Pagina 1 van 1
Oneerlijke handelspraktijken Youfone: wijziging wordt gezien als nieuw abonnement
Geplaatst: 19 aug 2021 16:34
door Wesley2001
Ik heb sinds 2018 een sim-only abonnement van Youfone voor mijn telefoon. Nu heb ik net een nieuwe telefoon gekocht met een abonnement van tele-2 en nu beginnen de problemen!
Ik heb in September 2020 mijn Youfone-abonnement gewijzigd van 200 bel minuten naar onbeperkt bellen. Nu kan je altijd je abonnement wijzigen en staat overal duidelijk dat het om een abonnementen wijziging gaat. Echter word je niet verteld dat je met het wijzigen van je abonnement een nieuw abonnement koopt voor 2 jaar!! Nu zit ik vast aan dit abonnement voor nog 13 maanden terwijl ik een nieuwe telefoon en abonnement van tele-2 heb.
Ik kan dit abonnement afkopen bij Youfone voor 181 euro maar dit vind ik absurd. Wat nu?
Re: Oneerlijke handelspraktijken Youfone: wijziging wordt gezien als nieuw abonnement
Geplaatst: 20 aug 2021 09:44
door sjohie
Nieuw contract = nieuwe looptijd, is volgens mij zo goed als standaard in telecomwereld?
Re: Oneerlijke handelspraktijken Youfone: wijziging wordt gezien als nieuw abonnement
Geplaatst: 20 aug 2021 10:03
door 16again
sjohie schreef: ↑20 aug 2021 09:44
Nieuw contract = nieuwe looptijd, is volgens mij zo goed als standaard in telecomwereld?
TS stelt
Wijziging contract = oude looptijd
Dit moet gewoon uit de voorwaarden blijken. Ook bij omzetting zelf dient dit duidelijk gecommuniceerd te worden.
Ook als dat "standaard" is, moet dat voldoende duidelijk gemaakt worden.
Re: Oneerlijke handelspraktijken Youfone: wijziging wordt gezien als nieuw abonnement
Geplaatst: 20 aug 2021 11:31
door sjohie
16again schreef: ↑20 aug 2021 10:03
sjohie schreef: ↑20 aug 2021 09:44
Nieuw contract = nieuwe looptijd, is volgens mij zo goed als standaard in telecomwereld?
TS stelt
Wijziging contract = oude looptijd
Dit moet gewoon uit de voorwaarden blijken. Ook bij omzetting zelf dient dit duidelijk gecommuniceerd te worden.
Ook als dat "standaard" is, moet dat voldoende duidelijk gemaakt worden.
dit zeggen de voorwaarden (
pdf link)
4.1
"
De Overeenkomst wordt door de Klant aangegaan voor een bij het desbetreffende type Aanbod minimumduur zoals aangegeven op de Overeenkomst."
Kortom, TS kan dit vrij vlot checken op de nieuwe overeenkomst die hij heeft gekregen lijkt me? De online tool van ze om een sim-only abonnement op te tuigen, staat wel default op een looptijd van 2 jaar zie ik.
Re: Oneerlijke handelspraktijken Youfone: wijziging wordt gezien als nieuw abonnement
Geplaatst: 20 aug 2021 11:47
door Seinhuis
De grote juridische vraagstuk is, is je abonnement gewijzigd (dan hou je het zelfde einddatum) of heb je een nieuwe abonnement afgesloten (in dat geval heb je terecht een nieuwe einddatum). Ik durf geen antwoord te geven
Je rechtsbijstandverzekering kunt dit uitzoeken. Zonder rechtsbijstandverzekering neem contact op met
www.juridischloket.nl . Je moet zelf de afweging maken of je naar
https://www.degeschillencommissie.nl/ov ... ediensten/ ga.
Re: Oneerlijke handelspraktijken Youfone: wijziging wordt gezien als nieuw abonnement
Geplaatst: 20 aug 2021 12:21
door sake1987
Seinhuis schreef: ↑20 aug 2021 11:47
De grote juridische vraagstuk is, is je abonnement gewijzigd (dan hou je het zelfde einddatum) of heb je een nieuwe abonnement afgesloten (in dat geval heb je terecht een nieuwe einddatum). Ik durf geen antwoord te geven
Je rechtsbijstandverzekering kunt dit uitzoeken. Zonder rechtsbijstandverzekering neem contact op met
www.juridischloket.nl . Je moet zelf de afweging maken of je naar
https://www.degeschillencommissie.nl/ov ... ediensten/ ga.
Waarom rechtsbijstand? simpel even lezen wat voor contract je bent aangegaan en blijkt dit een nieuw contract te zijn, heb je gewoon niet (goed) gelezen en zal je je oude contract moeten uitzitten of afkopen.
Re: Oneerlijke handelspraktijken Youfone: wijziging wordt gezien als nieuw abonnement
Geplaatst: 20 aug 2021 12:53
door 16again
Onderstaand suggereert dat je contract moet kunnen upgraden, zonder nieuwe termijn
Aanvullende Voorwaarden voor alle Youfone abonnementen
2. Wijzigingen van het abonnement gaan in op de 1ste van de komende maand nadat een bevestiging
hiervan door Youfone aan de klant is verstuurd.
6. Het wijzigen van een abonnement naar een lager maandbedrag, minder eenheden (minuten, SMS of
MB), en / of een kortere looptijd is niet mogelijk binnen de contractduur.
7. Het wijzigen van de looptijd van een abonnement is niet mogelijk.
Re: Oneerlijke handelspraktijken Youfone: wijziging wordt gezien als nieuw abonnement
Geplaatst: 20 aug 2021 13:47
door Seinhuis
TS, bij tele 2 heb je 14 dagen (wettelijke) bedenktijd bij het afsluiten van je abonnement. Misschien kan je daar je abonnement annuleren?
https://www.tele2.nl/klantenservice/mob ... erugsturen
Re: Oneerlijke handelspraktijken Youfone: wijziging wordt gezien als nieuw abonnement
Geplaatst: 20 aug 2021 14:01
door Ik_weet_niet_alles
sjohie schreef: ↑20 aug 2021 11:31
Kortom, TS kan dit vrij vlot checken op de nieuwe overeenkomst die hij heeft gekregen lijkt me? De online tool van ze om een sim-only abonnement op te tuigen, staat wel default op een looptijd van 2 jaar zie ik.
Volgens mij is een standaard aangevinkt optie van 2 jaar wettelijk niet toegestaan.
https://www.ictrecht.nl/blog/aangevinkt ... nog-steeds
Dat zou betekenen dat het abonnement per direct beëindigt kan worden zonder extra kosten. Wel snel een screenshot maken van de site, het liefst met getuigen erbij die kunnen verklaren dat deze optie vooraf aangevinkt was.
Re: Oneerlijke handelspraktijken Youfone: wijziging wordt gezien als nieuw abonnement
Geplaatst: 20 aug 2021 14:06
door taxikemperman
1) Abonnement afgesloten in 2018. Looptijd normaal 2 jaar dus in 2020 afgelopen
2) In september 2020 heeft u een wijziging laten maken.
Ik gok dat op dat moment uw contract van 2018 net verliep of reeds verlopen was.
Een verlopen contract kan niet gewijzigd worden. Wel vernieuwd en op dat moment heeft u weer getekend voor 24 maanden
Zoals gezegd. Bekijk uw huidige contract en lees wat daar in staat
Re: Oneerlijke handelspraktijken Youfone: wijziging wordt gezien als nieuw abonnement
Geplaatst: 20 aug 2021 14:46
door enno.borgsteede
Als ik mijn abonnement bij Youfone wil aanpassen of verlengen, krijg ik een duidelijk overzicht van de prijzen bij verschillende looptijden. En met duidelijk bedoel ik dat ik precies kan zien wat het maandbedrag is, als ik voor 1 maand opzegtermijn kies, of 1 jaar, of 2 jaar. De knoppen waarin de looptijd vermeld staat, zijn dermate groot, dat je die eigenlijk niet over het hoofd zou mogen zien.
Re: Oneerlijke handelspraktijken Youfone: wijziging wordt gezien als nieuw abonnement
Geplaatst: 22 aug 2021 11:39
door Japke1956
heb nieuw abonnement afgesloten maar blijk geen kpn kastje te hebben in woning.
Moet ondanks ik niets aangesloten heb toch aansluitkosten en abonnement betalen.kan alleen opzeggen met afkoopsom van bijna 300 euro
Slecht bedrijf die alleen op geld belust is.vele mails en telefoontjes gepleegd...totaal geen begrip of coulance!!!
Re: Oneerlijke handelspraktijken Youfone: wijziging wordt gezien als nieuw abonnement
Geplaatst: 22 aug 2021 11:57
door Lady1234
Heeft natuurlijk niets met Youfone te maken. U kunt beter zelf een topic openen als u advies wil.