Private lease (de kleine lettertjes van Lease Plan): ervaring delen
Geplaatst: 09 feb 2022 14:20
Ik wil langs deze weg zoveel mogelijk gebruikers informeren over de kleine lettertjes van de lease maatschappij Lease Plan. Ik heb 3 jaar geleden via ANWB private lease een auto geleased. Al gauw bleek dat je niets met ANWB te maken hebt maar dat alles via Leaseplan gaat.
Zolang je je lease bedrag betaalt niets aan de hand. Hun website is waardeloos. Alles moet je via de app doen. En ze zijn nauwelijks bereikbaar via telefoon. Als je digitaal niet handig bent is een ramp.
Prima en logisch zou je zeggen tot dat ik de auto moest inleveren. Ik had al nagenoeg de afgesproken kilometers afgereden en was nog 1 maand te gaan tot dat het leasecontract afliep. Ik belde met Lease Plan (1 uur in de wachtrij) om te vragen of het mogelijk is dat ik de auto eerder kon inleveren anders stond zomaar 1 maand voor de deur. En ik had aangegeven dat ik wist dat ik ook voor de volgende maand een termijn verschuldigd was. Dat was geen probleem zeiden ze.
Achteraf bleek dat ik bedonderd was. Ze hebben herberekening gedaan. En gezegd dat het contract afliep op het moment dat de auto werd ingeleverd. Uit herberekening bleek dat het leasecontract niet 36 maanden maar 34,9 maanden was en dat ik niet meer in max 10.000 km /jaar viel maar in 10.000 - 15.000 km/jr. En dat ik dit had moeten weten omdat het in het contract staat beschreven. Dus ik kreeg naheffing van 865 euro. Ze zetten je op de verkeerde been. Ik zeg niet dat ze dit bewust doen. Het is een grote maatschappij waar je als particulier een nummer bent. Ik dacht dat als ik via ANWB gaan leasen enigszins beschermd word als particulier. Niet dus! Wees gewaarschuwd. Blijft eigen verantwoordelijkheid maar je staat machteloos als consument.
Ten tweede bij inlevering wordt letterlijk iedere minuscule krasje genoteerd. Ze zeggen in de voorwaarden dan alles kleiner dan een 2 euromunt niet meegenomen wordt maar ze doen het heel sluw. Tijdens leasen sluiten ze een heel goedkope verzekering. Als particulier heb je 350 euro eigen risico per gebeurtenis. Privé zou ik dat nooit doen bij jonge occasion of nieuwe auto. Dus als krassen en kleine deukjes er zijn op verschillende plekken van de auto wat wel valt onder gebruikersschade en alle deukjes kleiner dan 2 euro munt zijn gaan ze als aparte schade registreren en dus als aparte gevallen voor eigen risico. Dus ik dacht ben ik 350 euro kwijt maar niets is minder waar. Meerdere schades en krasjes dus kreeg ik rekening van 571 euro. En ik snap dat ik moet betalen maar weer die kleine lettertjes dus let wel op voordat je helemaal blij instapt in je nieuwe auto en denkt voor een maandbedrag heb ik geen omkijken naar. En ook nog proberen ze je te verleiden om de auto over te nemen onder de mom van niemand kent de auto zo goed als jij. Persoonlijk vind ik het bedrog. Vroeger had ik via de zaak ook een leaseauto en die werd netjes bij de merkdealer onderhouden. Lease Plan heeft nu een weer massa goedkoop contract met geen merk dealers en die lease auto wordt niet door merk dealer onderhouden. Ik dacht dat bij aankoop als een auto door merkdealer wordt onderhouden dan meer waard is. Maar voor Lease Plan geldt dat niet. Je betaalt je blauw aan de auto. Ze verdienen 2 keer de waarde van de auto. Onderzoek 2,3 keer goed of private lease echt goed voor je is. Klinkt aanlokkelijk tot dat je de auto moet inleveren. Als consument ben je een nummer en word puur financieel gekeken naar het contract. Niks menselijke maat.
Gewaarschuwd mens telt voor twee. Ik wilde graag deze ervaring met jullie delen. Voor mij persoonlijk nooit meer een private lease auto en zeker geen ANWB private Lease en Lease Plan in het bijzonder. Een lening bij de bank is velen malen goedkoper dan leasen is mijn ervaring. En als je spaarcenten hebt nooit leasen is mijn les.
Ik hoop dat iemand ooit deze misstanden opdoekt en dit consument onvriendelijke wereldje dat achter klein lettertjes schuilt aan de maanlicht gebracht wordt. En met de opkomst van elektrische auto's dat nog duurder zijn in aanschaf wordt je met open ogen in de val van de leasemaatschappijen geduwd. Niet iedere consument is beschermd en de venijn zit hier letterlijk in de start.
Zolang je je lease bedrag betaalt niets aan de hand. Hun website is waardeloos. Alles moet je via de app doen. En ze zijn nauwelijks bereikbaar via telefoon. Als je digitaal niet handig bent is een ramp.
Prima en logisch zou je zeggen tot dat ik de auto moest inleveren. Ik had al nagenoeg de afgesproken kilometers afgereden en was nog 1 maand te gaan tot dat het leasecontract afliep. Ik belde met Lease Plan (1 uur in de wachtrij) om te vragen of het mogelijk is dat ik de auto eerder kon inleveren anders stond zomaar 1 maand voor de deur. En ik had aangegeven dat ik wist dat ik ook voor de volgende maand een termijn verschuldigd was. Dat was geen probleem zeiden ze.
Achteraf bleek dat ik bedonderd was. Ze hebben herberekening gedaan. En gezegd dat het contract afliep op het moment dat de auto werd ingeleverd. Uit herberekening bleek dat het leasecontract niet 36 maanden maar 34,9 maanden was en dat ik niet meer in max 10.000 km /jaar viel maar in 10.000 - 15.000 km/jr. En dat ik dit had moeten weten omdat het in het contract staat beschreven. Dus ik kreeg naheffing van 865 euro. Ze zetten je op de verkeerde been. Ik zeg niet dat ze dit bewust doen. Het is een grote maatschappij waar je als particulier een nummer bent. Ik dacht dat als ik via ANWB gaan leasen enigszins beschermd word als particulier. Niet dus! Wees gewaarschuwd. Blijft eigen verantwoordelijkheid maar je staat machteloos als consument.
Ten tweede bij inlevering wordt letterlijk iedere minuscule krasje genoteerd. Ze zeggen in de voorwaarden dan alles kleiner dan een 2 euromunt niet meegenomen wordt maar ze doen het heel sluw. Tijdens leasen sluiten ze een heel goedkope verzekering. Als particulier heb je 350 euro eigen risico per gebeurtenis. Privé zou ik dat nooit doen bij jonge occasion of nieuwe auto. Dus als krassen en kleine deukjes er zijn op verschillende plekken van de auto wat wel valt onder gebruikersschade en alle deukjes kleiner dan 2 euro munt zijn gaan ze als aparte schade registreren en dus als aparte gevallen voor eigen risico. Dus ik dacht ben ik 350 euro kwijt maar niets is minder waar. Meerdere schades en krasjes dus kreeg ik rekening van 571 euro. En ik snap dat ik moet betalen maar weer die kleine lettertjes dus let wel op voordat je helemaal blij instapt in je nieuwe auto en denkt voor een maandbedrag heb ik geen omkijken naar. En ook nog proberen ze je te verleiden om de auto over te nemen onder de mom van niemand kent de auto zo goed als jij. Persoonlijk vind ik het bedrog. Vroeger had ik via de zaak ook een leaseauto en die werd netjes bij de merkdealer onderhouden. Lease Plan heeft nu een weer massa goedkoop contract met geen merk dealers en die lease auto wordt niet door merk dealer onderhouden. Ik dacht dat bij aankoop als een auto door merkdealer wordt onderhouden dan meer waard is. Maar voor Lease Plan geldt dat niet. Je betaalt je blauw aan de auto. Ze verdienen 2 keer de waarde van de auto. Onderzoek 2,3 keer goed of private lease echt goed voor je is. Klinkt aanlokkelijk tot dat je de auto moet inleveren. Als consument ben je een nummer en word puur financieel gekeken naar het contract. Niks menselijke maat.
Gewaarschuwd mens telt voor twee. Ik wilde graag deze ervaring met jullie delen. Voor mij persoonlijk nooit meer een private lease auto en zeker geen ANWB private Lease en Lease Plan in het bijzonder. Een lening bij de bank is velen malen goedkoper dan leasen is mijn ervaring. En als je spaarcenten hebt nooit leasen is mijn les.
Ik hoop dat iemand ooit deze misstanden opdoekt en dit consument onvriendelijke wereldje dat achter klein lettertjes schuilt aan de maanlicht gebracht wordt. En met de opkomst van elektrische auto's dat nog duurder zijn in aanschaf wordt je met open ogen in de val van de leasemaatschappijen geduwd. Niet iedere consument is beschermd en de venijn zit hier letterlijk in de start.