Pagina 1 van 2

Simyo exorbitante buiten bundel kosten.

Geplaatst: 06 aug 2021 12:52
door Michelm1978
Op ditzelfde forum een gelijkaardige ervaring van een Simyo klant: telefonie-f25/simyo-exorbitante-kosten- ... 96508.html

Mijn dochter van 13 heeft een Simyo abonnement is vorig jaar, toen ze net haar telefoon had en ons huisinternet eruit lag, erg boven haar bundel gegaan. Zij had geen notie genomen van de waarschuwing sms en daardoor een hoge factuur. Simyo heeft toen een coulance toegepast. Erg netjes, maar ik begrijp niet dat een snoeppot die leeg is, nog steeds snoepjes geeft. Nu werd haar telefoon vorige maand weer geblokkeerd vanwege hoogverbruik. Sinds de eerste keer is mijn dochter erg alert op de waarschuwings sms, maar deze is niet op haar telefoon binnengekomen. Simyo zegt dat deze wel verstuurd zijn, maar zij kunnen niet bewijzen dat de sms-jes daadwerkelijk zijn aangekomen. Ik heb dat bewijs, ondanks beloftes niet gezien. Ik heb ook verwezen naar het topic op deze site waar voor een 2e maal wel coulance wordt toegepast. Dat was nota bene een volwassen persoon die wel op de hoogte is gebracht. Nu met een kind, dat er echt alert op is, wordt geen coulance toegepast. Ik heb ook aangegeven dat ik liever niet de publiciteit zoek, maar het onderling wil oplossen. Blijkbaar is dit de enige weg.
Mijn dochter kent de consequentie.. zij moet deze rekening van 200 euro zelf betalen. Met 5 euro zakgeld in de week is dat dus bijna een jaar geen zakgeld.

Re: Simyo exorbitante buiten bundel kosten.

Geplaatst: 06 aug 2021 16:05
door D34M0N
In jouw hele verhaal mis ik de verantwoordelijkheid die jij als ouder genomen hebt. Waarom laat jij jouw kind zonder enige vorm van controle volledig losgaan op internet? Waarom heb jij als ouder niet de moeite genomen om een datalimiet in te stellen op de mobiel van jouw kind?

Re: Simyo exorbitante buiten bundel kosten.

Geplaatst: 06 aug 2021 16:12
door Lady1234
U bedoelt waarschijnlijk te zeggen dat u een telefoon abonnement hebt bij Simyo wat u door uw dochter laat gebruiken.

Fijn dat ze een keer al heel soepel zijn geweest, maar jammer dat u toen geen maatregelen hebt genomen.

En wat denkt u met publiciteit te bereiken? Dat anderen wel opletten misschien?

Re: Simyo exorbitante buiten bundel kosten.

Geplaatst: 06 aug 2021 16:45
door sake1987
Een ezel stoot zich in het gemeen, niet 2 x aan de zelfde steen.
Wil niet zeggen dat ik u een ezel noem, neem bijvoorbeeld bij vodafone een red abonnement kan u de GB verdelen over de gezinsleden.

Re: Simyo exorbitante buiten bundel kosten.

Geplaatst: 06 aug 2021 17:28
door Cro
Michelm1978 schreef:
06 aug 2021 12:52
Erg netjes, maar ik begrijp niet dat een snoeppot die leeg is, nog steeds snoepjes geeft.
Heeft ze een data limiet of een bundel? Bij het laatste gaat de vergelijking met een lege snoeppot niet direct op, maar is beter te vergelijken met een oneindige voorraad snoep waar je vooraf een deel van koopt tegen een, vaak een gereduceerd, tarief. Maar wanneer dit op is, je kan blijven doorpakken echter zal je dat wat je dan verbruikt achteraf moeten afrekenen tegen een, vaak hoger, tarief.

Ik vraag me ook ten zeerste af of het niet ontvangen van het smsje (dit is bijvoorbeeld makkelijk uit te zetten op de meeste toestellen) een excuus is. Iedere telefoon heeft tegenwoordig methoden om in te stellen, en te bewaken, hoeveel data er verbruikt mag worden. Waarom is hier dan geen gebruik van gemaakt.

Re: Simyo exorbitante buiten bundel kosten.

Geplaatst: 06 aug 2021 17:56
door PeterPeters1966
Cro schreef:
06 aug 2021 17:28
Michelm1978 schreef:
06 aug 2021 12:52
Erg netjes, maar ik begrijp niet dat een snoeppot die leeg is, nog steeds snoepjes geeft.
Heeft ze een data limiet of een bundel? Bij het laatste gaat de vergelijking met een lege snoeppot niet direct op, maar is beter te vergelijken met een oneindige voorraad snoep waar je vooraf een deel van koopt tegen een, vaak een gereduceerd, tarief. Maar wanneer dit op is, je kan blijven doorpakken echter zal je dat wat je dan verbruikt achteraf moeten afrekenen tegen een, vaak hoger, tarief.

Ik vraag me ook ten zeerste af of het niet ontvangen van het smsje (dit is bijvoorbeeld makkelijk uit te zetten op de meeste toestellen) een excuus is. Iedere telefoon heeft tegenwoordig methoden om in te stellen, en te bewaken, hoeveel data er verbruikt mag worden. Waarom is hier dan geen gebruik van gemaakt.
Het zou zomaar kunnen dat dochterlief die limiet lekker hoog heeft ingesteld om van de notificaties af te zijn. Maar dat maakt het uiteraard nog steeds niet de schuld van Simyo.

Re: Simyo exorbitante buiten bundel kosten.

Geplaatst: 06 aug 2021 18:44
door mahadma
\verander van provider, met de functie einde mb's snelheidsverlaging van internet.

Re: Simyo exorbitante buiten bundel kosten.

Geplaatst: 06 aug 2021 20:15
door Seinhuis
Op https://www.simyo.nl/blog/controle-houd ... el-je-dat/ staan veel tips.

Dat SMS wordt automatisch gestuurd. Het kan zijn dat je kind deze verwijderd hebt.

In de Simyo app kan je de data controleren. Misschien werkt die app ook op jouw telefoon, zodat je van afstand in de gaten kan houden.

Zoals gezegd door iemand anders kan je in de telefoon instellen dat maximaal x aantal GB word gebruikt. Daarna gaat mobiel internet uit en kan alleen op WiFi verder gegaan worden.

Jij bent als ouder verantwoordelijk.

Re: Simyo exorbitante buiten bundel kosten.

Geplaatst: 07 aug 2021 13:19
door PeterPeters1966
mahadma schreef:
06 aug 2021 18:44
\verander van provider, met de functie einde mb's snelheidsverlaging van internet.
Dan blijf je ook nog steeds gewoon data gebruiken. En het is MB, niet mb. mb is millibit. HAVO kennis.

Re: Simyo exorbitante buiten bundel kosten.

Geplaatst: 07 aug 2021 14:12
door DeZevendeHenk
Wat belet mensen toch simpel een datalimiet op de telefoon zelf in te stellen?

Re: Simyo exorbitante buiten bundel kosten.

Geplaatst: 07 aug 2021 15:56
door Michelm1978
Datalimieten? Ik heb werkelijk geen idee hoe dit op een iPhone in te stellen. Mijn dochter is heel alert op die sms-jes. Dat je die elke keer krijgt, maakt dat je erop gaat vertrouwen. En ja ik heb dat andere topic toegevoegd omdat daar wel een coulance voor de 2e keer werd toegepast. Bij deze wordt dit abonnement dan ook opgezegd. 14x de normale prijs is buiten proportie en dit is blijkbaar het verdienmodel. Dank voor alle bemoedigende reacties

Re: Simyo exorbitante buiten bundel kosten.

Geplaatst: 07 aug 2021 16:13
door Lady1234
Datalimiet kiest u bij de provider.

Re: Simyo exorbitante buiten bundel kosten.

Geplaatst: 07 aug 2021 16:51
door DeZevendeHenk
Lady1234 schreef:
07 aug 2021 16:13
Datalimiet kiest u bij de provider.
Je kiest inderdaad je limiet maar daarnaast kun je op ieder toestel ook een cap instellen ter waarde van die limiet zodat je niet per ongeluk buiten je bundel kunt verbruiken. Dit naast wat de provider eventueel zelf voor instrumenten aanreikt om de kosten te beheersen.

Re: Simyo exorbitante buiten bundel kosten.

Geplaatst: 07 aug 2021 16:53
door DeZevendeHenk
Michelm1978 schreef:
07 aug 2021 15:56
Datalimieten? Ik heb werkelijk geen idee hoe dit op een iPhone in te stellen. Mijn dochter is heel alert op die sms-jes. Dat je die elke keer krijgt, maakt dat je erop gaat vertrouwen. En ja ik heb dat andere topic toegevoegd omdat daar wel een coulance voor de 2e keer werd toegepast. Bij deze wordt dit abonnement dan ook opgezegd. 14x de normale prijs is buiten proportie en dit is blijkbaar het verdienmodel. Dank voor alle bemoedigende reacties
Heeft u hier wat aan? https://www.consumentenbond.nl/mobiel-a ... rbruik-ios

Re: Simyo exorbitante buiten bundel kosten.

Geplaatst: 07 aug 2021 19:16
door Seinhuis
Michelm1978 schreef:
07 aug 2021 15:56
Datalimieten? Ik heb werkelijk geen idee hoe dit op een iPhone in te stellen.
Als ik google intik datalimiet iPhone dan kom ik diverse sites tegen die dit heel precies uitlegt. Als je dit gedaan hebt, dan kan je nooit meer data verbruiken dan je zelf instelt. Ook kan je ouderlijke toezicht instellen.
Michelm1978 schreef:
07 aug 2021 15:56
Bij deze wordt dit abonnement dan ook opgezegd. 14x de normale prijs is buiten proportie en dit is blijkbaar het verdienmodel.
Tenzij je een hele dure onbeperkt internet abonnement neemt, heb je bij elk provider het zelfde probleem. Je dochter is ruim 1GB buiten de bundel gegaan. Dat kan (bijna) niet in 1 dag gebeurd zijn. In plaats van andere de schuld geven moet je naar jezelf kijken.

Hou rekening met de opzegtermijn.

Re: Simyo exorbitante buiten bundel kosten.

Geplaatst: 07 aug 2021 21:10
door D34M0N
Michelm1978 schreef:
07 aug 2021 15:56
Datalimieten? Ik heb werkelijk geen idee hoe dit op een iPhone in te stellen.
Ik heb geen idee hoe ik een kettingzaag moet gebruiken, daarom kies ik er ook voor om geen kettingzaag te gebruiken. Als je niet weet hoe iets werkt kun je het beste iemand om hulp vragen of het bewuste apparaat gewoon niet aanschaffen. Onwetendheid is geen excuus.
Bij deze wordt dit abonnement dan ook opgezegd. 14x de normale prijs is buiten proportie en dit is blijkbaar het verdienmodel. Dank voor alle bemoedigende reacties
Dat lijkt mij een slimme keuze. Als een datalimiet instellen te moeilijk is voor jou en je niemand kent die jou daarmee kan helpen, dan raad ik je ten zeerste aan om te kiezen voor een abonnement waarbij geen kosten in rekening worden gebracht bij het overschrijden van de databundel. Je bent daarbij weliswaar iedere maand standaard duurder uit, maar je hoeft dan niet meer bang te zijn voor een onverwachte hoge rekening.

Re: Simyo exorbitante buiten bundel kosten.

Geplaatst: 07 aug 2021 22:21
door F84
PeterPeters1966 schreef:
07 aug 2021 13:19
mahadma schreef:
06 aug 2021 18:44
\verander van provider, met de functie einde mb's snelheidsverlaging van internet.
Dan blijf je ook nog steeds gewoon data gebruiken. En het is MB, niet mb. mb is millibit. HAVO kennis.
Mahadma heeft hier een goede tip. Bij jouw HAVO kennis behoort blijkbaar niet dat er providers zijn die geen kosten in rekening brengen wanneer je door je data heen bent.

In plaats daarvan gaat de snelheid van het internet (enorm) omlaag. Hierbij zal het niet uitmaken of je 1 mb of 1 MB over je limiet heen gaat.

Re: Simyo exorbitante buiten bundel kosten.

Geplaatst: 07 aug 2021 22:35
door Sira
Een prepaidkaart lijkt mij geschikter voor uw dochter i.p.v. een abonnement. Ze heeft dan een beter inzicht in haar verbruik en ze zal er beter op letten en het opwaarderen kan ze van haar zakgeld doen.

Ik ben misschien ouderwets, maar een kind van 13 met een abonnement vind ik nogal buitensporig, helemaal nu blijkt dat ze er niet mee om kan gaan. Ze heeft nog geen enkel inzicht in de waarde van geld en dat inzicht zal ze op jonge leeftijd moeten leren, anders vrees ik dat ze straks, als ze het huis uit is, grote schulden gaat krijgen.

Re: Simyo exorbitante buiten bundel kosten.

Geplaatst: 07 aug 2021 23:07
door D34M0N
Sira schreef:
07 aug 2021 22:35
Een prepaidkaart lijkt mij geschikter voor uw dochter i.p.v. een abonnement. Ze heeft dan een beter inzicht in haar verbruik en ze zal er beter op letten en het opwaarderen kan ze van haar zakgeld doen.

Ik ben misschien ouderwets, maar een kind van 13 met een abonnement vind ik nogal buitensporig, helemaal nu blijkt dat ze er niet mee om kan gaan. Ze heeft nog geen enkel inzicht in de waarde van geld en dat inzicht zal ze op jonge leeftijd moeten leren, anders vrees ik dat ze straks, als ze het huis uit is, grote schulden gaat krijgen.
Prepaid mobiel internet is al heel snel veel duurder dan een goedkoop abonnement.

Daarnaast, in de OP gaf TS aan dat zijn dochter een jaar bezig zal zijn om de kosten voor het overschrijden van haar databundel terug te betalen. Naar mijn idee leert ze zo snel genoeg de waarde van geld.

Re: Simyo exorbitante buiten bundel kosten.

Geplaatst: 08 aug 2021 00:01
door sylvesterb
Michelm1978 schreef:
07 aug 2021 15:56
14x de normale prijs is buiten proportie en dit is blijkbaar het verdienmodel. Dank voor alle bemoedigende reacties
Dit is ook hun verdienmodel. Bij Simyo en bijvoorbeeld Simpel heb je zeer goedkope abonnementen, hier verdienen ze vrijwel niets aan, maar zodra je boven het abonnement gaat betaal je direct de hoofdprijs.

Er zijn genoeg alternatieven die hun verdien model anders hebben, maar daar betaald je per maand ook extra voor. Het is dus de keus die jezelf maakt.

Mijn dochter heeft ook een Simpel abonnement en voor € 0,50 per maand kon ik een limiet instellen (wel minimaal € 10,00). Daarnaast heb ik haar toestel geblokkeerd bij 1GB data onder het abonnement zodat ze er niet boven kan komen. Als het gebeurd, dan gebeurd het en zit ze maximaal op het dubbele van de normale abonnementskosten.