Pagina 1 van 2
Klantonvriendelijke automatische verlenging abonnement NRC
Geplaatst: 11 feb 2022 18:18
door smuld718a
Wie stoort/ ergert zich hier ook aan?Storen / ergeren
Velen sluiten een 1 , 2 of 3-jaars-contract voor iets af.
In mijn geval een 2-jarige verlenging van een dagblad (NRC).
In hun contract nemen ze als voorwaarde (kleine lettertjes) op dat, na de contractperiode het abonnement automatisch wordt verlengd en omgezet in ’n normaal abonnement. Natuurlijk tegen de, veel hogere, abonnement prijs.
Je kunt wel opzeggen, maar afhankelijk van de leverancier, zit je er altijd toch nog 1 of meerdere maanden aan vast.
Tenminste als je je afschrijvingen scherp in het oog houdt!
Klant onvriendelijke voorwaarde
M.i. een hele vreemde werkwijze;; tenslotte maak je een afspraak voor een bepaalde tijd en als je even (na 1, 2, 3 jaar) niet oplet……..oeps!
Klinkt mij als erg klant onvriendelijk (handel is handel!).
Gewoon hopen dat de klant ’t vergeet/het niet ziet en hij er, voor een hogere prijs, aan vast zit.
Zou het niet beter zijn dat contracten standaard aflopen op de afgesproken datum en dat de leverancier in actie moet komen om zijn ‘handel’ te kunnen voortzetten.
Re: Klantonvriendelijke automatische verlenging abonnement NRC
Geplaatst: 13 feb 2022 13:36
door kuklos
Feitelijk zeg je dus dat jij onvoldoende je administratie bijhoudt en daardoor de verlenging waarvoor je hebt getekend vergeet.
Als contracten automatisch aflopen en daarna stoppen tenzij de leverancier opnieuw gaat proberen te verkopen aan je zullen er weer andere mensen gaan klagen dat ze hun abonnement kwijt zijn. En zullen de kosten stijgen vanwege verkoopinspanningen.
Re: Klantonvriendelijke automatische verlenging abonnement NRC
Geplaatst: 13 feb 2022 14:18
door Lady1234
U zou raar op uw neus kijken als elk contract of abonnement na de afgesproken periode zomaar stopt. Geen gas, licht, water, telefoon, televisie, internet en ga maar door.
Re: Klantonvriendelijke automatische verlenging abonnement NRC
Geplaatst: 13 feb 2022 14:18
door lordi
smuld718a schreef: ↑11 feb 2022 18:18
In hun contract nemen ze als voorwaarde (kleine lettertjes) op dat, na de contractperiode het abonnement automatisch wordt verlengd en omgezet in ’n normaal abonnement. Natuurlijk tegen de, veel hogere, abonnement prijs.
Het staat niet in de "kleine lettertjes" en ook niet verborgen in het contract.
1) Het staat overduidelijk op de pagina waar je je abonnement afsluit, direct onder de bevestiging van welk bedrag je gaat betalen:
* We incasseren per maand. Na afloop van de kortingsperiode gelden de reguliere abonnementsprijzen en is het abonnement maandelijks opzegbaar.
2) daarnaast staat het ook nog een keer in de e-mailbevestiging die u ontvangt:
Tijdens de contractperiode betaalt u het gereduceerde kennismakingstarief, daarna is uw abonnement maandelijks opzegbaar en geldt het reguliere tarief.
Het valt gewoon niet te missen en heel simpel op te lossen: zet een melding in uw agenda twee maanden voor de afloopdatum van de kortingsperiode om op tijd op te zeggen. 3 jaar geleden heb ik zelf ook abonnement op NRC afgesloten tegen fikse korting en een reminder in mijn agenda gezet. 2 maanden geleden keurig op tijd opgezegd en niets geen gedoe.
Re: Klantonvriendelijke automatische verlenging abonnement NRC
Geplaatst: 13 feb 2022 15:37
door ZeerPrivé
Je schijnt tegenwoordig digitale agenda's te hebben... Zo handig om daar het één en ander in te noteren, bijv. wanneer een abonnement afloopt.
Oh, ik moet er niet aan denken dat ik van de ene op de andere dag een abonnement kwijt ben.
Re: Klantonvriendelijke automatische verlenging abonnement NRC
Geplaatst: 13 feb 2022 16:03
door Moneyman
Lady1234 schreef: ↑13 feb 2022 14:18
U zou raar op uw neus kijken als elk contract of abonnement na de afgesproken periode zomaar stopt. Geen gas, licht, water, telefoon, televisie, internet en ga maar door.
Ik moet er niet aan denken. Zou ook aardig druk worden hier
Re: Klantonvriendelijke automatische verlenging abonnement NRC
Geplaatst: 13 feb 2022 16:06
door reggie2
smuld718a schreef: ↑11 feb 2022 18:18
Wie stoort/ ergert zich hier ook aan?Storen / ergeren
Velen sluiten een 1 , 2 of 3-jaars-contract voor iets af.
In mijn geval een 2-jarige verlenging van een dagblad (NRC).
In hun contract nemen ze als voorwaarde (kleine lettertjes) op dat, na de contractperiode het abonnement automatisch wordt verlengd en omgezet in ’n normaal abonnement. Natuurlijk tegen de, veel hogere, abonnement prijs.
Je kunt wel opzeggen, maar afhankelijk van de leverancier, zit je er altijd toch nog 1 of meerdere maanden aan vast.
Tenminste als je je afschrijvingen scherp in het oog houdt!
Klant onvriendelijke voorwaarde
M.i. een hele vreemde werkwijze;; tenslotte maak je een afspraak voor een bepaalde tijd en als je even (na 1, 2, 3 jaar) niet oplet……..oeps!
Klinkt mij als erg klant onvriendelijk (handel is handel!).
Gewoon hopen dat de klant ’t vergeet/het niet ziet en hij er, voor een hogere prijs, aan vast zit.
Zou het niet beter zijn dat contracten standaard aflopen op de afgesproken datum en dat de leverancier in actie moet komen om zijn ‘handel’ te kunnen voortzetten.
Binnen 1 maand kan je het opzeggen, eerst heb je het voordeel van de jaren dat je het contract hebt. ( met korting)
Re: Klantonvriendelijke automatische verlenging abonnement NRC
Geplaatst: 13 feb 2022 16:52
door smuld718a
Natuurlijk weet ik dat ik dat in een agenda kan zetten en kan opzeggen.
Ik heb het niet over contracten met b.v. nutsbedrijven of andere (verzekeringen) die je vooraf al voor onbepaalde tijd aangaat.
Dat is het punt niet!
Het punt is dat je een afspraak (contract) voor bepaalde tijd bent aangegaan en dat bedrijven een clausule op mogen nemen dat dit automatisch verlengd wordt.
Dus het gaat om contracten voor bepaalde tijd!
Re: Klantonvriendelijke automatische verlenging abonnement NRC
Geplaatst: 13 feb 2022 16:57
door ZeerPrivé
smuld718a schreef: ↑13 feb 2022 16:52
Natuurlijk weet ik dat ik dat in een agenda kan zetten en kan opzeggen.
Ik heb het niet over contracten met b.v. nutsbedrijven of andere (verzekeringen) die je vooraf al voor onbepaalde tijd aangaat.
Dat is het punt niet!
Het punt is dat je een afspraak (contract) voor bepaalde tijd bent aangegaan en dat bedrijven een clausule op mogen nemen dat dit automatisch verlengd wordt.
Dus het gaat om contracten voor bepaalde tijd!
Contracten voor bepaalde tijd wil ik ook niet dat deze automatisch stop gezet worden. Mooi dat je weet dat je het in de agenda kan zetten, nu alleen even nog doen dan.
Re: Klantonvriendelijke automatische verlenging abonnement NRC
Geplaatst: 13 feb 2022 17:30
door lordi
smuld718a schreef: ↑13 feb 2022 16:52
Ik heb het niet over contracten met b.v. nutsbedrijven of andere (verzekeringen) die je vooraf al voor onbepaalde tijd aangaat.
Dat is het punt niet!
Het punt is dat je een afspraak (contract) voor bepaalde tijd bent aangegaan en dat bedrijven een clausule op mogen nemen dat dit automatisch verlengd wordt. Dus het gaat om contracten voor bepaalde tijd!
Energiebedrijven bieden ook contracten aan voor een bepaalde tijd waarin de prijs vaststaat en daarna gewoon doorloopt met een variabel tarief dat u dan op elk moment op kunt zeggen door over te stappen. Dat is ook een contract voor bepaalde tijd met een korting of vast laag tarief. Voor u is een krantenabonnement iets anders maar genoeg mensen die hun dagelijkse krant niet willen missen en niet willen dat de bezorging (of digitale toegang) zomaar stopt.
Er is niets mis aan de wijze waarop NRC het abonnement aanbiedt, zowel wettelijk als moreel. Het staat er overduidelijk bij, u weet het op het moment dat u de overeenkomst aangaat en als u dat niet bevalt dan sluit u het contract niet af. Doet u dat wel, dan is het uw eigen verantwoordelijk om het in de agenda te zetten of het risico te nemen dat u een maandje vol tarief betaald.
Re: Klantonvriendelijke automatische verlenging abonnement NRC
Geplaatst: 13 feb 2022 17:34
door reggie2
smuld718a schreef: ↑13 feb 2022 16:52
.
Dat is het punt niet!
Het punt is dat je een afspraak (contract) voor bepaalde tijd bent aangegaan en dat bedrijven een clausule op mogen nemen dat dit automatisch verlengd wordt.
Dus het gaat om contracten voor bepaalde tijd!
Als je nu slim bent zeg je het gewoon op, wedden dat je een aanbieding krijgt voor een nieuwe korting??? zo werkt dat .
Re: Klantonvriendelijke automatische verlenging abonnement NRC
Geplaatst: 13 feb 2022 17:39
door lordi
reggie2 schreef: ↑13 feb 2022 17:34
Als je nu slim bent zeg je het gewoon op, wedden dat je een aanbieding krijgt voor een nieuwe korting??? zo werkt dat .
Klopt. Ik heb per eind november opgezegd en paar weken geleden nieuw (digitaal) abonnement op de NRC afgesloten met korting. Kreeg inderdaad per e-mail een aanbieding voor ex-abonnee's. En uiteraard gelijk voor over 3 jaar een reminder in mijn agenda gezet
Re: Klantonvriendelijke automatische verlenging abonnement NRC
Geplaatst: 13 feb 2022 18:10
door smuld718a
lordi schreef: ↑13 feb 2022 17:39
reggie2 schreef: ↑13 feb 2022 17:34
Als je nu slim bent zeg je het gewoon op, wedden dat je een aanbieding krijgt voor een nieuwe korting??? zo werkt dat .
Klopt. Ik heb per eind november opgezegd en paar weken geleden nieuw (digitaal) abonnement op de NRC afgesloten met korting. Kreeg inderdaad per e-mail een aanbieding voor ex-abonnee's. En uiteraard gelijk voor over 3 jaar een reminder in mijn agenda gezet
Precies, kreeg ik ook. Ter info: ik heb (na 6 jaar) opgezegd.
Maar de handelwijze blijf ik afkeuren: onjuist!
En ja, we reageren dus conform wat de aanbieder aan mogelijkheden geeft: nieuw contract , weer met korting of welkomstbonus of (nutteloos cadeau)
Tijd om daar fundamenteel een halt toe te roepen: geen kul aanbiedingen, geen tijdgebonden contracten die feitelijk doorlopen (als je ff niet oplet
Re: Klantonvriendelijke automatische verlenging abonnement NRC
Geplaatst: 13 feb 2022 18:18
door kuklos
smuld718a schreef: ↑13 feb 2022 18:10
Tijd om daar fundamenteel een halt toe te roepen: geen kul aanbiedingen, geen tijdgebonden contracten die feitelijk doorlopen (als je ff niet oplet
Joh, prima als je dit wil, maar mijn steun krijg je niet. En gezien de reacties in dit topic zullen meer mensen je niet steunen.
Re: Klantonvriendelijke automatische verlenging abonnement NRC
Geplaatst: 13 feb 2022 18:21
door reggie2
smuld718a schreef: ↑13 feb 2022 18:10
Tijd om daar fundamenteel een halt toe te roepen: geen kul aanbiedingen, geen tijdgebonden contracten die feitelijk doorlopen (als je ff niet oplet
Vind ik niet nodig, je moet gewoon zelf opletten wanneer je abo afloopt.
Voordeel van dit is dat je een nieuwe aanbieding krijgt.
Re: Klantonvriendelijke automatische verlenging abonnement NRC
Geplaatst: 13 feb 2022 18:40
door Erthanax
Goed opletten bij het afsluiten van een abonnement, en eventueel bij het opzeggen; meer dan dat is het niet. Ik zie geen reden om automatisch verlengen met de mogelijkheid per maand op te zeggen te verbieden.
Re: Klantonvriendelijke automatische verlenging abonnement NRC
Geplaatst: 13 feb 2022 18:56
door lordi
smuld718a schreef: ↑13 feb 2022 18:10
Tijd om daar fundamenteel een halt toe te roepen: geen kul aanbiedingen, geen tijdgebonden contracten die feitelijk doorlopen (als je ff niet oplet
Het is geen kulaanbieding want je hebt ook gewoon de keuze om een maandabonnement te nemen voor de volle prijs en die kan je elk moment opzeggen. Het is ook geen tijdgebonden contract maar je krijgt gedurende een bepaalde periode korting als je je besluit om je zolang het product af te nemen. Daarna verloopt de korting en kan je elke maand opzeggen.
Je hebt pas na 6 jaar opgezegd dus blijkbaar vond je het waard om het volle pond te betalen na de kortingsperiode of heb je je rekeningafschriften niet nagelopen. In beide gevallen ben je daar toch echt zelf verantwoordelijk voor.
Re: Klantonvriendelijke automatische verlenging abonnement NRC
Geplaatst: 13 feb 2022 19:28
door Lisa29
U gaat zelf akkoord met deze werkwijze op het moment dat u het abonnement aangaat. Het is vervolgens aan u om te beslissen om op tijd op te zeggen of het automatisch laten doorlopen.
Ik zie het probleem eerlijk gezegd niet zo. Heb zelf vorig jaar een goede aanbieding gehad voor een abonnement. Op tijd opgezegd, heel makkelijk online. Geen enkel probleem gehad.
Re: Klantonvriendelijke automatische verlenging abonnement NRC
Geplaatst: 13 feb 2022 22:45
door Justmeagain
Gezien het andere topic over reclame terreur van ts denk ik dat ts gewoon zeurt om het zeuren. Te veel vrije tijd en te weinig sociale binding met mensen. Dus heerlijke zeurtopics openen.
Re: Klantonvriendelijke automatische verlenging abonnement NRC
Geplaatst: 14 feb 2022 10:30
door smuld718a
Justmeagain schreef: ↑13 feb 2022 22:45
Gezien het andere topic over reclame terreur van ts denk ik dat ts gewoon zeurt om het zeuren. Te veel vrije tijd en te weinig sociale binding met mensen. Dus heerlijke zeurtopics openen.
Een inhoudelijke reactie lijkt me gepaster.
De Engelsen (waar overigens dit soort automatische 'bepaalde tijd contracten nooit automatisch 'mogen worden verlengd) zeggen dan: I cann't come down to your level.
Tip: ik zou een andere inlog naam kiezen: deze is ..............mmmmh