Uitwisseling woon-werkverkeer: benadeeld door rekenmethode, wat kan ik doen?
Uitwisseling woon-werkverkeer: benadeeld door rekenmethode, wat kan ik doen?
Ik heb de volgende vraag die ik graag aan jullie wil voorleggen:
Ik krijg van mijn werkgeven een maandelijkse reiskostenvergoeding, welke echter de gemaakte autokosten bij lange na niet dekt. Bij de uitbetaling van mijn 13e maand vindt jaarlijks de zogenaamde uitruil woon-werkverkeer plaats, waarbij de resterende fiscale ruimte wordt benut. Nu is het zo dat mijn werkgever bij de berekening hiervan uitgaat van de kortste route via de ANWB routeplanner.
Na telefonisch contact te hebben gehad met een medewerkster van de Belastingdienst, blijkt echter dat de belastingdienst de meest logische en gangbare route aanhoudt en dit is niet automatisch de kortste route. De route via de ANWB routeplanner zorgt voor een uur extra reistijd, wat in mijn optiek dus niet de meest logische en gangbare route is. Mijn werkgever geeft nu aan voor de kortste route te hebben gekozen, hoewel dit in de cao niet zo staat aangegeven. Door deze rekenmethode wordt ik nu behoorlijk benadeeld, aangezien de meest logische en gangbare route per dag zo'n 35 kilometer extra bedraagt.
Moet ik hiermee zondermeer genoegen mee nemen?
Ik krijg van mijn werkgeven een maandelijkse reiskostenvergoeding, welke echter de gemaakte autokosten bij lange na niet dekt. Bij de uitbetaling van mijn 13e maand vindt jaarlijks de zogenaamde uitruil woon-werkverkeer plaats, waarbij de resterende fiscale ruimte wordt benut. Nu is het zo dat mijn werkgever bij de berekening hiervan uitgaat van de kortste route via de ANWB routeplanner.
Na telefonisch contact te hebben gehad met een medewerkster van de Belastingdienst, blijkt echter dat de belastingdienst de meest logische en gangbare route aanhoudt en dit is niet automatisch de kortste route. De route via de ANWB routeplanner zorgt voor een uur extra reistijd, wat in mijn optiek dus niet de meest logische en gangbare route is. Mijn werkgever geeft nu aan voor de kortste route te hebben gekozen, hoewel dit in de cao niet zo staat aangegeven. Door deze rekenmethode wordt ik nu behoorlijk benadeeld, aangezien de meest logische en gangbare route per dag zo'n 35 kilometer extra bedraagt.
Moet ik hiermee zondermeer genoegen mee nemen?
Re: Uitwisseling woon-werkverkeer: benadeeld door rekenmethode, wat kan ik doen?
Dat is wel een heel groot verschil. Een logische route die 35 km langer is? Kan haast niet kloppen.
bupaul
vindt dit leuk
Re: Uitwisseling woon-werkverkeer: benadeeld door rekenmethode, wat kan ik doen?
Als specifiek deze routeplanner hard genoemd wordt in de arbeidsvoorwaarden, en ja, dat is bij sommige bedrijven zo, dan is dat de methode die er bij het bedrijf gebruikt wordt voor iedereen.
bupaul
vindt dit leuk
Re: Uitwisseling woon-werkverkeer: benadeeld door rekenmethode, wat kan ik doen?
ik neem aan dat die 35 km vv is, dus de route feitelijk niet 35 maar 17.5 km langer is. dat is best wel iets wat voor kan komen.
Re: Uitwisseling woon-werkverkeer: benadeeld door rekenmethode, wat kan ik doen?
Hopelijk is de link leesbaar: https://ondernemingsdatabank.indicator. ... oute%20is.
Wat staat er:
Wat staat er:
De vraag is dus of TS de meest gebruikelijke weg neemt.Voor de vergoeding van zakelijke kilometers moet u voor wat betreft de route uitgaan van de meest gebruikelijke weg. Ga niet akkoord als de inspecteur wil uitgaan van de kortste route, als dit niet ook de meest gebruikelijke route is.
Re: Uitwisseling woon-werkverkeer: benadeeld door rekenmethode, wat kan ik doen?
Het gaat niet over een vergoeding voor zakelijke kilometers, maar over kilometers woon/werkverkeer.
bupaul
en J. Deltoer
vinden dit leuk
Re: Uitwisseling woon-werkverkeer: benadeeld door rekenmethode, wat kan ik doen?
Kan heel goed hoor. Ik reed vroeger veel van spijkenisse naar vlissingen voor mn werk. De snelste route (over de A29 en A4) is 125 km. De kortste, over de eilanden 87.5 km. Hier zit dus bijna 40km verschil in. Alleen geen uur extra reistijd
Re: Uitwisseling woon-werkverkeer: benadeeld door rekenmethode, wat kan ik doen?
Maar het gaat hier niet over een “vergoeding” door de werkgever, maar over meerkosten die belastingvrij ten laste van de eigen dertiende maand gebracht mogen worden.
@eek
Dan werden die maandelijkse kilometers toch op dezelfde manier vergoed?
bupaul
vindt dit leuk
Re: Uitwisseling woon-werkverkeer: benadeeld door rekenmethode, wat kan ik doen?
Dan zal de werkgever gewoon dezelfde methode hanteren als voor de andere kilometervergoedingen.Lady1234 schreef: ↑09 feb 2022 13:16Maar het gaat hier niet over een “vergoeding” door de werkgever, maar over meerkosten die belastingvrij ten laste van de eigen dertiende maand gebracht mogen worden.
bupaul
vindt dit leuk
Re: Uitwisseling woon-werkverkeer: benadeeld door rekenmethode, wat kan ik doen?
Mijn werkgever hanteert een vergoeding van EUR 0,15 per km met een maximum van 35 kilometer enkele reis. Mijn reisafstand enkele reis bedraagt 100 km. Alleen met de fiscale uitruil kan ik de autokosten nog een beetje compenseren.kuklos schreef: ↑09 feb 2022 13:22Dan zal de werkgever gewoon dezelfde methode hanteren als voor de andere kilometervergoedingen.
Re: Uitwisseling woon-werkverkeer: benadeeld door rekenmethode, wat kan ik doen?
@Eek361972, dat is een behoorlijk magere vergoeding. €0,19 mag fiscaal gezien. Dus dat is al €0,04 per kilometer dat je misloopt. En dan nog eens de max van 35 kilometer.
Re: Uitwisseling woon-werkverkeer: benadeeld door rekenmethode, wat kan ik doen?
Ik ken zakelijke kilometers alleen icm het 500km plafond ivm de bijtelling bij leaseauto's, en daaromtrent. Bij een leaseauto gelden de kilometers voor de woon-werk rit, inderdaad als zakelijke kilometers. Echter gaat het hier zo te lezen niet om een leaseauto.
Gereden woon-werk kilometers met een eigen voertuig vallen niet onder de term "zakelijke kilometers", die vallen onder de arbeidsvoorwaarden. En dan is er meestal sprake van een paar staffels, 0-5 km, 5-10, 10-25 en >25 ofzo, en dan geldt er een max vergoeding bij die laatste staffel, vaak opgehangen aan de max 19ct belastingvrij per km. Die compensatie kan een werkgever via de genoemde regeling deels bruto-netto uitkeren aan het eind van een jaar, als er nog fiscale ruimte is.
De berekening hiervoor wordt geregeld in een CAO, of als die er niet is, bedrijfsspecifieke arbeidsvoorwaarden. En in het laatste geval, komt het vaker voor dat er een routeplanner met naam wordt genoemd, om cherrypicken/willekeur te voorkomen.
bupaul
vindt dit leuk
Re: Uitwisseling woon-werkverkeer: benadeeld door rekenmethode, wat kan ik doen?
Zo'n maximum is volstrekt logisch.
Stel: Jan en Piet doen hetzelfde werk bij werkgever Jansen en zitten in dezelfde salarisschaal. Jan woont op 20 kilometer, Piet op 80 kilometer enkele reis.
Door geen maximum te stellen, zou Piet elke dag voor 120 kilometer méér aan reiskostenvergoeding ontvangen dan Jan.
Ga je uit van fulltime (214 werkdagen per jaar) dan zou zonder maximum aan de reiskostenvergoeding het verschil €4879,20 netto zijn. Ik zie werkelijk niet in waarom Piet bij gelijke prestaties als Jan toch elke maand 400 euro meer moet kosten/ontvangen.
Door regelingen met reiskostenvergoeding én leaseauto's worden mensen die bewust kiezen voor werk dichtbij huis eigenlijk ondergewaardeerd. Terwijl een kleine woon-werk afstand behoorlijke maatschappelijke voordelen heeft:
- milieuvriendelijker
- kortere afstand betekent doorgaans meer tijd thuis bij het gezin/kinderen als die er zijn wat goed is voor het welzijn van de werknemer
- grotere kans dat werknemer af en toe op de fiets of met het OV komt, wat ook weer goed is voor milieu en/of gezondheid
- Mensen die weinig kilometers rijden nemen sneller genoegen met een kleinere (minder comfortable) auto. Wat ook weer goed is voor minder uitstoot.
bupaul
vindt dit leuk
Re: Uitwisseling woon-werkverkeer: benadeeld door rekenmethode, wat kan ik doen?
Geweldig, in 1950. Tegenwoordig werken beide partners vaak, wisselen mensen veel vaker van baan. En sinds kort is er ook nog eens krapte op de arbeidsmarkt.
En die kosten die een werkgever extra zou moeten vergoeden? Die worden wel gemaakt door de werknemer. Die krijgt niet zonder tegenprestatie dat geld, de tegenprestatie is de langere reistijd.
Re: Uitwisseling woon-werkverkeer: benadeeld door rekenmethode, wat kan ik doen?
Uniforme afspraken met Hr + (c)or.kuklos schreef: ↑09 feb 2022 15:49Geweldig, in 1950. Tegenwoordig werken beide partners vaak, wisselen mensen veel vaker van baan. En sinds kort is er ook nog eens krapte op de arbeidsmarkt.
En die kosten die een werkgever extra zou moeten vergoeden? Die worden wel gemaakt door de werknemer. Die krijgt niet zonder tegenprestatie dat geld, de tegenprestatie is de langere reistijd.
Geen handjeklap op de werkvloer.
Re: Uitwisseling woon-werkverkeer: benadeeld door rekenmethode, wat kan ik doen?
Deze opmerking snap ik niet. Ik pleit niet voor het maken van uitzonderingen van een specifieke werknemer, ik pleit ervoor mee te gaan met de tijd. Iets wat uiteraard of voor alle werknemers moet gelden of voor niemand.jonis schreef: ↑09 feb 2022 16:01Uniforme afspraken met Hr + (c)or.kuklos schreef: ↑09 feb 2022 15:49Geweldig, in 1950. Tegenwoordig werken beide partners vaak, wisselen mensen veel vaker van baan. En sinds kort is er ook nog eens krapte op de arbeidsmarkt.
En die kosten die een werkgever extra zou moeten vergoeden? Die worden wel gemaakt door de werknemer. Die krijgt niet zonder tegenprestatie dat geld, de tegenprestatie is de langere reistijd.
Geen handjeklap op de werkvloer.
Re: Uitwisseling woon-werkverkeer: benadeeld door rekenmethode, wat kan ik doen?
Ik zou denken dat juist woon-werkverkeer iets van de vorige eeuw is. Tegenwoordig werken we thuis...
Los daarvan heffen je argumenten de door Ivo genoemde argumenten niet op. Niet voor niets worden ook nu nog deze uitgangspunten in nieuwe CAO's en arbeidsvoorwaardelijke handboeken standaard nog gehanteerd.
Re: Uitwisseling woon-werkverkeer: benadeeld door rekenmethode, wat kan ik doen?
Waarom zouden de afspraken Hr+(c)or niet met de tijd meegaan. Als vergoeding niet van deze tijd is kan dat bespreekbaar gemaakt worden.
Maar voor " handjes op werkvloer" gaat geen onbeperkte reiskostenvergoeding betaald worden, waardoor werkgever van reiskosten van 1 persoon per jaar ook iemand bijv 2-3 maanden fte aan het werk heeft. Vandaar bijv max 35km.
Dan mag je nog blij zijn met fiscale uitruil boven 35km, maar dan lever je ook ruim op andere zaken in.
Maar voor " handjes op werkvloer" gaat geen onbeperkte reiskostenvergoeding betaald worden, waardoor werkgever van reiskosten van 1 persoon per jaar ook iemand bijv 2-3 maanden fte aan het werk heeft. Vandaar bijv max 35km.
Dan mag je nog blij zijn met fiscale uitruil boven 35km, maar dan lever je ook ruim op andere zaken in.