Hulp gezocht - slecht functionerend VvE Bestuur
Geplaatst: 27 feb 2022 15:51
Het Bestuur van onze VvE functioneert niet goed. De voorzitter heeft twee bewoners uit het appartementencomplex in het Bestuur getrokken waar hij vervolgens allerlei opdrachten aan delegeert. Goedwillende bewoners, zonder enige technisch inzicht, die graag willen helpen, maar niet over de noodzakelijke kennis en kunde beschikken om de taken op te pakken. De voorzitter zit als een trotse aap bovenop zijn rots en geloofd het allemaal wel.
Vorig jaar is de vergadering in september op een debacle uitgelopen en voortijdig beëindigd omdat er vragen werden gesteld waarop de Voorzitter geen of een afwijkend antwoord gaf. Bewoners die boos werden en bewoners met goede persoonlijke eigenschappen, die probeerde om tot een oplossing te komen die er niet kwam.
Omdat er niets gebeurde heb ik begin januari 2022 schriftelijk vragen gesteld aan het Bestuur van de VvE over diverse zaken die niet worden opgepakt, schriftelijk verdraaid worden en punten van zorg, die het bestuur vervolgens bij de VvE beheerder neerlegde, die daarop een paar afwijkende antwoorden gaf en de brief beëindigde met de boodschap dat de communicatie nu was afgesloten.
Daarop heb ik wederom een brief gestuurd met 26 openstaande vragen, waarop ik graag antwoord zou willen krijgen. Ook hier kwam weer een afwijkend antwoord op. Overigens zijn er veel meer bewoners die het zat zijn, maar er zijn niet genoeg VvE-leden om een extra vergadering in te organiseren. Deze actie is door een andere bewoner opgestart met een negatieve uitkomst.
In de lijst met vragen aan het Bestuur staan kritische vragen, waarvan ik niet weet waar ik deze moet neerleggen om de zaak nu echt in beweging te krijgen. Een deel van de bewoners woont vanaf het begin in het appartementencomplex en clusteren zich vervolgens achter de voorzitter van het Bestuur, omdat ze met hem persoonlijk dingen kunnen regelen.
4 van de 26 onderwerpen:
• De voorzitter van het Bestuur heeft een persoonlijke rekening in de kas verrekend. Dit werd gemeld door een bewoner tijdens de vergadering (september 2021). In de vergadering werd aangegeven dat de voorzitter het bedrag zou terugstorten. Tot op vandaag heb ik 3x schriftelijk de vraag gesteld of het geld is teruggestort, maar ik krijg geen antwoord op mijn vraag. Het punt is vervolgens, hoeveel privérekeningen de voorzitter van het Bestuur nog meer in de kas heeft verrekend, zonder dat de kascommissie dit door had.
• Voor het overleg in september 2021 waren veel brieven en stukken door de bewoners ingediend meldde de voorzitter van het Bestuur tijdens de opening van de vergadering. De brieven en stukken zijn niet gedeeld met de bewoners voor het overleg en ook niet daarna. Ook hierover heb ik 3x schriftelijk de vraag gesteld wanneer deze stukken gedeeld worden. Of op zijn minst een lijst met de ingezonden brieven. Tot op vandaag geen reactie ontvangen van het Bestuur of de VvE beheerder.
• De voorzitter van het Bestuur heeft in het verleden voor privédoeleinden de halve lifthal (openbare ruimte) in bezit genomen. Een bewoner die een verzoek heeft ingediend om de scootmobiel van zijn vrouw te mogen parkeren in een opslaghok (openbare ruimte), wat officieel door de brandweer is goedgekeurd, krijgt van de voorzitter geen toestemming om het scootmobiel daar te plaatsen met de mededeling dat hij de scootmobiel van zijn vrouw maar in de woonkamer moet parkeren. Mijn concrete vraag was tijdens de ALV in september 2021, wanneer de voorzitter van het Bestuur officieel toestemming heeft gekregen om de halve lifthal (openbare ruimte) voor privédoeleinden in gebruik te nemen, waar dit is vastgelegd, omdat ik dat nergens iets kon terugvinden. Ook hier krijgen we geen antwoord op.
• Wij wonen er nu bijna 6 jaar, maar de lekkage bij de tussendeur van de lifthal naar de galerij is nog steeds niet opgelost. Meerdere keren hebben wij mondeling en schriftelijk kenbaar gemaakt, dat onze meterkast en ingebouwde elektrische sauna horizontaal en verticaal op nog geen 2 meter van de lekkages afzit. Schriftelijk kregen we vorig jaar de boodschap dat de voorzitter van het Bestuur ons meerdere keren heeft geïnformeerd. Alleen heeft er niemand bij ons aangebeld om ons te informeren. Wij hebben een bel met camera en dan zou zichtbaar moeten zijn dat er iemand voor de deur heeft gestaan, wanneer wij niet thuis waren.
Hoe kun je bovenstaande punten het beste aanpakken? Is er een onafhankelijke overkoepelende organisatie waar dit soort problemen neergelegd kunnen worden? De voorzitter van het Bestuur weet hoe hij de bewoners moet manipuleren en heeft daarnaast de VvE beheerder volledig in de hand. De VvE beheerder is een kleine, niet gecertificeerde organisatie.
Vorig jaar is de vergadering in september op een debacle uitgelopen en voortijdig beëindigd omdat er vragen werden gesteld waarop de Voorzitter geen of een afwijkend antwoord gaf. Bewoners die boos werden en bewoners met goede persoonlijke eigenschappen, die probeerde om tot een oplossing te komen die er niet kwam.
Omdat er niets gebeurde heb ik begin januari 2022 schriftelijk vragen gesteld aan het Bestuur van de VvE over diverse zaken die niet worden opgepakt, schriftelijk verdraaid worden en punten van zorg, die het bestuur vervolgens bij de VvE beheerder neerlegde, die daarop een paar afwijkende antwoorden gaf en de brief beëindigde met de boodschap dat de communicatie nu was afgesloten.
Daarop heb ik wederom een brief gestuurd met 26 openstaande vragen, waarop ik graag antwoord zou willen krijgen. Ook hier kwam weer een afwijkend antwoord op. Overigens zijn er veel meer bewoners die het zat zijn, maar er zijn niet genoeg VvE-leden om een extra vergadering in te organiseren. Deze actie is door een andere bewoner opgestart met een negatieve uitkomst.
In de lijst met vragen aan het Bestuur staan kritische vragen, waarvan ik niet weet waar ik deze moet neerleggen om de zaak nu echt in beweging te krijgen. Een deel van de bewoners woont vanaf het begin in het appartementencomplex en clusteren zich vervolgens achter de voorzitter van het Bestuur, omdat ze met hem persoonlijk dingen kunnen regelen.
4 van de 26 onderwerpen:
• De voorzitter van het Bestuur heeft een persoonlijke rekening in de kas verrekend. Dit werd gemeld door een bewoner tijdens de vergadering (september 2021). In de vergadering werd aangegeven dat de voorzitter het bedrag zou terugstorten. Tot op vandaag heb ik 3x schriftelijk de vraag gesteld of het geld is teruggestort, maar ik krijg geen antwoord op mijn vraag. Het punt is vervolgens, hoeveel privérekeningen de voorzitter van het Bestuur nog meer in de kas heeft verrekend, zonder dat de kascommissie dit door had.
• Voor het overleg in september 2021 waren veel brieven en stukken door de bewoners ingediend meldde de voorzitter van het Bestuur tijdens de opening van de vergadering. De brieven en stukken zijn niet gedeeld met de bewoners voor het overleg en ook niet daarna. Ook hierover heb ik 3x schriftelijk de vraag gesteld wanneer deze stukken gedeeld worden. Of op zijn minst een lijst met de ingezonden brieven. Tot op vandaag geen reactie ontvangen van het Bestuur of de VvE beheerder.
• De voorzitter van het Bestuur heeft in het verleden voor privédoeleinden de halve lifthal (openbare ruimte) in bezit genomen. Een bewoner die een verzoek heeft ingediend om de scootmobiel van zijn vrouw te mogen parkeren in een opslaghok (openbare ruimte), wat officieel door de brandweer is goedgekeurd, krijgt van de voorzitter geen toestemming om het scootmobiel daar te plaatsen met de mededeling dat hij de scootmobiel van zijn vrouw maar in de woonkamer moet parkeren. Mijn concrete vraag was tijdens de ALV in september 2021, wanneer de voorzitter van het Bestuur officieel toestemming heeft gekregen om de halve lifthal (openbare ruimte) voor privédoeleinden in gebruik te nemen, waar dit is vastgelegd, omdat ik dat nergens iets kon terugvinden. Ook hier krijgen we geen antwoord op.
• Wij wonen er nu bijna 6 jaar, maar de lekkage bij de tussendeur van de lifthal naar de galerij is nog steeds niet opgelost. Meerdere keren hebben wij mondeling en schriftelijk kenbaar gemaakt, dat onze meterkast en ingebouwde elektrische sauna horizontaal en verticaal op nog geen 2 meter van de lekkages afzit. Schriftelijk kregen we vorig jaar de boodschap dat de voorzitter van het Bestuur ons meerdere keren heeft geïnformeerd. Alleen heeft er niemand bij ons aangebeld om ons te informeren. Wij hebben een bel met camera en dan zou zichtbaar moeten zijn dat er iemand voor de deur heeft gestaan, wanneer wij niet thuis waren.
Hoe kun je bovenstaande punten het beste aanpakken? Is er een onafhankelijke overkoepelende organisatie waar dit soort problemen neergelegd kunnen worden? De voorzitter van het Bestuur weet hoe hij de bewoners moet manipuleren en heeft daarnaast de VvE beheerder volledig in de hand. De VvE beheerder is een kleine, niet gecertificeerde organisatie.