LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Geen onderdelen: Bosch Powerpack naar milieustraat...
Geen onderdelen: Bosch Powerpack naar milieustraat...
Bosch Powerpack 400 laat het binnen 4 jaar afweten, géén service van Bosch.
Binnen 4 jaar hield het prima werkende fietsaccu Powerpack 400 van Bosch er ineens mee op na 3.850 km. Slechts 390 uur mee gefietst, zegt het display. De fietsenmaker stelde vast dat het Battery Management System defect is. Een veelvuldig voorkomend probleem bij Bosch accu’s, zo blijkt op internet. Alle info op het Intuvia display werkt, behalve de snelheidsaanduiding. Die is verdwenen en de motor geeft geen ondersteuning meer. Het probleem kan niet worden opgelost omdat Bosch het printplaatje (want daar gaat het over, dat is defect) niet kan leveren. De accu mag van Bosch absoluut niet geopend worden. Door niemand, ook niet door professionals. Gevolg van dit marketingbeleid: de accu kan als afval naar de milieustraat.
Daarom dus toch het accupack maar even geopend om te zien wat erin zit. Jawel, een prima batterijpakket waarvan alle leds branden en dat nog steeds 39,2 volt levert. Maar de fietsenmaker en de klant kunnen er niks mee omdat de serviceafdeling van Bosch niet thuis is. Bizar!
Binnen 4 jaar hield het prima werkende fietsaccu Powerpack 400 van Bosch er ineens mee op na 3.850 km. Slechts 390 uur mee gefietst, zegt het display. De fietsenmaker stelde vast dat het Battery Management System defect is. Een veelvuldig voorkomend probleem bij Bosch accu’s, zo blijkt op internet. Alle info op het Intuvia display werkt, behalve de snelheidsaanduiding. Die is verdwenen en de motor geeft geen ondersteuning meer. Het probleem kan niet worden opgelost omdat Bosch het printplaatje (want daar gaat het over, dat is defect) niet kan leveren. De accu mag van Bosch absoluut niet geopend worden. Door niemand, ook niet door professionals. Gevolg van dit marketingbeleid: de accu kan als afval naar de milieustraat.
Daarom dus toch het accupack maar even geopend om te zien wat erin zit. Jawel, een prima batterijpakket waarvan alle leds branden en dat nog steeds 39,2 volt levert. Maar de fietsenmaker en de klant kunnen er niks mee omdat de serviceafdeling van Bosch niet thuis is. Bizar!
- Bijlagen
-
- 39.2 volt (Miniatuur).jpg (53.17 KiB) 2585 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
-
- powerpack 400 led (Miniatuur).JPG (40.72 KiB) 2585 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
-
- Bosch intuvia display (Miniatuur).JPG (45.51 KiB) 2585 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
Re: Geen onderdelen: Bosch Powerpack naar milieustraat...
Heb je de fiets direct bij Bosch gekocht of ergens anders? Indien ergens anders, meld je bij de verkoper.
Re: Geen onderdelen: Bosch Powerpack naar milieustraat...
Bel onderstaand bedrijf eens, vervangen ook printplaten.
KWS suren - Beugen/Boxmeer/Noord-Brabant
KWS suren - Beugen/Boxmeer/Noord-Brabant
Re: Geen onderdelen: Bosch Powerpack naar milieustraat...
Een falend BMS kan brand veroorzaken, dat is een mogelijke reden dat Bosch reparatie ontmoedigt
Re: Geen onderdelen: Bosch Powerpack naar milieustraat...
Er zijn op dit moment wereldwijd grote leveringsproblemen met computerchips, en algemene printplaat onderdelen door een zekere pandemie. Het kan simpelweg zo zijn, dat Bosch met alle goede wil van de wereld, ze nergens meer kan láten maken. Autobouwers moeten miljardenfabrieken op het moment meerdere keren per maand stilleggen omdat ze geen chips hebben, en zo nog veel meer fabrikanten van van alles en nog wat. Tegenwoordig zit overal wel een chipje voor het een of ander in.
Ook kan Bosch de zakelijke afweging maken om de beperkte chip-capaciteit die ze hebben, te gebruiken voor de onderdelen van nieuwe fietsen, zodat ze aan de geëxplodeerde vraag naar E-bikes kunnen voldoen.
Maar goed, zoals hierboven al aangegeven, er zijn bedrijfjes die je hierbij mogelijk wel kunnen helpen.
Ook kan Bosch de zakelijke afweging maken om de beperkte chip-capaciteit die ze hebben, te gebruiken voor de onderdelen van nieuwe fietsen, zodat ze aan de geëxplodeerde vraag naar E-bikes kunnen voldoen.
Maar goed, zoals hierboven al aangegeven, er zijn bedrijfjes die je hierbij mogelijk wel kunnen helpen.
Re: Geen onderdelen: Bosch Powerpack naar milieustraat...
Hangt het ervan af welk merk fiets of waar de fiets gekocht is? Wij hebben vorig jaar fietsen gekocht met Bosch aandrijving met 4 jaar garantie op de accu. In dat geval valt het defect toch onder garantie?
Re: Geen onderdelen: Bosch Powerpack naar milieustraat...
Dank voor alle reacties. Koga (het gaat om een Koga fiets) verwijst resoluut naar de dealer en die zegt dat hij alleen de eerste 2 jaar iets kan doen met garantie en soms in het derde jaar coulance kan regelen. Daar val ik dus buiten, ondanks dat de accu maar 390 uur / 3850 km is gebruikt. Maar het gaat mij om de verplichting van om spare parts te leveren. Niet alleen om de consument onnodige kosten op te zadelen, maar ook voor het milieu. Na Koga en de fietsenverkoper kom ik dus bij Bosch terecht. Dan blijkt dus dat Bosch aan NIEMAND nieuwe BMS printplaatjes wil leveren, ook niet aan de in dit forum genoemde professionals die e-bike accu's reviseren.
Waarom is Bosch niet WETTELIJK verplicht om, net zoals auto- en vrachtwagenproducenten, reserveonderdelen te leveren, zelfs nadat de productie is gestopt? DAT is de vraag. Bosch zegt dat ze dit uitsluitend nalaten vanwege de veiligheid, maar dat is een fake-argument. Als bijvoorbeeld Renault zou zeggen dat ze geen remonderdelen wil leveren omdat ondeskundige montage levensgevaarlijk is dan komen ze daar wettelijk niet mee weg. Waarom Bosch in dit geval wél?
Waarom is Bosch niet WETTELIJK verplicht om, net zoals auto- en vrachtwagenproducenten, reserveonderdelen te leveren, zelfs nadat de productie is gestopt? DAT is de vraag. Bosch zegt dat ze dit uitsluitend nalaten vanwege de veiligheid, maar dat is een fake-argument. Als bijvoorbeeld Renault zou zeggen dat ze geen remonderdelen wil leveren omdat ondeskundige montage levensgevaarlijk is dan komen ze daar wettelijk niet mee weg. Waarom Bosch in dit geval wél?
Re: Geen onderdelen: Bosch Powerpack naar milieustraat...
Hierbij een bericht dat ik ontving van het Bosch serviceteam, wellicht ook interessant voor de in dit forum genoemde accu-revisiebedrijfjes:
''Bosch eBike-accu's mogen in geen geval worden geopend, ook niet bij reparaties of de vervanging van cellen door derden. Bij het openen van de accu wordt altijd ingegrepen in de door Bosch goedgekeurde toestand; dit brengt veiligheidsrisico's met zich mee. Het gevaar bestaat dat een eenmaal geopende Bosch eBike-accu als gevolg van een ondeskundige reparatie (bijvoorbeeld vanwege ingeklemde of niet correct gelegde kabels, losgemaakte componenten of kwalitatief inferieure elektrische verbindingen) door kortsluiting in brand vliegt.
Na het openen kan bovendien de dichtheid van de behuizing niet meer worden gegarandeerd, zodat het binnendringen van water of stof kan leiden tot beschadiging van de bewakingselektronica (het battery management system) of van de cellen. Ook in dit geval bestaat het gevaar dat de Bosch eBike-accu door kortsluiting in brand vliegt. Deze gevaren blijven bij gebruik van een eerder geopende eBike-accu aanwezig, ook op een later moment.''
''Bosch eBike-accu's mogen in geen geval worden geopend, ook niet bij reparaties of de vervanging van cellen door derden. Bij het openen van de accu wordt altijd ingegrepen in de door Bosch goedgekeurde toestand; dit brengt veiligheidsrisico's met zich mee. Het gevaar bestaat dat een eenmaal geopende Bosch eBike-accu als gevolg van een ondeskundige reparatie (bijvoorbeeld vanwege ingeklemde of niet correct gelegde kabels, losgemaakte componenten of kwalitatief inferieure elektrische verbindingen) door kortsluiting in brand vliegt.
Na het openen kan bovendien de dichtheid van de behuizing niet meer worden gegarandeerd, zodat het binnendringen van water of stof kan leiden tot beschadiging van de bewakingselektronica (het battery management system) of van de cellen. Ook in dit geval bestaat het gevaar dat de Bosch eBike-accu door kortsluiting in brand vliegt. Deze gevaren blijven bij gebruik van een eerder geopende eBike-accu aanwezig, ook op een later moment.''
Re: Geen onderdelen: Bosch Powerpack naar milieustraat...
Mag ik dat samenvatten met “gel*l”? Wat een slecht verhaal.
bupaul
vindt dit leuk
Re: Geen onderdelen: Bosch Powerpack naar milieustraat...
Of heet dit ook wel neringziek? Het gaat er bovendien voor zorgen dat er meer risico's genomen worden om toch zelf te repareren met ongeschikte onderdelen.
Re: Geen onderdelen: Bosch Powerpack naar milieustraat...
+1 dit klinkt als een vertaling van een handleiding uit de US. Door iets gewoon te verbieden sluit je elke aansprakelijkheid uit.
Het onderdeel is hier de volledige accu en niet de losse delen en die zullen ze nog wel een poosje (gok zomaar een jaar of 10) leveren waardoor ze ook daarmee wegkomen.
De accu is prima te servicen (is echt geen rocket science). Ik werk vorig jaar dezelfde onzin geconfronteerd en had de mazzel om een Powerpack met werkende elektronica en met falende accucellen te vinden. Het uitwisselen met goede exemplaren om één werkend Powerpack te maken was een fluitje van een cent (en het sealen stelde ook weinig voor waarbij het "gerepareerde" exemplaar minimaal even dicht is als af fabriek).
En zoals gezegd er zijn bedrijfjes die ook de elektronica kunnen herstellen (al vrees ik voor de beschikbaarheid van de benodigde onderdelen)
Het onderdeel is hier de volledige accu en niet de losse delen en die zullen ze nog wel een poosje (gok zomaar een jaar of 10) leveren waardoor ze ook daarmee wegkomen.
De accu is prima te servicen (is echt geen rocket science). Ik werk vorig jaar dezelfde onzin geconfronteerd en had de mazzel om een Powerpack met werkende elektronica en met falende accucellen te vinden. Het uitwisselen met goede exemplaren om één werkend Powerpack te maken was een fluitje van een cent (en het sealen stelde ook weinig voor waarbij het "gerepareerde" exemplaar minimaal even dicht is als af fabriek).
En zoals gezegd er zijn bedrijfjes die ook de elektronica kunnen herstellen (al vrees ik voor de beschikbaarheid van de benodigde onderdelen)
Re: Geen onderdelen: Bosch Powerpack naar milieustraat...
Heb je wel eens een accu pakket in brand zien vliegen?
https://www.ad.nl/binnenland/brandweer- ... ~a7ca9674/
Re: Geen onderdelen: Bosch Powerpack naar milieustraat...
Kunt u garanderen dat zoiets nooit kan gebeuren wanneer de accu door "deskundigen" gerepareerd wordt?16again schreef: ↑06 mei 2021 08:35Heb je wel eens een accu pakket in brand zien vliegen?
https://www.ad.nl/binnenland/brandweer- ... ~a7ca9674/
bupaul
vindt dit leuk
Re: Geen onderdelen: Bosch Powerpack naar milieustraat...
Zeker. Maar dat maakt natuurlijk op geen enkele manier dat het verhaal ineens geen gel*l zou zijn.16again schreef: ↑06 mei 2021 08:35Heb je wel eens een accu pakket in brand zien vliegen?
https://www.ad.nl/binnenland/brandweer- ... ~a7ca9674/
Re: Geen onderdelen: Bosch Powerpack naar milieustraat...
Er zijn bedrijven die de accu beter afleveren dan af fabriek.
Re: Geen onderdelen: Bosch Powerpack naar milieustraat...
@16 again Geen deskundigheid? Bosch (en andere acculeveranciers) zouden reparatiemogelijkheden moeten aanbieden. Zelf of via gecertificeerde bedrijven. Maar ze verkopen liever een nieuwe dure accu. Door deze houding ontstaat er onnodig afval en wordt de consument onnodig op hoge kosten gejaagd. In Brussel zijn ze terecht bezig met EG wetgeving om dit tegen te gaan, heel actueel dus. Wie denkt dat het bij accubranden uitsluitend om ondeskundig gerepareerde accu's gaat maakt een denkfout.
Re: Geen onderdelen: Bosch Powerpack naar milieustraat...
Gewoon terug naar de verkoper. Hij kan zich wel verschuilen achter de garantie, maar hij blijft verantwoordelijk.
De accu is niet conform, omdat die veel te snel stuk is gegaan.
De accu is niet conform, omdat die veel te snel stuk is gegaan.