Inklaringskosten PostNL voor pakket van EMS onder de 22 euro
Geplaatst: 08 apr 2021 13:24
Goedemiddag allemaal,
Ik heb een product besteld in Australie die uiteindelijk via PostNL bij mij uit is gekomen. Nu kreeg ik van hun een melding dat er inklaringskosten (ook wel bekend als afhandelingskosten) moeten worden betaald voor dit product. Echter, dit product valt onder de 22 euro grens wat betekend dat volgens hun eigen site er geen kosten aan verbonden zijn. https://www.postnl.nl/ontvangen/pakket- ... uitenland/. Dit komt overeen met wat er staat op de site van de duane (https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ngskosten.)
Voordat ik deze kosten heb betaald, heb ik contact gezocht met PostNL. De persoon die ik aan de telefoon had kon mij het niet vertellen waar deze kosten aan verbonden waren. Wel gaf zij het advies om de kosten te betalen en bezwaar in te dienen via de volgende mail: [email protected]. Dit was op 9 december 2020. Tevens heb ik een klacht ingediend met bezwaar over het ontbreken van informatie op de site.
Nu zijn wij een aantal maanden verder en heb ik een brief terug gekregen van PostNL dat deze kosten juist zijn. In de brief staat het volgende:
EMS is een koeriersdienst en wanneer een zending op verzoek van de douane wordt aangeschreven om bescheiden te overleggen dan is POSTNL verplicht hiervoor aangifte te doen. Voor een aangiften rekent PostNL 17,50 afhandelingskosten ondanks dat de invoerwaarde onder de vrijstellingsgrens van 22 euro blijft.
Deze informatie is mij nieuw en kon ik ook niet ergens terugvinden op de site. Om toch achter te komen waar deze informatie staat, heb ik vandaag (8 april 2021) opnieuw contact gezocht met PostNL. De persoon die aan de telefoon was gaf aan dat wat in de brief stond klopt (op basis van haar 15 jaar ervaring) maar dat zij zelf het ook nergens terug kan vinden in hun eigen informatie systemen.
De reden is omdat het om een pakket van EMS gaat, deze voorrang heeft bij de douane. Door deze voorrang worden deze kosten gemaakt ondanks dat het pakket onder de 22 euro is. In het geval dat het pakket niet een EMS pakket is, dan zouden er geen kosten moeten worden gerekend. Ik had geen keuze voor het type pakket dus vette pech.
Zij was wel van mening dat dit ergens moet staan en hebben samen een klacht ingediend. Jammer genoeg kan ik en zij allebei de klacht niet volgen omdat dit terecht komt in een ander systeem.
Ik snap dat voor niks de zon op gaat en dat de kosten te verantwoorden zijn. Maar ik ben van mening dat je wel de informatie moet delen. Zeker als een pakketje van onder de 22 euro het dubbele gaat kosten. Wat kan ik hiervoor het beste doen aangezien ik weinig vertrouwen heb dat mijn klacht effect zou hebben.
Ik heb een product besteld in Australie die uiteindelijk via PostNL bij mij uit is gekomen. Nu kreeg ik van hun een melding dat er inklaringskosten (ook wel bekend als afhandelingskosten) moeten worden betaald voor dit product. Echter, dit product valt onder de 22 euro grens wat betekend dat volgens hun eigen site er geen kosten aan verbonden zijn. https://www.postnl.nl/ontvangen/pakket- ... uitenland/. Dit komt overeen met wat er staat op de site van de duane (https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ngskosten.)
Voordat ik deze kosten heb betaald, heb ik contact gezocht met PostNL. De persoon die ik aan de telefoon had kon mij het niet vertellen waar deze kosten aan verbonden waren. Wel gaf zij het advies om de kosten te betalen en bezwaar in te dienen via de volgende mail: [email protected]. Dit was op 9 december 2020. Tevens heb ik een klacht ingediend met bezwaar over het ontbreken van informatie op de site.
Nu zijn wij een aantal maanden verder en heb ik een brief terug gekregen van PostNL dat deze kosten juist zijn. In de brief staat het volgende:
EMS is een koeriersdienst en wanneer een zending op verzoek van de douane wordt aangeschreven om bescheiden te overleggen dan is POSTNL verplicht hiervoor aangifte te doen. Voor een aangiften rekent PostNL 17,50 afhandelingskosten ondanks dat de invoerwaarde onder de vrijstellingsgrens van 22 euro blijft.
Deze informatie is mij nieuw en kon ik ook niet ergens terugvinden op de site. Om toch achter te komen waar deze informatie staat, heb ik vandaag (8 april 2021) opnieuw contact gezocht met PostNL. De persoon die aan de telefoon was gaf aan dat wat in de brief stond klopt (op basis van haar 15 jaar ervaring) maar dat zij zelf het ook nergens terug kan vinden in hun eigen informatie systemen.
De reden is omdat het om een pakket van EMS gaat, deze voorrang heeft bij de douane. Door deze voorrang worden deze kosten gemaakt ondanks dat het pakket onder de 22 euro is. In het geval dat het pakket niet een EMS pakket is, dan zouden er geen kosten moeten worden gerekend. Ik had geen keuze voor het type pakket dus vette pech.
Zij was wel van mening dat dit ergens moet staan en hebben samen een klacht ingediend. Jammer genoeg kan ik en zij allebei de klacht niet volgen omdat dit terecht komt in een ander systeem.
Ik snap dat voor niks de zon op gaat en dat de kosten te verantwoorden zijn. Maar ik ben van mening dat je wel de informatie moet delen. Zeker als een pakketje van onder de 22 euro het dubbele gaat kosten. Wat kan ik hiervoor het beste doen aangezien ik weinig vertrouwen heb dat mijn klacht effect zou hebben.