Kleurcode Rabobank scanner verlopen
Kleurcode Rabobank scanner verlopen
Mijn man is 69, niet oud, maar niet opgegroeid met de computer. Internetbankieren is gelukkig voor hem geen enkel probleem, althans dat wás tot voor kort geen probleem.
De laatste tijd krijgt hij namelijk keer op keer de melding ”Kleurcode verlopen” als hij met de Raboscanner een betaling wil doen bij de Rabobank.
Onze conclusie was dan: het heeft te lang geduurd voor hij, na het scannen van de kleurcode, de achtcijferige signeercode had ingevuld op het scherm. Mijn man is niet heel snel, maar wel heel precies en wil de code ook controleren als hij hem heeft ingetikt. Die tijd is er niet meer, sterker nog, soms al na het invullen van enkele cijfers is de kleurcode verlopen.
Ik heb een klacht ingediend bij de Rabobank en daar is heel snel op gereageerd. Het blijkt dat de Rabobank onlangs de tijd tussen scannen en signeercode heeft bekort, naar eigen zeggen om fraude tegen te gaan. Ik kan me voorstellen dat ze iets aan de fraude willen doen, maar dit gaat nu ten koste van de iets oudere “gewone” klant die gewoon zelf zijn bankzaken wil regelen. We moesten toch allemaal internetbankieren? Niet iedereen is even snel en digitaal vaardig, maar als je dat niet bent word je nu benadeeld en als het ware buitengesloten. Als je de snelheid van de Rabobank niet kunt halen, kun je dus niet zelfstandig meer betalingen verrichten en moet je hulp inroepen. In het kader van de zo belangrijke zelfredzaamheid lijkt me dit geen goede ontwikkeling.
De, overigens aardige en correcte, mevrouw van de klantenservice had geen oplossing, er was even (?) niets aan te doen.
Mijn vraag is: zijn er meer mensen die moeite hebben met de korte tijd tussen scannen en kleurcode? En moeten wij als Raboklanten ons dat dan maar laten welgevallen?
De laatste tijd krijgt hij namelijk keer op keer de melding ”Kleurcode verlopen” als hij met de Raboscanner een betaling wil doen bij de Rabobank.
Onze conclusie was dan: het heeft te lang geduurd voor hij, na het scannen van de kleurcode, de achtcijferige signeercode had ingevuld op het scherm. Mijn man is niet heel snel, maar wel heel precies en wil de code ook controleren als hij hem heeft ingetikt. Die tijd is er niet meer, sterker nog, soms al na het invullen van enkele cijfers is de kleurcode verlopen.
Ik heb een klacht ingediend bij de Rabobank en daar is heel snel op gereageerd. Het blijkt dat de Rabobank onlangs de tijd tussen scannen en signeercode heeft bekort, naar eigen zeggen om fraude tegen te gaan. Ik kan me voorstellen dat ze iets aan de fraude willen doen, maar dit gaat nu ten koste van de iets oudere “gewone” klant die gewoon zelf zijn bankzaken wil regelen. We moesten toch allemaal internetbankieren? Niet iedereen is even snel en digitaal vaardig, maar als je dat niet bent word je nu benadeeld en als het ware buitengesloten. Als je de snelheid van de Rabobank niet kunt halen, kun je dus niet zelfstandig meer betalingen verrichten en moet je hulp inroepen. In het kader van de zo belangrijke zelfredzaamheid lijkt me dit geen goede ontwikkeling.
De, overigens aardige en correcte, mevrouw van de klantenservice had geen oplossing, er was even (?) niets aan te doen.
Mijn vraag is: zijn er meer mensen die moeite hebben met de korte tijd tussen scannen en kleurcode? En moeten wij als Raboklanten ons dat dan maar laten welgevallen?
Nederbelg
vindt dit leuk
Re: Kleurcode Rabobank scanner verlopen
Is me nog helemaal niet opgevallen dat de tijd verkort is. Hoelang is dat al zo?
Re: Kleurcode Rabobank scanner verlopen
De mevrouw van de klantenservice wist het niet precies, maar ze meende vanaf mei/juni 2021.
Re: Kleurcode Rabobank scanner verlopen
Dat was mij inderdaad ook opgevallen. Ook ik ben niet zo digitaal vaardig en meer zo snel. Internet bankieren op de laptop lukt me nog aardig, maar vorige week wilde ik even mijn gegevens/saldo inzien en moest dat ook in 2x doen. Ik was blijkbaar niet snel (scanner/code) genoeg, althans er kwam een melding dat de code verlopen was. Eerder nooit geen last mee gehad en nu ineens wel.
Ik ben het dus helemaal met de TS eens. Dit kan toch niet ?
Ik ben het dus helemaal met de TS eens. Dit kan toch niet ?
Re: Kleurcode Rabobank scanner verlopen
Ik denk dat de enige optie is om over te stappen naar een andere bank. Al snap ik dat dit voor oudere mensen moeilijk is.
Je bent afhankelijk van het systeem dat de bank levert. Misschien dat bij veel klachten of van een vereniging (bijvoorbeeld ouderenbond) of de politiek de bank het systeem wilt aanpassen.
Ik denk niet dat de www.kifid.nl gaat eisen dat het systeem wordt aangepast, al kan je het altijd proberen.
Je bent afhankelijk van het systeem dat de bank levert. Misschien dat bij veel klachten of van een vereniging (bijvoorbeeld ouderenbond) of de politiek de bank het systeem wilt aanpassen.
Ik denk niet dat de www.kifid.nl gaat eisen dat het systeem wordt aangepast, al kan je het altijd proberen.
-
- Berichten: 12013
- Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30
Re: Kleurcode Rabobank scanner verlopen
Ik moet zeggen dat ik de Rabo scanner nooit gebruik:
we hebben de app en doen alle transacties via die app met die 5 cijferige code.
Dit lijkt me idd wél vervelend en had dit nog niet bemerkt.
we hebben de app en doen alle transacties via die app met die 5 cijferige code.
Dit lijkt me idd wél vervelend en had dit nog niet bemerkt.
Re: Kleurcode Rabobank scanner verlopen
Ik vraag me dan persoonlijk af hoe lang dat dan duurt. Ik heb van de week nog eens die scanner uit de kast gehaald, maar hoewel ik mezelf niet gehaast heb, merkte ik er niets van.
-
- Berichten: 32328
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Kleurcode Rabobank scanner verlopen
Tot nu toe heb ik er geen problemen mee gehad. Maar, ik controleer die code ook niet. Ik voer hem in, en dat is het. Mocht ik een keer een typefout maken, dan moet het gewoon nog een keer.
Re: Kleurcode Rabobank scanner verlopen
Vraag eens of uw man een keer voor een cursus bij de bank langs kan komen.
-
- Berichten: 12013
- Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30
Re: Kleurcode Rabobank scanner verlopen
Of anders bij de Bieb.
Re: Kleurcode Rabobank scanner verlopen
Een cursus heeft mijn man niet nodig. Hij kan zich uitstekend redden, alleen niet zo snel meer. Mijn ervaring is, dat mensen wel digitale vaardigheden kunnen aanleren (heb zelf cursussen gegeven), maar de snelheid is vaak toch een probleem, vooral voor ouderen.
Voor veel mensen is dit allemaal gesneden koek, maar er zijn genoeg anderen die er meer moeite mee hebben ( die zullen wellicht niet zo gauw reageren in een forum...)
Re: Kleurcode Rabobank scanner verlopen
Lukt het je man wel als hij gewoon de code niet controleert? Dat hoeft hij immers niet te doen en scheelt tijd.
Re: Kleurcode Rabobank scanner verlopen
Waarom een cursus volgen ? Ts en ik kunnen toch al internet bankieren ! Alleen hebben ze klaarblijkelijk de tijd veranderd. Men moet nu sneller de code invoeren en als je dan niet meer zo snel bent, kan dat problemen geven. Ik denk, dat ik het maar op dezelfde wijze als WA doe. Is het fout, dan nog maar een keer.
En een app op de telefoon doen is voor mij niet aan de orde. (voorlopig)
Sorry, had niet gezien dat TS ook had gereageerd. Komt wel op hetzelfde neer.
Re: Kleurcode Rabobank scanner verlopen
Waarom zou uw man de code gaan controleren, als de ingegeven code niet correct is ingevuld krijgt hij vanzelf een bericht dat deze niet klopt.
Pieter de schieter
vindt dit leuk
Re: Kleurcode Rabobank scanner verlopen
Ik herken dit wel bij meer ouderen, de snelheid gaat er gewoon uit. Erg vervelend als iets dan daarom niet wil lukken.
De beste tip is denk ik inderdaad om de overbodige controle achterwege te laten. Dat scheelt vermoedelijk genoeg tijd. En hoe vaak heeft uw man zich eigenlijk vergist? Nooit vermoed ik.
Verder kan het helemaal geen kwaad om dit soort hinderlijkheden te melden. Als genoeg mensen dat doen, gaat de bank hopelijk wat beter nadenken over de bruikbaatheid van haar producten voor de oudere klant. Bent u bv lid van een ouderenbond? Andere mogelijkheden zijn bv de Consumentenbond of een programma als MAX Meldpunt. De redactie van Radar volgt dit forum overigens ook; eventueel kunt u hen ook nog rechtstreeks benaderen via de contactpagina.
De beste tip is denk ik inderdaad om de overbodige controle achterwege te laten. Dat scheelt vermoedelijk genoeg tijd. En hoe vaak heeft uw man zich eigenlijk vergist? Nooit vermoed ik.
Verder kan het helemaal geen kwaad om dit soort hinderlijkheden te melden. Als genoeg mensen dat doen, gaat de bank hopelijk wat beter nadenken over de bruikbaatheid van haar producten voor de oudere klant. Bent u bv lid van een ouderenbond? Andere mogelijkheden zijn bv de Consumentenbond of een programma als MAX Meldpunt. De redactie van Radar volgt dit forum overigens ook; eventueel kunt u hen ook nog rechtstreeks benaderen via de contactpagina.
Re: Kleurcode Rabobank scanner verlopen
Het probleem is dus eigenlijk dat dit aan 2 kanten raakt. Door deze tijd te verkorten worden de telefonische oplichters (die dus vaker ouderen oplichten) erg in hun doen en laten bemoeilijkt.
D34M0N
vindt dit leuk
Re: Kleurcode Rabobank scanner verlopen
Ook in de app moet je af en toe met de scanner acties bevestigen.moederslink schreef: ↑27 jul 2021 15:19Ik moet zeggen dat ik de Rabo scanner nooit gebruik:
we hebben de app en doen alle transacties via die app met die 5 cijferige code.
Dit lijkt me idd wél vervelend en had dit nog niet bemerkt.
Bram Bonnewel
vindt dit leuk
Re: Kleurcode Rabobank scanner verlopen
Hoe lang is hij dan wel niet bezig met het invoeren van de 8-cijferige code? Ik controleer altijd nog een keer het rekeningnummer en de omschrijving en de code, maar ik heb nog geen enkele keer meegemaakt dat de kleurcode verlopen was.
Re: Kleurcode Rabobank scanner verlopen
Overigens: als de tijd om de code in te voeren verkort is, mag je daar vooral de mensen die zo dom zijn om hun spaargeld naar criminelen over te maken voor bedanken.
Re: Kleurcode Rabobank scanner verlopen
bij mij staat er de laatste tijd bij dat het betalen met de 5-cijferige code binnenkort niet meer kan.crazyme schreef: ↑28 jul 2021 00:03Ook in de app moet je af en toe met de scanner acties bevestigen.moederslink schreef: ↑27 jul 2021 15:19Ik moet zeggen dat ik de Rabo scanner nooit gebruik:
we hebben de app en doen alle transacties via die app met die 5 cijferige code.
Dit lijkt me idd wél vervelend en had dit nog niet bemerkt.