Pagina 1 van 3

Koop geen Kitchenaid Nespresso, geen service meer

Geplaatst: 05 jul 2021 11:39
door RGT
Vorige week ging ons Kitchenaid Artisan Nespresso apparaat kapot. Aangeschaft bij Fonq in nov 2017 en op diverse websites nog steeds te koop aangeboden voor prijzen variërend van 340-489€. Helaas moest ik vandaag via Nespresso ondervinden dat er geen onderdelen voor dit apparaat meer geleverd worden, en dat het dus niet meer gerepareerd kan worden. Bij gebruikers met problemen binnen de garantie termijn van 2 jaar zal een financiële compensatie (hoogte onbekend) getroffen worden. Ik raad daarom iedereen af dit apparaat te kopen. Verder lijkt het mij tijd voor wetgeving om in het kader van het vergroten van de duurzaamheid fabrikanten te verplichten ten minste een x-aantal jaren na verkoop van een apparaat vervangingsonderdelen aan te bieden. Er rest ons nu waarschijnlijk niks anders dan afscheid te nemen van dit verder nog prachtige apparaat.

Re: Koop geen Kitchenaid Nespresso, geen service meer

Geplaatst: 05 jul 2021 12:25
door RGT
Gaat Fonq ook niet lukken. Zowel Nespresso als Kitchenaid nemen het apparaat niet meer in service.

Re: Koop geen Kitchenaid Nespresso, geen service meer

Geplaatst: 05 jul 2021 12:28
door angel1978
De fabrikant 'verkoopt' het produkt niet.
Hoe zie je dat voor je dan? het apparaat is al van 2015 en dus 6 jaar oud ( voor de fabrikant ).
Hoe lang moet zo'n fabrikant dan onderdelen beschikbaar blijven houden?

Re: Koop geen Kitchenaid Nespresso, geen service meer

Geplaatst: 05 jul 2021 12:52
door J. Deltoer
Het wordt volgens TS nog steeds verkocht. Een termijn van 5-10 jaar na stoppen van de verkoop lijkt mij redelijk.

Re: Koop geen Kitchenaid Nespresso, geen service meer

Geplaatst: 05 jul 2021 13:11
door NeoDutchio
Heeft u enig idee uit hoeveel onderdelen een machine bestaat? En hoeveel van welk onderdeel moet hoe lang op voorraad blijven liggen? Wie betaald voor deze voorraad en wat moet er mee gedaan worden als de machines al lang en breed niet meer gemaakt worden en er ook geen garantie aanvragen meer komen?
Een financiële compensatie is veel goedkoper dan jarenlang magazijnen vol leggen met onderdelen waarvan je niet weet of en wanneer deze gebruikt gaan worden.
Zoals benoemd, deze machines zijn 6 jaar geleden gemaakt. Er liggen nog enkele ergens te verstoffen in een magazijn en wellicht komt er over een aantal jaar nog een aantal machines via grijze import naar Nederland. En al die tijd zal een fabrikant verplicht moeten worden om voorraden aan te houden?

Re: Koop geen Kitchenaid Nespresso, geen service meer

Geplaatst: 05 jul 2021 14:08
door PeterPeters1966
breien schreef:
05 jul 2021 13:37
Ik zag in een museum gerepareerd aardewerken serviesgoed staan van meer dan 4000 jaar oud.
Daar zijn nog onderdelen voor leverbaar .
Als we dan die parallel doortrekken: TS kan dan middels een 3D-printer of iemand die metalen onderdelen kan maken nieuwe onderdelen maken en de boel repareren. Zo is dat serviesgoed immers ook gerepareerd. Niet omdat iemand stukjes aardewerk 4000 jaar in een magazijn heeft opgeslagen.

Re: Koop geen Kitchenaid Nespresso, geen service meer

Geplaatst: 05 jul 2021 14:12
door PeterPeters1966
RGT schreef:
05 jul 2021 11:39
Er rest ons nu waarschijnlijk niks anders dan afscheid te nemen van dit verder nog prachtige apparaat.
Wellicht zit er een recycle/repair bedrijfje bij jullie in de buurt. In de meeste steden heb je tegenwoordig dit soort initiatieven.

Re: Koop geen Kitchenaid Nespresso, geen service meer

Geplaatst: 05 jul 2021 18:24
door J. Deltoer
Bij de fabrikant staat hij nog prominent op de website dus zou niet weten waarom de klant geen onderdelen zou kunnen krijgen.

Re: Koop geen Kitchenaid Nespresso, geen service meer

Geplaatst: 05 jul 2021 18:35
door heerhugo
Van de kitchenaid keukenmachine weet ik dat alles in detail nog na te bestellen is, jammer dat ze dit voor een Nespresso dan zo laten afweten...
het je al zelf eens op de onderdelen gegoogled? wie weet vind je nog onderdelen?
het is bepaald geen goede reclame voor zo'n duur merk!

Re: Koop geen Kitchenaid Nespresso, geen service meer

Geplaatst: 05 jul 2021 18:42
door Aygulf
PeterPeters1966 schreef:
05 jul 2021 14:08
breien schreef:
05 jul 2021 13:37
Ik zag in een museum gerepareerd aardewerken serviesgoed staan van meer dan 4000 jaar oud.
Daar zijn nog onderdelen voor leverbaar .
Als we dan die parallel doortrekken: TS kan dan middels een 3D-printer of iemand die metalen onderdelen kan maken nieuwe onderdelen maken en de boel repareren. Zo is dat serviesgoed immers ook gerepareerd. Niet omdat iemand stukjes aardewerk 4000 jaar in een magazijn heeft opgeslagen.
Dat is inderdaad een goede tip. Wij hebben al veel plezier gehad van onze 3D printer (partner is technisch), juist voor onderdelen. Informeer in uw omgeving of iemand dat voor u kan maken. Is echt het proberen waard.

Re: Koop geen Kitchenaid Nespresso, geen service meer

Geplaatst: 05 jul 2021 18:49
door Bob Schurkjens
Een KitchenAid keukenmachine van 50 jaar oud kan nog prima gerepareerd worden.

Maar een KitchenAid koffiemachine van minder dan 4 jaar oud moet naar het grofvuil.

Het gaat hier om een "premium brand" met premium prijzen. Inderdaad bezopen.

Re: Koop geen Kitchenaid Nespresso, geen service meer

Geplaatst: 05 jul 2021 18:50
door Lady1234
Er is nog helemaal niet vermeld wat er dan aan dat apparaat kapot is.

Re: Koop geen Kitchenaid Nespresso, geen service meer

Geplaatst: 05 jul 2021 20:02
door Ik_weet_niet_alles
NeoDutchio schreef:
05 jul 2021 13:11
Heeft u enig idee uit hoeveel onderdelen een machine bestaat? En hoeveel van welk onderdeel moet hoe lang op voorraad blijven liggen? Wie betaald voor deze voorraad en wat moet er mee gedaan worden als de machines al lang en breed niet meer gemaakt worden en er ook geen garantie aanvragen meer komen?
Een financiële compensatie is veel goedkoper dan jarenlang magazijnen vol leggen met onderdelen waarvan je niet weet of en wanneer deze gebruikt gaan worden.
Zoals benoemd, deze machines zijn 6 jaar geleden gemaakt. Er liggen nog enkele ergens te verstoffen in een magazijn en wellicht komt er over een aantal jaar nog een aantal machines via grijze import naar Nederland. En al die tijd zal een fabrikant verplicht moeten worden om voorraden aan te houden?
En natuurlijk is het ook nog eens coronatijd en ligt er nog een schip vast in het Suez kanaal.

Re: Koop geen Kitchenaid Nespresso, geen service meer

Geplaatst: 05 jul 2021 20:05
door riddert
Als je eens op een dergelijke site als de volgende zoekt dan:
https://www.mijnonderdelenhuis.nl/keuke ... nd=1549460

Re: Koop geen Kitchenaid Nespresso, geen service meer

Geplaatst: 05 jul 2021 21:13
door Moneyman
NeoDutchio schreef:
05 jul 2021 13:11
En al die tijd zal een fabrikant verplicht moeten worden om voorraden aan te houden?
Jij mag het dan een belachelijk idee vinden, maar de Europese Commissie denkt daar (terecht, wat mij betreft) heel anders over.
BRUSSEL (ANP) - Apparaten als koelkasten, tv’s, (af)wasmachines en verlichting moeten simpel te repareren zijn en zuinig zijn in het gebruik. Na aankoop moeten reserve-onderdelen minstens 7 tot 10 jaar beschikbaar zijn. Wat betreft recyclen krijgen fabrikanten ook eisen opgelegd.
De Europese Commissie heeft dinsdag ingestemd met maatregelen die de levensduur van deze apparaten moeten verlengen. Ze worden in 2021 van kracht. De lidstaten waren al akkoord.
https://www.europa-nu.nl/id/vl2dgo00fex ... fdkm1d06kk

Re: Koop geen Kitchenaid Nespresso, geen service meer

Geplaatst: 05 jul 2021 21:16
door angel1978
Hoe zie jij die 7 jaar na aankoop?

Re: Koop geen Kitchenaid Nespresso, geen service meer

Geplaatst: 05 jul 2021 21:24
door Moneyman
Dat valt toch keurig binnen de genoemde termijn?

Re: Koop geen Kitchenaid Nespresso, geen service meer

Geplaatst: 05 jul 2021 21:25
door angel1978
Nee ik bedoel ik de praktijk. In theorie klinkt het ok. Maar als een winkelier een apparaat 10 jaar in voorraad houdt en dan verkoopt. Moet de fabrikant dan 17 jaar onderdelen blijven maken?

Ik zou op dit punt meer zien in standaardisatie van onderdelen zodat onderdelen universeel en uitwisselbaar zijn om de mogelijkheden van apparaten te bevorderen. Mogelijkheden van patenten beperken en/of zelfs onmogelijk maken.

Re: Koop geen Kitchenaid Nespresso, geen service meer

Geplaatst: 05 jul 2021 21:36
door Moneyman
Ja, dat betekent het inderdaad.

En ik denk dat je het goed ziet: de verplichting tot leveren van onderdelen stimuleert vanzelf standaardisatie. Mooi meegenomen :wink:

Re: Koop geen Kitchenaid Nespresso, geen service meer

Geplaatst: 05 jul 2021 21:42
door angel1978
Klinkt als een theoretische exercitie die in de praktijk niet waargemaakt kan worden.
Bedacht van achter een bureau. Dit kan dan namelijk eindeloos gerekt worden.