Pagina 1 van 1
Webshop bestelling geannuleerd, moet kosten betalen voor payment service provider
Geplaatst: 07 apr 2021 13:56
door solonl
Hallo, ik vroeg me af of onderstaande situatie wettelijk gezien wel mag?
Ik heb een bestelling geplaatst bij een webshop en direct geannuleerd. Nu krijg ik een rekening, inclusief dreigen met sommatiekosten, van 55 cent. Na contact gehad te hebben met de webshop wordt er beweerd dat ik dit moet betalen omdat dit de kosten zijn voor de PSP, payment service provider. Ik vind dit een bijzonder vreemd verhaal en vroeg me af of dit wettelijk wel is toegestaan?
Re: Webshop bestelling geannuleerd, moet kosten betalen voor payment service provider
Geplaatst: 07 apr 2021 15:57
door kuklos
Het lijkt me een BS actie van die webshop, maar de wettelijke basis ervan weet ik niet.
Re: Webshop bestelling geannuleerd, moet kosten betalen voor payment service provider
Geplaatst: 07 apr 2021 16:09
door Lady1234
Nee, u hoeft die PSP kosten niet te betalen, grote onzin van die shop.
Re: Webshop bestelling geannuleerd, moet kosten betalen voor payment service provider
Geplaatst: 07 apr 2021 17:11
door solonl
Bedankt voor de reacties. De PSP heeft inmiddels de klacht opgenomen en contact gelegd met de webshop om de 55 cent ook te crediteren.
Re: Webshop bestelling geannuleerd, moet kosten betalen voor payment service provider
Geplaatst: 07 apr 2021 18:55
door juliomariner
Sorry hoor maar een webshop die om 55 ct. Moeilijk loopt te doen, wat een amateurs
Re: Webshop bestelling geannuleerd, moet kosten betalen voor payment service provider
Geplaatst: 07 apr 2021 19:01
door alfatrion
Nee, dat mag niet. Daarvoor kan onder meer gekeken worden naar art. 6:230o, 6:230r en 6:230s BW. Lekker gaar laten koken. Om welke webwinkel gaat het?
Die tekst klopt op het eerste gezicht, maar doet geen afbreuk aan het feit dat de verkoper bij herroeping alles moet terugbetalen, dus ook dit soort kosten.
Re: Webshop bestelling geannuleerd, moet kosten betalen voor payment service provider
Geplaatst: 07 apr 2021 20:07
door Lady1234
Ze hebben die 55 cent niet terugbetaald. Dus wat gaar laten koken?
Re: Webshop bestelling geannuleerd, moet kosten betalen voor payment service provider
Geplaatst: 09 apr 2021 10:10
door solonl
De site ichtrecht.nl meldt dat het inderdaad de bedoeling is dat alles terugbetaald wordt, maar dat eventueel de retourkosten voor de rekening van de klant komen:
https://www.ictrecht.nl/blog/terugbetal ... herroeping
"De terug betaal termijn wordt 14 dagen na ontbinding, daar waar dit 30 dagen als maximum was. Let er op dat het overigens alle betaalde bedragen moeten zijn, dus ook de oorspronkelijke verzend -en betaalkosten. Alleen het retourneren is voor kosten van de consumenten, mits dit duidelijk is vermeld."
Re: Webshop bestelling geannuleerd, moet kosten betalen voor payment service provider
Geplaatst: 09 apr 2021 12:27
door solonl
fonsflons schreef: ↑09 apr 2021 12:18
Ik denk dat iedere minuut die je hier nog insteekt zonde van je tijd is. Ben heel blij dat je niets betaald hebt en negeer de rest van de verzoeken.
Nog wel een vraag: had je nu wel of niet de bestelling zelf betaald? Want ik lees alleen dat ze dreigen omdat ze die 55 cent willen. Als er nog niet betaald is hoe komen ze er dan bij dat er kosten voor een psp gemaakt zijn?
Je hebt gelijk. Ik heb nog niets betaald, had een achteraf betaalmethode geselecteerd. Toen hebben ze simpelweg die 55 cent overgelaten op de factuur, de rest gecrediteerd op het openstaande bedrag.
Re: Webshop bestelling geannuleerd, moet kosten betalen voor payment service provider
Geplaatst: 09 apr 2021 12:30
door Ik_weet_niet_alles
solonl schreef: ↑09 apr 2021 12:27
fonsflons schreef: ↑09 apr 2021 12:18
Ik denk dat iedere minuut die je hier nog insteekt zonde van je tijd is. Ben heel blij dat je niets betaald hebt en negeer de rest van de verzoeken.
Nog wel een vraag: had je nu wel of niet de bestelling zelf betaald? Want ik lees alleen dat ze dreigen omdat ze die 55 cent willen. Als er nog niet betaald is hoe komen ze er dan bij dat er kosten voor een psp gemaakt zijn?
Je hebt gelijk. Ik heb nog niets betaald, had een achteraf betaalmethode geselecteerd. Toen hebben ze simpelweg die 55 cent overgelaten op de factuur, de rest gecrediteerd op het openstaande bedrag.
Ik zou één mail te sturen. Ik betaal niets aangezien uw vordering wettelijk niet is toegestaan en tot ziens bij de rechter.