Pagina 1 van 3
roetmeting bij dieselmotoren
Geplaatst: 21 aug 2004 12:48
door dr. ir. W.C. Eend
Zijn er mensen die ook problemen hebben gehad met de roetmetig, die verplicht onderdeel is van de APK-keuring voor auto's met een dieselmotor? Hierbij brengt men de motor enkele malen onbelast naar het maximale toerental, om zo de roetuitstoot te meten.
Enige tijd geleden kreeg ik na de test mijn auto terug met een kapotte koppakking. Bij een andere auto, van een goede bekende, is na een roetmeting trekkracht in het lage toerentalgebied afgenomen. Ook heb ik een aantal malen gehoord van schade aan smeersystemen, verhoogd oliegebruik en schade aan de cylinderkop. Los van direct aanwijsbare schades, treedt tijdens de meting ook veel slijtage op die niet direct naar voren komt. Ik heb de indruk dat door instanties (RDW, BOVAG, ANWB) de risico's, die met name bij oudere voertuigen zich voordoen, proberen dood te zwijgen. Daarbovenop is het afkeurcriterium zo ruim, dat het ook zonder de motor te overbelasten duidelijk zichtbaar is dat de roetuitstoot te hoog is.
Re: roetmeting bij dieselmotoren
Geplaatst: 21 aug 2004 12:59
door Gast
Ook verzorgen wij de APK keuring van uw auto met diesel motor waarbij de zogeheten roetmeting wordt uitgevoerd. Tijdens een roetmeting wordt het motortoerental minimaal 4 keer vollast gedraaid wat een zware belasting is voor de motor maar doorgaans echter geen probleem oplevert voor normaal onderhouden auto’s.
LET OP! U biedt uw auto vrijwillig aan bij ons voor een APK keuring, indien er tijdens of na de roetmeting toch schade aan uw motor ontstaat zijn wij volgens de wet en het APK reglement NIET aansprakelijk.
Deze tekst vond ik bij een bedrijf wat apk keuringen verzorgt.
Re: roetmeting bij dieselmotoren
Geplaatst: 21 aug 2004 13:29
door Gast
doorgaans echter geen probleem oplevert voor normaal onderhouden auto’s.
Dus: als je een oude auto hebt die je slecht hebt onderhouden, dan kan het zijn dat de roetmeting teveel is. Tja ..
Re: roetmeting bij dieselmotoren
Geplaatst: 22 aug 2004 14:15
door jover
het is verstandig om een paar weken voor de apk van dieselmotoren een paar liter benz door je diessel te mengen,dan brand de motor schoon.en heb je geen last van roet.
Re: roetmeting bij dieselmotoren
Geplaatst: 23 aug 2004 09:00
door 440
Als je je dieselpomp naar de andere wereld wil helpen, moet je vooral benzine toevoegen aan je diesel.
Diesel zorcht voor smering van de dieselpomp, benzine veminderd de smerende werking, waardoor de lagers kapot gaan.
Gewoon zorgen dat je regelmatig onderhoud laat verzorgen, ik heb ooit zelf een jetta diesel gehad met 350.000 op de teller, deze diesel heeft nooit 1 krimp gegeven, nooit afgekeurd door teveel aan roet.
Re: roetmeting bij dieselmotoren
Geplaatst: 24 aug 2004 10:32
door citrofiel
het is verstandig om een paar weken voor de apk van dieselmotoren een paar liter benz door je diessel te mengen,dan brand de motor schoon.en heb je geen last van roet.
Moet je vooral doen ! Vooral bij een moderne dieselmotor (commonrail, pompverstuiver) dus de TDI, HDi, Cdi enz. motoren. Deze kunnen hier echt niet tegen. De diesel mengen met benzine brengt onherstelbare schade aan de motor. Maar ja dan hoef je ook niet meer naar de roetmeting.
Re: roetmeting bij dieselmotoren
Geplaatst: 24 aug 2004 11:39
door A. tolboom
Citrofiel,
Gaat niets boven een Citroen (Xantia).
Re: roetmeting bij dieselmotoren
Geplaatst: 24 aug 2004 15:29
door Gast
A. Tolboom,
Er gaat niets boven een appelboom!
Re: roetmeting bij dieselmotoren
Geplaatst: 31 aug 2004 18:23
door Citrofiel
Citrofiel,
Gaat niets boven een Citroen (Xantia).
Zo is dat !
(Berlingo)
Re: roetmeting bij dieselmotoren
Geplaatst: 01 sep 2004 11:02
door tip
Breng auto altijd met WARME motor voor roetmeting !
Koude motor op toeren jagen is nooit goed en dan gebeurt er nog wel eens wat
Re: roetmeting bij dieselmotoren
Geplaatst: 13 sep 2004 13:15
door dr. ir. W.C. Eend
Voor de Citroën-liefhebbers en -bezitters.
Mijn auto waarbij de koppakking bezweek met de roetmeting is een Citroën BX. Ook Citroëns kunnen dus kapot.
Het blijkt zelfs dat bij franse dieselmotoren de cylinderkop relatief kwetsbaar is bij roetmeting; de auto komt probleemloos door de keuring, maar enkele weken/maanden daarna blijkt dat er schade is opgetreden.
Aldus een garagehouder die het kan weten.
Re: roetmeting bij dieselmotoren
Geplaatst: 10 mei 2005 19:50
door van dien
ook wij hebben onze camper laten keuren bij mazda dealer BURGERS in DReumel,de camper liep als een zonnetje,gebracht voor een keuring,en we krijgen bericht dat hij goedgekeurd is .mijn man rijd er mee naar huis en na 2 km hoort hij al dat er iets mis is ,nu is dus de motor kapoten de garage weet van niks en wij worden bedankt en nu???
kunnen wij iets verhalen bij de garage???
Re: roetmeting bij dieselmotoren
Geplaatst: 10 mei 2005 21:02
door Gast
Je legt de schuld wel bij de garage maar zou die motor - wat was er eigenlijk aan defect? - niet al een heel eind heen zijn geweest als hij al van 1 keer, al dan niet koud, op toeren jagen overstuur raakt?
Re: roetmeting bij dieselmotoren
Geplaatst: 11 mei 2005 11:35
door Gast
De roetmeting is een wassen neus van de eerste orde,
Wie laat een motor nu op volle toeren draaien met stilstaande auto,
Een roetmeting kan volgens mij het best gemeten worden op een rollenbank, en dan rijden tot max 120 km/u,
Dan zijn de waarden van de uitstoot veel realistischer dan volgas de motor onbelast laten draaien!,
Hier in Nederland zijn ze knettergek!,
Geen monteur zal het in zijn hoofd halen om een automotor te testen op deze manier,
Je moet zo'n motor rijdend testen, niet onbelast!.
Re: roetmeting bij dieselmotoren
Geplaatst: 03 nov 2005 22:20
door burnit
Een roetmeting wordt vaak gezien als de doodslag voor een diesel.
Dit is echter volkomen onzin.
ELKE diesel kan makkelijk zijn maximaal toerental draaien, zelfs met koude motor (slijtage is dan wel veel hoger). De motor zal er echt niet van stuk gaan. (natuurlijk niet continu hoog toeren)
Je hoort vaak verhalen over koppakking / distributieriem die geknapt is etc.
1. koppakking: Dit was een tijdbom, gebeurde het bij de keuring niet, dan lag hij er 2 weken later wel uit.
2. distributie riem: gewoon tijdig vervangen dat ding !
Re: roetmeting bij dieselmotoren
Geplaatst: 29 nov 2005 20:27
door lars-saxo
een paar uren vantevoren goed "trappen" dat de kat en de motor goed schoonbrand dat helpt
dat adviseerden ze bij een van men voorgaande stage bedrijven ook aan de klanten
en een motor kan het wel hebben hoor (zou niet best zijn als t niet zo was)
Re: roetmeting bij dieselmotoren
Geplaatst: 13 dec 2005 23:53
door keurmeester
voor al deze mensen met zorgen over de roetmeting .
Vanaf december 2005 mag een diesel roetmeting al gestopt/afgebroken worden als de gemeten waarden in orde zijn, dat betekend dat een goed werkende en afgestelde diesel al na evt. 1 keer gasgeven goedgekeurd mag worden!!! maar als de waardes niet goed zijn moet er wel evt. meerdere keren gas worden gegeven en, wordt de meting op de oude manier afgemaakt.
Dit is een nw. regel van de RDW
Re: roetmeting bij dieselmotoren
Geplaatst: 13 feb 2006 11:56
door mercedvito
zal misschien een leuke regel wezen maar dan nog.
Ik heb mijn auto altijd goed in onderhoud gehad maar toch door de roetmeting is hij kapot. De meting is eenmaal gedaan gedurende 2,5 sec. en is met vlag en wimpel door de meting gekomen. Alleen mijn auto is nu wel stuk. Waarschijnlijk is er een stoter of klep kapot. En iedereen trekt zijn handen daarvan af. Eerst heb ik met de Vito een enorme waardevermindering omdat het Rijk particulier grijs naar geel zet. Dus auto geen moer meer waard. De wegenbelasting ging van 62,= naar 169,= per kwartaal en nu een beurt en apk van 450,= en een kapotte auto. Niemand kan je daarmee helpen. Zit zelf in de meubelen en als daar een bankstel niet goed is kan je voor de geschillencommissie komen en worden problemen opgelost. In de autoindustrie is dat dus anders. Daar kan je gewoon barsten helaas.
Dus ook al heb je de auto in goed onderhoud, wanneer je de roetmeting doorkomt met een auto van 5 jaar en 108.00 km op de teller, als hij kapot is heb je geen poot om op te staan
Re: roetmeting bij dieselmotoren
Geplaatst: 13 feb 2006 13:22
door keurmeester
Mercedvito,
Het is in de wetgeving inderdaad zo geregeld dat, een evt. schade die zich aantoont na of tijdens een roet-meting, niet te verhalen valt op de(het) garage(keur-station) die deze roet-meting uitgevoerd heeft als onderdeel van de apk controle.(mits zij wel zelf apk mogen keuren)
Een vito van 5 jaar oud met maar 108000 km op de teller??
kan niet door een roet-meting al stuk zijn hoor, deze vito is begrenst op zijn toerental en als hij stuk gegaan is van 1 keer meten, dan is er al wat loos geweest maar heb je dit niet eerder gemerkt.
Als je ergens je twijfels over hebt, kan je altijd bij de Bovag informeren over de mogelijkheden (mits het bedrijf aangesloten is bij de Bovag natuurlijk) ook daar is een geschillencommissie aanwezig.
succes
groet Leo
Re: roetmeting bij dieselmotoren
Geplaatst: 13 feb 2006 18:39
door mercedvito
Zou kunnen, ik heb geen verstand van auto's. Wat ik wel weet is dat ik een 4 tal dealers afgeweest ben en allemaal vertellen ze hetzelfde verhaal. Dat er duidelijk problemen kunnen ontstaan na een roetmeting.
In dit geval allemaal Mercedes Dealers. Het heeft te maken dat tijdens de roetmeting vuil aan de binnenkant loskomt en die gaat in de poorten zitten van de stoters. Dit schijnt bij de dealers een bekend probleem te zijn. In enkele gevallen worden er tijdens de roetmeting kleppen beschadigd. Dit is ook de reden waarom het Rijk de roetmeting naar 1 keer 2,5 sec. heb geplaatst ipv 4 keer.
Daar komt bij dat als er al problemen waren met de auto dan had hij niet met vlag en wimpel door de meting gekomen volgens de dealers.
Maar dit zijn de antwoorden van de dealers en ik zou niet weten wat ik hier nu aan kan doen.