Pagina 1 van 2

Maand achterstand premie zorgverzekering: brief deurwaarder

Geplaatst: 11 okt 2021 16:34
door Joanne80
Door een lager inkomen wegens ziekte en verschillende kosten (o.a. reparaties) achter elkaar heb ik 2 keer mijn zorgpremie gestorneerd.
De 1e keer ging het om de premie van augustus, welke ik in de laatste week van augustus alsnog betaald heb. Jammer genoeg kwam er toen weer een dringende reparatie, waardoor ik de premie van september ook gestorneerd heb. Natuurlijk is het niet goed om de premie niet te betalen, maar ik zag geen andere mogelijkheid. Zoals gezegd heb ik de premie van augustus relatief snel weer terugbetaald.

Toch heb ik nu, iets meer dan een maand na storneren, een email van een deurwaarder gehad waar bij de premie van september gevraagd wordt plus incassokosten. De incassokosten werden door de zorgverzekeraar zelf al eerder gevorderd, maar ik had op dat moment geen geld om te betalen. Nu heb ik nog de mogelijkheid om te betalen (welk incasso en rente) en anders krijg ik dus met de deurwaarder te maken.

Mijn vraag is of deze procedure altijd zo snel gaat? Ik heb dus geen maanden betalingsachterstand, alleen de premie van september. De email van de deurwaarder kreeg ik op 1 oktober. Ik ga dit nog bij de zorgverzekeraar navragen, maar wilde eerst weten wat gebruikelijk is. Ik kan het nergens duidelijk terugvinden welke termijnen er gelden bij zorgverzekeraars, behalve voor mensen met een flinke premie achterstand.

Re: Maand achterstand premie zorgverzekering: brief deurwaarder

Geplaatst: 12 okt 2021 11:51
door NeoDutchio
Er is een uiterste betaaldatum. Als die gepasseerd is hoort u een 14 dagen brief te krijgen. Mocht er na die 14 dagen nog niet betaald worden, dan kan een vordering uit handen gegeven worden. Daar hoeven geen andere achterstanden voor te zijn.

U had op 1 september geen achterstand meer, maar wel een te late betaling. Dat werkt natuurlijk niet mee in de bereidwilligheid van de verzekeraar. Waarom hebt u geen contact opgenomen en de situatie uitgelegd? Pratende mensen kunnen geholpen worden. Maar als u op eigen houtje iets gaat doen, dan kan dat duur uitpakken.

Re: Maand achterstand premie zorgverzekering: brief deurwaarder

Geplaatst: 12 okt 2021 11:56
door sjohie
U bent één van vele duizenden, misschien wel miljoenen, klanten. U kunt, naar nu wel duidelijk is, niet op eigen houtje dingen gaan aanpassen aan een overeengekomen proces, en verwachten dat zo'n groot bedrijf "dat dan wel snapt".

Ik zou me wat minder fixeren op het procedureel gelijk willen halen, maar eerder om de kromme redenen om zorgpremies eigenhandig, en meermaals, te gaan storneren, en hoe u uw betalingsprioriteiten op de rit krijgt.

Re: Maand achterstand premie zorgverzekering: brief deurwaarder

Geplaatst: 12 okt 2021 11:57
door ilankroon
De volgende keer beter je zorgverzekering bellen als je weer problemen hebt. Wellicht kunnen jullie er samen uitkomen.

Re: Maand achterstand premie zorgverzekering: brief deurwaarder

Geplaatst: 12 okt 2021 12:39
door witte angora
Er is een verschil tussen te laat betalen en storneren. Met storneren héb je al betaald, maar je haalt het terug. Ik weet niet of die 14-dagen termijn dan wel geldt. Een herinnering om iets te betalen wat in eerste instantie al betaald is lijkt me niet op zijn plaats.

Re: Maand achterstand premie zorgverzekering: brief deurwaarder

Geplaatst: 12 okt 2021 14:43
door Seinhuis
Neem eerst contact op met je zorgverzekering, daarna met de deurwaarder. Maak afspraken en hou je aan die afspraken. Door je schuld te betalen voorkom je nog hogere kosten.

Op www.juridischloket.nl/schulden-en-incas ... ssobureau/ staat wat informatie.

Neem contact op met je gemeente met de afdeling schuld hulpverlening (www.juridischloket.nl/schulden-en-incas ... -gemeente/)

Re: Maand achterstand premie zorgverzekering: brief deurwaarder

Geplaatst: 12 okt 2021 14:59
door grun
witte angora schreef:
12 okt 2021 12:39
Er is een verschil tussen te laat betalen en storneren. Met storneren héb je al betaald, maar je haalt het terug. Ik weet niet of die 14-dagen termijn dan wel geldt. Een herinnering om iets te betalen wat in eerste instantie al betaald is lijkt me niet op zijn plaats.
Dat weet ik ook niet, maar storneren lijkt me iets wat bij automatische incasso hoort. Dan heb je inderdaad betaald, maar mogelijk was je de datum van afschrijving vergeten.
Dat overkwam me in het verleden ook wel eens een enkele keer, maar door een tip van Lady heb ik een instelling in de bankierapp gevonden die me nu van tevoren waarschuwt dat er morgen iets automatisch afgeschreven gaat worden. Gewoon via een e-mailtje, ik hoef er niet eens voor in te loggen.

Re: Maand achterstand premie zorgverzekering: brief deurwaarder

Geplaatst: 12 okt 2021 15:00
door snoezie
Dit lijkt me krankzinnig. Zou voor mij een reden zijn om in 2022 van verzekeraar te wisselen!

Re: Maand achterstand premie zorgverzekering: brief deurwaarder

Geplaatst: 12 okt 2021 15:15
door Lady1234
snoezie schreef:
12 okt 2021 15:00
Dit lijkt me krankzinnig. Zou voor mij een reden zijn om in 2022 van verzekeraar te wisselen!
Bij een achterstand in de premiebetaling kan je niet zomaar veranderen van verzekeraar.

Re: Maand achterstand premie zorgverzekering: brief deurwaarder

Geplaatst: 12 okt 2021 15:45
door HandigeHarrie
Lady1234 schreef:
12 okt 2021 15:15
snoezie schreef:
12 okt 2021 15:00
Dit lijkt me krankzinnig. Zou voor mij een reden zijn om in 2022 van verzekeraar te wisselen!
Bij een achterstand in de premiebetaling kan je niet zomaar veranderen van verzekeraar.
Iedereen kan per 2022 veranderen van zorgverzekering

Re: Maand achterstand premie zorgverzekering: brief deurwaarder

Geplaatst: 12 okt 2021 15:57
door Sannietje
HandigeHarrie schreef:
12 okt 2021 15:45
Lady1234 schreef:
12 okt 2021 15:15
snoezie schreef:
12 okt 2021 15:00
Dit lijkt me krankzinnig. Zou voor mij een reden zijn om in 2022 van verzekeraar te wisselen!
Bij een achterstand in de premiebetaling kan je niet zomaar veranderen van verzekeraar.
Iedereen kan per 2022 veranderen van zorgverzekering
Maar dan moet de achterstand wel weer ingehaald zijn en op 0 staan. Een andere verzekeraar neemt een nieuwe client met achterstanden bij de huidige verzekeraar niet aan.

Re: Maand achterstand premie zorgverzekering: brief deurwaarder

Geplaatst: 12 okt 2021 15:58
door NeoDutchio
snoezie schreef:
12 okt 2021 15:00
Dit lijkt me krankzinnig. Zou voor mij een reden zijn om in 2022 van verzekeraar te wisselen!
Wat is er krankzinnig aan dan? De ene maand betaald de klant 4 weken te laat en de maand erop is nog niet betaald. En in die tweede maand reageert TS ook niet eens op een herinnering.

Re: Maand achterstand premie zorgverzekering: brief deurwaarder

Geplaatst: 12 okt 2021 20:35
door HandigeHarrie
Sannietje schreef:
12 okt 2021 15:57
HandigeHarrie schreef:
12 okt 2021 15:45
Lady1234 schreef:
12 okt 2021 15:15


Bij een achterstand in de premiebetaling kan je niet zomaar veranderen van verzekeraar.
Iedereen kan per 2022 veranderen van zorgverzekering
Maar dan moet de achterstand wel weer ingehaald zijn en op 0 staan. Een andere verzekeraar neemt een nieuwe client met achterstanden bij de huidige verzekeraar niet aan.
Ja, uiteraard moet de achterstand eerst betaald zijn

Re: Maand achterstand premie zorgverzekering: brief deurwaarder

Geplaatst: 12 okt 2021 21:54
door Nevyn
Als ik het goed lees , heeft TS een automatische incasso uitgegeven.
Dus het bedrag wordt iedere maand netjes van de rekening afgeschreven.
Echter , TS komt geld te kort en storneert dan het geld weer om andere rekeningen te betalen.
Ja dan slaat het computer systeem van de zorgverzekeraar op tilt en wordt er actie ondernomen.
TS gebruikt nu de zorgverzekeraar als bank van lening en dat wordt niet geaccepteerd.

Re: Maand achterstand premie zorgverzekering: brief deurwaarder

Geplaatst: 12 okt 2021 21:59
door Moneyman
witte angora schreef:
12 okt 2021 12:39
Er is een verschil tussen te laat betalen en storneren. Met storneren héb je al betaald, maar je haalt het terug. Ik weet niet of die 14-dagen termijn dan wel geldt. Een herinnering om iets te betalen wat in eerste instantie al betaald is lijkt me niet op zijn plaats.
Door de stornering is er de facto gewoon niet betaald. Alle normale eisen gelden nu ook.

Re: Maand achterstand premie zorgverzekering: brief deurwaarder

Geplaatst: 12 okt 2021 22:56
door sylvesterb
snoezie schreef:
12 okt 2021 15:00
Dit lijkt me krankzinnig. Zou voor mij een reden zijn om in 2022 van verzekeraar te wisselen!
Zou je ook zo reageren als je werkgever (of uitkeringsinstantie) eerst 4 weken te laat betaald zonder te communiceren en de maand daarop helemaal niet betaald? Overstappen is zinloos want als je zelf niet communiceert zorg je dat ze betaling gaan opeisen en via de deurwaarder/incassobureau is heel gebruikelijk.

Re: Maand achterstand premie zorgverzekering: brief deurwaarder

Geplaatst: 13 okt 2021 09:09
door Hawk-Eye
beste denk ik dat TS er voor gaat zorgen dat er toch een (klein) spaarpotje gaat ontstaan!

Re: Maand achterstand premie zorgverzekering: brief deurwaarder

Geplaatst: 13 okt 2021 09:52
door Dirkie
Joanne80 schreef:
11 okt 2021 16:34
Door een lager inkomen wegens ziekte en verschillende kosten (o.a. reparaties) achter elkaar heb ik 2 keer mijn zorgpremie gestorneerd.
Als dit zonder overleg met de zorgverzekeraar gedaan is dan snap ik de actie van de zorgverzekeraar. Door te storneren is er niet betaald en gaat de incasso procedure lopen. Als U dit in overleg met de zorgverzekeraar gedaan had was er waarschijnlijk een andere, betere oplossing gekomen.

Re: Maand achterstand premie zorgverzekering: brief deurwaarder

Geplaatst: 13 okt 2021 12:41
door Irene van Houte
De rede is dat heel veel mensen hun premie gewoon niet betalen en bij de eerste de beste achterstand, ze gelijk in actie komen. Volgens mij is het allemaal geautomatiseerd.
Ik vraag mij alleen af, hoe belangrijk je reparaties waren. Je had misschien ook even zonder gekund.!!

Re: Maand achterstand premie zorgverzekering: brief deurwaarder

Geplaatst: 13 okt 2021 13:40
door Dirkie
snoezie schreef:
12 okt 2021 15:00
Dit lijkt me krankzinnig. Zou voor mij een reden zijn om in 2022 van verzekeraar te wisselen!
Wat zou je dan willen. Als de verzekeraar niets doet dan is de kans groot dat de schuld steeds verder oploopt. En dus ook steeds moeilijker afgelost zal kunnen worden. Met de stijgende kosten van de zorg heeft de verzekeraar de premies hard nodig.
En zie het ook als een soort zelfbescherming. Na 1 maand wordt er door de verzekeraar meteen actie ondernomen. En in het kader van kosten verlagend werken wordt het innen van een schuld uitbesteed aan een gespecialiseerde firma, namelijk een deurwaarder. Dat is goedkoper dan daar zelf een afdeling voor de onderhouden.
Zo bekeken is het dus niet zo krankzinnig. Het enige krankzinnige aan het hele systeem zijn de torenhoge premies die je iedere maand moet betalen. Deze hoge premies en de kosten die je daarbuiten ook nog eens zelf moet betalen (eigen risico, eigen bijdrage enz enz) zorgen ervoor dat mensen hun zorgpremie niet meer kunnen betalen.