Pagina 1 van 1

Volgens DHL bezorger bestaat mijn adres niet..

Geplaatst: 07 jul 2021 16:27
door DanielleB
Sinds een aantal keer heb ik online bestellingen geplaatst. Dit was bij Wehkamp, Sissy Boy, HEMA en Bol.com Deze maakten gebruik van bezorgdienst DHL.

Op het pakket van de HEMA na zijn de pakketten van Bol.com, Sissy Boy en de Wehkamp geretourneerd door DHL. In de app waar ik de pakketten kan traceren geeft de bezorger namelijk aan dat mijn adres onjuist is. De buren kan hij wel vinden, aangezien ik alle gevallen thuis was met mijn 1 jarige zoontje en hij hier de pakketten afgeeft. Bij de webshops heb ik een account waarin mijn adres staat. De webshops bevestigen dat dit een kloppend adres is (ik woon er..) PostNL levert de pakketten keurig af en kan het dus wel vinden.

In alle gevallen heb ik contact opgenomen met DHL klantenservice. De eerste keer (Wehkamp) zou het een stickerfout zijn; de bezorger zou het adres niet kunnen lezen en dus geretourneerd hebben. De tweede keer zou het gaan om een 'heel gemene melding' aldus de klantenservice medewerker. Want zij kon ook zien en beaamde dat mijn adres gewoon juist is en bestaat. Ik kon een klacht indienen, maar of er contact met me werd opgenomen door de leidinggevende van de betreffende bezorger kon ze niet garanderen. Tevens kon ze geen contactgegevens geven van het betreffende sorteercentrum. De adresgegevens van dit sorteercentrum in Groningen staan wel online, echter zijn ze rechtstreeks niet te bereiken. Ik dien zelf bij de webshops te contacten en de bestellingen opnieuw te plaatsen. Het vervelende alleen is dat ik dien te wachten totdat de retourzending verwerkt is bij de webshops, voordat ik het weer kan bestellen. Bij bol.com is het echter wel mogelijk om een vervangend product gelijk te bestellen en zijn erg begripvol.

Waar het me om gaat is dat ik niet weet waarom mijn adresgegevens volgens de bezorger onjuist zijn, terwijl A. Deze klopt en dit bevestigd wordt door de webshops én nota bene door DHL zelf (postNL vindt hem ook) plus, ik woon er! En B. De bezorger wel bij de buren bezorgd?

En DHL kan mij dit niet uitleggen?

Re: Volgens DHL bezorger bestaat mijn adres niet..

Geplaatst: 08 jul 2021 13:39
door Seinhuis
Het lastige van pakketdiensten is dat jij als ontvanger geen klant bent. Hierdoor zijn ze niet verplicht om je klacht te ontvangen, registeren en iets mee te doen. Dat ze naar je luisteren is al heel wat.

Je kunt met je klacht terecht bij de webwinkel, de webwinkel is verantwoordelijk voor je levering. De webwinkel kan de klacht doorgegeven aan de pakketdienst.

Aangezien je het pakket niet hebt ontvangen heb je recht op geld terug (van de webwinkel). Als dit gebeurt is is het juridisch verhaal gesloten. Al blijft het natuurlijk vervelend.

Misschien de volgende keer toch zelf naar de stad gaan?

Re: Volgens DHL bezorger bestaat mijn adres niet..

Geplaatst: 08 jul 2021 13:44
door Ik_weet_niet_alles
Heb zelf meegemaakt dat DHL tot 2 keer toe (bij dezelfde webshop) gewoon het pakket voor de deur heeft gezet zonder verder bericht of aan te bellen. Het gin in beide gevallen om een pakket met een waarde van ca. € 30.
Na de 2e keer heb ik de webshop laten weten dat ik bij een volgende keer gewoon aangeef dat ik niets heb ontvangen. Sinds die tijd wordt er netjes aangebeld door DHL.

Re: Volgens DHL bezorger bestaat mijn adres niet..

Geplaatst: 08 jul 2021 14:52
door Ik_weet_niet_alles
fonsflons schreef:
08 jul 2021 13:45
Het lastige hieraan is dat het vermoedelijk softwarematig ergens fout gaat. Heel lullig, maar dan kun je praten als brugman..die problemen zijn zo 123 niet opgelost. Is het geen mogelijkheid om (indien je er goed mee overweg kunt) pakketten via DHL bij buren af te laten leveren of op een afhaalpunt.

Dat is uiteraard een minder leuke oplossing, maar wel een directe. Dit kost je ook ergernis. Soms is om het probleem heen werken makkelijker dan het proberen op te lossen, vooral als je daarbij afhankelijk bent van een grote logge instantie.
TS is niet afhankelijk van een grote logge instantie. TS heeft alleen te maken met de webshop en niemand anders. De webshop moet het probleem voor TS oplossen en anders het geld terugbetalen. Je gaat de buren toch niet opzadelen met jouw probleem.
Als klanten hun bestelling noodgedwongen moeten afhalen bij een afhaalpunt kunnen ze net zo goed naar een fysieke winkel gaan en hoeven ze niet te kopen bij een webshop. Hoeven ze ook niet te wachten op hun bestelling maar kunnen ze deze gelijk meenemen.
Als maar genoeg klanten stoppen met klagen bij de bezorgdienst en het probleem bij de webshop neerleggen gaat er pas iets veranderen. Klagen bij de webshop kost hun immers tijd en geld, nog los van een negatief imago.

Re: Volgens DHL bezorger bestaat mijn adres niet..

Geplaatst: 08 jul 2021 14:58
door Nijogeth
Is het een redelijk nieuw adres? Want hier was dat ook in het begin, dat bepaalde bezorgdiensten het niet konden vinden. Dat heeft te maken met het feit of bepaalde zaken al geüpdatet zijn. Het heeft bijvoorbeeld 3 maanden geduurd voor Google maps het juist aangaf. Veel bedrijven die meubels kwamen bezorgen, die belden uiteindelijk dat ze het niet konden vinden.

Re: Volgens DHL bezorger bestaat mijn adres niet..

Geplaatst: 08 jul 2021 16:15
door Ik_weet_niet_alles
fonsflons schreef:
08 jul 2021 16:08
Vandaar mijn snelle fix, laat het bij de buren bezorgen. Ik neem aan dat TS niet dagelijks pakketten via DHL laat komen, dus die enkele keer....maar goed, zoals ik al schreef: ik vind het soms handiger om om het probleem heen te werken ipv het gevecht aangaan om het op te lossen. Ieder zijn ding natuurlijk.
Als het één keer gebeurt zal het geen probleem zijn.
Soms moet je het gevecht aan gaan om problemen opgelost te krijgen, anders blijft het doorgaan. Uit zichzelf zal DHL niets veranderen, wel als zij klanten kwijtraken of klachten krijgen van hun eigen klanten.
Daarbij hoeft TS het gevecht niet aan te gaan maar de webwinkel.

Re: Volgens DHL bezorger bestaat mijn adres niet..

Geplaatst: 08 jul 2021 17:41
door peter17111962
Ik kreeg ook gemiddeld 1 maal per maand een pakketbezorger aan de deur met een pakketje met een
vreemde naam erop maar wel mijn huisnummer. Aangezien ik nooit iets bestel altijd geweigerd.
Heb wel die naam genoteerd die erop stond, Ik kende niemand met die naam in mijn straat.
Gezien de naam erop zou het iemand moeten zijn uit oost Europa, Toen ik een paar maanden terug
in mijn voortuintje aan het werken was, raakte ik in gesprek met iemand waarvan ik weet dat die
ook verderop in de straat woont, en waarvan ik vermoedde dat die ook uit dat land kwam.
Hij vertelde mij dat zijn buurvrouw met de bewuste achternaam vaak iets besteld wat nooit
aankomt. Bleek dat onze straatnaam nogal lang is en dat het tweede cijfer van haar huisnummer bij de
verzender buiten de adres sticker is gevallen, waardoor er maar 1 cijfer op staat, mijn huisnummer dus.
Nadat zij haar adres veranderd had in een afgekorte versie heb ik nooit meer verkeerde pakketjes gehad.
Hoeft dus niet altijd aan de vervoerder te liggen als er iets "verkeerd" wordt bezorgd.

Re: Volgens DHL bezorger bestaat mijn adres niet..

Geplaatst: 10 jul 2021 10:29
door PeterPeters1966
Ik_weet_niet_alles schreef:
08 jul 2021 14:52


Als klanten hun bestelling noodgedwongen moeten afhalen bij een afhaalpunt kunnen ze net zo goed naar een fysieke winkel gaan en hoeven ze niet te kopen bij een webshop.
Onzin. Afhaalpunten zijn vaak op locaties waar je toch al regelmatig komt (of je moet zo suf zijn om niet uit te zoeken waar de afhaallocaties zijn en zomaar wat selecteert) en veel producten zijn niet zomaar overaal te koop. Vaak moet je dan in een fysieke winkel het product bestellen om het later af te halen. Dan kan je net zo goed via een webwinkel bestellen.

Re: Volgens DHL bezorger bestaat mijn adres niet..

Geplaatst: 10 jul 2021 11:02
door alfatrion
DanielleB schreef:
07 jul 2021 16:27
Het vervelende alleen is dat ik dien te wachten totdat de retourzending verwerkt is bij de webshops, voordat ik het weer kan bestellen. Bij bol.com is het echter wel mogelijk om een vervangend product gelijk te bestellen en zijn erg begripvol.
Je hebt of had een koopovereenkomst. Op basis van die overeenkomst moet de verkoper gewoon leveren. Dat DHL het pakket teruggeeft maakt dat niet anders. Juridisch gezien hoef je dus niet opnieuw te bestellen, praktisch gezien liggen winkel dwars.
fonsflons schreef:
08 jul 2021 16:08
Vandaar mijn snelle fix, laat het bij de buren bezorgen.
Dat advies komt wel met risico's. Als het DHL aangeeft dat het pakket daar is afgeleverd en de buren zeggen niets te hebben ontvangen, dan heb je een bewijsprobleem. Als je het pakket van de buren beschadigd krijgt, dan heb je ook een bewijsprobleem. Je kan het beter naar een afhaalpunt sturen, dan heb je deze problemen niet.

Re: Volgens DHL bezorger bestaat mijn adres niet..

Geplaatst: 10 jul 2021 11:42
door NeoDutchio
peter17111962 schreef:
08 jul 2021 17:41
Bleek dat onze straatnaam nogal lang is en dat het tweede cijfer van haar huisnummer bij de
verzender buiten de adres sticker is gevallen, waardoor er maar 1 cijfer op staat, mijn huisnummer dus.
Maar helaas klagen en klagen de ontvangers terwijl dit een mooi voorbeeld is dat de fout niet bij de bezorger ligt. Maar ja, roepen (wat vaak gebeurd) dat de bezorger lui is, spullen achterover drukt, liegt en wat dan ook is altijd makkelijker dan de werkelijke oorzaak achterhalen.

Re: Volgens DHL bezorger bestaat mijn adres niet..

Geplaatst: 10 jul 2021 13:27
door klompo
In de app waar ik de pakketten kan traceren geeft de bezorger namelijk aan dat mijn adres onjuist is. De buren kan hij wel vinden, aangezien ik alle gevallen thuis was met mijn 1 jarige zoontje en hij hier de pakketten afgeeft.
Hoe weten uw buren dan dat zij die bij u kunnen ophalen? Ik neem aan dat zij geen briefje of melding krijgen dat zij het pakje kunnen ophalen bij "uw buren op het onjuiste adres"... En als in het bericht aan de buren staat dat het is "afgegeven bij uw buren op nr. X" geeft de bezorger zelf toch aan dat uw adres wel degelijk bestaat.

Heeft u de bezorger hier al op aangesproken wanneer die weer eens een pakketje voor de buren bij u afgeeft?

Re: Volgens DHL bezorger bestaat mijn adres niet..

Geplaatst: 11 jul 2021 09:17
door kweenie
fonsflons schreef:
08 jul 2021 16:08
ik vind het soms handiger om om het probleem heen te werken ipv het gevecht aangaan om het op te lossen. Ieder zijn ding natuurlijk.

Als ik weet dat een stoplicht 9 van de 10 keer in storing op rood staat rij ik automatisch een straat om, ipv er iedere keer voor te gaan staan en de gemeente te bellen dat ik niet door kan rijden.
Maar als je alleen omrijdt zonder dat de gemeente weet dat er een storing is, dan verandert er nooit wat aan dat stoplicht. Daarom is het wel goed dat de webwinkel het van de klanten hoort als de bezorging slecht is. En je daarom wellicht naar een andere webwinkel gaat (=een staat omrijden).

Wij (en onze buren) hebben ook regelmatig dat DHL pakketten niet worden bezorgd. Maar ze worden ook vaak wél bezorgd. Net alsof sommige bezorgers met een verouderde TomTom werken. Vooral irritant als je geen idee hebt wat er met je pakketje gebeurd is. Bij de buren? Nog onderweg? Bij een afhaalpunt? Teruggestuurd? Als je dan op een gegeven moment op de bonnefooi naar het afhaalpunt gaat en ze daar doodleuk zeggen dat dat pakketje er al een paar dagen ligt, dan word je daar niet vrolijk van.

Re: Volgens DHL bezorger bestaat mijn adres niet..

Geplaatst: 11 jul 2021 11:18
door peter17111962
Als U echt wil weten waar uw pakketje allemaal is geweest, laat dan door een bekende uit de andere kant
van het land eens een pakketje opsturen met een werkende GPS tracker daarin, Dan kunt U altijd zelf op
uw computer volgen waar het nu is en waar het is geweest. U zult versteld staan van de resultaten hiervan.

Re: Volgens DHL bezorger bestaat mijn adres niet..

Geplaatst: 11 jul 2021 12:31
door kweenie
peter17111962 schreef:
11 jul 2021 11:18
Als U echt wil weten waar uw pakketje allemaal is geweest, laat dan door een bekende uit de andere kant
van het land eens een pakketje opsturen met een werkende GPS tracker daarin, Dan kunt U altijd zelf op
uw computer volgen waar het nu is en waar het is geweest. U zult versteld staan van de resultaten hiervan.
Volgens mij zijn er weinig mensen echt geïnteresseerd in de route die het pakketje aflegt. Het gaat er maar om dat het van A naar B komt. En dat het niet vlak bij de bestemming alsnog naar plek C gaat. Vaak zonder de geadresseerde juist te informeren.