Pagina 1 van 2

Klachtenregen Praxis.nl

Geplaatst: 14 jan 2022 17:27
door FiberTouch
Het regent klachten over de webshop van Praxis.nl.
Het gaat daarbij niet over het 'Click & Collect'-systeem, maar om het thuis laten zorgen van bestellingen.
Praxis laat het hier behoorlijk afweten, ook de klantenservice geeft 'niet thuis'.

Ondanks een levertijd van '1-5 werkdagen' zijn er klanten die al 3 weken op hun producten wachten.
Klanten melden dat zij een bericht hebben gekregen dat hun product 'op dit moment wordt ingepakt', maar daarna nog steeds alles doodstil blijft (geen verzending)
Er is een sterk vermoeden dat Praxis vanuit haar webshop producten verkoopt die zij niet op voorraad zijn en zij zich daarmee opstelt als een 'drop-shipping' bedrijf.

Op trustpilot[punt]nl staan reacties die er niet om liegen.
Denk dus even na voordat je door Praxis iets wilt laten thuisbezorgen.

Re: Klachtenregen Praxis.nl

Geplaatst: 14 jan 2022 17:36
door scontra
En, vertel eens, wat is uw persoonlijke ervaring met het bestellen in de Praxis webshop ?

Re: Klachtenregen Praxis.nl

Geplaatst: 14 jan 2022 17:51
door marnix
ook toevallig, van de week wat bij praxis besteld, zie ik tot mijn schrik dat ze met DPD versturen,
zijn vaak wat luie gasten, die de pakjes gelijk dumpen bij afhaalpunt,
maar nee! net keurig hier thuis geleverd.
schaam me.

Re: Klachtenregen Praxis.nl

Geplaatst: 14 jan 2022 18:28
door NeoDutchio
Tja, als iedereen ineens online gaat bestellen, dan is er meer werk te doen in evenveel tijd. Als de verkoop zo hard gaat dat artikelen sneller op zijn dan dat ze binnen komen, dan krijg je nog meer vertraging. Als leveranciers aangeven dat ze op een bepaalde dag leveren en zij komen niet (ondertussen meer regel dan uitzondering), dan kan Praxis ook niet uitleveren.

En dit gebeurd overigens niet alleen bij Praxis, veel meer bedrijven hebben hier last van.

Dat er mensen zijn die klachten hebben over Praxis is niets nieuws. Over elk bedrijf zijn klachten te vinden. Maar om dan over elk bedrijf hier een topic te openen met een waarschuwing gaat in mijn ogen erg ver.

Re: Klachtenregen Praxis.nl

Geplaatst: 14 jan 2022 19:25
door Ivo.w
Geduld hebben ivm bijzondere omstandigheden is blijkbaar voor velen teveel gevraagd.

Gelukkig mogen winkels vanaf morgen weer redelijk normaal open. En hoeven we gelukkig niet meer online te shoppen.

Re: Klachtenregen Praxis.nl

Geplaatst: 14 jan 2022 22:50
door PeterPeters1966
Blijkbaar heeft TS op z'n werk totaal geen impact ondervonden van de pandemie en weet hij/zij dus exact hoe je dat aan moet pakken. Misschien consultant voor Praxis worden om ze even uit te leggen hoe het wel moet.

Re: Klachtenregen Praxis.nl

Geplaatst: 30 mar 2022 18:45
door CHUIS
klacht Praxis bestelling
Op de Praxis website 4 schuttingpalen besteld. Ik blijk er maar 2 nodig te hebben voor de reparatie, dus wilde er 2 retourneren bij een filiaal. Dit blijkt niet te kunnen. Ik moet de schuttingpalen op laten halen en dat kost mij €69,95, omdat de palen zijn geleverd door een externe leverancier.
Dit laatste is bij de bestelling volkomen onduidelijk. er staat bij het bestellen : dit artikel is verkrijgbaar via thuislevering door.....naam bedrijf.
Nergens wordt je verwezen naar de voorwaarden van die levering en de voorwaarden voor evt retourneren.
De Praxis klantenservice vindt dat je zelf maar moet uitvinden dat je op de naam van het bedrijf moet klikken om die voorwaarden in te zien. Nergens staat bv "lees de voorwaarden" of "klik op de naam voor de voorwaarden"
Wat wel direct bij de bestelling zichtbaar is " GRATIS RETOURNEREN in een van onze winkels!!
ik vind dat allemaal zeer onduidelijk, zeer klantonvriendelijk en zelfs misleidend

Re: Klachtenregen Praxis.nl

Geplaatst: 31 mar 2022 13:00
door rvjapio
Dus omdat u niet wordt gewaarschuwd dat u een eigen verantwoordelijkheid heeft voelt u zich misleid?

Re: Klachtenregen Praxis.nl

Geplaatst: 31 mar 2022 13:35
door Lowieze
CHUIS schreef:
30 mar 2022 18:45
klacht Praxis bestelling
Op de Praxis website 4 schuttingpalen besteld. Ik blijk er maar 2 nodig te hebben voor de reparatie, dus wilde er 2 retourneren bij een filiaal. Dit blijkt niet te kunnen. Ik moet de schuttingpalen op laten halen en dat kost mij €69,95, omdat de palen zijn geleverd door een externe leverancier.
Dit laatste is bij de bestelling volkomen onduidelijk. er staat bij het bestellen : dit artikel is verkrijgbaar via thuislevering door.....naam bedrijf.
Nergens wordt je verwezen naar de voorwaarden van die levering en de voorwaarden voor evt retourneren.
De Praxis klantenservice vindt dat je zelf maar moet uitvinden dat je op de naam van het bedrijf moet klikken om die voorwaarden in te zien. Nergens staat bv "lees de voorwaarden" of "klik op de naam voor de voorwaarden"
Wat wel direct bij de bestelling zichtbaar is " GRATIS RETOURNEREN in een van onze winkels!!
ik vind dat allemaal zeer onduidelijk, zeer klantonvriendelijk en zelfs misleidend
Het kan voor u onduidelijk zijn, maar de website vermeld het volgende:
“ Retourneren online aankopen:
Voor online aankopen zijn er verschillende retourmogelijkheden. Kijk voor de exacte retourmogelijkheden altijd op het formulier in de doos van het product. Voor externe leveranciers gelden andere voorwaarden. Bekijk hier alle externe leveranciers en de voorwaarden.”

Persoonlijk vind ik het vrij logisch dat Praxis van een klant verwacht dat deze zelf de voorwaarden van retourneren leest.

Re: Klachtenregen Praxis.nl

Geplaatst: 31 mar 2022 14:15
door juliomariner
Vind dat CHUISD wel een punt heeft, volgens de voorwaarden die Lowieze citeert "Kijk voor de exacte retourmogelijkheden altijd op het formulier in de doos van het product"
Dan is het dus al te laat want je hebt het product dan al in huis.

Re: Klachtenregen Praxis.nl

Geplaatst: 31 mar 2022 14:37
door Erthanax
Ik ben het ook wel met CHUIS eens. De mededeling "Dit artikel is verkrijgbaar online via thuislevering door [bedrijfsnaam]." staat helemaal onderaan en valt mij niet erg op. Bovendien vind ik hem inhoudelijk ook niet erg duidelijk; het zou ook om de bezorgdienst kunnen gaan (maar dat is weer een ander bedrijf). Pas als je klikt op de bedrijfsnaam zie je wat er aan de hand is.

Zelf wist ik ook niet dat Paxis.nl tegenwoordig kennelijk ook een "platform" is waarbij je drommels goed moet opletten met wie je eigenlijk zaken gaat doen.

Re: Klachtenregen Praxis.nl

Geplaatst: 31 mar 2022 14:53
door Lowieze
juliomariner schreef:
31 mar 2022 14:15
Vind dat CHUISD wel een punt heeft, volgens de voorwaarden die Lowieze citeert "Kijk voor de exacte retourmogelijkheden altijd op het formulier in de doos van het product"
Dan is het dus al te laat want je hebt het product dan al in huis.
Als je doorklikt (bekijk hier alle externe leveranciers en de voorwaarden) op de website van Praxis, kun je alles lezen v.w.b. de specifieke voorwaarden.

Re: Klachtenregen Praxis.nl

Geplaatst: 31 mar 2022 15:07
door juliomariner
Waarom zo ingewikkeld, deze informatie kan toch gewoon in de artikel omschrijving gezet worden?
Nu moet je eerst opzoeken wie de externe leverancier is en welke voorwaarden deze hanteerd. Dus meerdere keren klikken voor je een antwoord vind. Niet bepaald klantvriendelijk.

Re: Klachtenregen Praxis.nl

Geplaatst: 31 mar 2022 15:09
door Lowieze
juliomariner schreef:
31 mar 2022 15:07
Waarom zo ingewikkeld, deze informatie kan toch gewoon in de artikel omschrijving gezet worden?
Nu moet je eerst opzoeken wie de externe leverancier is en welke voorwaarden deze hanteerd. Dus meerdere keren klikken voor je een antwoord vind. Niet bepaald klantvriendelijk.
Heeft u gezien hoeveel partner verkopers er zijn met ieder hun eigen voorwaarden?
Is het echt teveel moeite om de retourvoorwaarden door te lezen voordat je zoiets bestelt?

Re: Klachtenregen Praxis.nl

Geplaatst: 31 mar 2022 15:16
door juliomariner
Is het echt teveel moeite om dat bij het artikel te zetten?

Re: Klachtenregen Praxis.nl

Geplaatst: 31 mar 2022 15:21
door Lowieze
juliomariner schreef:
31 mar 2022 15:16
Is het echt teveel moeite om dat bij het artikel te zetten?
Denk het wel, anders wordt het wel heel veel scrollen :wink:

Re: Klachtenregen Praxis.nl

Geplaatst: 31 mar 2022 15:25
door Moneyman
Lowieze schreef:
31 mar 2022 14:53
juliomariner schreef:
31 mar 2022 14:15
Vind dat CHUISD wel een punt heeft, volgens de voorwaarden die Lowieze citeert "Kijk voor de exacte retourmogelijkheden altijd op het formulier in de doos van het product"
Dan is het dus al te laat want je hebt het product dan al in huis.
Als je doorklikt (bekijk hier alle externe leveranciers en de voorwaarden) op de website van Praxis, kun je alles lezen v.w.b. de specifieke voorwaarden.
Dat is naar vaste rechtspraak te ver weggestopt. Dergelijke voorwaarden moeten direct zichtbaar zijn.

Re: Klachtenregen Praxis.nl

Geplaatst: 31 mar 2022 15:35
door Lowieze
Moneyman schreef:
31 mar 2022 15:25

Dat is naar vaste rechtspraak te ver weggestopt. Dergelijke voorwaarden moeten direct zichtbaar zijn.
Ik lees dit in de rechtspraak:
“De voorwaarden moeten wel eenvoudig vindbaar zijn. Volgens rechtspraak is hieraan o.a. voldaan wanneer de voorwaarden zich achter een ‘knop’ bevinden op de website waar naar verwezen is. Het is niet vereist dat er specifiek wordt verwezen naar de desbetreffende webpagina waarop de algemene voorwaarden staan. “

Re: Klachtenregen Praxis.nl

Geplaatst: 31 mar 2022 16:24
door Moneyman
Lowieze schreef:
31 mar 2022 15:35
Moneyman schreef:
31 mar 2022 15:25
Dat is naar vaste rechtspraak te ver weggestopt. Dergelijke voorwaarden moeten direct zichtbaar zijn.
Ik lees dit in de rechtspraak:
“De voorwaarden moeten wel eenvoudig vindbaar zijn. Volgens rechtspraak is hieraan o.a. voldaan wanneer de voorwaarden zich achter een ‘knop’ bevinden op de website waar naar verwezen is. Het is niet vereist dat er specifiek wordt verwezen naar de desbetreffende webpagina waarop de algemene voorwaarden staan. “
Ik denk niet dat je dit daadwerkelijk in de rechtspraak hebt gelezen, ik denk dat je hebt gegoogeld en toen op deze pagina terecht kwam. Het verschil tussen rechtspraak en een blog-artikel is nogal relevant, zeker nu dit een oud blogartikel is.

De wet is duidelijk:
Op grond van art. 6:230v jo 6:230m lid 1 sub a BW is het verplicht om de voornaamste kenmerken op een duidelijke en in het oog springende manier en onmiddellijk voordat de consument zijn bestelling plaatst te tonen. Als dat niet is gebeurt dan is er sprake van een misleidende ommissie op grond van art 6:193d lid 3 jo 6:193f sub b BW en is de overeenkomst te vernietigen
Achter een linkje is niet "onmiddelijk". Afwijkende retourvoorwaarden moeten expliciet en duidelijk vermeld worden. En al helemaal als het een verkoper betreft waarbij men (nog) niet verwacht met derden te maken te krijgen. Bij Bol.com verwacht men dat veel eerder (en ook daar schort het overigens vaak aan de juiste informatievoorziening).

Re: Klachtenregen Praxis.nl

Geplaatst: 31 mar 2022 16:29
door Lady1234
Maar als ik naar die lijst met leveranciers kijk voor verschillende zaken, moet er haast een boekwerk zijn met voorwaarden.

Maar je hoeft maar op een naam te klikken en de voorwaarden komen in beeld.