LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] DHL geeft aan retourpakket afgeleverd, webshop ontkent
DHL geeft aan retourpakket afgeleverd, webshop ontkent
Op 14 oktober heb ik een ongeopende bestelling via DHL retour gestuurd naar de webshop. Ik heb online bij DHL een verzendlabel gekocht, waar ik mijn adresgegevens en die van de webshop plus onze emails moest invullen. Vervolgens heb ik het pakket bij een DHL punt afgeleverd en kreeg ik een verzendbewijs mee. De volgende middag (15-10-2021) kreeg ik een bevestigingsmail van DHL dat het pakket bij de webshop was afgeleverd.
Op 21-10-2021 heb ik telefonisch contact gehad met de webshop, om te vragen wanneer ik het geld (€137,50) kon terug verwachten op mijn rekening, n.a.v. mijn retour. De webshop gaf aan mijn product niet te hebben ontvangen, dat zij altijd moeten tekenen voor het ontvangen van retourpakketten en dat zij mij enkel het geld kunnen terugstorten als ze het product terug hebben, of van DHL een bewijs van tekenen hebben.
Vervolgens heb ik DHL gecontacteerd om te te vragen naar het bewijs van tekenen, echter gaven zij aan dat er niet voor getekend hoefde te worden. Ook zou volgens hen de webshop het onderzoek naar het pakket moeten starten en kon ik dat niet als particulier. Dit heeft de webshop gedaan en wij zijn nu in afwachting.
Omdat ik elk moment kan bevallen, wil ik alvast voorbereid zijn welke stappen ik kan ondernemen als het pakket niet terug gevonden wordt. Ik heb namelijk een bewijs van verzenden en de mail van DHL dat het in ontvangst is genomen, maar de webshop ontkend het product te hebben ontvangen. Het is dus nu het woord van DHL vs. die van de webshop. Wat kan ik hier juridisch mee als het pakket niet terug gevonden wordt?
*** Achteraf advies over dat ik aangetekend had kunnen sturen heb ik nu niks aan. Ik heb ook niet hoeven tekenen voor het in ontvangst nemen, vandaar dat ik dat retour ook niet heb gedaan. Ik ging er immers vanuit dat een track&trace voldoende was, gezien ik altijd via deze weg pakketjes verstuur.
Op 21-10-2021 heb ik telefonisch contact gehad met de webshop, om te vragen wanneer ik het geld (€137,50) kon terug verwachten op mijn rekening, n.a.v. mijn retour. De webshop gaf aan mijn product niet te hebben ontvangen, dat zij altijd moeten tekenen voor het ontvangen van retourpakketten en dat zij mij enkel het geld kunnen terugstorten als ze het product terug hebben, of van DHL een bewijs van tekenen hebben.
Vervolgens heb ik DHL gecontacteerd om te te vragen naar het bewijs van tekenen, echter gaven zij aan dat er niet voor getekend hoefde te worden. Ook zou volgens hen de webshop het onderzoek naar het pakket moeten starten en kon ik dat niet als particulier. Dit heeft de webshop gedaan en wij zijn nu in afwachting.
Omdat ik elk moment kan bevallen, wil ik alvast voorbereid zijn welke stappen ik kan ondernemen als het pakket niet terug gevonden wordt. Ik heb namelijk een bewijs van verzenden en de mail van DHL dat het in ontvangst is genomen, maar de webshop ontkend het product te hebben ontvangen. Het is dus nu het woord van DHL vs. die van de webshop. Wat kan ik hier juridisch mee als het pakket niet terug gevonden wordt?
*** Achteraf advies over dat ik aangetekend had kunnen sturen heb ik nu niks aan. Ik heb ook niet hoeven tekenen voor het in ontvangst nemen, vandaar dat ik dat retour ook niet heb gedaan. Ik ging er immers vanuit dat een track&trace voldoende was, gezien ik altijd via deze weg pakketjes verstuur.
Re: DHL geeft aan retourpakket afgeleverd, webshop ontkent
Je hebt gebeld met de webshop. Leuk, maar heb je niks aan. Een webshop zal ook een mailadres hebben. Stuur de webshop de mail van DHL met daarin de ontvangstbevestiging door en verlang van ze dat zij (de webshop dus) het uit gaan vechten met DHL en jij nu je geld terug wil hebben.
Niet meer bellen, zorg dat je een zogenaamde "paper trail" hebt, dus iets wat je kan overleggen als bewijs. Emails dus.
Niet meer bellen, zorg dat je een zogenaamde "paper trail" hebt, dus iets wat je kan overleggen als bewijs. Emails dus.
moederslink
vindt dit leuk
Re: DHL geeft aan retourpakket afgeleverd, webshop ontkent
Je kan altijd naar de rechter. Je hebt de koop herroepen en dit schept een verplichting voor de webwinkel om het bedrag zo spoedig mogelijk terug te betalen. Je kunt voor het eerst pas in rechte afdwingen op het moment dat je de webwinkel hebt voorzien van bewijs van verzending of op het moment dat zij het product hebben terug ontvangen. Als je naar de rechter gaat dan moet je bewijs van verzending en bezorging als bijlagen bijvoegen.
De verjaringstermijn is twee jaar, denk ik.
De verjaringstermijn is twee jaar, denk ik.
Re: DHL geeft aan retourpakket afgeleverd, webshop ontkent
Mensen die hier hulp vragen hebben niet zo heel veel aan dergelijke "wat moet ik doen" adviezen, zonder de uitleg hoe ze het moeten doen.
Hoe moet TS dit doen?
Hoe moet TS dit doen?
Ook hier weer, hoe moet TS dit doen?
NeoDutchio
vindt dit leuk
Re: DHL geeft aan retourpakket afgeleverd, webshop ontkent
Als het ts niet helder is, zal hij het vast wel vragen. Niemand is uiteraard verplicht om bij de eerste post een compleet en volledig juridisch advies uit te werken. Kortom, dit soort kritiekposts zijn niet constructief.
Sira
vindt dit leuk
-
- Berichten: 914
- Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32
Re: DHL geeft aan retourpakket afgeleverd, webshop ontkent
Als er niet voor ontvangst getekend hoeft te worden heb je dan wel 'bewijs' dat het afgeleverd is?
-
- Berichten: 650
- Lid geworden op: 08 jun 2005 16:51
Re: DHL geeft aan retourpakket afgeleverd, webshop ontkent
TS heeft een verzendlabel gekocht, geprint en het pakket verstuurd.
Hierdoor is hzij de opdrachtgever aan DHL en zal hzij een klacht moeten indienen en is de webshop dus geen partij
Hierdoor is hzij de opdrachtgever aan DHL en zal hzij een klacht moeten indienen en is de webshop dus geen partij
Re: DHL geeft aan retourpakket afgeleverd, webshop ontkent
TS heeft ook een mail van DHL dat het pakket is afgeleverd. De webshop, die volgens jou geen partij is, ontkent dat.taxikemperman schreef: ↑24 okt 2021 18:24TS heeft een verzendlabel gekocht, geprint en het pakket verstuurd.
Hierdoor is hzij de opdrachtgever aan DHL en zal hzij een klacht moeten indienen en is de webshop dus geen partij
Wat moet TS dan nog doen? DHL zegt ja, Webshop zegt nee.
Mooie boel is het dan: Jij stuurt mij een pakket, DHL zegt we hebben het afgeleverd, ik zeg nee hoor. Jij bent je geld en je pakket kwijt en ik heb een gratis pakket.
Re: DHL geeft aan retourpakket afgeleverd, webshop ontkent
In de overeenkomst tussen DHL en TS is de webshop inderdaad geen partij. In die overeenkomst is de verklaring van DHL een partijverklaring, die niet gebruik kan worden in haar voordeel.
In de overeenkomst tussen de verkoper en TS is de webshop uiteraard wel een partij. Strikt genomen is de verklaring hier geen partijverklaring, maar DHL heeft natuurlijk wel een sterk belang bij een bepaalde uitkomst.
In de overeenkomst tussen de verkoper en TS is de webshop uiteraard wel een partij. Strikt genomen is de verklaring hier geen partijverklaring, maar DHL heeft natuurlijk wel een sterk belang bij een bepaalde uitkomst.
Re: DHL geeft aan retourpakket afgeleverd, webshop ontkent
Ja, maar nu even nuchter geredeneerd:
TS geeft DHL een opdracht.
DHL mailt TS: opdracht uitgevoerd.
Webshop zegt: Helemaal niet.
DHL zegt: ja hoor.
Het kan toch nooit zo zijn dat TS het slachtoffer wordt van de tegenstrijdige verklaringen van DHL en Webshop?
In dat geval ben je nooit meer ergens zeker van en ben je altijd de pineut, ongeacht wie er gelijk heeft.
TS geeft DHL een opdracht.
DHL mailt TS: opdracht uitgevoerd.
Webshop zegt: Helemaal niet.
DHL zegt: ja hoor.
Het kan toch nooit zo zijn dat TS het slachtoffer wordt van de tegenstrijdige verklaringen van DHL en Webshop?
In dat geval ben je nooit meer ergens zeker van en ben je altijd de pineut, ongeacht wie er gelijk heeft.
Re: DHL geeft aan retourpakket afgeleverd, webshop ontkent
Mijn ervaringen met stellingen die beginnen met "het kan toch niet zo zijn dat ..." is dat het dan vrijwel altijd gaat om zaken die wél blijken te kunnen.
Erthanax
vindt dit leuk
-
- Berichten: 914
- Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32
Re: DHL geeft aan retourpakket afgeleverd, webshop ontkent
De vraag is dus wat een verklaring van DHL waard is als ze daar geen handtekening bij kunnen laten zien.
-
- Berichten: 914
- Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32
Re: DHL geeft aan retourpakket afgeleverd, webshop ontkent
En wat is de status dan, krijgt de klant dan gelijk of de webshop?fonsflons schreef: ↑25 okt 2021 12:29Tuurlijk kan dit wel, want andersom kan werkt het ook zo. Als de klant zegt niets ontvangen te hebben, de webshop zegt verzonden te hebben en DHL zegt geleverd te hebben.cherokee schreef: ↑25 okt 2021 12:03Ja, maar nu even nuchter geredeneerd:
TS geeft DHL een opdracht.
DHL mailt TS: opdracht uitgevoerd.
Webshop zegt: Helemaal niet.
DHL zegt: ja hoor.
Het kan toch nooit zo zijn dat TS het slachtoffer wordt van de tegenstrijdige verklaringen van DHL en Webshop?
In dat geval ben je nooit meer ergens zeker van en ben je altijd de pineut, ongeacht wie er gelijk heeft.
-
- Berichten: 914
- Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32
Re: DHL geeft aan retourpakket afgeleverd, webshop ontkent
Dat is mijn conclusie dus ook maar ik heb het gevoel dat mensen daar niet aan willen. Als je geen handtekening van de ontvanger hebt heb je eigenlijk niets, dat geldt voor de leverancier bij verzenden en symmetrisch dus ook voor de klant bij retourneren.
De uitzondering lijken gevallen te zijn waarin de leverancier reeds het transport heeft bepaald en betaald en het inleverbrwijs afdoende is omdat daar de leverancier opdrachtgever is.
Re: DHL geeft aan retourpakket afgeleverd, webshop ontkent
Zien jullie niet iets over het hoofd? Bij track & trace wordt ook de gps-positie bij aflevering vastgelegd.
-
- Berichten: 914
- Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32
Re: DHL geeft aan retourpakket afgeleverd, webshop ontkent
Dat is mooi, dus als die webwinkel zegt, u zegt dat u het niet ontvangen heeft en u heeft ook niet getekend maar het pakket is wél bij u in de buurt geweest dan zeg jij, nou ok dan maar, die GPS zegt alles, ik zal me wel vergist hebben?
Re: DHL geeft aan retourpakket afgeleverd, webshop ontkent
De GPS laat zien op welke plek het pakket gescand is. Dan is de bezorger op die plek geweest. Lijkt mij een behoorlijk sluitend systeem.