Pagina 1 van 1

Geen geld ontvangen via Facebook marketplace. Incassobureau inschakelen?

Geplaatst: 14 feb 2022 20:17
door sebasboy
Hallo goededag,

Op 21 januari heb ik een computer verkocht voor 280 euro op facebook.
Ik vroeg de persoon of het mogelijk was via ideal op mijn rekening te zetten gezien het er dan gelijk is. en dat ik dan gelijk mijn rekeningen kan betalen..
Bij het ophalen ging meneer netjes betalen. maar ineens zei paypal "deze dienst is niet meer beschikbaar voor u, het geld word binnen 3 dagen terug gestort"
Oke prima. ik zag ook dat meneer eerlijk betaalde en krijg de informatie van paypal's kant dat het terug gestuurd naar hem word in 3 dagen.

We hadden dus afgesproken dat hij het handmatig via SEPA naar mijn rekening zou sturen zodra het bij hem aankomt en hebt dus ook zijn telefoonnummer verkregen.. Het duurde uit eindelijk. volgens hem. ongeveer 9 dagen voor hij echt het geld kreeg.
Maar ik had ondertussen al contact gelegd met "online betaal platform" (die doen het ideal->paypal) en hun hebben mij een bewijs van ING gestuurd dat het geld 24-01-2022 all gestort zou zijn bij meneer.

Met deze foto heb ik dus ook gelijk zijn rekeningnummer weten te bemachtigen inclusief de naam (en die kwam overeen met alles op facebook).
Oke prima meneer zegt geld is bij hem aangekomen en dat hij het na het werk zou storten naar mij handmatig.

Dus op 3 februari zegt meneer dat hij het overgemaakt hebt naar mijn rekening met een screenshot van de info dat ik hem gegeven hebt, (geen screenshot van overmaak bewijs). Normaal gesproken zou dit er binnen 3 werkdagen op moeten staan gezien het van nederland naar duitsland gaat qua rekening.

dinsdag 8 februari had ik het geld nog niet terug en dus ook contact genomen en gevraagd of alles goed ingevult was. Meneer zei dat ING naar buitenland met een zakelijke rekening niet altijd snel is dus ok ik wacht nog even. Ik had ondertussen ook mijn bank benadered en ING om na te gaan of het echt zo lang duurt. bleek dus een leugen te zijn. Dus volgende dag opnieuw contact vragen naar een verzendbewijs. toen heeft meneer mij geblokeerd op de app.
Grote pech voor hem is dat ik oneindig veel telefoonnummers hebt dus met een block kom je van mij niet af.
Meneer kwam toen met het excuus dat hij geen idee heeft waarom het zolang duurt en dat hij met een zieke vriendin thuis zit.

Ik heb toen ook duidelijk gemaakt dat ik hem tot 17 februari de tijd zou geven voor ik verdere stappen zou ondernemen. Nu is het al maandag en nog niets dus ik ben all bezig met informatie te verzamelen zodat ik verder kan.
Ik dacht eraan een incassobureau in te schakelen gezien ik op app hebt dat er 280 euro afgesproken was en ook een bewijs van de bank hebt dat het geld naar meneer is terug gestuurd.

Wat kan ik nog meer doen in dit geval?

Re: Geen geld ontvangen via Facebook marketplace. Incassobureau inschakelen?

Geplaatst: 15 feb 2022 13:37
door Moneyman
Vaag verhaal. Hoe kan je als particulier een betaling via ideal doen? Of handelde je zakelijk? En wat heeft Paypal er ineens mee te maken? Haal je hier niet een paar betaalsystemen door elkaar?

Maar goed, mijnheer betaalt niet. Je hebt hem al in gebreke gesteld, zo te zien. Heb je dat schriftelijk gedaan? Zo niet: doe dat dan alsnog. En anders zul je inderdaad een incassobureau in moeten schakelen. Vraag je daarbij wel af of de kosten tegen de baten opwegen. Er zal een voorschot aan je gevraagd worden.

Begrijp ik goed dat jij in het buitenland woont, en aan een Nederlander hebt verkocht?

Re: Geen geld ontvangen via Facebook marketplace. Incassobureau inschakelen?

Geplaatst: 15 feb 2022 17:05
door Jablan
Het geld komt binnen op een Duitse bankrekening, zegt niets over waar iemand woont, alleen iets over de bank.

SEPA-overboekingen zijn tegenwoordig net zo snel als een gewone overschrijving, via derden de betaling laten afwikkelen duurt langer.

Re: Geen geld ontvangen via Facebook marketplace. Incassobureau inschakelen?

Geplaatst: 15 feb 2022 17:21
door Moneyman
Jablan schreef:
15 feb 2022 17:05
Het geld komt binnen op een Duitse bankrekening, zergt niets over waar iemand woont, alleen iets over de bank.
Nou... "zegt niets" is wel heel stellig. De meeste Nederlanders hebben geen Duitse rekening. Vandaar mijn vraag aan TS.

Re: Geen geld ontvangen via Facebook marketplace. Incassobureau inschakelen?

Geplaatst: 15 feb 2022 18:05
door Jablan
En voor een goed advies moet jij wel weten in welk land de verkoper woont. ;-)

Goed, ontbrekende info ... even wachten op de terugkeer van ... Sebasboy.

Re: Geen geld ontvangen via Facebook marketplace. Incassobureau inschakelen?

Geplaatst: 15 feb 2022 18:22
door Moneyman
De meeste incassobureaus zitten niet te wachten op vorderingen van particulieren uit het buitenland, vandaar.

Re: Geen geld ontvangen via Facebook marketplace. Incassobureau inschakelen?

Geplaatst: 16 feb 2022 12:53
door taxikemperman
Moneyman schreef:
15 feb 2022 17:21
Nou... "zegt niets" is wel heel stellig. De meeste Nederlanders hebben geen Duitse rekening. Vandaar mijn vraag aan TS.
Ook Nederlanders zullen steeds vaker een buitenlandse bank nemen omdat deze veel goedkoper is dan een Nederlandse bank
Zelf heb ik voor de gewone zaken een Nederlandse bank (met de daarbij behorende kosten), maar ik ben ook coördinator van een buurtinitatief zonder rechtsvorm en hiervoor hebben wij een gratis Spaanse bankrekening
Voor mijn eigen bedrijf heb ik ook een Nederlandse bank (met de daarbij behorende kosten), maar de spaarrekening heb ik op een gratis Duitse bank.

Re: Geen geld ontvangen via Facebook marketplace. Incassobureau inschakelen?

Geplaatst: 16 feb 2022 13:06
door Moneyman
Snap ik. Daarom schreef ik ook "de meeste ".

Re: Geen geld ontvangen via Facebook marketplace. Incassobureau inschakelen?

Geplaatst: 16 feb 2022 13:30
door bupaul
Maar waarom werd bij het ophalen van de computer niet gewoon direct van de ene van naar de andere bank overgeschreven

Re: Geen geld ontvangen via Facebook marketplace. Incassobureau inschakelen?

Geplaatst: 17 feb 2022 13:25
door sebasboy
geen idee hoe ik individual kan reageren op comments maar dan maar in het geheel

nee. ik heb zelf een duitse rekening. degene die niet betaalt heeft. is eigenaar van een nederlandse ING rekening.

daar zou het ook vandaan komen.

dat moest juist naar mijn duitse rekening. (n26)

ik en meneer wonen beide in nederland dus dat scheelt


in iedergeval.

de plan was gewoon via ideal (n26 staat IDEAL toe om geld over te maken" maar ik was all over mijn maand limit heen.

normale SEPA zou 2 to 3 werk dagen duren vanaf ing uit eigen ervaring.

dus ik koos paypal IDEAL .zodat we gewoon beiden weten ok meneer heeft echt betaald het is goed.

maar die blokkeert na het betalen ineens en het geld werd terug naar meneer gestuurd.

gezien meneer wel betaald hebt stuurde ik het dus met hem mee uit vertrouwen dat ie het overmaakt waneer het terug is.

voor de rest weet ik zijn huis address niet helaas.

Re: Geen geld ontvangen via Facebook marketplace. Incassobureau inschakelen?

Geplaatst: 17 feb 2022 14:04
door juliomariner
Als u geen adres heeft van de koper waar moet het incassobureau dan heen?
U zegt dat u oneindig veel telefoonnummers van koper hebt, dat zet toch aan het denken, wie heeft er zoveel telefoonnummers?(antwoord : waarschijnlijk een oplichter)
Ookm het verhaal dat van Nederlandse naar Duitse rekening wel 3 dagen kan duren klopt niet.
Als ik s'morgens van mijn Nederlandse rekening naar de Duitse rekening van mijn vrouw overboek heeft ze het voor 6 uur s'avonds binnen. Er kan dus hooguit 1 dag tussen zitten.
Met andere woorden, volgens mij bent u professioneel opgelicht.

Re: Geen geld ontvangen via Facebook marketplace. Incassobureau inschakelen?

Geplaatst: 17 feb 2022 16:57
door Methusalah
sebasboy schreef:
14 feb 2022 20:17
Maar ik had ondertussen al contact gelegd met "online betaal platform" (die doen het ideal->paypal) en hun hebben mij een bewijs van ING gestuurd dat het geld 24-01-2022 all gestort zou zijn bij meneer.

Met deze foto heb ik dus ook gelijk zijn rekeningnummer weten te bemachtigen inclusief de naam (en die kwam overeen met alles op facebook).
Oke prima meneer zegt geld is bij hem aangekomen en dat hij het na het werk zou storten naar mij handmatig.

Ik vind dit ook wel frappant en vaag. Hoe kan een payment provider deze gegevens met je delen. Een bewijs van ING nota bene, hoe komen ze daar aan en persoons gegevens? En welke payment provider is dit? Dan weet ik dat ik niet nooit ga gebruiken.

Re: Geen geld ontvangen via Facebook marketplace. Incassobureau inschakelen?

Geplaatst: 22 feb 2022 14:39
door Noël Maesen
Wat ik me hier direct mijn vraag in me op komt : kon je met deze persoon niet rechtstreeks naar de bank gaan om dit bedrag te ontvangen. Er is nooit vals geld bij. Geen geld, geen PC. Zou de persoon dit niet doen heb je deze PC nog altijd. Maar zijn we als mens niet te goed gelovig en hebben we niet teveel vertrouwen in iedereen. Nu wordt het moeilijk en wie moet achter de € lopen ..... als het lukt. Laat mij jou niet ongerust maken. :o :roll:

Re: Geen geld ontvangen via Facebook marketplace. Incassobureau inschakelen?

Geplaatst: 30 apr 2022 19:30
door Moraal Ridder
sebasboy schreef:
14 feb 2022 20:17
Hallo goededag,

Op 21 januari heb ik een computer verkocht voor 280 euro op facebook.
Ik vroeg de persoon of het mogelijk was via ideal op mijn rekening te zetten gezien het er dan gelijk is. en dat ik dan gelijk mijn rekeningen kan betalen..
Bij het ophalen ging meneer netjes betalen. maar ineens zei paypal "deze dienst is niet meer beschikbaar voor u, het geld word binnen 3 dagen terug gestort"
Oke prima. ik zag ook dat meneer eerlijk betaalde en krijg de informatie van paypal's kant dat het terug gestuurd naar hem word in 3 dagen.

We hadden dus afgesproken dat hij het handmatig via SEPA naar mijn rekening zou sturen zodra het bij hem aankomt en hebt dus ook zijn telefoonnummer verkregen.. Het duurde uit eindelijk. volgens hem. ongeveer 9 dagen voor hij echt het geld kreeg.
Maar ik had ondertussen al contact gelegd met "online betaal platform" (die doen het ideal->paypal) en hun hebben mij een bewijs van ING gestuurd dat het geld 24-01-2022 all gestort zou zijn bij meneer.

Met deze foto heb ik dus ook gelijk zijn rekeningnummer weten te bemachtigen inclusief de naam (en die kwam overeen met alles op facebook).
Oke prima meneer zegt geld is bij hem aangekomen en dat hij het na het werk zou storten naar mij handmatig.

Dus op 3 februari zegt meneer dat hij het overgemaakt hebt naar mijn rekening met een screenshot van de info dat ik hem gegeven hebt, (geen screenshot van overmaak bewijs). Normaal gesproken zou dit er binnen 3 werkdagen op moeten staan gezien het van nederland naar duitsland gaat qua rekening.

dinsdag 8 februari had ik het geld nog niet terug en dus ook contact genomen en gevraagd of alles goed ingevult was. Meneer zei dat ING naar buitenland met een zakelijke rekening niet altijd snel is dus ok ik wacht nog even. Ik had ondertussen ook mijn bank benadered en ING om na te gaan of het echt zo lang duurt. bleek dus een leugen te zijn. Dus volgende dag opnieuw contact vragen naar een verzendbewijs. toen heeft meneer mij geblokeerd op de app.
Grote pech voor hem is dat ik oneindig veel telefoonnummers hebt dus met een block kom je van mij niet af.
Meneer kwam toen met het excuus dat hij geen idee heeft waarom het zolang duurt en dat hij met een zieke vriendin thuis zit.

Ik heb toen ook duidelijk gemaakt dat ik hem tot 17 februari de tijd zou geven voor ik verdere stappen zou ondernemen. Nu is het al maandag en nog niets dus ik ben all bezig met informatie te verzamelen zodat ik verder kan.
Ik dacht eraan een incassobureau in te schakelen gezien ik op app hebt dat er 280 euro afgesproken was en ook een bewijs van de bank hebt dat het geld naar meneer is terug gestuurd.

Wat kan ik nog meer doen in dit geval?
Wat ik niet begrijp is dat mensen nog steeds in dit soort oplichtingspraktijken trappen, van bank naar bank duurt geen 3 dagen meer maar hooguit een uur.