Energierekening opsplitsen in Netbeheer en Levering
Geplaatst: 03 mar 2022 09:41
Door de steeds maar weer stijgende energiekosten en inmiddels failliet gaande leveranciers ben ik fel voorstander van het opsplitsen van de Leveringskosten en Netbeheerkosten. Deze kosten zijn in het begin van de splitsing tussen netbeheerder en leverancier even separaat geweest, maar al snel werd de kosten inning voor het netbeheer weer overgedragen aan de leveranciers.
Een slechte zet. Dit betekent namelijk dat als een leverancier failliet gaat, je de vooruit betaalde netbeheerkosten (deze zitten in je termijnbedag verwerkt) óók kwijt bent. En dit betekent dat je deze kosten dan ook weer met terugwerkende kracht opnieuw moet betalen bij een faillissement van de leverancier.
Dat terwijl de kans op een faillissement van de netbeheerder nihil is. Netbeheerders zijn in die zin ook niet commercieel.
De overheid heeft de energielevering, wat een basisbehoefte is zoals water en brood, vercommercialiseerd. Vervolgens moest de koppeling tussen leverancier en netbeheer ontkoppeld worden. Dus de oude netbeheer-+energiebedrijven moesten ook afzonderlijk functioneren. Alleen zo zou er een eerlijk speelveld zijn binnen de wereld van energielevering.
De factuur voor het netbeheer is echter niet ontkoppeld. Uit gemakzucht is dit bij de leverancier ondergebracht. Ik als burger heb ook geen keuze mogelijkheid. Ik kan niet aangeven dat ik de netbeheerkosten wil laten innen door de betreffende netbeheerder.
Ik word dus opgezadeld met een onnodig vergroot geld verlies bij faillissement van het commerciele deel de leverancier.
Als burger heb ik geen inzicht op de solvabiliteit van de leveranciers en ben o.a. daardoor dus, voor een belangrijke basisvoorziening, aan de goden overgeleverd.
Het risico van geld verlies bij een faillissement mag, vind ik logischerwijs (!) ook alléén plaatsvinden op het leveranciers deel zijn.
De kosten voor netbeheer kunnen prima maandelijks door de netbeheerders geïncasseerd worden. Al was het maar omdat het in het begin van de vercommercialisering ook even op deze manier is geweest. De nieuwe spelers op het leveranciersveld konden niet het netbeheer deel innen en vond daardoor plaats door de betrokken netbeheerder. M.a.w. de software en de administratieve praktische mogelijkheid is er zeker
De overheid en/of energiebranche moet als de sodemieter deze rekening opsplitsen. Zorg dat de betreffende kosten worden geind door en voor wie ze zijn. Hiermee voorkom je onnodig meer schuld en ellende dan op dit moment al plaatsvindt en in de toekomst gaat plaatsvinden.
Een slechte zet. Dit betekent namelijk dat als een leverancier failliet gaat, je de vooruit betaalde netbeheerkosten (deze zitten in je termijnbedag verwerkt) óók kwijt bent. En dit betekent dat je deze kosten dan ook weer met terugwerkende kracht opnieuw moet betalen bij een faillissement van de leverancier.
Dat terwijl de kans op een faillissement van de netbeheerder nihil is. Netbeheerders zijn in die zin ook niet commercieel.
De overheid heeft de energielevering, wat een basisbehoefte is zoals water en brood, vercommercialiseerd. Vervolgens moest de koppeling tussen leverancier en netbeheer ontkoppeld worden. Dus de oude netbeheer-+energiebedrijven moesten ook afzonderlijk functioneren. Alleen zo zou er een eerlijk speelveld zijn binnen de wereld van energielevering.
De factuur voor het netbeheer is echter niet ontkoppeld. Uit gemakzucht is dit bij de leverancier ondergebracht. Ik als burger heb ook geen keuze mogelijkheid. Ik kan niet aangeven dat ik de netbeheerkosten wil laten innen door de betreffende netbeheerder.
Ik word dus opgezadeld met een onnodig vergroot geld verlies bij faillissement van het commerciele deel de leverancier.
Als burger heb ik geen inzicht op de solvabiliteit van de leveranciers en ben o.a. daardoor dus, voor een belangrijke basisvoorziening, aan de goden overgeleverd.
Het risico van geld verlies bij een faillissement mag, vind ik logischerwijs (!) ook alléén plaatsvinden op het leveranciers deel zijn.
De kosten voor netbeheer kunnen prima maandelijks door de netbeheerders geïncasseerd worden. Al was het maar omdat het in het begin van de vercommercialisering ook even op deze manier is geweest. De nieuwe spelers op het leveranciersveld konden niet het netbeheer deel innen en vond daardoor plaats door de betrokken netbeheerder. M.a.w. de software en de administratieve praktische mogelijkheid is er zeker
De overheid en/of energiebranche moet als de sodemieter deze rekening opsplitsen. Zorg dat de betreffende kosten worden geind door en voor wie ze zijn. Hiermee voorkom je onnodig meer schuld en ellende dan op dit moment al plaatsvindt en in de toekomst gaat plaatsvinden.