Pagina 1 van 2

ABN AMRO speciale verhoging tarieven juli 21

Geplaatst: 21 apr 2021 18:34
door Remus20078
Op 14 april 2021 een brief gekregen van de ABN AMRO bank waar ik al meer dan 30 jaar klant ben.
Verhoging van 2 euro per maand per 1 juli 2021 speciaal voor mensen die in het buitenland wonen, omdat men extra kosten moet maken staat er vermeld.
Ik woon sinds 2003 in Belgie net over de grens van Nederland. Krijg al sinds jaren geen papieren afschriften meer. Welke extra kosten ?

Gewoon extra geld genereren en niets ervoor terug hoeven doen.

Wat kan ik hier tegen doen ? Bezwaar indienen ?

Re: ABN AMRO speciale verhoging tarieven juli 21

Geplaatst: 22 apr 2021 09:33
door NeoDutchio
Of de grenspaal nu naast uw huis staat of 1.000 km verderop, buitenland is buitenland. Maar voordat u allerlei stappen gaat ondernemen, waarom niet even contact opnemen met de bank met de vraag waar die kosten vandaan komen. Daarna kunt u altijd nog beslissen wat u gaat doen.

Re: ABN AMRO speciale verhoging tarieven juli 21

Geplaatst: 22 apr 2021 09:56
door Lady1234
Rekening opzeggen en bankrekening in België nemen.

Re: ABN AMRO speciale verhoging tarieven juli 21

Geplaatst: 22 apr 2021 11:34
door ABN AMRO
Beste Remus 20078,

Ik kan mij voorstellen dat deze tariefsverhoging tot vragen leidt.

Wij zijn voortdurend bezig om onze producten te verbeteren, te vernieuwen en veiliger te maken.
Daarnaast spelen banken een belangrijke rol bij het bestrijden van financiële criminaliteit, zoals fraude en witwassen. Helaas brengt dit kosten met zich mee. Een deel van deze kosten verwerken we in de nieuwe tarieven.
Voor klanten die in het buitenland wonen zijn bovengenoemde kosten ten aanzien van de controle op en de bestrijding van financiële criminaliteit gemiddeld hoger. Om die reden wordt er een opslag berekend voor klanten die woonachtig zijn in het buitenland.

Ik hoop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.


Met vriendelijke groet,

Rob
ABN AMRO Webcare

Re: ABN AMRO speciale verhoging tarieven juli 21

Geplaatst: 22 apr 2021 14:41
door JozJan
Ben benieuwd naar de volgende reacties. Ik heb vast een Bingokaart klaarliggen

'Kan Gerrit Zalm die verhoging niet betalen'
'Hoezo controle op financiële criminaliteit, dat doen jullie toch juist niet?'
'Zeker geld nodig voor die schikking van 480 miljoen'

Maar goed, even serieus. Zou zo'n Webcare medewerker nu serieus denken dat hij een klant met die riedeltje voldoende heeft geïnformeerd? Nee toch?

Re: ABN AMRO speciale verhoging tarieven juli 21

Geplaatst: 22 apr 2021 14:45
door Lady1234
En wat zou u dan nog meer willen horen?

Re: ABN AMRO speciale verhoging tarieven juli 21

Geplaatst: 22 apr 2021 15:10
door Moneyman
JozJan schreef:
22 apr 2021 14:41
Maar goed, even serieus. Zou zo'n Webcare medewerker nu serieus denken dat hij een klant met die riedeltje voldoende heeft geïnformeerd? Nee toch?
Ik vind 't helder. Wat mis je nog?

Re: ABN AMRO speciale verhoging tarieven juli 21

Geplaatst: 22 apr 2021 15:12
door Seinhuis
Je neemt een dienst af en daarbij komen kosten bij. Natuurlijk kan je bij www.kifid.nl een klacht indienen, maar ik zie geen kans van slagen.

O.a op https://www.consumentenbond.nl/betaalre ... ergelijker kan je je banken vergelijken. Ik denk dat er vergelijkbare sites in België zijn. Als je niet tevreden bent, dan stap je over naar een andere bank.

Re: ABN AMRO speciale verhoging tarieven juli 21

Geplaatst: 22 apr 2021 20:22
door Revoked
Elke bank vind het jammer dat ze betrapt worden op foute praktijken. Toch strijkt de top de bonus op, die geen bonus meer heet, want dat mag niet. Het is nog erger dan de echte maffia.

Re: ABN AMRO speciale verhoging tarieven juli 21

Geplaatst: 22 apr 2021 22:51
door D34M0N
Remus20078 schreef:
21 apr 2021 18:34
Wat kan ik hier tegen doen ?
Overstappen naar een andere bank. Het fijne aan een vrijemarkteconomie is dat je keuze hebt uit meerdere aanbieders.

Re: ABN AMRO speciale verhoging tarieven juli 21

Geplaatst: 22 apr 2021 23:25
door witte angora
Remus20078 schreef:
21 apr 2021 18:34
Wat kan ik hier tegen doen ? Bezwaar indienen ?
Wil je het op een serieuze manier of op een lucratieve manier aanpakken? Uit de eerdere reacties maak ik op dat welke reactie dan ook geen resultaat zal hebben. Dan blijft over iets lucratiefs zodat je punt dermate opvallend is dat veel mensen het op zullen pakken.

Je zou, aangezien 2 euro de prijs van een kop koffie is, met een grote groep af kunnen spreken dat je allemaal een kop koffie gaat brengen bij het hoofdkantoor. Gewoon omdat je niet wil dat ze koffie tekort komen. Wel van tevoren aankondigen natuurlijk. Niet dat het nut gaat hebben, maar het kan een manier zijn om je boosheid te uiten en het gesprek aan te gaan.

Re: ABN AMRO speciale verhoging tarieven juli 21

Geplaatst: 23 apr 2021 09:17
door Jablan
ABN AMRO schreef:
22 apr 2021 11:34
Wij zijn voortdurend bezig om onze producten te verbeteren, te vernieuwen en veiliger te maken.
Daarnaast spelen banken een belangrijke rol bij het bestrijden van financiële criminaliteit, zoals fraude en witwassen. Helaas brengt dit kosten met zich mee. Een deel van deze kosten verwerken we in de nieuwe tarieven.
Voor klanten die in het buitenland wonen zijn bovengenoemde kosten ten aanzien van de controle op en de bestrijding van financiële criminaliteit gemiddeld hoger. Om die reden wordt er een opslag berekend voor klanten die woonachtig zijn in het buitenland.
Keurig antwoord en toch geeft dit de indruk, dat er te gedetailleerd naar de kosten wordt gekeken.

Alsof je voor het gebruik van een toilet voor mindervaliden een toeslag moet betalen, omdat zo'n toilet wat ruimer is.

Nog even bij onze andere banken gekeken. Nergens zijn de kosten afhankelijk van de woonplaats, altijd gekoppeld aan het product (wat je doet met een rekening).

Re: ABN AMRO speciale verhoging tarieven juli 21

Geplaatst: 23 apr 2021 09:37
door Moneyman
Revoked schreef:
22 apr 2021 20:22
Elke bank vind het jammer dat ze betrapt worden op foute praktijken. Toch strijkt de top de bonus op, die geen bonus meer heet, want dat mag niet. Het is nog erger dan de echte maffia.
Bijzondere reactie. Wat is er precies "fout" aan deze "praktijken"?

Re: ABN AMRO speciale verhoging tarieven juli 21

Geplaatst: 23 apr 2021 09:41
door JozJan
Moneyman schreef:
22 apr 2021 15:10
Ik vind 't helder. Wat mis je nog?
Ingaan op de specifieke situatie van de klant, dat mis ik. 'Ik woon maar net over de grens en vraag geen papieren afschriften'. De reactie is heel algemeen, zonder enige reactie op de specifieke punten. Verandert inhoudelijk het antwoord niet, maar geeft wel direct reactie op de punten (kosten staan los van wel of geen bankafschriften en gelden voor iedereen die niet in Nederland woont, dus ook als dat net over de grens is, zoiets)

Re: ABN AMRO speciale verhoging tarieven juli 21

Geplaatst: 23 apr 2021 09:45
door Moneyman
JozJan schreef:
23 apr 2021 09:41
Moneyman schreef:
22 apr 2021 15:10
Ik vind 't helder. Wat mis je nog?
Ingaan op de specifieke situatie van de klant, dat mis ik. 'Ik woon maar net over de grens en vraag geen papieren afschriften'. De reactie is heel algemeen, zonder enige reactie op de specifieke punten. Verandert inhoudelijk het antwoord niet, maar geeft wel direct reactie op de punten (kosten staan los van wel of geen bankafschriften en gelden voor iedereen die niet in Nederland woont, dus ook als dat net over de grens is, zoiets)
De reactie van ABN (zie hieronder) is toch volkomen helder? De hogere tarieven zijn gerelateerd aan de hogere kosten die gemaakt worden voor een klant in het buitenland. Daarmee is duidelijk dat het niets te maken heeft met heo dicht je bij de grens woont en of je afschriften wilt. De punten die jij beantwoord zou willen zien, wórden ook gewoon beantwoord.
ABN AMRO schreef:
22 apr 2021 11:34
Daarnaast spelen banken een belangrijke rol bij het bestrijden van financiële criminaliteit, zoals fraude en witwassen. Helaas brengt dit kosten met zich mee. Een deel van deze kosten verwerken we in de nieuwe tarieven.
Voor klanten die in het buitenland wonen zijn bovengenoemde kosten ten aanzien van de controle op en de bestrijding van financiële criminaliteit gemiddeld hoger. Om die reden wordt er een opslag berekend voor klanten die woonachtig zijn in het buitenland.

Re: ABN AMRO speciale verhoging tarieven juli 21

Geplaatst: 23 apr 2021 10:00
door 16again
ABN AMRO schreef:
22 apr 2021 11:34
.....Daarnaast spelen banken een belangrijke rol bij het bestrijden van financiële criminaliteit, zoals fraude en witwassen. Helaas brengt dit kosten met zich mee. Een deel van deze kosten verwerken we in de nieuwe tarieven.

ABN AMRO Webcare
Het NIET bestrijden van financiële criminaliteit, zoals fraude en witwassen brengt ook kosten met zich mee.
480 miljoen boete
En die verwerkt de bank ook in de nieuwe tarieven.

Dan kunnen we als land beter wat topmannen achter tralies zetten. Dat zien we niet in de tarieven terug.

Re: ABN AMRO speciale verhoging tarieven juli 21

Geplaatst: 23 apr 2021 10:33
door joep873
16again schreef:
23 apr 2021 10:00
Dan kunnen we als land beter wat topmannen achter tralies zetten. Dat zien we niet in de tarieven terug.
Vreemde redenering. Vervolging van topmannen dient om nieuwe topmannen aan te zetten tot goede controle, die controle kost gewoon geld en dat wordt in de tarieven verwerkt.

Re: ABN AMRO speciale verhoging tarieven juli 21

Geplaatst: 23 apr 2021 10:55
door 16again
Niets vreemds aan. Als ik er van uitga dat ABN AMRO 4 miljoen klanten heeft, deze allen maandelijks 2 euro extra betalen, dan zijn we de komende 5 jaar bezig de 480 miljoen boete op te hoesten, zonder dat een cent daarvan naar extra controle kan.

Re: ABN AMRO speciale verhoging tarieven juli 21

Geplaatst: 23 apr 2021 11:00
door Lady1234
Ik lees hier weleens over bankrekeningen, in het buitenland vanuit Nederland gezien, die helemaal gratis zouden zijn. Zal beslist ook wel mogelijk zijn vanuit België hoe dicht men ook bij de Nederlandse grens woont.

Dan maar overstappen, probleem opgelost.

Re: ABN AMRO speciale verhoging tarieven juli 21

Geplaatst: 23 apr 2021 11:10
door joep873
16again schreef:
23 apr 2021 10:55
Niets vreemds aan. Als ik er van uitga dat ABN AMRO 4 miljoen klanten heeft, deze allen maandelijks 2 euro extra betalen, dan zijn we de komende 5 jaar bezig de 480 miljoen boete op te hoesten, zonder dat een cent daarvan naar extra controle kan.
De boete is voor de aandeelhouders. Die hebben ook het profijt gehad van de, achteraf gezien, te goedkoop uitgevoerde bedrijfsvoering.
Klanten betalen voor de bedrijfsvoering in de huidige situatie; als ze die te duur vinden kunnen ze per direct een andere bank zoeken.