Daimler in 2008 die met $50 miljoen Tesla heeft gered
Feit is verder dat
voor de komst van Tesla model S (slechts 10 jaar geleden!) er maar handvol elektrische auto's op de markt waren. Zoals BMW i3, Nissan Leaf en nog enkele test/concept modellen - maar geen enkele in echt grote aantallen. Tegenwoordig heeft letterlijk elke auto fabrikant een of meerdere volledige EV's te bieden. Niet te spreken over enorme aantallen van Chinezen (nieuwe) merken. En dit is, links om of rechts om voor grote deel aan Tesla te danken.
@Moneyman:
Als we verder kijken naar verkoop aantallen - en we kijken wereldwijd niet alleen NL, dan zien wij volgende
januari tot en met november 2021 statistieken. Tesla is nog steeds nummer 1, maar inderdaad wordt keihard ingehaald door andere fabrikanten. Je zou kunnen stellen dat Musk's doel bereikt zal worden. Verder is het ook dat Tesla niet kan voldoen aan de vraag van de markt. Aan andere kant, alleen in NL heeft VW op dit moment een kleine 500 iD.3/4/5 modellen staan. Zegt ook wat.
Wat bouw kwaliteit betreft, het was behoorlijk slecht in het begin jaren in de eerste serie van Model S/X. In laatste 12/24 maanden hoor je ook van critici dat het steeds beter gaat. Voor een compleet nieuwe auto fabrikant vind ik het ook niet anders dan logisch - ze moesten alles vanaf grond opbouwen. Dit geldt tevens voor het (nog steeds) slechte after sales en gebrek aan het onderhoud.
Henry Ford zei, toen alom bekende Model T werd uitgebracht dat je ook elke kleur mocht kiezen voor je nieuwe wagen, zolang het zwart is
Voor de EV en PHEV batterijen komen er steeds meer bedrijven welke hierin gespecialiseerd zijn. Zodoende kunnen batterijen (losse cellen, waar mogelijk) gerepareerd worden - tot zelfs uitbreiden van de af-fabriek capaciteit. Tevens, zoals eerder genoemd worden batterijen doorverkocht voor andere soort gebruik, zoals thuisbatterij. Dit is ook nog heel erg in kinderschoenen en ik verwacht dat hier ook een hele nieuwe verticaal zal ontstaan in komende jaren.
@Nijogeth, m.b.t. transitie; kijk naar bijvoorbeeld internet. Er waren momenten dat ook werd aangegeven dat bestaande netwerken het toename in verbruik het niet konden verwerken. En - met uitzondering van een zeer kleine percentage van daadwerkelijk uitval - heeft bijna niemand zonder internet gezeten. Nu hebben we zelf glasvezel op heel veel plekken.
Hetzelfde zal met stroomnet gebeuren, er komen meer verbruikers, netwerk wordt uitgebreid, meer zon/wind energie - het zal wel goed komen op den duur. Het ene innovatie zal andere voortstuwen en andersom.
Daarbij, 2030 is streven. Eens dat het volkomen onrealistisch is, echter op geopolitiek niveau je moet het hoog inzetten om überhaupt enige vooruitgang te boeken. Als (geo)politiek zou gezegd hebben dat het doel 2050 was, dan waren we in 2075 er nog niet. Nu is er, ten minste hoop, dat het richting 2050 wel gaat lukken. Vergeet ook niet hele sterke lobby van allerlei olie landen/maatschappijen.
Subsidie is hier ook maar een van de middelen om voortgang te boeken. Of het goed of slecht is, laat ik het in het midden. Wel zijn EV's nog heel erg duur; desondanks in minder dan 10 jaar zijn ze wel bereikbaarder geworden voor gewone mens.
Tot slot, Elon is wel een heel excentriek iemand, met een hele rare blik op hoe tijd werkt (wat voor hem 1 jaar is, is het meestal 3-5 jaar in echte wereld). Hij schijnt ook een hele lastige baas te zijn, erg veeleisend. Maar zonder wrijven - geen glans. Wat wel helpt is dat hij erg technisch aangelegd is. En als we geschiedenis bij pakken, alle excentrieke mensen hadden wel 'iets'. Nikola Tesla sprak met duiven, zijn concurrent Edison heeft publiekelijk olifanten geëlektrocuteerd om aan te tonen dat Tesla's stroom was gevaarlijk, Einsteins werk werd ingezet voor atom bomb - en er zijn vast nog talloze andere voorbeelden.
Ik ben benieuwd wat morgen ons allemaal zal brengen