Pagina 1 van 1
Wat is consumentenrecht bij pakketreis die niet kan doorgaan wegens inreisverbod?
Geplaatst: 10 jun 2021 22:34
door Astawe
Wij hebben een pakketreis geboekt en aanbetaald naar Japan. Bij een Japan-specialistisch reisbureau. Oorspronkelijk was het reisdoel de Olympische Spelen in Tokio in 2020. Toen duidelijk werd dat de Spelen niet door zouden gaan kregen wij een coronavoucher aangeboden. Twee maanden later werd dat coronavoucher door de SGR ongeldig verklaard met als reden dat de tickets voor de Spelen niet in het reispakket zaten (omdat Sunweb het alleenrecht op verkoop van de tickets in Ned had was het logisch dat we die zelf ingekocht hadden). Het reisbureau bood wel aan om de reis uit te stellen naar 2021 en dan zou alles weer onder volledige ANVR/SGR garantie vallen, dus als de reis niet uitgevoerd zou kunnen worden zouden we geld terug krijgen. Omdat de OS ook naar 2021 verplaatst werden en we nu geen geld terug zouden krijgen hebben we dat toen maar geaccepteerd.
Op dit moment staat onze reis geboekt voor augustus maar is er een inreisverbod in Japan. De ANVR stelt nu dat dat geen reden is om geld terug te kunnen vragen. De reis wordt dus niet door het reisbureau geannuleerd, je moet als reiziger zelf annuleren en je krijgt dan geen geld terug. Het reisbureau biedt wel weer een tegoedbon aan om opnieuw een nieuwe reis te boeken, maar die tegoedbon wordt niet door de SGR gedekt (waarom niet?). Omdat het een klein gespecialiseerd reisbureau betreft ben ik bang dat er kans op faillissement is. Dan zijn we dus ons geld kwijt. Als we de tegoedbon niet accepteren zijn we ook ons geld kwijt als de ANVR mag stellen dat een inreisverbod het risico van de reiziger is. De annuleringsverzekering heeft inmiddels alle pandemie gerelateerde zaken uitgesloten van verzekering. Wat kunnen we nu het beste doen en hebben we nog rechten?
Re: Wat is consumentenrecht bij pakketreis die niet kan doorgaan wegens inreisverbod?
Geplaatst: 11 jun 2021 20:41
door Ivo.w
Er is voor een reisbureau ook geen reden om nu al een reis te annuleren die pas in augustus zou moeten plaatsvinden.
Vrijwel dagelijks zijn er reisadviezen en regels op de bestemming die veranderen (zowel versoepelingen als striktere adviezen en regels). Ofwel: er is nog niets concreets en zinnigs te zeggen hoe de situatie 7 a 8 weken is, dus ook niet of uw reis al dan niet door kan gaan.
U kunt nu annuleren. En dan heeft u inderdaad geen recht op restitutie. Of u kunt afwachten, net zoals de reisorganisatie dat voorlopig nog doet. Wanneer tegen uw vertrekdatum de reis wordt geannuleerd door de reisorganisatie omdat zij de reis niet kunnen uitvoeren, heeft u recht op een vergoeding.
Re: Wat is consumentenrecht bij pakketreis die niet kan doorgaan wegens inreisverbod?
Geplaatst: 12 jun 2021 23:10
door Seinhuis
Mijn advies is om niet zelf te annuleren, dan ben je je geld kwijt. Als de reis niet uitvoerbaar is dan moet de organisatie annuleren. Dit kan 1 dag van te voren of zelfs op de dag van vertrek gebeuren.
Corona vouchers mogen niet meer worden uitgegeven (en daarom niet gedekt). Als de reis door de organisatie geannuleerd wordt dan heb je recht op je geld terug. Krijg je geen geld terug, ga dan naar je rechtsbijstandverzekering of geschillencommissie reizen.
Als het bureau aan is gesloten bij SGR (datum boeking) en ze gaan failliet dan krijg je van hun het geld terug. Overig, sommige kleine reisbureaus staan beter voor dan grote jongens en veel bedrijven krijgen nog steeds staatssteun.
Als je de tickets voor de olympische spelen los (elders) geboekt hebt, dan ben je dat geld kwijt. Misschien kan je het doorverkopen (al lijkt mij gezien de omstandigheden de kans klein)
Re: Wat is consumentenrecht bij pakketreis die niet kan doorgaan wegens inreisverbod?
Geplaatst: 13 jun 2021 13:37
door KR1275
Volgens mij betaalt SGR nooit een reis terug, maar zoeken ze iets vervangends. Ik ben bang dat als je beslist dat je daar geen gebruik van wilt maken, je je rechten verspeelt.
Het reisbureau blijft voorlopig je enige aanspreekpunt. Wat precies je rechten zijn (geld terug of een voucher), dat weet ik niet.
Re: Wat is consumentenrecht bij pakketreis die niet kan doorgaan wegens inreisverbod?
Geplaatst: 13 jun 2021 13:56
door alfatrion
Artikel 7:509 lid 1 BW
De reiziger kan de pakketreisovereenkomst te allen tijde beëindigen vóór het begin van de pakketreis. De reiziger kan bij beëindiging van de pakketreisovereenkomst worden verplicht tot betaling van een passende en gerechtvaardigde beëindigingsvergoeding aan de organisator.
Als de reis niet door kan gaan vanwege iets dat in uw risicosfeer licht dan moet u een vergoeding betalen. Deze vergoeding kan afhangen van wanneer u annuleert.
Artikel 7:510 lid 8 BW
Indien de non-conformiteit aanzienlijke gevolgen heeft voor de uitvoering van de pakketreis en de organisator deze niet binnen een door de reiziger bepaalde redelijke termijn heeft verholpen, kan de reiziger de pakketreisovereenkomst zonder betaling van een beëindigingsvergoeding beëindigen en, in voorkomend geval, overeenkomstig artikel 511 om een prijsverlaging en een schadevergoeding verzoeken. Indien er geen alternatieve arrangementen kunnen worden aangeboden of de reiziger deze overeenkomstig lid 7 afwijst, heeft de reiziger, in voorkomend geval, overeenkomstig artikel 511 recht op prijsverlaging of schadevergoeding ook zonder beëindiging van de pakketreisovereenkomst. Indien de pakketreis personenvervoer omvat, voorziet de organisator in de hier bedoelde gevallen ook in onverwijlde repatriëring van de reiziger met gelijkwaardig vervoer en zonder bijkomende kosten voor de reiziger.
Als de reis niet door kan gaan vanwege iets dat niet in uw risicosfeer licht dan hoeft u geen vergoeding te betalen. U heeft in dat geval dus recht op 100% van uw geld terug. Een inreisverbod ligt niet in uw risicosfeer. Maar het is nog te vroeg om aan te geven dat u later niet kan reizen.
Ivo.w schreef: ↑11 jun 2021 20:41
U kunt nu annuleren. En dan heeft u inderdaad geen recht op restitutie.
Zoals uit de wetsartikelen blijkt is er dan wel recht op restitutie maar ook een verplichting om een gepaste vergoeding te betalen. Over dat laatste worden vaak afspraken gemaakt.
Seinhuis schreef: ↑12 jun 2021 23:10
Mijn advies is om niet zelf te annuleren, dan ben je je geld kwijt. Als de reis niet uitvoerbaar is dan moet de organisatie annuleren.
De reisorganisator heeft formeel geen recht om te annuleren vanwege deze reden. Een dergelijke uitlating moet je zien als het zullen gaan leveren van een wanprestatie.
snuffel1 schreef: ↑13 jun 2021 08:17
De oorspronkelijke coronavoucher werd al ongeldig verklaart en dat maakt dat u toen al geen recht op compensatie had.
Onzin. Het recht hebben op compensatie is niet afhankelijk van of SGR vindt dat er een voucher mag worden uitgedeeld. Uit de casus blijkt dat de reisorganisator niet kon leveren en dus was er recht op compensatie.
snuffel1 schreef: ↑13 jun 2021 08:17
Het kan niet zo zijn dat als de tweede reis geen doorgang kan vinden u wel recht op compensatie zou hebben.
Wederom onzin. Partijen zijn te alle tijden vrij om een overeenkomst aan te passen om welke reden dan ook, mits daar overeenstemming over wordt bereikt. Die overeenstemming is in deze casus bereikt.
KR1275 schreef: ↑13 jun 2021 13:37
Volgens mij betaalt SGR nooit een reis terug, maar zoeken ze iets vervangends.
De SGR komt pas in beeld op het moment dat de reisorganisator fialliet is. Een ander hotel is een kleine wijziging, die je moet accepteren. Een andere reis of dezelfde reis op andere data kun je weigeren.
Artikel 7:513a lid 1 BW
De organisator neemt de maatregelen die nodig zijn om te verzekeren dat, wanneer hij wegens financieel onvermogen zijn verplichtingen jegens de reiziger niet of niet verder kan nakomen, wordt zorggedragen hetzij voor overneming van zijn verplichtingen door een ander hetzij voor terugbetaling van de reissom of, indien de reisdiensten reeds ten dele zijn genoten, een evenredig deel daarvan. Indien de pakketreisovereenkomst personenvervoer omvat, voorzien de maatregelen in de repatriëring van de reiziger.