FluBot: KPN verspreidt malware, klacht indienen?
Geplaatst: 18 okt 2021 12:06
Via dit bericht vraag ik aandacht voor “flubot”.
https://www.kpn.com/beleef/blog/flubot- ... ndroid.htm
Via deze malware is met mijn telefoon naar Tunesië gebeld, waardoor ik extra kosten moet betalen.
( € 400).
Vandaar dat ik KPN en/of andere providers verwijt nalatigheid en het stimuleren van het verspreiden van malware.
Waarom blokkeert KPN en/of andere providers niet standaard bellen buiten Nederland en/of buiten Europa.
De meeste Nederlanders bellen niet of nauwelijks met het buitenland. Door software te wijzigen kan een vinkje gezet worden bij de instellingen, als je wel buiten Nederland en/of Europa wilt bellen.
Wil je naar het buitenland bellen laten blokkeren door KPN dan moet je met een betaald nummer bellen van KPN, 0800-0402 klantendienst.
KPN verdient indirect dus aan het verspreiden van malware. Enerzijds door de kosten die zij ontvangen om naar het buitenland en/of buiten Europa te bellen en daarnaast hopen ze, dat je met de klantendienst gaat bellen om naar het buitenland bellen te blokkeren.
KPN biedt dit wel aan voor zakelijke klanten, die dit via de instellingen kunnen blokkeren.
Waarom doet KPN geen analyse naar onverwacht gedrag van mobiele telefoons. Wanneer nooit naar Tunesië gebeld wordt en opeens wordt er tot wel 23 keer op een dag gebeld naar Tunesië en dit elke dag voorkomt lijkt mij dat de KPN dit moet kunnen constateren en een sms er aan kan wagen om de klant te wijzen op de kosten die hiermee ontstaan.
Wanneer ik met een betaalnummer ga bellen, buiten de belbundel, krijg ik een waarschuwing dat dit extra kosten met zich meebrengt. Waarom krijg ik dit bericht niet op mijn telefoon als ik, buiten de belbundel, met het buitenland ga bellen en/of buiten Europa ga bellen?
Door het nalaten van deze services bestaat de kans, dat KPN hun klanten in moeilijkheden brengt.
Met KPN gechat : (Stefan) en daar vernam ik dat zodra de kosten meer dan €500 zijn KPN contact zoekt om de klant hierop te wijzen. Voor heel veel mensen is € 100 ook een aanzienlijk bedrag, waardoor ze in de moeilijkheden komen.
Welke mogelijkheden zijn er om een aanklacht in te dienen tegen KPN en zo het bedrag (€ 400) terug te vorderen van KPN.
Het verzoek is om hier aandacht aan te schenken en zodoende de providers in beweging te brengen om hun software te wijzigen.
https://www.kpn.com/beleef/blog/flubot- ... ndroid.htm
Via deze malware is met mijn telefoon naar Tunesië gebeld, waardoor ik extra kosten moet betalen.
( € 400).
Vandaar dat ik KPN en/of andere providers verwijt nalatigheid en het stimuleren van het verspreiden van malware.
Waarom blokkeert KPN en/of andere providers niet standaard bellen buiten Nederland en/of buiten Europa.
De meeste Nederlanders bellen niet of nauwelijks met het buitenland. Door software te wijzigen kan een vinkje gezet worden bij de instellingen, als je wel buiten Nederland en/of Europa wilt bellen.
Wil je naar het buitenland bellen laten blokkeren door KPN dan moet je met een betaald nummer bellen van KPN, 0800-0402 klantendienst.
KPN verdient indirect dus aan het verspreiden van malware. Enerzijds door de kosten die zij ontvangen om naar het buitenland en/of buiten Europa te bellen en daarnaast hopen ze, dat je met de klantendienst gaat bellen om naar het buitenland bellen te blokkeren.
KPN biedt dit wel aan voor zakelijke klanten, die dit via de instellingen kunnen blokkeren.
Waarom doet KPN geen analyse naar onverwacht gedrag van mobiele telefoons. Wanneer nooit naar Tunesië gebeld wordt en opeens wordt er tot wel 23 keer op een dag gebeld naar Tunesië en dit elke dag voorkomt lijkt mij dat de KPN dit moet kunnen constateren en een sms er aan kan wagen om de klant te wijzen op de kosten die hiermee ontstaan.
Wanneer ik met een betaalnummer ga bellen, buiten de belbundel, krijg ik een waarschuwing dat dit extra kosten met zich meebrengt. Waarom krijg ik dit bericht niet op mijn telefoon als ik, buiten de belbundel, met het buitenland ga bellen en/of buiten Europa ga bellen?
Door het nalaten van deze services bestaat de kans, dat KPN hun klanten in moeilijkheden brengt.
Met KPN gechat : (Stefan) en daar vernam ik dat zodra de kosten meer dan €500 zijn KPN contact zoekt om de klant hierop te wijzen. Voor heel veel mensen is € 100 ook een aanzienlijk bedrag, waardoor ze in de moeilijkheden komen.
Welke mogelijkheden zijn er om een aanklacht in te dienen tegen KPN en zo het bedrag (€ 400) terug te vorderen van KPN.
Het verzoek is om hier aandacht aan te schenken en zodoende de providers in beweging te brengen om hun software te wijzigen.