LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] PostNL informeert naar mijn persoonsgegevens om verzonden pakket te traceren: mag dat?
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 14 apr 2021 13:54
PostNL informeert naar mijn persoonsgegevens om verzonden pakket te traceren: mag dat?
Ik heb onlangs een pakketje verstuurd, maar die is nog niet aangekomen en wilde daarom POST NL even bellen.
Tot mijn verbazing eist POSTNL eerst mijn persoonsgegevens voordat ik mag spreken met de klantenservice.
Het gaat om:
- Volledige voornaam
- Volledige Achternaam
- Woonadres
- Mobiele nummer
- Vaste telefoonnummer
- Email adres
En dit terwijl POSTNL deze gegevens helemaal niet nodig heeft, maar puur wil gebruiken voor andere doeleinden.
Vanwege Privacyfraude wil ik deze gegevens niet zomaar vrijgeven.
Maar als ik dit niet vrijgeef mag ik geen contact opnemen.
Ik heb al een klacht ingediend bij PostNL, en medewerker gaf aan het helemaal te begrijpen, maar er gebeurd niets.
Wie herkent dit, wil dit ook niet of heeft een oplossing?
GR. Menno
Tot mijn verbazing eist POSTNL eerst mijn persoonsgegevens voordat ik mag spreken met de klantenservice.
Het gaat om:
- Volledige voornaam
- Volledige Achternaam
- Woonadres
- Mobiele nummer
- Vaste telefoonnummer
- Email adres
En dit terwijl POSTNL deze gegevens helemaal niet nodig heeft, maar puur wil gebruiken voor andere doeleinden.
Vanwege Privacyfraude wil ik deze gegevens niet zomaar vrijgeven.
Maar als ik dit niet vrijgeef mag ik geen contact opnemen.
Ik heb al een klacht ingediend bij PostNL, en medewerker gaf aan het helemaal te begrijpen, maar er gebeurd niets.
Wie herkent dit, wil dit ook niet of heeft een oplossing?
GR. Menno
Laatst gewijzigd door Radar op 18 apr 2021 12:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: TItel verhelderd
Reden: TItel verhelderd
Re: PostNL informeert naar mijn persoonsgegevens om verzonden pakket te traceren: mag dat?
Waar baseer je deze aannames op?gebruikersnaammenno schreef: ↑14 apr 2021 14:17En dit terwijl POSTNL deze gegevens helemaal niet nodig heeft, maar puur wil gebruiken voor andere doeleinden.
Los daarvan: dat PostNL een paar basale contactgegeven wil hebben van iemand die een klacht indient, lijkt me niet meer dan logisch.
Bram Bonnewel
, gewicht
en bupaul
vinden dit leuk
Re: PostNL informeert naar mijn persoonsgegevens om verzonden pakket te traceren: mag dat?
PostNL gebruik deze gegevens om met jou in contact te komen (als het goed is).
Ben je er niet mee eens? Dan kan je een klacht indienen bij https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... -bij-de-ap
Je kunt ook rechtstreeks bellen 0207554111.
Ben je er niet mee eens? Dan kan je een klacht indienen bij https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... -bij-de-ap
Je kunt ook rechtstreeks bellen 0207554111.
-
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51
Re: PostNL informeert naar mijn persoonsgegevens om verzonden pakket te traceren: mag dat?
Als op een gegeven blijkt dat de vraag buiten de standaardprocessen valt kunnen ze 1 op 1 email gebruiken. Dat is niet ongebruikelijk. En dan is het wel zo handig als ze direct alle gegevens hebben. We weten ook wat er gebeurd als dat niet het geval is. Dan wil PostNL ergens in het proces iets mailen, en dan moet ze eerst om de gegevens vragen, klant reageert niet direct, vertraging, klant gaat klagen omdat alles zo langzaam gaat etc. Iedereen die zelf werkt moet dit toch snappen lijkt me.
bupaul
vindt dit leuk
-
- Berichten: 563
- Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21
Re: PostNL informeert naar mijn persoonsgegevens om verzonden pakket te traceren: mag dat?
PostNL vraagt dus naar je persoonsgegevens om te case te kunnen vinden toch?
Het is inderdaad niet zomaar toegestaan om die gegevens op te slaan maar heb je die zelf niet gedeeld dan?
Het is inderdaad niet zomaar toegestaan om die gegevens op te slaan maar heb je die zelf niet gedeeld dan?
-
- Berichten: 5056
- Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52
Re: PostNL informeert naar mijn persoonsgegevens om verzonden pakket te traceren: mag dat?
Waarom tot uw verbazing, dat je enkel basis gegevens verzameld van de afzender voor een onderzoek naar een niet aangekomen pakket lijkt me meer dan logische.gebruikersnaammenno schreef: ↑14 apr 2021 14:17Ik heb onlangs een pakketje verstuurd, maar die is nog niet aangekomen en wilde daarom POST NL even bellen.
Tot mijn verbazing eist POSTNL eerst mijn persoonsgegevens voordat ik mag spreken met de klantenservice.
Dat ze het gebruiken voor andere doeleinden zit echt tussen uw oren. Een bedrijf als PostNL gaat echt niet op een zeer omslachtige wijze persoonsgegevens verzamelen. En stel dat ze uw pakket vinden naar wie moeten ze het dan retour sturen als ze uw naam, adres niet hebben? Hoe moeten ze u informeren als ze uw telefoonnummer/e-mail adres niet hebben?gebruikersnaammenno schreef: ↑14 apr 2021 14:17En dit terwijl POSTNL deze gegevens helemaal niet nodig heeft, maar puur wil gebruiken voor andere doeleinden.
Dat is uw goed recht, maar dan kan PostNL weinig voor u doen, als ze geen contact met u kunnen opnemen als ze iets bereikt hebben.gebruikersnaammenno schreef: ↑14 apr 2021 14:17Vanwege Privacyfraude wil ik deze gegevens niet zomaar vrijgeven.
Ze kunnen zonder deze gegevens geen onderzoek beginnen, dat lijkt me zeer logische. Dat ze weinig met uw klacht kunnen snap ik ook, want hoe moeten ze reageren op uw klacht als u hierin uw naam, adres, telefoonnummer of e-mail adres niet in heeft vermeld? Of heeft u deze gegevens wel in uw klacht vermeld zodat ze hem kunnen beantwoorden?gebruikersnaammenno schreef: ↑14 apr 2021 14:17Maar als ik dit niet vrijgeef mag ik geen contact opnemen. Ik heb al een klacht ingediend bij PostNL, en medewerker gaf aan het helemaal te begrijpen, maar er gebeurd niets. Wie herkent dit, wil dit ook niet of heeft een oplossing?
-
- Berichten: 914
- Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55
Re: PostNL informeert naar mijn persoonsgegevens om verzonden pakket te traceren: mag dat?
Voor het puur spreken van de klantenservice (nog ongeacht het onderwerp) mag dit niet zomaar. Ze hebben geen gerechtvaardigd belang deze persoonsgegevens te verwerken.gebruikersnaammenno schreef: ↑14 apr 2021 14:17
Tot mijn verbazing eist POSTNL eerst mijn persoonsgegevens voordat ik mag spreken met de klantenservice.
Immers:
Elke keer als u persoonsgegevens verwerkt, is dat een inbreuk op de privacy van de mensen over wie het gaat. Daarom mag u alleen persoonsgegevens verwerken als het echt niet anders kan. Dus: als u zonder deze gegevens uw doel niet kunt bereiken.
En dat doel kunnen ze zeker op een andere manier bereiken.
gebruikersnaammenno
vindt dit leuk
Re: PostNL informeert naar mijn persoonsgegevens om verzonden pakket te traceren: mag dat?
Ik heb de titel van dit topic aangepast naar iets dat de lading m.i. iets beter dekt: 'chantage' kan ik er met de beste wil ter wereld niet in ontdekken, in ieder geval.
Hartelijke groet, Radar^SK
Hartelijke groet, Radar^SK
kuklos
, Bram Bonnewel
, Bob Schurkjens
, grun
en Erthanax
vinden dit leuk
-
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51
Re: PostNL informeert naar mijn persoonsgegevens om verzonden pakket te traceren: mag dat?
Interessant. Hoe kan een bedrijf een klacht oplossen van iemand als ze dat zonder persoonsgegevens moeten doen?StevieNL81 schreef: ↑18 apr 2021 12:21Voor het puur spreken van de klantenservice (nog ongeacht het onderwerp) mag dit niet zomaar. Ze hebben geen gerechtvaardigd belang deze persoonsgegevens te verwerken.gebruikersnaammenno schreef: ↑14 apr 2021 14:17
Tot mijn verbazing eist POSTNL eerst mijn persoonsgegevens voordat ik mag spreken met de klantenservice.
Immers:
Elke keer als u persoonsgegevens verwerkt, is dat een inbreuk op de privacy van de mensen over wie het gaat. Daarom mag u alleen persoonsgegevens verwerken als het echt niet anders kan. Dus: als u zonder deze gegevens uw doel niet kunt bereiken.
En dat doel kunnen ze zeker op een andere manier bereiken.
-
- Berichten: 914
- Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55
Re: PostNL informeert naar mijn persoonsgegevens om verzonden pakket te traceren: mag dat?
U bent al een stapje te ver. TS geeft aan diverse persoonsgegevens te moeten opgeven om überhaupt contact te krijgen. Dus bv ook als je wilt informeren over wat een postzegel kost.PeterPeters1966 schreef: ↑19 apr 2021 10:20
Interessant. Hoe kan een bedrijf een klacht oplossen van iemand als ze dat zonder persoonsgegevens moeten doen?
Daarnaast zou je, als het idd pas ter sprake komt bij klachtbehandeling, een klacht referentie nummer bv kunnen afgeven. Je mag persoonsgegevens enkel registeren als je je doel op geen andere manier kan bereiken en dat kan hier makkelijk.
gebruikersnaammenno
vindt dit leuk
-
- Berichten: 651
- Lid geworden op: 08 jun 2005 16:51
Re: PostNL informeert naar mijn persoonsgegevens om verzonden pakket te traceren: mag dat?
Bij PostNl moet je eerst een aantal stappen doorlopen voordat je uberhaupt een formulier kan invullen.
Er wordt eerst gevraagd naar wat voor contact.
Klacht
Vervolgens Wat voor klacht?
Klacht indienen.
Vervolgens nog een keer
Klacht indienen
En dan pas kom je bij de PostNL robot die vragen begint te stellen.
Er wordt eerst gevraagd naar wat voor contact.
Klacht
Vervolgens Wat voor klacht?
Klacht indienen.
Vervolgens nog een keer
Klacht indienen
En dan pas kom je bij de PostNL robot die vragen begint te stellen.
gebruikersnaammenno
vindt dit leuk
Re: PostNL informeert naar mijn persoonsgegevens om verzonden pakket te traceren: mag dat?
PostNL geeft zelf ook aan waarom die vragen gesteld worden:
Klik hieronder op de knop 'Contact opnemen'. Daan vraagt je hoe je contact wilt opnemen – kies 'Bellen'. Vervolgens zal Daan (de chatbot) je alvast wat vragen stellen. Jouw antwoorden stuurt hij door naar zijn echte collega’s die je vervolgens aan de telefoon verder zullen helpen. Heb je alle vragen beantwoord? Dan vertelt Daan je onder welk nummer jouw gegevens bij de klantenservice bekend zijn en via welk telefoonnummer jij contact met ons op kunt nemen. Dit telefoonnummer is speciaal op basis van jouw antwoorden geselecteerd. Zo hoef je niet meer door een telefoonmenu, maar heb je direct de juiste collega te pakken!
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 14 apr 2021 13:54
Re: PostNL informeert naar mijn persoonsgegevens om verzonden pakket te traceren: mag dat?
Ik dacht ook dat het 'basale contactgegevens' waren, tot e.e.a. gecombineerd werd gebruikt en mijn identiteit gestolen werd. Met uw NAW gegevens kunnen ze meer dan u denkt.Moneyman schreef: ↑15 apr 2021 12:56Waar baseer je deze aannames op?gebruikersnaammenno schreef: ↑14 apr 2021 14:17En dit terwijl POSTNL deze gegevens helemaal niet nodig heeft, maar puur wil gebruiken voor andere doeleinden.
Los daarvan: dat PostNL een paar basale contactgegeven wil hebben van iemand die een klacht indient, lijkt me niet meer dan logisch.
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 14 apr 2021 13:54
Re: PostNL informeert naar mijn persoonsgegevens om verzonden pakket te traceren: mag dat?
Hartstikke fijne reactie en heb ik inderdaad geprobeerd, D.A.P. geeft aan het extreem druk te hebben. En rechtstreeks bellen lukt helaas niet omdat ze dan geen 'code' zien. Hebben ze speciaal gedaan om te voorkomen dat je het kunt omzeilen. Dat is ook echt het nare ervan.Seinhuis schreef: ↑15 apr 2021 13:51PostNL gebruik deze gegevens om met jou in contact te komen (als het goed is).
Ben je er niet mee eens? Dan kan je een klacht indienen bij https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... -bij-de-ap
Je kunt ook rechtstreeks bellen 0207554111.
Re: PostNL informeert naar mijn persoonsgegevens om verzonden pakket te traceren: mag dat?
Nee hoor. Ik weet niet geheel toevallig vrij goed wat “ze” ermee kunnen. Maar mijn vraag, die je vakkundig ontwijkt, ging niet over “ze”, maar over PostNL.gebruikersnaammenno schreef: ↑10 mei 2021 21:49Ik dacht ook dat het 'basale contactgegevens' waren, tot e.e.a. gecombineerd werd gebruikt en mijn identiteit gestolen werd. Met uw NAW gegevens kunnen ze meer dan u denkt.
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 14 apr 2021 13:54
Re: PostNL informeert naar mijn persoonsgegevens om verzonden pakket te traceren: mag dat?
Precies, en ook mijn andere gegevens hebben ze nooit gehad, en hebben ze ook niet nodig om mijn vraag te beantwoorden. Het voelt alsof ik voortaan bij het benzinetanken ook eerst allemaal gegevens moet geven voor ik mag afrekenen. belachelijk volgens mij.
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 14 apr 2021 13:54
Re: PostNL informeert naar mijn persoonsgegevens om verzonden pakket te traceren: mag dat?
Ik begrijp echt dat iedereen sneller wil, maar zij hoeven mij niets te mailen. En als u gaat tanken hoeft u toch ook niet uw adres en uw email adres op te geven voor het geval dat het tankstation u eventueel zou willen mailen? Het is echt pure diefstal van gegevens die u niet zomaar hoeft te geven aan ieder bedrijf lijkt mij.PeterPeters1966 schreef: ↑17 apr 2021 09:44Als op een gegeven blijkt dat de vraag buiten de standaardprocessen valt kunnen ze 1 op 1 email gebruiken. Dat is niet ongebruikelijk. En dan is het wel zo handig als ze direct alle gegevens hebben. We weten ook wat er gebeurd als dat niet het geval is. Dan wil PostNL ergens in het proces iets mailen, en dan moet ze eerst om de gegevens vragen, klant reageert niet direct, vertraging, klant gaat klagen omdat alles zo langzaam gaat etc. Iedereen die zelf werkt moet dit toch snappen lijkt me.
Re: PostNL informeert naar mijn persoonsgegevens om verzonden pakket te traceren: mag dat?
Dus uw identiteit is gestolen door Post.nl? En wat hebben ze dan met uw identiteit gedaan?gebruikersnaammenno schreef: ↑10 mei 2021 21:49Ik dacht ook dat het 'basale contactgegevens' waren, tot e.e.a. gecombineerd werd gebruikt en mijn identiteit gestolen werd. Met uw NAW gegevens kunnen ze meer dan u denkt.Moneyman schreef: ↑15 apr 2021 12:56Waar baseer je deze aannames op?gebruikersnaammenno schreef: ↑14 apr 2021 14:17En dit terwijl POSTNL deze gegevens helemaal niet nodig heeft, maar puur wil gebruiken voor andere doeleinden.
Los daarvan: dat PostNL een paar basale contactgegeven wil hebben van iemand die een klacht indient, lijkt me niet meer dan logisch.
En hebt u hierover een klacht ingediend bij de Autoriteit Persoonsgegevens?
Laatst gewijzigd door Lady1234 op 10 mei 2021 21:58, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 14 apr 2021 13:54
Re: PostNL informeert naar mijn persoonsgegevens om verzonden pakket te traceren: mag dat?
Ik heb het pakketje gewoon ingeleverd bij het POSTNL punt, dus het pakket is helemaal niet gelinkt met mijn persoonsgegevens. Die hebben ze ook helemaal niet nodig om mijn vraag te beantwoorden (mijn verzendbon heeft alle informatie hiervoor). Daarom is het zo bizar dat zij al deze extra informatie eisen terwijl die geen nut hebben. Net als dat je bij een tankstation voortaan eerst je adres en email adres moet afgeven als je wilt afrekenenElleFlowers schreef: ↑18 apr 2021 06:29PostNL vraagt dus naar je persoonsgegevens om te case te kunnen vinden toch?
Het is inderdaad niet zomaar toegestaan om die gegevens op te slaan maar heb je die zelf niet gedeeld dan?