Werkgever houdt overuren niet bij, wat kan ik doen?
Geplaatst: 11 mei 2021 20:17
Hallootjes,
werk sinds april 2020 bij mijn huidige werkgever (40 uurs contract, sector tuinbouw en kassen) en ik heb het erg naar mijn zin. Echter wordt er geregeld overgewerkt. er zijn weinig dagen dat de eindtijd gehaald wordt, vanwege onderbezetting en drukte. Nu vind ik het helemaal niet zo erg dat erg overgewerkt wordt, ik heb immers hart voor de zaak. Echter vind ik het wél vervelend dat de overuren sinds het begin niet worden uitbetaald... In het contract staat dat het uren voor uren zijn, helemaal prima maar door de (voorgenoemde) drukte en onderbezetting is het nooit mogelijk om überhaupt alle vakantie uren op te maken, laat staan de over uren. Daar komt bij dat ik nergens kan inzien hoeveel overuren ik heb. De werkgever zegt dat ie het bijhoudt en vanwege belastingvoordeel voor mij (geloof je t zelf), niet digitaal in te zien is. Nu heb ik al 3x een mailtje gestuurd met de vraag hoeveel ik er eigenlijk heb staan. Vervolgens krijg ik telkens het antwoord dat het uitgerekend moet worden om op dat antwoord te komen... Mijn collega's hebben t zelfde probleem.
Ik vind het echt een leuke baan en vanwege me bepaalde tijd contract (hopen op vast) durf ik eigenlijk niet boos te worden (ik ben inmiddels best gefrustreerd) en te zeggen dat het me goed recht is om de uren dan maar uit te laten betalen en überhaupt in te kunnen zien. Wat moet ik doen? kan ik anoniem een overheidsinstantie erop afsturen of iets?
Alvast heel erg bedankt!
werk sinds april 2020 bij mijn huidige werkgever (40 uurs contract, sector tuinbouw en kassen) en ik heb het erg naar mijn zin. Echter wordt er geregeld overgewerkt. er zijn weinig dagen dat de eindtijd gehaald wordt, vanwege onderbezetting en drukte. Nu vind ik het helemaal niet zo erg dat erg overgewerkt wordt, ik heb immers hart voor de zaak. Echter vind ik het wél vervelend dat de overuren sinds het begin niet worden uitbetaald... In het contract staat dat het uren voor uren zijn, helemaal prima maar door de (voorgenoemde) drukte en onderbezetting is het nooit mogelijk om überhaupt alle vakantie uren op te maken, laat staan de over uren. Daar komt bij dat ik nergens kan inzien hoeveel overuren ik heb. De werkgever zegt dat ie het bijhoudt en vanwege belastingvoordeel voor mij (geloof je t zelf), niet digitaal in te zien is. Nu heb ik al 3x een mailtje gestuurd met de vraag hoeveel ik er eigenlijk heb staan. Vervolgens krijg ik telkens het antwoord dat het uitgerekend moet worden om op dat antwoord te komen... Mijn collega's hebben t zelfde probleem.
Ik vind het echt een leuke baan en vanwege me bepaalde tijd contract (hopen op vast) durf ik eigenlijk niet boos te worden (ik ben inmiddels best gefrustreerd) en te zeggen dat het me goed recht is om de uren dan maar uit te laten betalen en überhaupt in te kunnen zien. Wat moet ik doen? kan ik anoniem een overheidsinstantie erop afsturen of iets?
Alvast heel erg bedankt!